3090
Sök

Volvo 740 - B230F - 1988 - Helt död ? :S

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjaa!

Skulle ut och starta bilen idag, men till min förvåning startade inte bilen.. Den var helt död, inte en lampa som lös ens. Sprang ju ut och kollade batteriet med multimeter och det var 12 V, fulladdat. Startade bilen med startkablar och åkte iväg, en redig sväng ifall att multimetern inte funka som den ska för den är gammal som gatan och sällan använd på länge. Efter typ en timme, en och en halv åkte jag hem och stängde av bilen och provade starta igen. Helt död igen ? Tänkte att steget kanske låg och drog tjuvström så kopplade ur det, starta med kablar och åkte en sväng igen men funka inte det heller. Putsade av alla jordpunkter på bilen och såg till att dom satt där dom skulle, bytte batteri. Har bytt mellan tre olika batterier och jag har svårt att tänka mig att alla tre batterier är trasiga. Så nu står den bara helt död, utan något som ser ut att vara fel, vad kan det bero på ?

Mvh Emil

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

518 Inlägg
4 juni 2009
#2
jag tror inte din generator laddar. bilen går att köra så länge det är ström i batteriet sen när den drar ur det är den död.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 juni 2009
#3
Mät med multimetern över batteripolerna när du försöker starta, vad visar den då?

prova också göra rent batteripolerna, är det dålig kontakt där kan det bli precis som du beskriver.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#4
Generatorn laddar, annars hade ju lampan lyst och den funkar för den lyser när man slår igång tändningen efter ett tags glappanade och polerna gjorde jag rent förut idag så dom är fräscha :S

Känns som om det inte kommer fram tillräckligt med ström eller något, för om man vrider på tändninge till läge 2 och väntar så kommer lamporna igång till slut ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
4 juni 2009
#5
TritoN skrev:
Tjaa!

Skulle ut och starta bilen idag, men till min förvåning startade inte bilen.. Den var helt död, inte en lampa som lös ens. Sprang ju ut och kollade batteriet med multimeter och det var 12 V, fulladdat. Startade bilen med startkablar och åkte iväg, en redig sväng ifall att multimetern inte funka som den ska för den är gammal som gatan och sällan använd på länge. Efter typ en timme, en och en halv åkte jag hem och stängde av bilen och provade starta igen. Helt död igen ? Tänkte att steget kanske låg och drog tjuvström så kopplade ur det, starta med kablar och åkte en sväng igen men funka inte det heller. Putsade av alla jordpunkter på bilen och såg till att dom satt där dom skulle, bytte batteri. Har bytt mellan tre olika batterier och jag har svårt att tänka mig att alla tre batterier är trasiga. Så nu står den bara helt död, utan något som ser ut att vara fel, vad kan det bero på ?

Mvh Emil

slå på parkljuset när du försöker starta, blir de bättre då så är jordflätan från motor till kaross dålig..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#6
Okej, kan prova .. Men är inte jordflätan bara till för typ ifall att lägen ? För det finns jord direkt från minus på batteriet till motorn också ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#7
Var ute och provade nu, ingen förändrning alls .. Kan det vara startmotorn som gått åt fanders ?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
4 juni 2009
#8
Mät med multimeter på batteriet när du försöker starta, och se vad som händer.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
4 juni 2009
Trådstartare
#9
Aa får prova det imorgon när jag har fått tag i två extra händer som man brukar säga ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton


Sök