5887
Sök

Volvo 460 - trassel med larm och tändningen. Elfel?

118 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Jag är ny har och har en fråga om min Volvo 460.

Det är så att min far lånar min gamla bil och har råkat ut för lite trassel med den. Tydligen så tystnade radion och en massa servicelampor tändes under körning (ABS och Airbag tror jag). Sen så startar den inte och dom har dessutom fått problem med larmet. Lite skumt för att larmet är något jag inte använt på flera år och jag trodde inte ens att larmdosan pånyckeln fungerade. Men den har tjutit och den röda lampan på instrumentpanelen lyser.
Dessutom startar inte bilen.

Nu gjorde min far genidraget att klippa av trådarna till larmet som sitter vid fötterna på passagerarsidan för att få tyst på larmet.

Hur som helst:

Är det så att bilen inte startar när larmet varit på och avstängt? Är det alltså någon form av tändningslås kopplat till larmen, som i mer moderna bilar?

Kan det vara så att det bara är ett glapp någonstans i elsystemet som ligger bakom detta eller vad kan det detta bero på?

Har min far gjort stor skada genom att klippa trådarna till larmet?

Nu har farsan bokserat bort bilen till Volvo och ska lämna in den där. Larmet är jag bara glad om de kopplar bort, men är det någon som har några erfarenheter om vad det kan tänkas kosta? Bilen hade jag tänkt sälja för en tiotusing - är det värt att lämna in den?

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 juni 2009
nej nej utan ett larm är ju uppbyggt så att om du får inbrott i bilen och någon tjuvstartar den så har du en start spärr som då gör att bilen inte går att starta utan att du har gett " klart tecken " från dosan.. så de är skit enkelt att koppla bort start spärren och slit ur jord kabel till hornet så är de bara att tuta igen..

om han nu klippte kablarna så blir de ju kortis i systemet.. larmet tror ju att bilen är tjuvkopplad.. så kan förstå om de blev ett problem där big_smile koppla ihop dem igen och bort med s-p

Och de är ABSOLUT inte värt att skicka in den till Volvo:) då hade jag kört den till skroten!!
Senast redigerat av XeptiQ (4 juni 2009)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

118 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
Tack så mycket för svaret! Det var vänligt! smile
Vänersborgare har ju ofta den egenskapen cool (är själv därifrån och Volvon står där nu).

Jag är ju ingen motorfantast eller elfantast heller, men går det alltså att koppla bort larmet utan att använda dosan på nyckelringen? Jordkabeln till tutan? Är det det som är tricket alltså? Är startspärren till neutralläge då?

Bilen var tyvärr redan låst när han kopplade klippte kablarna, så jag vet inte om det hände något alls. Men vad menade du med S-P? Kan man helt få bort larmet på så vis?

Nej, jag är också lite skeptisk till Volvo. Låter väldigt väldigt dyrt i mina öron...

Tack än en gång för svaret! smile

118 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
Nu har jag äntligen kommit till bilen och lämnat in den.

För mig var det glasklart att det var larmet som gjorde att tändningen inte fungerade. Tydligen stog ju bilen och tjöt och de fick inte av larmet när den stog här och farsan grejade med den. Men nu på verkstaden funderar de på om det är startmotorn som inte klaffar. I mina öron låter det jättekonstigt, men jag får väl lita på att dom kan sitt jobb. Det är ju ingen märkesverkstad direkt, men de kan tydligen släcka 2or på besiktningen, så de måste väl ha en viss kvalité ändå...

Men hur ser ni som är mer motorkunniga än mig på detta? Låter det rimligt att det är startmotorn som är problemet?

Sök