2437
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
ekelund88 skrev:
Volvo740-88 skrev:
Elda skrev:
varför vill du bara ha en volvo? och varför en turbo?? man köper inte en volvo för att dom går bra, dom gör inte det helt enkelt, kollar du tex på saab finns det bra mycket finare, nyare och snabbare biloar i samma prisklass.

kolla på BMW eller mercedes om du vill ha en roligare RWD bil, volvo är transportmedel.

Man köper en volvo för att men får mycket bil för pengarna tongue
Varför tror du att det är så många som kör volvo?

en sak ska du veta...

folk köper inte volvo för att dom e bra utan för dom TROR dom e bra .. 740ina e ta mig fan bland de mest sunkiga man kan ha tror jag 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet

tro mig jag har ägt 3 st 740is

ne har man inte så mycket pengar att lägga ut ska man sattsa på tyskt eller japanskt runt 90 - 95 billiga bilar som har skott säker tillförlitlighet

EDIT ska tilläggas med att mina volvo turbos ligger på runt 2 liter milen blandad körning medans en 525 i liknande prisklass ligger runt 1 liter och dessutom åker ifrån en 740 turbo

Det är väll dit eget fel att du har för tung fot lol Och kör skabbiga bilar. roll
Och säga att dom har 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet  är väll att ta i lite wink

-Mackan-: Kolla mitt inlägg #120
Där står det att jag gillar mercedes 350 SE.
Senast redigerat av Volvo740-88 (29 juni 2009)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
ekelund88 skrev:
Volvo740-88 skrev:

Man köper en volvo för att men får mycket bil för pengarna tongue
Varför tror du att det är så många som kör volvo?

en sak ska du veta...

folk köper inte volvo för att dom e bra utan för dom TROR dom e bra .. 740ina e ta mig fan bland de mest sunkiga man kan ha tror jag 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet

tro mig jag har ägt 3 st 740is

ne har man inte så mycket pengar att lägga ut ska man sattsa på tyskt eller japanskt runt 90 - 95 billiga bilar som har skott säker tillförlitlighet

EDIT ska tilläggas med att mina volvo turbos ligger på runt 2 liter milen blandad körning medans en 525 i liknande prisklass ligger runt 1 liter och dessutom åker ifrån en 740 turbo

Det är väll dit eget fel att du har för tung fot lol Och kör skabbiga bilar. roll
Och säga att dom har 0 komfort 0 bänsleekonomi 0 väghållning 0 tillförlitlighet  är väll att ta i lite wink

-Mackan-: Kolla mitt inlägg #120
Där står det att jag gillar mercedes 350 SE.

Jo, jag ser att du gillar en viss mercedes, men det gör inte att jag ser mellan fingrarna....

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 339 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Nisse1 skrev:
Var det inte du som nämnde att Citroens luftfjädring var från 50-talet? wink
Har haft en C3a för ett tag sen, halvrolig bil att köra men noll kvalitet och småsaker gick sönder stup i kvarten...

Citroën har ingen och har aldrig haft någon luftfjädring. Det MB + vissa andra märken som har ägnat sig åt luftfjädring. Citroën har gashydraulisk fjädring och det är vesens skilt från "luftfjädring". Har Volvo då svansmotor och pendelbakaxel? Ja just det... det var de bilarna man behövde några tunga sandsäckar i bagaget för att ta sig fram vintertid. Så inspirerande....

Hellre en bil som krånglar ibland än en som alltid är ful.

Vad har Volvo kommit med i komfortväg de senaste 50 åren? Fortfarande stötdämpare och stålfjädrar - absolut inget revolutionerande.

Att en bakhjulsdriven standardbil skulle vara startsnabbare på torr asfalt än en dito framhjulsdriven är brunt prat. Det är knappt någon skillnad möjligtvis till fwd fördel som får tyngden över drivhjulen och på så vis drar ekipaget framåt. Du har väl inte hästen bakom vagnen? ;-)

Citroën CX T2 drar lätt ifrån en Opel Omega V6 både i start och bana. Fwd kontra rwd
http://www.youtube.com/watch?v=x0qmp98GcVc

Att påstå att Volvo 2/7/9-serie skulle vara driftsäkrare än franskt, tyskt eller japanskt är rent önsketänkande från de som inget vet. Vilka bilar ligger i topp i kvalitetsundersökningar och hos SBP? Inte är det Volvo. Jag har fordon som mitt yrke. Är man totalt insnöad på Volvo så finns det inget bättre oavsett vad omvärlden säger. Skygglapp på!

Nu var det inte jag som drog alla över en kant utan det var någon som tyckte att MB-ägare var halvskumma typer t.ex. bankrånare. Om du inte tycker att den grovt generaliserade bilden av den typiske unge volvoägaren stämmer, varför tar du då åt dig? Det finns ändå ett gnutta sanning bakom i det jag skriver. Det räcker med att åka ned och titta i centrum en lördagkväll...

Om en bil är ful eller inte är en smaksak, det är däremot ingen smaksak om man vill att bilen ska gå sönder hela tiden för det vill man ju inte...

Har inga problem med Volvos komfort, sköna säten, bra svängradie, (nu snackar jag 740 och jag jämför med andra märken 80-tal) Volvo har stötdämpare ja, men det har många andra märken också? När folk för det mesta klagar på att 2/7/9 svajar så e deras dämpare ofta slut. Volvo har dessutom alltid legat framme på säkerhetssidan tex.

Dessutom tycker jag det är rätt att sponsra Sverige och dess industri..

Sen det här med att det skulle vara massa unga bönder som hade Volvo bara e ju långt ifrån sanningen. Kör du ner en Lördagskväll tittar du på en 740 och ser inte några andra bilar utan du tittar på den och tänker, "ohh bonne i 740". Sen att det flyger förbi en massa andra bilar det har inte med saken att göra. Utan ne, kolla på den där 740in, och föraren har keps dessutom.

Några år gamla V70 för den delen kommer väll om 15-20 år vara som dagens 745/945 skulle jag tro. Då V70 är Sveriges mest sålda bil. Tänk om massa bönder köpte upp dom då..Ohhh jä**** V70, bonnebil. Och att då skulle det också vara en jättedålig bil bara för det.

Citroen har jättefina och bra fjädring, men det krävs lite mer..

Du talar om att vara objektiv men du själv är ju knappast det...Ljushår ifrån..

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Inressant tråd smile
Det handlar om Mercedes-Benz VS Volvo.

Som jag tycker så är Mercedes fina bilar, men då syftar jag på merca 350 och högre.
Tror inte jag skulle ha haft en vanlig merca. Jag skulle vilja ha Merca-status.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Elda skrev:
hahaha, dagens skratt! lol

sponsra sveriges industri gör man la enbart genom att köpa splitt nya bilar eller köpa gammla i massor och skrota?

Nu vill jag inte vara så petig, men jag kan inte låta bli.

Det var inte "dagens skratt". Det var inte ens roligt.
Vill du ha ett skratt så ska du kolla in Johan glans. http://www.youtube.com/watch?v=gpxJhpofAPE
Han är verkligen rolig  wink

1 339 Inlägg
29 juni 2009
Elda skrev:
Nisse1 skrev:

hahaha, dagens skratt! lol

sponsra sveriges industri gör man la enbart genom att köpa splitt nya bilar eller köpa gammla i massor och skrota?

Inte riktigt så jag menade tongue. Han pratade om att Volvo inte hade kommit någonstans i utvecklingen men att alla andra bilmärken hade gjort de och att man därför inte borde köpa Volvo som är svenskt. Nya eller gamla, lät inte som de spelade ngn roll men..ja..

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2009
XM skrev:
Att påstå att Volvo 2/7/9-serie skulle vara driftsäkrare än franskt, tyskt eller japanskt är rent önsketänkande från de som inget vet. Vilka bilar ligger i topp i kvalitetsundersökningar och hos SBP? Inte är det Volvo. Jag har fordon som mitt yrke.

Volvo 940 låg rätt bra till under 2007, statistiken över 10 år gamla bilars modellrelaterade fel.
En god representant för gamla Volvos hållbarhet wink
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpw … e_2007.pdf
Volvo 940 Turbo på 18:e plats, efter Porschar, BMW Z4, ett gäng Subarus och typ alla Toyota.
Hinner ju tom få in båda separerade 940 sedanmodellerna i listan innan det ens dyker upp en fransk bil. wink

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
Kanske inte så konstigt att en del svenskar tror Volvo är bäst, de får det ju inpumpat från medierna hela tiden. Till exempel nya V70 drivE som aftonbladet osv kärat ner sig i totalt. Vad är det med den som är värt så mycket uppmärksamhet?

Den 70hp starkare och 110nm starkare Bmw 520d drar två centiliter mer per mil och har gjort så sen modellen lanserades för snart 5år sedan. Bmw E61 är trots allt en gammal konstruktion, men drar trots detta "lika mkt". Och Volvo/aftonbladet skriver själva att bilen kräver en "förändrad körstil" och att föraren "måste vilja spara på miljön" och erbjuder ecodriving kurs till köparna.

Att Bmwn klarar av att hålla sin utlovade förbrukning även om man kör den "som en Bmw skall köras" visades i Teknikens världs stora dieseltest när modellen var ny.

Detsamma gäller nya E-klassen, mer effekt och samma förbrukning. Men det är ifs inte en 5år gammal konstruktion-

Men Volvo är bäst på allt, en Bmw/Mercedes kan ju inte vara snål? Det är ju en rik mans sportbil, eller hur? roll

http://www.aftonbladet.se/kampanj/volvo … 5447133.ab
Senast redigerat av Rquired (29 juni 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
29 juni 2009
Ser inget fel i att gilla Svenskt..Volvo har inte varit framme när det gäller bränsleförbrukningen, tacka GM för det..Men nu gör dom allt för det att rätta till allt och det är väll det aftonbladet berömmer för

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740an skrev:
Ser inget fel i att gilla Svenskt..Volvo har inte varit framme när det gäller bränsleförbrukningen, tacka GM för det..Men nu gör dom allt för det att rätta till allt och det är väll det aftonbladet berömmer för

Vad har GM med Volvo att göra? Och varför berömmer Aftonbladet Volvo för något som andra tillverkare klarade av för länge sedan trots att de inte behövde kompromissa och sätta dit en mopedmotor? Det är ju som att berömma killen som hamnade på 10e plats i en 100m sprint trots att denna satt på en cykel!

Svaret är för att det är Volvo, naturligtvis är det inget fel med att gilla svensk. Men rätt skall vara rätt och man kan inte som opartisk testare höja nånting till skyarna bara för att det är svenskt...

1 339 Inlägg
29 juni 2009
Nu försa jag mig, menade Ford wink. Blanda ihop de..

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Rquired skrev:
Kanske inte så konstigt att en del svenskar tror Volvo är bäst, de får det ju inpumpat från medierna hela tiden. Till exempel nya V70 drivE som aftonbladet osv kärat ner sig i totalt. Vad är det med den som är värt så mycket uppmärksamhet?

Den 70hp starkare och 110nm starkare Bmw 520d drar två centiliter mer per mil och har gjort så sen modellen lanserades för snart 5år sedan. Bmw E61 är trots allt en gammal konstruktion, men drar trots detta "lika mkt". Och Volvo/aftonbladet skriver själva att bilen kräver en "förändrad körstil" och att föraren "måste vilja spara på miljön" och erbjuder ecodriving kurs till köparna.

Att Bmwn klarar av att hålla sin utlovade förbrukning även om man kör den "som en Bmw skall köras" visades i Teknikens världs stora dieseltest när modellen var ny.

Detsamma gäller nya E-klassen, mer effekt och samma förbrukning. Men det är ifs inte en 5år gammal konstruktion-

Men Volvo är bäst på allt, en Bmw/Mercedes kan ju inte vara snål? Det är ju en rik mans sportbil, eller hur? roll

inte bmw. merca är rikemansbil.
bmw är sportbil. volvo är familjebil typ.
Annar så slår Cadillac alla när det gäller ALLT. Cadillac är rikemansbil. Rolls royce också.

Men på TV2 nu är är det en volvo C30 framhjulsdriven som drar en BMW bakhjulsdrift.
Senast redigerat av Volvo740-88 (29 juni 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740an skrev:
Nu försa jag mig, menade Ford wink. Blanda ihop de..

Hehe tänkte väl så smile

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Rquired skrev:

Annar så slår Cadillac alla när det gäller ALLT. Cadillac är rikemansbil. Rolls royce också.

Nu får du lugna dig med tjurbajsspridningen, lite.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Rquired skrev:

Du kanske inte ser Bmw som en rikemansbil, men det är trots allt så de flesta ser den. I samma grad som Mercedes och cadillac, Rolls Royce är en helt annan liga och går över huvud taget inte att jämföra.

Sen var det värst vad du är förtjust i Cadillac? Varför kör du runt i en Volvo om dessa är så bra? roll

1 339 Inlägg
29 juni 2009
Fast dock precis som med DriveEs 0,49/mil så är Bmw:s 0,58/mil inte riktigt hela sanningen heller.

http://www.kvp.se/motor/1.1377468/bmw-5 … egenskaper

Den har fler HK än Volvon men jag vet inte hur mkt snabbare den är..Ska checka.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
Rquired skrev:
Volvo740-88 skrev:
Rquired skrev:

Du kanske inte ser Bmw som en rikemansbil, men det är trots allt så de flesta ser den. I samma grad som Mercedes och cadillac, Rolls Royce är en helt annan liga och går över huvud taget inte att jämföra.

Sen var det värst vad du är förtjust i Cadillac? Varför kör du runt i en Volvo om dessa är så bra? roll

Volvo 740 = Min bruksbil
Cadillac = ja,vi vet wink

Visste nu att nu på TV 2 så är det en liten volvo C30 framhjulsdrift som drar en BMW bakhjulsdrift.

Volvo850-92
1 682 Inlägg
29 juni 2009
-Mackan- skrev:
Volvo740-88 skrev:
Rquired skrev:

Nu får du lugna dig med tjurbajsspridningen, lite.

Du får lära dej debattera bättre.
"tjurbajsspridningen"?? Saknar du ordförråd?

huh?
10 427 Inlägg
29 juni 2009
Rquired skrev:
Till exempel nya V70 drivE som aftonbladet osv kärat ner sig i totalt.

För informationens skull så är det där en annonssida som Volvo gör hos Aftonbladet.
Så det är nog snarare Volvo som betalar Aftonbladet för att få skriva vad dom själva vill wink
Som vilken reklambroschyr som helst.

Edit: För övrigt så brukar det vara mest negativ kritik mot Volvo i medierna
förutom sköna stolar, bra utrymmen på de större modellerna och fina vägegenskaper
på de nyare mindre. Förstår inte riktigt ditt problem, så fort Audi eller BMW är med i ett
test så hyllas de till skyarna. Kanske för att dom är bättre, eller så kanske bara man ska tro det? wink
Senast redigerat av steifan (29 juni 2009)

1 339 Inlägg
29 juni 2009
Okej Bmw:n va drygt 2 sekunder snabbare till hundra tongue, MEN, det finns alltid ett MEN Bmw:n e saftigt mkt dyrare och Bmw e lite snåla med utrustningen så det brukar komma på en del där också wink, Iallfall om man lyssnar på motorjournalisterna på tv:n.

Sök