Vad har hänt med min motor? Seat Toledo 1.6.

pelleplutten
4 juni 2009 · 5 Inlägg

Var på väg hem från jobbet, på motorvägen börjar det låta mysko om motorn men tänkte inte så mycket på det, det blev värre och dunkade och slog till slut, och det började ryka om motorn. Jag körde åt sidan och öppnade huven och det rök som bara den om motorn. Det första jag tänkte var ju såklart att motorn var överhettad, men tempen var normal. Jag väntade en stund och försökte starta, motorn gick knappt runt, till slut gick den igång men oljelampan lyste. Kollade oljan som var inom det normala. Bogserade hem bilen och lät den stå över natten. Morgonen därpå försökte jag starta den och den gick igång som vanligt men den låter lite skumt, och efter ett tag börjar det ryka om motorn igen. Vad har hänt???

Mvh Per

Senast redigerat av pelleplutten (4 juni 2009)

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
4 juni 2009 · 6 170 Inlägg

Kollat alla slangar osv ?

Fast det låter inte som bara en slang, är där tex olja i motorrummet ??

Eftersom det rök mycket så måste det ju läcka någonstans iaf, lyft bilen och se om du hittar var det kommer ifrån. Har det droppat olja på grenröret så är det ju vid topp/ventilkåpa som det läcker och har det droppat på avgasröret så kan det ju nästan ha kommit varsomhelst ifrån.


En annan grej är ju om det kommit in luft i kylsystemet på något vis och då kan ju motorn koka utan att mätaren visar rött.



Du får nog vänta på att någon gammal räv hittar tråden smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
pelleplutten
4 juni 2009 · 5 Inlägg

Tack för snabbt svar smile
Men skulle motorn börja gå så illa och inte ens gå runt till slut om det bara var ett läckage?
Luft i kylsystemet var en intressant grej, detta ska jag försöka kolla upp!

Nåt jag tänkte på var oljepumpen, om det nu finns någon sån på den här bilen???

_DamnIt R1 driver!
4 juni 2009 · 5 128 Inlägg

pelleplutten skrev:
Tack för snabbt svar smile
Men skulle motorn börja gå så illa och inte ens gå runt till slut om det bara var ett läckage?
Luft i kylsystemet var en intressant grej, detta ska jag försöka kolla upp!

Nåt jag tänkte på var oljepumpen, om det nu finns någon sån på den här bilen???

Eftersom du sa att oljelampan började lysa, men att du hade normalt med olja. Då kan det mycket väl va oljepumpen, vilket alla bilar har smile
För om den ger sig så kommer där ju ingen kylning med oljan, och då nyper kolvarna en del skulle jag tro, och hög friktion vilken kan göra att det ryker mycket.
Men det är min teori, får se om någon håller med mig smile

Karl-Bertil
4 juni 2009 · 518 Inlägg

jag instämmer DamnIt , hade vart intressant med ett filmklipp också så man hör hur motorn låter nu.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.
pelleplutten
4 juni 2009 · 5 Inlägg

Tack för era snabba svar! smile det man är rädd för (eftersom jag körde rätt länge med rykande motor) är att vevlagren skurit. Vet någon på rak arm var oljepumpen sitter på min motor? Tror ni att jag kan anta att det är vad som hänt, att oljepumpen lagt av? Tänkte då att byta den, och byta olja och sen hålla tummarna kan vara rätt väg att gå?

engolf
4 juni 2009 · 3 235 Inlägg

Jag tror det är dåliga ramlager, då bankar det rätt mycket och oljetrycket sjunker drastiskt när motorn blir varm.
Med kall motor märks det kanske inte med en gång eftersom kall olja är tjockare och tätar bättre.
Hur gammal är bilen, och hur mycket har den gått?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang