Nissan 200 renovering

Det ska bli en drifter
  • 122 Följare
  • 405 975 Visningar
  • Projektet avslutat 1 december 2015
Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Helgens jobb:


Jag tog och borrade ut den avdragna bullten och ersatte med en ny fin så nu sitter högra popuplampan fast ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-376283c736a25e0d2e39aa17656126e0_large.jpg

Då var det dags att äntligen göra klart så tutan fungerar i eftermarknadsratten.
Dels för min egen skull då jag har funderat på det i ca 7 år och dels för besiktningen.
Det var inte så enkelt som det kan verka men med hjälp av orginalratten så fick jag klurat ut att släpstiftet som ska ha kontakt med kopparplattan på baksidan navet inte jordar utan där är konstantström och det är precis tvärtom vad som skrivits på diverse forum.
På bilden syns kontaktblecket som har strömmen.
sätter man jord på detta så tutar det, nu gäller det att få denna ström hela vägen till tutknappen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7c56a1732ea81b133686d664603ccc3_large.jpg



För det första så nådde inte kopparstiftet ända fram till kontaktytan på baksidan navet så jag försökte förlänga med en skruv.
Kopparstiftet är i direkt kontakt med kontaktblecketpå förra bilden.
Ok såhär funkade tutan ett tag och jag skruvade ihop allt med sportnavet och snappoffnavet och ratten med tutknappen, men när man rattat runt lite så funkade inte tutan längre.... Tokig blev jag för ett tag och drog alla svordomar jag kunde men lugnade ner mig och skruvade loss allt igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-548bf0087c815fd608437ec9bf61543b_large.jpg

Det fungerade inte med en skruvskalle mot navets kontaktyta.
Så då gör vi ett nytt försök och denna gången skruvade jag loss kontaktblecket för att se hur det funkade och i hålet där kopparpinnen satt märkte jag att det fanns ju en liten fjäder som ser till att pinnen alltid ligger i kontakt med navet när man rattar runt.
Alltså bakifrån sett har vi då kontaktblecket och sen en liten fjäder och sist kopparpinnen.
Enkelt gjort bara hitta en perfekt skruv som passar i hålet och som passar mot fjädern och som då är längre än pinnen som satt där innan.
Nu är det ju aldrig enkelt att hitta rätt skruv när man behöver så det tog ett tag att rota igenom alla lådor mm.
Tillslut hitta jag en bra och kapade den i bra längd men fick borra upp hålet den skulle sitta i för den var aningen för bred och den måste gå fritt för att fjädern ska kunna göra sitt jobb.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59f4a6b3f0e3d5ab5166a2bcf5d209c9_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de153f3825e06cac93818f204276e780_large.jpg

Denna blev det till slut som passade bäst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ed8948444297fa03b1986c12000fe8fa_large.jpg

Baksidan navet med kontaktytan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-242e5f80dd5e1ff8088b590566b27464_large.jpg

Nu är navet monterat och då har jag fått ström vidare till denna kabel som då i sin tur har kontakt med kontaktytan på baksidan navet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ceaaae00aa04952aca8f170b6495264a_large.jpg

Då var det snapoffnavets tur och det ser ut så här en svart och en röd kabel.
Röd kopplas med strömmen från navet och svart ska jordas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06c903678af1c3c8aa7625bb8e0b70d9_large.jpg

Här i navet jordas den svarta men på bilden är det en blå för jag testade mig fram lite först.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60334f820cb7c5bde06fe19cf25cce69_large.jpg


Så med snapoffnavet monterat ser det ut så här och då har vi alltså ström i röd och jord i svart kabel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22715ab44a76a9a251fc5390adc5e5ab_large.jpg

Återstår nu endast att koppla in tutknappen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4e5a5bc03e755cadfc4e3a45c96b141b_large.jpg


Sådär ja och när man trycker på knappen så sluts kretsen och det tutar äntligen.
Antingen har jag varit råkorkad i 7 år eller så har jag bara inte haft tid ork lust att fixa med detta.jag minns inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a8fafbccbdcc6497da3feea27fda5558_large.jpg


Men det är inte slut än för jag har gjort följande:

Fixat så huven låser sig i båda lägen, det som krävdes var att stabilisera den delen som huvlåset sitter på eftersom den har innan bara vikt sig när man försökt stänga huven.
Ytterligare en grej som jag väntat länge med.

Sen har jag ålat under bilen och det av 2 orsaker.


1. Har monterat fast bränsleledningarna ordentligt men har tyvärr ingen bild på det.
2. Letat efter läckan, som jag till 99% säkerhet kan leda till min oljekylsadapter (sandwichen) det ser ut som den inte håller tätt mot blocket.
Jag har inte haft igång bilen och tittat under men det kommer och då får jag nog se den sista % att jag hade rätt.


Jag har nu till slut beställt tid för besiktning och det är nästa lördag så jag har ju veckan på mig att provköra och fixa det sista.

Som det ser ut nu så är det kvar att lufta bromsarna,fylla luft i däcken och sen köra en sväng.
Kanske idag om vädret håller i sig. Det blir film då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Snappz
3 mars 2014 · 77 Inlägg

Härligt! Skönt när det börjar närma sig! På både gott och ont, sambons bil skulle behöva besiktas men då den inte kommer gå igenom så drar vi på det så länge som möjligt tongue

Yo Malte
3 mars 2014 · 269 Inlägg

Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
3 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Snappz skrev:
Härligt! Skönt när det börjar närma sig! På både gott och ont, sambons bil skulle behöva besiktas men då den inte kommer gå igenom så drar vi på det så länge som möjligt tongue

Jag ska inte ropa hej än, men jag gör så gott jag kan för att den ska gå igenom.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Naslund93
3 mars 2014 · 297 Inlägg

Vart köpte du rattnavet?

Mvh

Hoaken
3 mars 2014 · 1 163 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Naslund93 skrev:
Vart köpte du rattnavet?

Mvh

Jag tror det var på stylingbutiken, det var så länge sen och mitt nav glappar lite.
Hade jag köpt nytt idag så hade jag helt klart valt ett bättre märke typ sparco eller momo eller så.
Men det känns inte så farligt när man kör.

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Jo får ta och kolla det med plattan.
Jag har ju inte kört över nåt gupp ännu men det skrapar inte i på ojämn väg så det är ju bra.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Ja igår var en mycket spännande dag.
Jag kände hela dagen på jobbet att idag ska det fan köras och det var ju perfekt väder för det med.

Så väl hemma direkt ut till bilen och tänkte då lufta bromsarna och även kolla på oljeläckan meeeen nej nej.... tog istället och lyfte ner han på backen startade och körde ut ur garaget och där på tomgång kika jag lite under och såg inget läckage så ropade till mig min sambo och knödde ner henne i sportstolen bredvid mig så hon fick dokumentera årets första körning.

Lät bilen bli någorlunda varm och körde iväg, nu med min tillit till denna bilen som ej är speciellt hög så höll vi oss bara inom det lilla bostadsområdet där vi bor.

Det var en konstig härlig känsla när jag kunde dra på lite, ok väldigt lite men iaf så jag kunde känna att den "nya" turbon som är monterad faktiskt var frisk och det var den.

Körde 2 vändor från mitt garage till en liten vändplats och hann faktiskt skrämma upp en tant på vägen,kan väl tänka att det var det brutala utseendet som bilen har utan fronten på eller oljudet från motorn ??

På sista vändan så börjar det komma in avgaser i kupèn på passagerarsidan bara konstigt nog så det får kollas upp,sen väl framme vid garaget igen så stängde jag av bilen och hjälpte min sambo ur sportstolen för hon har lägligt nog stukat foten.
När hon var ute så skulle jag starta igen och och vafan nu var han helt stendöd. Mina misstankar var väl först batteriet men det gick inte med varken starthjälp eller nytt batteri så det var ju tur att jag var så nära hemma.
Bara att putta bilen åt sidan och gå och fundera på vad det kan vara nu.
Det är ju strömrelaterat så nu dagen efter när jag börjat tänka klart igen så vet jag hur jag ska felsöka.
Eftersom ingen ström finns på tändningsläget så får jag kolla reläboxen och se så det bara inte har skramlat loss nånting.
Mäta alla jordpunkter,problem är till för att lösas.
Så utöver detta med batteriet så såg jag även spår på att det fortfarande läcker olja.

Så ja det blir mycket att fixa innan besiktningen på lördag.
Jag har en liten film på g men med min uppkoppling hemma nu så skulle det ta ca 2556 minuter för att ladda upp den via youtube, återkommer nog med den ikväll och kanske bra nyheter om bilen med då.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
nyllet
4 mars 2014 · 2 564 Inlägg

det är väldigt konstigt att den gick sen helst plötsligt inte går starta.. borde ju dött när du körde om det var något fel tycker man ju...

du får använda din hjärna Tommy. den som går på spar låga på dagarna tongue

tack till:
www.MBSCA.com
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

nyllet skrev:
det är väldigt konstigt att den gick sen helst plötsligt inte går starta.. borde ju dött när du körde om det var något fel tycker man ju...

du får använda din hjärna Tommy. den som går på spar låga på dagarna tongue

Nej hjärnan går ju på högvarv hela dagarna för att lösa alla problem i teorin som senare kanske funkar i praktiken.

Ja den gick liksom som en dieselmotor så fort den startar så behövs inget batteri??? Det är nog nåt jävla skitfel bara.
Ska testa att sätta batteriet i motorrummet och koppla in så som det ska vara original, det kan ju ha med batteriflytten att göra tänker jag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Yo skrev:
Läste lite i början av tråden, kör du fortfarande med avgassystemet? Låter de gött? Har exakt samma liggandes till min 200a smile

Eftersom bilen i stort sett inte vart ute och kört så mycket vet jag inte hur det låter än, men såfort jag har provkört så återkommer jag med film och ett leende på läpparna dock sitter det ju en sån där ljuddämpande tratt i slutröret nu men den försvinner ju sen.

Hoppas att ditt avgassystem har bättre passform än mitt och hoakens!

Härligt du får löst ena efter det andra med lite motgångar ... Ser riktigt bra ut ! nu är det nära! säkert sandwichplattan som läcker haft lite strul där med.. men av med de igen å kolla.. min packning hade typ spruckit .. trots man monterat rätt å noga med olja på innan man spänner men men!


åhh nämn inte dessa bolt on avgasen... irrrhhh får rysningar ! haha!smile

Var läckte det för dig håkan? jag har läst en massa om dessa adaptrar och det sägs då att om man råkat köpa en där dess tätningsyta är mindre diameter än original oljefilters så kan det börja läcka när oljan är lättflytande (varm) men hålla tätt kall.

Vidare så kan även oljefiltret man sätter dit ha betydelse mot plattan och en kille hade orginalfilter och det läckte men det löstes lätt med ett filter från en saab 9-5 som har samma storlek men större diameter på tätningsytan mot adaptern.

Jag hoppas att jag har nåt av dessa problem annars kan det vara en packning som sitter mellan original oljekyl och blocket och den har jag redan bytt en gång och det jobbet suger nu när motorn är i bilen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Varning!! Vid montering av oljeadapters, oljekylare m.m. Kontrollera alltid att det inte läcker någonstans när oljan kommit upp i arbetstemperatur, det räcker inte att bara kolla när man startar med kall motor. Speciellt noggrann skall man vara med s.k. våffeladapters eller oljefilterförflyttare där man monterar en adapter mot motorblocket där filtret sitter. Det finns olika diametrar på tätningen mellan filter och motor, så om du har köpt en adapter som har större eller mindre diameter än originalfiltret så kan det läcka. Om man har riktig osis kan det hålla tätt när oljan är kall, men läcka när oljan är varm. Kända bilar är bl.a. Nissan 200 m.m.

Kul läsning från Dalhems, och det stämmer säkert.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
4 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Kom på att jag tog lite bilder när jag hade havererat.


Batteri förstahjälpen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bd53ae628816a945ee920505aa6e0f41_large.jpg

Han ser ledsen ut utan front.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-7cc4070180c0d7522e8849b7f9489679_large.jpg

Där sitter diskanten fint på a-stolpen hrmm....
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-c9d2c3214606512496262ed944caf003_large.jpg


Så här rent och snyggt har det inte varit nånsin i denna bilen så det var värt att fota.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4980ac0dcff49d56fb55e2a8258a3540_large.jpg


Ja här bak ska det limmas matta är det tänkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-d883b213472943078ac63415fe0a387a_large.jpg


Denna batterijorden som sitter i fjäderbenstornet kan vara orsaken till elproblemet, det visar sig nog snart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-920f442095355f220b10bb9d0a0a30ef_large.jpg


Testade även med annat batteri som var fulladdat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-588f9a08b7d5c59be96506f7bc9301e2_large.jpg

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Hoaken
4 mars 2014 · 1 163 Inlägg

humm går den runt på starten som den ska eller bara klickar det? så det inte typ e generatorn som slukar ditt batteri direkt ? eller ingen säkring som brännt på vägen till din + matning? annars kan de ju va som du säger med din jordning så de verkligen e ren yta ! å går den på starten men ej tänder så prova ryck bränslepumps säkringen .. kan surna till ibland dessa 200:or! ..

Min oljekylsplatta läckte faktiskt i anslutningen till oljekylen , den lite gummipackningen höll inte länge.. så de va väll kina skit ja hade fått tag i ! .. verka det läcka därifrån för dig? ifall du monterar av de så tipsar ja att du drar fast oljeslangarna på adaptern först (lossa från kylen så dom kan "röra sig") sedan smäck dit de igen å slutligen anslut på kylaren .. för de e på tok för trångt å spänna slangarna där inne!

Å du kan va lugn me ditt avgas.. mitt hänger nog lägre å inga problem förutom ojämna vägar men ähh lite fränt få de la vara å slå gnistor nån gång.. humpf ja skrattar no ej så mkt den dagen hela systemet åker av hehe!

mvh gammle hoaken!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
5 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:
humm går den runt på starten som den ska eller bara klickar det? så det inte typ e generatorn som slukar ditt batteri direkt ? eller ingen säkring som brännt på vägen till din + matning? annars kan de ju va som du säger med din jordning så de verkligen e ren yta ! å går den på starten men ej tänder så prova ryck bränslepumps säkringen .. kan surna till ibland dessa 200:or! ..

Min oljekylsplatta läckte faktiskt i anslutningen till oljekylen , den lite gummipackningen höll inte länge.. så de va väll kina skit ja hade fått tag i ! .. verka det läcka därifrån för dig? ifall du monterar av de så tipsar ja att du drar fast oljeslangarna på adaptern först (lossa från kylen så dom kan "röra sig") sedan smäck dit de igen å slutligen anslut på kylaren .. för de e på tok för trångt å spänna slangarna där inne!

Å du kan va lugn me ditt avgas.. mitt hänger nog lägre å inga problem förutom ojämna vägar men ähh lite fränt få de la vara å slå gnistor nån gång.. humpf ja skrattar no ej så mkt den dagen hela systemet åker av hehe!

mvh gammle hoaken!

Ja det löste sig med strömmen, det var dålig jord bara.
Min läcka ser ut att vara antingen oljefiltret där det tätar mot adaptern eller adaptern som tätar dåligt mot blocket, jag har inte kollat så noga än för jag håller på och jobbar där bak med tanken nu.

Jag har ju byggt om avgaset säkert 4 ggr så nu får det vara nog.

Ska kolla det med slangarna till kylet när det är dags.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
5 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Som sagt det var ju lätt fixat det här med strömmen.
Jag hade ju mina aningar att det var batterijorden som spökade och det som var skumt var ju att det funkade när jag körde och sen plötsligt helt död men man ska aldrig underskatta symptomen vid jordfel.


Gjorde som jag brukar göra när det strular, ställer batteriet i motorrumet och kopplar in det direkt och då funkar det genast.
Så då fick jag lossa jorden till batteriet där bak som satt på fjäderbensstaget på fjäderbenstornet, så jag lossade allt och skrapade bort lacken från tornet för det kan ju behövas ren plåt för att få bra kontakt duuuuuuuh!!!
Så då hamnade alltså jordkabeln närmast plåten och sen fjäderbensstaget ovanpå och då gick det fint att köra igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-bbedb6e0aa956026e2f1c107b8e01c07_large.jpg

Då var vi inne i garaget igen och upp med röva för nu ska tanken ner.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4eb87612d08236713419af61f0e78ab7_large.jpg

Det trånga garaget får plats med mycket om man bygger på hög.
Så nu fick jag plocka av bakkjolen med för att komma åt bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-502d8ab8952cd660f4fab73465984357_large.jpg

Klipper bort det gamla tankbanden som nog inte besiktningen hade godkänt, dumt och chansa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cfd6efb5e638fa479dcea6040e63ae33_large.jpg

3 klipp och tanken är nere mycket smidigt med hjälp av domkraften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-cd846c9f25fd2e48fb1a68e4f51db38a_large.jpg

Paket som kom på posten,det är tankband från en nissan 300zx.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e23ab4780cb93a57817bcd821cd8c6c1_large.jpg


Nya tankband kostar 1400 kr på nissan och jag har inte hittat några andra ställen som säljer så jag får modda dessa då dom stämmer hyfsat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-2dd8f20be7926cb9215ee69b1309c5b5_large.jpg

Här satt ett av de gamla banden fast men nu ryker dom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-51ec74f27562f15a9988e3fcf087d125_large.jpg

Här satt ett annat fastbultat men detta är ett orginalfäste så det ska jag använda mig av till det nya banden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-f992565fd069459c3d7125161f1d5b19_large.jpg


Blir mera jobb ikväll tick-tack mot besiktningen klockan går......

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Hoaken
5 mars 2014 · 1 163 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Hoaken skrev:
humm går den runt på starten som den ska eller bara klickar det? så det inte typ e generatorn som slukar ditt batteri direkt ? eller ingen säkring som brännt på vägen till din + matning? annars kan de ju va som du säger med din jordning så de verkligen e ren yta ! å går den på starten men ej tänder så prova ryck bränslepumps säkringen .. kan surna till ibland dessa 200:or! ..

Min oljekylsplatta läckte faktiskt i anslutningen till oljekylen , den lite gummipackningen höll inte länge.. så de va väll kina skit ja hade fått tag i ! .. verka det läcka därifrån för dig? ifall du monterar av de så tipsar ja att du drar fast oljeslangarna på adaptern först (lossa från kylen så dom kan "röra sig") sedan smäck dit de igen å slutligen anslut på kylaren .. för de e på tok för trångt å spänna slangarna där inne!

Å du kan va lugn me ditt avgas.. mitt hänger nog lägre å inga problem förutom ojämna vägar men ähh lite fränt få de la vara å slå gnistor nån gång.. humpf ja skrattar no ej så mkt den dagen hela systemet åker av hehe!

mvh gammle hoaken!

Ja det löste sig med strömmen, det var dålig jord bara.
Min läcka ser ut att vara antingen oljefiltret där det tätar mot adaptern eller adaptern som tätar dåligt mot blocket, jag har inte kollat så noga än för jag håller på och jobbar där bak med tanken nu.

Jag har ju byggt om avgaset säkert 4 ggr så nu får det vara nog.

Ska kolla det med slangarna till kylet när det är dags.

härligt du löste jordfelet! .. varit med om de mycket på mina vinterbilar i år.. kan leda till helt sjuka saker de där! ...

ahh okej aa men de märks nog då ! filtret måste ju av oavsett så kan ju va så enkelt att packningen där hamnat lite konstigt! säker på du hittar å löser de väldigt snabbt när du väl börja på de! såg ju bra ut med tanken oxå! smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!
Skruvar till det
6 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Ja det jobbas på för fullt i mitt stökiga garage.
Jag skaffade ju tankbanden från en 300 zx men när jag mätte med tanken på plats så räckte inte dessa banden till tyvärr, så jag fick tänka lite till och när jag kikade på hur 300:ans tankband såg ut kände jag att det är lika bra att bygga egna med annat material.


Så jag tog en tur till byggvaruhuset som är för okunniga att ha en ordentlig hemsida där man ser vad dom säljer nämligen Hornybach.

Men detta är en av de gångerna man faktiskt hittat det man vad ute efter så det köptes:


2 st 2 meters aluminiumremsa eller band eller kalla det vad ni vill, den är väl 2mm tjock och 4-5 cm bred alltså perfekt för mitt ändamål.

Kostade 75 kr/st och det är jag nöjd med.
Varför aluminium?? jo jag var inne på plattjärn först men för att få den bredden jag vill ha så gick tjockleken upp till 6 mm och det kändes för mycket.
Aluminium är lätt att bocka, böja och forma som jag vill och väger inte så mycket men ändå hållbart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e870f150b7a4ddbf3e0c47655e11c469_large.jpg

Så här såg det ut med 300:ans tankband på det inre fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-8ff03d92cab00fa0b8df8ed8349469c0_large.jpg

Så jag byggde på samma sätt.
Bockade och borrade i mitten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-809e538388d44d63fa1ee0f5e8eb18f3_large.jpg

Där sitter den på plats. Ser original ut typ. Det känns bra att det är en lång bult som sitter upp i karossen då blir det hållbart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3fe8414e573765e758364a6f15d22b8d_large.jpg

Nu ska tanken upp så jag kan mäta ut var det högra inre fästet ska vara för på den balken har jag rostlagat och glömde göra hål för tankbandets fästbult där, det satt med bult upp i karossen där med samma som på vänstra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-b5465cf76ceeefed92c57bc65c301682_large.jpg

Så blev det på högra sidan, en kul grej är ju att när jag borrade för att sätta genomgående bult där så prickade jag precis det gamla hålet med gängor till orginalbulten men då var det redan för sent så det blir en lång bult jag stoppar i uppifrån rakt genom balken och bricka med låsmutter= stabilt även på denna sida.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-e97d517b22885417ad0deec712461b40_large.jpg


Det är inte ofta jag är nöjd med mina egentillverkade grejer men fan jag är inte bara nöjd över detta jag e fan stolt över det för det blir så jävla bra.
Med gummimellanlägg så blir det perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-438376cf4ca35f05e14ddc8aa6320df2_large.jpg

Lite svårt att se men det är det vänstra bandet iaf.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-3f871b5c1ea54ef483b159a62c4f6459_large.jpg

Så jag lämnade garaget igår kväll med båda sidors främre fästen klara och därtill på orginalplats.
Kvar är ju då att forma till tankbanden efter tanken och fästa dom bak.
På höger sida kan jag använda mig av orginalfästet som fortfarande sitter kvar men det vänstra tog rosten ihjäl för många år sen.
Så om möjligt kan jag kanske bygga ett likadant på vänstra sidan eller dra fast tankbandet med bult genom krockbalken för det bör funka lika bra.

Mer jobb i eftermiddag.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 mars 2014 · 1 702 Inlägg

Hoaken skrev:

Skruvar till det skrev:

Hoaken skrev:
humm går den runt på starten som den ska eller bara klickar det? så det inte typ e generatorn som slukar ditt batteri direkt ? eller ingen säkring som brännt på vägen till din + matning? annars kan de ju va som du säger med din jordning så de verkligen e ren yta ! å går den på starten men ej tänder så prova ryck bränslepumps säkringen .. kan surna till ibland dessa 200:or! ..

Min oljekylsplatta läckte faktiskt i anslutningen till oljekylen , den lite gummipackningen höll inte länge.. så de va väll kina skit ja hade fått tag i ! .. verka det läcka därifrån för dig? ifall du monterar av de så tipsar ja att du drar fast oljeslangarna på adaptern först (lossa från kylen så dom kan "röra sig") sedan smäck dit de igen å slutligen anslut på kylaren .. för de e på tok för trångt å spänna slangarna där inne!

Å du kan va lugn me ditt avgas.. mitt hänger nog lägre å inga problem förutom ojämna vägar men ähh lite fränt få de la vara å slå gnistor nån gång.. humpf ja skrattar no ej så mkt den dagen hela systemet åker av hehe!

mvh gammle hoaken!

Ja det löste sig med strömmen, det var dålig jord bara.
Min läcka ser ut att vara antingen oljefiltret där det tätar mot adaptern eller adaptern som tätar dåligt mot blocket, jag har inte kollat så noga än för jag håller på och jobbar där bak med tanken nu.

Jag har ju byggt om avgaset säkert 4 ggr så nu får det vara nog.

Ska kolla det med slangarna till kylet när det är dags.

härligt du löste jordfelet! .. varit med om de mycket på mina vinterbilar i år.. kan leda till helt sjuka saker de där! ...

ahh okej aa men de märks nog då ! filtret måste ju av oavsett så kan ju va så enkelt att packningen där hamnat lite konstigt! säker på du hittar å löser de väldigt snabbt när du väl börja på de! såg ju bra ut med tanken oxå! smile

Ja det var skönt att det inte var nåt jobbigt elfel denna gången.

Jag har behov av att lösa oljeläckan fort om det ska bli besiktning på lördag.

Gött att du hejar på mig.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang