2940
Sök

Köpråd förstabil Volvo eller Mercedes?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
Elda skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
När man tänker efter så e dom här trådarna helt värdelösa, alla förespråkar sina egna bilar ju hur mycket dom än säger att dom inte gör de tongue

Jo ett klassiskt fenomen på Garaget, det handlar lika mycket om att få tala väl om sitt eget märke som att få trådskaparn över på den "rätta" sidan.

Elda skrev:

vad fan spelar det för roll om man har bakhjulsdrift på en 740 GL??? man får bara sämre framkommlighet, ska man ha RWD så får man ha en lite motorstarkare bil som klarar avv att släppa och diffa, FWD är överlägset när det gäller billigare bilar, FWD i kombination med turbo får du i saab med en herrejävlar effekt för pengarna.

Man har inte sämre framkomlighet bara för det är Rwd, allt beror på körteknik. Det krävs olika körsätt för att komma fram med de olika drivningarna, men "rätt" körda kan man inte generalisera och säga att det ena eller andra tar sig fram bättre.

Håller inte heller med om att den drivningen är överlägsen när det gäller billiga bilar, men att det är väldigt mycket effekt för pengarna kan jag hålla med om.

för att ställa en personlig fråga, hur mkt FWD har du kört? smile  folk underskattar det lika mycket som dom påstår det understyr, en volvo 740 är er understyrd än en saab 900a, kolla teknikensvärld från -84 så ser du att 760n får pissigt betyg på just detta.

Sen beror ju allt på var man br, sjäkv bor jag i halmstad (vilket du med gör) och här har vi la en vecka snö per år? jag får erkänna att RWD är pisskull på snö för total no-brainer-fun med. FWD är inte så jävla illa som alla tror, bara lära sig köra med det för som du sa, det är olika körstilar.

Visst visst, man kan slänga fram argument hit och dit både för och emot de båda drivningarna. Och sedan skiljer det så mycket mellan de olika bilarna osv. Ett onödigt ämne att gå in på (igen) smile

Visst, bor i Halmstad inte speciellt långt ifrån dig (har sett på bilderna att du bor vid kyrkan typ?) Och mycket snö är här inte vilket jag bara är glad för cool

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
30 juni 2009
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Här har vi V50:in

Pris: 231 900 kronor.
Motor: 4-cyl diesel, 1,6 liter, 109 hk vid 4 000 varv/minut, Vridmoment 240 Nm vid 1 750 varv/min.
Förbrukning under Aftonbladets test: 0,49 liter/mil.
Angiven förbrukning: 0,45 liter/mil (blandad körning).
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Acceleration 0-100 km/tim: 11,5 sek.
Toppfart: 190 km/tim.

OCH DESSUTOM

"Ingen sväljer mindre

Den som inte är rädd för polisen gör av med 0,49 liter milen på motorväg och landsväg (medelhastighet vid testkörningen var 91 km/tim under 104 mil) och den som kör som en biltjuv, och vill vara först iväg från varje rödljus, kan få upp förbrukningen till 0,53.

Det är riktigt snålt."

http://www.aftonbladet.se/bil/article39 … vice=print

--------------------------------------------------------------------------

Tom jag förväntade mig högre förbrukning :o. Brukar alltid vara lite positiva siffror.

Enkelt att slå, Bmw 118d har samma förbrukning trots nästan 50% mer effekt. Bmw 116d är ännu snålare men är å andra sidan inte sådär överdrivet mycket kraftigare än vad Volvon är.

Pris 116d: 234000 sek
Pris 118d: 245000 sek

Men visst, 1-serien lastar inte lika mycket som V50 och är trängre i baksätet. Men för 2000:- får du en Bmw och inte en Volvo. En bil som slår betydligt högre i de flestas ögon...

Bmw har billigare service och lika dyra delar som Volvo enligt undersökningar, skatten är ungefär densamma eftersom bilarna drar lika mycket (=släpper ut lika mkt). Försäkringen är dyrare till Bmw, men å andra sidan har Volvo en kamrem att byta och är dyrare att serva vilket gott och väl jämnar ut.

Vilka anledningar finns det att köpa Volvo numera? Den enda fördelen är lastutrymmet, å andra sidan är du ute efter en praktisk bil kan du skippa Volvo och köpa en Skoda Roomster för halva priset istället.

Det är detta som gör att Volvo gått så knackigt de senaste åren och hade sådana problem i vintras...

Bmw har också problem wink. V50 e ju bra mkt större än 1-serien. Volvo e i mina ögon något som står för säkerhet och lastutrymme, bra med plats där bak för barnen också tex, en familjebil helt enkelt.

Det är en svenssonbil som en svensson ska ha råd med. En bil i 400 000 kr klassen för att få en rymlig Bmw e väll lite o ta i kanske roll.

1-serien kan väll mer jämföras med C30 och inte en kombi som V50 och C30:in drar väll 0,39 blandad.

31 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Om bilen man köper är från en bilhandlare och är avställd. Får jag, köparen betala för att ställa på den? Samma med om den inte är besiktad och skattad, står jag för alla kostnader? Kanske dum fråga men men.. tongue

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
Kanske lite OT.

Är det stor skillnad mellan Caprice och 300 SE? Komfort och bränsleförbrukning menar jag.

Om det är någon merca som jag skulle välja före volvo 740 gl så är det denna http://www.blocket.se/alvsborg/Mercedes … =4&w=3

Men hur mycket kostar dom att ha i drift?
Det är ju en rak 6:a i dom. Har dom bra kavlité som en gammal B230F?
Eller är meca V8:er bättre i kvalité?
Men dom drar så mycket.
Senast redigerat av Volvo740-88 (30 juni 2009)

Driver
2 111 Inlägg
30 juni 2009
XM skrev:
För att bara kasta in en brandfackla i diskussionen kontra fwd - rwd så krävs det mer för en fwd att släppa och kasa över framhjulen än en dito rwd med bakhjulssläpp. Min bil är inte ett dugg överstyrd snarare snällt understyrd.

Då har jag ändå provocerat ordentligt i halka och på torr väg med att få överstyrning. I helvete heller att det går. Bakvagnen ligger som limmad på vägen. Dock understyr bilen snällt och talar om i god tid innan det bär helt åt helvete. Märker jag att den börjar kasa och över framhjulen, släpp gasen och bilen återfår greppet igen. Det är kul att köra på gränsen när man känner hur framhjulen börjar tugga asfalt. Då är det nära. 70-75km/tim genom en större rondell är nog smärtgränsen innan bilen släpper greppet helt. Det gäller att hänga med och styra också. Rörelsen genom svängen ut och in genom rondellen blir lite kantig. Alltså, inte ett helt varv runt.

Intresseklubben antecknar... Sorry om jag e dum men tycker du babblar om din citra överallt :S.

/kör både rwd & Fwd.

Ber om ursäkt för O.T

Röstar dock smått otroligt nog på volvon om du ska ha en äldre volvo eller merca...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Jag håller ca 1900 varv vid 100km/h med min 850. smile

2500 varv vid 130km/h.

Tycker den är hyfsat lågvarvig.
Polarens Nissan Primera GT håller ju 3000 eller lite mer vid 100km/h.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

406 Inlägg
30 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
Om bilen man köper är från en bilhandlare och är avställd. Får jag, köparen betala för att ställa på den? Samma med om den inte är besiktad och skattad, står jag för alla kostnader? Kanske dum fråga men men.. tongue

Japp det får du. Du får stå för alla kostnader.

MvH Glenn Wiberg

31 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
DJeXCute skrev:
Thevolvoragger skrev:

Nee dra på fasen, då blir de inte billigt. yikes

1 339 Inlägg
30 juni 2009
XM skrev:
Janken skrev:
Intresseklubben antecknar... Sorry om jag e dum men tycker du babblar om din citra överallt :S.

/kör både rwd & Fwd.

Ber om ursäkt för O.T

Röstar dock smått otroligt nog på volvon om du ska ha en äldre volvo eller merca...

Jaha? Å vad gör det? Eller är det bara Volvo och Saab som får diskuteras här inne?
Å varför är det inte nyttigt att ta del av andras kunskaper och körupplevelser?
Stör det dig att jag åker franskt så behöver du varken eller läsa eller kommentera mina inlägg i fortsättningen.

Tråden gäller endast Volvo numera, innan även Mercedes..Sen kommer dock det in massa Saabare och du med din Citra som måste hävda sitt märke till skyarna.

1 339 Inlägg
30 juni 2009
Thevolvoragger skrev:
DJeXCute skrev:
Thevolvoragger skrev:

Nee dra på fasen, då blir de inte billigt. yikes

Ett tips, undvik skumma bilhandlare, avstå helst bilhandlare överhuvudtaget när det gäller bilar i den prisklassen dom ska alltid tjäna pengar på bilarna

Volvo850-92
1 682 Inlägg
30 juni 2009
Bästa är att köpa bilar av folk som har kört lungt d.v.s icke-ungdommar.

1 587 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740-88 skrev:
Bästa är att köpa bilar av folk som har kört lungt d.v.s icke-ungdommar.

haha ! Så du menar att inte "föräldrar" kör hårt ? Lägg ner..

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Här har vi V50:in

Pris: 231 900 kronor.
Motor: 4-cyl diesel, 1,6 liter, 109 hk vid 4 000 varv/minut, Vridmoment 240 Nm vid 1 750 varv/min.
Förbrukning under Aftonbladets test: 0,49 liter/mil.
Angiven förbrukning: 0,45 liter/mil (blandad körning).
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Acceleration 0-100 km/tim: 11,5 sek.
Toppfart: 190 km/tim.

OCH DESSUTOM

"Ingen sväljer mindre

Den som inte är rädd för polisen gör av med 0,49 liter milen på motorväg och landsväg (medelhastighet vid testkörningen var 91 km/tim under 104 mil) och den som kör som en biltjuv, och vill vara först iväg från varje rödljus, kan få upp förbrukningen till 0,53.

Det är riktigt snålt."

http://www.aftonbladet.se/bil/article39 … vice=print

--------------------------------------------------------------------------

Tom jag förväntade mig högre förbrukning :o. Brukar alltid vara lite positiva siffror.

Enkelt att slå, Bmw 118d har samma förbrukning trots nästan 50% mer effekt. Bmw 116d är ännu snålare men är å andra sidan inte sådär överdrivet mycket kraftigare än vad Volvon är.

Pris 116d: 234000 sek
Pris 118d: 245000 sek

Men visst, 1-serien lastar inte lika mycket som V50 och är trängre i baksätet. Men för 2000:- får du en Bmw och inte en Volvo. En bil som slår betydligt högre i de flestas ögon...

Bmw har billigare service och lika dyra delar som Volvo enligt undersökningar, skatten är ungefär densamma eftersom bilarna drar lika mycket (=släpper ut lika mkt). Försäkringen är dyrare till Bmw, men å andra sidan har Volvo en kamrem att byta och är dyrare att serva vilket gott och väl jämnar ut.

Vilka anledningar finns det att köpa Volvo numera? Den enda fördelen är lastutrymmet, å andra sidan är du ute efter en praktisk bil kan du skippa Volvo och köpa en Skoda Roomster för halva priset istället.

Det är detta som gör att Volvo gått så knackigt de senaste åren och hade sådana problem i vintras...

Bmw har också problem wink. V50 e ju bra mkt större än 1-serien. Volvo e i mina ögon något som står för säkerhet och lastutrymme, bra med plats där bak för barnen också tex, en familjebil helt enkelt.

Det är en svenssonbil som en svensson ska ha råd med. En bil i 400 000 kr klassen för att få en rymlig Bmw e väll lite o ta i kanske roll.

1-serien kan väll mer jämföras med C30 och inte en kombi som V50 och C30:in drar väll 0,39 blandad.

Problem är definitivt att ta i, de har fått skära ner på takten iom finanskrisen. Volvo höll på att gå omkull...
Bmw är trots allt tillsammans med Toyota de enda (större) bilmärken kvar i världen som står på egna ben och inte gått ihop till grupper. Bmw äger rätten att tillverka bilar med namnet Mini och Rolls Royce, men är fortfarande bara en tillverkare. Samma sak med Toyota och Lexus, medans tex VW består av en förening mellan en massa olika bilmärken/företag detsamma med Ford/Volvo.

Så att säga att ensamma Bmw har problem för att de fick skära ner på produktionen när Volvo höll på att gå omkull trots sitt stöd inom PAG (ford-gruppen alltså) är väldigt löjligt...

V50 är ingen familjebil och den är inte rymlig "som en Volvo skall vara". Det är en livsstilsbil i ett försök att härma Bmw/Mercedes/Audi. Och säkrare än 1an är den inte heller, båda har 5 stjärnor osv

Jag kan hålla med om att V50 är en större bil än vad 1-serien är, men att jämföra en 5-dörrars femsitsig och betydligt rymligare (men ändå jävligt trång) bil med lilla 3-dörras fyrsitsiga C30 är inte rätt. C30 bör väl närmast jämföras med 1-serie coupe, fast där är en stor prisskillnad. Å andra sidan är det också en Bmw och inte en Volvo, anledningen att C30 brukar jämföras med 5-dörrars 1a är väl för att den ligger närmre i pris.

Det hänger fortfarande på samma punkt, Bmw är lika snåla som Volvo trots att de är riktigt pigga (tex TV om 118D: "miljösportbilen, körglädje i en miljöbil!"). Volvos snålmodeller är så klena att de inte kan hänga med i trafikrytmen, har haft dem som hyrbil några gånger. Äckliga bilar pga effekten.

C30 kan inte Bmw (ännu) matcha i förbrukning, men det har att göra med att deras konkurrerande modell är inriktad på sport och inte miljö. Visserligen skitlöjligt, varför skall man tvingas ha en stor dubbelturbosexa eller en turbo4a diesel (123D) bara för att man vill ha coupe? Korkat val av Bmw, men förhoppningsvis ändrar de sig och stoppar ner nya dieseln det ryktas om (3-serien skall få ny motor och bli miljöbilsklassad) i denna. Då får C30 se upp.

En sak kan jag erkänna är bättre med Volvo, deras hemsida. Fan så mycket mer logisk än Bmws lol

Allmänt envis
12 512 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:

2500 varv vid 130km/h.

Det var inte dåligt, min varvar mer in 90 än vad din gör i 100 ju.

Nissan Primera är ingen höjdare den, surrig som s**an på motorväg. Och så vidare stabil och stadig är den inte heller med tanke på storleken...

huh?
10 427 Inlägg
30 juni 2009
Rquired skrev:
Det hänger fortfarande på samma punkt, Bmw är lika snåla som Volvo trots att de är riktigt pigga (tex TV om 118D: "miljösportbilen, körglädje i en miljöbil!"). Volvos snålmodeller är så klena att de inte kan hänga med i trafikrytmen, har haft dem som hyrbil några gånger. Äckliga bilar pga effekten.

Håller med där! En chippad 1,6D kanske presterar bättre, vem vet. Orkar ju inte
ens segdra i rondeller på tvåan i S40.. och det är ju för fanken en dieselturbo!

(Hur ska det gå i V70!? roll)

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 juni 2009
Rquired skrev:
Det var inte dåligt, min varvar mer in 90 än vad din gör i 100 ju.

Nissan Primera är ingen höjdare den, surrig som s**an på motorväg. Och så vidare stabil och stadig är den inte heller med tanke på storleken...

Jag vet, det blev lite spekulationer även på NordicR-forumet när jag skrev samma sak där.

Samtidigt är den så stark att man kan lägga i tvåan och släppa upp den på tomgången och då gör den nästan 20km/h enligt mätaren utan att det märks på motorn överhuvudtaget.

Daajvid har ju även köpt ett nytt avgas till sin Primera så den dönar ju som faan... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 339 Inlägg
30 juni 2009
Volvo har inte varit nära att gå omkull, dom har ju massa garantier o skit? Nejfan dom vart ljushår ifrån Saab tex.

VA?? Är inte V50 rymlig?? Vi kan inte leva i samma värld. Och du..Vilka bilmärken härmar inte andra..De gör Bmw också.

Euro-ncap säger inte så mkt de e så många bilar som har 5 stjärnor.

"Å andra sidan är det också en Bmw och inte en Volvo,"...Bmw kanske känns mer bil för dig men kanske inte för andra wink. Tycker inte för att det står Bmw motiverar att betala mer pengar o de e inte lite de skiljer xd.

Btw tror du skrev ngn gång att du gissade på att V50:in skulle dra runt 0,8 i testförbrukning då Bmw 520 gjorde de. Det är inte sant wink, läs detta...Resultatet blev 0,47 utan någon snålkörning och regnet piskade ner.

Citat från test: "Under något bättre yttre omständigheter och om vi lagt oss vinn om att spara på dropparna hade vi klarat 116 mil. Lätt.

Undras om det kanske går att köra mer än 116 mil...?"

http://www.svd.se/naringsliv/motor/artikel_2899089.svd
Senast redigerat av Volvo740an (30 juni 2009)

518 Inlägg
30 juni 2009
Volvo740an skrev:
XM skrev:
Janken skrev:

/kör både rwd & Fwd.

Ber om ursäkt för O.T

Jaha? Å vad gör det? Eller är det bara Volvo och Saab som får diskuteras här inne?
Å varför är det inte nyttigt att ta del av andras kunskaper och körupplevelser?
Stör det dig att jag åker franskt så behöver du varken eller läsa eller kommentera mina inlägg i fortsättningen.

Tråden gäller endast Volvo numera, innan även Mercedes..Sen kommer dock det in massa Saabare och du med din Citra som måste hävda sitt märke till skyarna.

Mmm för här har det ju inte vart så att Volvo blivit höjt till Guds nivå fler ggr om. En Volvo går aldrig sönder och är jättelätt mekad - hur nu folk vet det när de aldrig går sönder. varför finns det ens delar att köpa och verkstäder när allt är så lätt å bra?

jag spyr på såna här trådar , kvittar om det handlar om Volvo eller Fiat , inse nån jävla gång att ALLA bilar går sönder & ALLA märken gör bilar som för eller senare erfodrar reparationer.

ställer man av en volvo 740 inför vintern är det nåt som inte klickar i ordentligt.

685 Inlägg
30 juni 2009
TurbOla skrev:

2500 varv vid 130km/h.

Ungefär som min 745:a gle då. Så man åker skönt och lågvarvigt i en 740 också.

Men för att hålla mig till tråden:

Så säger jag som innan köp din pappas 940 så får du en bra bil för en billig slant.

No turbo shit - just real power!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 juni 2009
Köp en Mercedes Benz Brabus 7.3L V12 smile Då blir du säker nöjd, sleeper stuket har den i alla fall.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Sök