940 Turbo -93a konstigt fel **LÖST**

dreamstudios
3 juni 2009 · 37 Inlägg

Hej!
Har en 940 Turbo -93a B230FT.

Härrom veckan skulle jag köra om en kille efter en rondell, så låg på tvån och tänkte dra om (inte gasen i botten utan halvt om halvt) och när jag är jämnsides med honom hörs det ett ljud och bilen tappar kraft. Jag stannar vid närmaste busshållsplats, tänker "fan, soppatorsk". Får dit en kompis och vi tankar, bilen startar igen *jippy*

Sen när jag ska dra iväg så hörs ett jävligt konstigt ljud, en knackande/skjutande ljud, men ingen "metal-mot-metal"-knack. Utan ett mer konstigt knack, som vi nu har kommit fram till att det är att 4-cylindern inte går, utan att han får en massa bensin där som det inte händer något med.

Så jag har bytt tändstift, fördelar- huvud och arm och tändkablar men ingen skillnad. Ljudet är kvar om man kommer upp på höga varv stillastående och nästan direkt om man ska köra.

Det andra konstiga är att den är lite halvsvår att starta, men den startar alltid. Plus att den har ingen bra tomgång. Bilen skakar och allt, men om man har varvat upp den så får den en fin tomgång.
Sen är den som en "kall moped" att den typ vill dö först vid gaspådrag men sen kommer efter ett tag.

Jag har läst lite och har teorin att kammen har hoppat och därför så cpar hela alltet.
Ska få tag på ett stroboskop till tänningen(är det va?) och en kompmätare (då vi misstänkte att de var topplockspackningen som hade gett sig, men då oljan är jätte fin och ingen vatten försvinner så).

Har någon haft samma problem? Jag är egentligen en dator kille med ytterst få kunskaper om bilar, har som tur en väldigt bra "volvo-kille" (som känner en "volvo-guru") som kompis. Men försökte nu förklara så bra jag kunde, då det är 2veckor sen det hände och jag inte riktigt kommer ihåg hur det lät när det hände.

Hoppas på svar och ursäktar mig för eventuella stavfel då klockan är mycket :>

Senast redigerat av dreamstudios (7 juni 2009)

HenrikssonMedia
3 juni 2009 · 236 Inlägg

Ja har du möjlighet att låna en tändningslampa (stroboskop) så testa med den, har kamremmen hoppat en kugg så går bilen väldigt pissigt över lag. Vet inte hur det är på volvos men tror tändningen skall stå 15-20grader före dödläge, varje streck på remskivan symboliserar 5 grader.  Har du möjlighet att göra ett komptest skadar det ju inte. Är du säker på att 4ans cyl får soppa? Luktat på stiften? Kan isf vara en spridare som packat ihop!

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
Andreas 940 -utan 940
3 juni 2009 · 1 728 Inlägg

Man kan se om kamremmen kuggat över om man tar bort kamremskåpan och kontrollerar mot markeringarna, men det vet säkert gurun du känner.

dreamstudios
4 juni 2009 · 37 Inlägg

Andreas 940 skrev:
Man kan se om kamremmen kuggat över om man tar bort kamremskåpan och kontrollerar mot markeringarna, men det vet säkert gurun du känner.

Vet att man kan kolla mot markeringarna. Men han som hjälper mig har varit med att hans kam har hoppat och den låg mot markeringarna men han fick flytta kammen många steg innan den funka. Alla gånger låg den mot markeringarna.

HenrikssonMedia
4 juni 2009 · 236 Inlägg

Den kan ju även hoppa nere vid veven, då måste du bort med remskivan för att se om den ligger mot markeringen. Därför skulle det vara enklast om du kunde låna en strobblampa och kolla om tändningen står rätt mot skivan. Har den kuggat där nere så borde markeringen på skivan stå ett par grader fel.

BMW E46 M3 "SMG2" (2003)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 juni 2009 · 3 180 Inlägg

kolla också NOGA på alla tryckrör och slangar så ingen slang sitter dåligt eller har spruckit.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
dreamstudios
4 juni 2009 · 37 Inlägg

Tack för alla svar. Tar studenten nu i morrn så har inte hunnit fixa så mycket på den.
Ska kolla allt på lördag-söndag :>

dreamstudios
6 juni 2009 · 37 Inlägg

Så, idag har vi kollat med Stroboskopet och tändingen var fin. Sen kollade vi kompet. I 1an och 2an så var kompet fint men 3an och 4an så fanns det inget. Så blev helt jävla fundersama, så vi tänkte att vi river ner toppen för att kolla. Klart som fan var det topplockspackningen som hade gått sönder. Fast inte på det vanliga sättet, då inget vatten hade försvunnit eller några oljeringar i vattnet.
Utan på detta viset:
http://i42.tinypic.com/2u5xh1y.jpg
Mellan två cylindrar

Så det blir att plana toppen och byta topplockspackning och hoppas skiten mår bättre sen big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang