XM skrev:
Nisse1 skrev:
Var det inte du som nämnde att Citroens luftfjädring var från 50-talet?

Har haft en C3a för ett tag sen, halvrolig bil att köra men noll kvalitet och småsaker gick sönder stup i kvarten...
Citroën har ingen och har aldrig haft någon luftfjädring. Det MB + vissa andra märken som har ägnat sig åt luftfjädring. Citroën har gashydraulisk fjädring och det är vesens skilt från "luftfjädring". Har Volvo då svansmotor och pendelbakaxel? Ja just det... det var de bilarna man behövde några tunga sandsäckar i bagaget för att ta sig fram vintertid. Så inspirerande....
Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.
Vad har Volvo kommit med i komfortväg de senaste 50 åren? Fortfarande stötdämpare och stålfjädrar - absolut inget revolutionerande.
Att en bakhjulsdriven standardbil skulle vara startsnabbare på torr asfalt än en dito framhjulsdriven är brunt prat. Det är knappt någon skillnad möjligtvis till fwd fördel som får tyngden över drivhjulen och på så vis drar ekipaget framåt. Du har väl inte hästen bakom vagnen? ;-)
Citroën CX T2 drar lätt ifrån en Opel Omega V6 både i start och bana. Fwd kontra rwd
http://www.youtube.com/watch?v=x0qmp98GcVcAtt påstå att Volvo 2/7/9-serie skulle vara driftsäkrare än franskt, tyskt eller japanskt är rent önsketänkande från de som inget vet. Vilka bilar ligger i topp i kvalitetsundersökningar och hos SBP? Inte är det Volvo. Jag har fordon som mitt yrke. Är man totalt insnöad på Volvo så finns det inget bättre oavsett vad omvärlden säger. Skygglapp på!
Nu var det inte jag som drog alla över en kant utan det var någon som tyckte att MB-ägare var halvskumma typer t.ex. bankrånare. Om du inte tycker att den grovt generaliserade bilden av den typiske unge volvoägaren stämmer, varför tar du då åt dig? Det finns ändå ett gnutta sanning bakom i det jag skriver. Det räcker med att åka ned och titta i centrum en lördagkväll...
Om en bil är ful eller inte är en smaksak, det är däremot ingen smaksak om man vill att bilen ska gå sönder hela tiden för det vill man ju inte...
Har inga problem med Volvos komfort, sköna säten, bra svängradie, (nu snackar jag 740 och jag jämför med andra märken 80-tal) Volvo har stötdämpare ja, men det har många andra märken också? När folk för det mesta klagar på att 2/7/9 svajar så e deras dämpare ofta slut. Volvo har dessutom alltid legat framme på säkerhetssidan tex.
Dessutom tycker jag det är rätt att sponsra Sverige och dess industri..
Sen det här med att det skulle vara massa unga bönder som hade Volvo bara e ju långt ifrån sanningen. Kör du ner en Lördagskväll tittar du på en 740 och ser inte några andra bilar utan du tittar på den och tänker, "ohh bonne i 740". Sen att det flyger förbi en massa andra bilar det har inte med saken att göra. Utan ne, kolla på den där 740in, och föraren har keps dessutom.
Några år gamla V70 för den delen kommer väll om 15-20 år vara som dagens 745/945 skulle jag tro. Då V70 är Sveriges mest sålda bil. Tänk om massa bönder köpte upp dom då..Ohhh jä**** V70, bonnebil. Och att då skulle det också vara en jättedålig bil bara för det.
Citroen har jättefina och bra fjädring, men det krävs lite mer..
Du talar om att vara objektiv men du själv är ju knappast det...Ljushår ifrån..