2900
Sök

740 t5a med för höga avgas värden HJÄLP

1 028 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#1
En av mina 740 med t5a släpper ut alldeles för höga avgasvärden å jag har inte en jävla aningn varför inegn som vet vad de kan vara måste verkligen har rätt på detta

Sitter ny katt på så vet ni de iaf

Mvh Jimmy

Har inget å skriva ännu

632 Inlägg
5 juni 2009
#2
Felinställd/dålig tändning eller lamdasonden?

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

1 028 Inlägg
5 juni 2009
Trådstartare
#3
tändningen ställer den ju själv. lambdan e ny

Har inget å skriva ännu

689 Inlägg
7 juni 2009
#5
Är samtliga värden för höga? Kan du inte lägga upp värdena så man ser hur höga de är?


1 028 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#6
ca värden



Tomgång 113-190ppm i HC å ibland nere å vänder under 100 snabbt

CO lite olika men ca 0,6

Förhöjd tomgång HC ca 50 ppm
CO ca 0,6 men som sagt olika

Lambda värdet 1,000 som de ska vara

Men blir fan inte klok på de

Har inget å skriva ännu

719 Inlägg
7 juni 2009
#7
Kolla efter läckage mellan motor och grenrör, skulle förmodligen behöva byta packning eftersom att värdena vandrar lite. Testa att hålla motorn på 2500rpm och kolla om varvmätaren rör sig lite uppåt och neråt. Då är det med väldigt stor sannolikhet packningen som är dålig

1 028 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
#8
nu snackar du grenrör.. menar du agvas eller insug?

Måste fan hitta felet.....blir knäpp på de tiden räcker inte till att leta

Har inget å skriva ännu

Whatever :)
1 652 Inlägg
8 juni 2009
#9
volvo_grabb skrev:
nu snackar du grenrör.. menar du agvas eller insug?

Måste fan hitta felet.....blir knäpp på de tiden räcker inte till att leta

hmm ja du har ju inget grenrör till insuget direkt.. men kolla avgas packningen. även kollat så den inte drar tjyvluft från insuget?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

719 Inlägg
8 juni 2009
#10
volvo_grabb skrev:
nu snackar du grenrör.. menar du agvas eller insug?

Måste fan hitta felet.....blir knäpp på de tiden räcker inte till att leta

sitter en packning mellan motor och grenröret. Grenröret är det som är på samma sida som turbon.

Går det läsa av felkoder från motorn?  Verkar som om motorn går i Limp home läge. Den får för mkt soppa då.
Senast redigerat av Vitamin (8 juni 2009)

1 028 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#11
joo JAG vet vad ett grenrör e men vissa här på garaget skiver grenör som insug men men skit samma bara mean själv vet vilket som menas...

De ska inte vara läckage där  å de skulle ju inte göra inverkan på avgasvärdena så mycket å desutom e där avgasläckage syns de på 4 gasmätaren för då e lambda värdet högt...


Jo jag kan läsa av felkoderna... finns nårga..

Turbotryckventil "MAGNETVENTILEN" Men många som kör utan denna... vilken denna bilen alltid har gjort bes 3 gånger utan problem innan

Knackagivare

Uppvärmd lambdasond ibland

Vill ha rätt på skiten.... men fattar mig verkligen inte på detta denna gången...

Har inget å skriva ännu

1 028 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#12
felkod
541 EVak ventil
154 Egr ventil
535 Turbotryckventil
311 Hastighetsignal
112 Styrdonsfel knackreglering
521 Främre lambda förvarming
212 Främre lambda fel signal

Har inget å skriva ännu

699 Inlägg
8 juni 2009
#13
Provat å nollställa felkoderna?
Något läckage överhuvudtaget på avgassystemet?
//Jonas

Bilgalen elektriker :)

1 028 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#14
har provat de flera gånger å samtidigt ha datorn inkopplad... inget läckade vad jag kan märka å desutom visar ju 4 gasmätaren 1,000 i lambdavärde minsat lilla läclake så får man högt lambda värde juh eller vad tänkte du på

Har inget å skriva ännu

699 Inlägg
8 juni 2009
#15
mjo, förvisso... Men har du läckaget efter lambdan så blir värdena knasiga.. Eller har du mätt med sån där maskin bilprovningen har? Hur går bilen i övrigt?

Bilgalen elektriker :)

301 Inlägg
8 juni 2009
#16
du ha ju koder på sonden.
prova att byta den

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

1 028 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#17
har 4gasmätare som dom har på bilprovningen... har ny sond på.. men folk säger att den ballar ur om nått annat e fel

Har inget å skriva ännu

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
9 juni 2009
#18
volvo_grabb skrev:
joo JAG vet vad ett grenrör e men vissa här på garaget skiver grenör som insug men men skit samma bara mean själv vet vilket som menas...

De ska inte vara läckage där  å de skulle ju inte göra inverkan på avgasvärdena så mycket å desutom e där avgasläckage syns de på 4 gasmätaren för då e lambda värdet högt...


Jo jag kan läsa av felkoderna... finns nårga..

Turbotryckventil "MAGNETVENTILEN" Men många som kör utan denna... vilken denna bilen alltid har gjort bes 3 gånger utan problem innan

Knackagivare

Uppvärmd lambdasond ibland

Vill ha rätt på skiten.... men fattar mig verkligen inte på detta denna gången...

du har fel ;-)

det visar sig ej på mätaren..av den simpla anledningen att den drar in syre innan lambdan så lambdan och mätaren ser samma sak
detta fungerar bara om det inte läcker före lambdan

har haft samma problem just när det fladdar
grenrörs läck är vad problemet var på min
har testat allt annat bytt varenda givare styrboxar lmm osv

Kör fort så hinner inget hända...

snickare
612 Inlägg
9 juni 2009
#19
om du bara vill ha den igenom besiktningen prova och blanda så du har 40% etanol/ 60% bensin i tanken, se vad du får för värden då.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

1 028 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#20
visst de vet jag att jag kan göra men jag vill ha rätt på min bil istället för att fuska mig igenom bilprovningen.

Har inget å skriva ännu


Sök