Volvo740an skrev:
Rquired skrev:
Volvo740an skrev:
Här har vi V50:in
Pris: 231 900 kronor.
Motor: 4-cyl diesel, 1,6 liter, 109 hk vid 4 000 varv/minut, Vridmoment 240 Nm vid 1 750 varv/min.
Förbrukning under Aftonbladets test: 0,49 liter/mil.
Angiven förbrukning: 0,45 liter/mil (blandad körning).
CO2-utsläpp: 118 g/km.
Acceleration 0-100 km/tim: 11,5 sek.
Toppfart: 190 km/tim.
OCH DESSUTOM
"Ingen sväljer mindre
Den som inte är rädd för polisen gör av med 0,49 liter milen på motorväg och landsväg (medelhastighet vid testkörningen var 91 km/tim under 104 mil) och den som kör som en biltjuv, och vill vara först iväg från varje rödljus, kan få upp förbrukningen till 0,53.
Det är riktigt snålt."
http://www.aftonbladet.se/bil/article39 … vice=print--------------------------------------------------------------------------
Tom jag förväntade mig högre förbrukning :o. Brukar alltid vara lite positiva siffror.
Enkelt att slå, Bmw 118d har samma förbrukning trots nästan 50% mer effekt. Bmw 116d är ännu snålare men är å andra sidan inte sådär överdrivet mycket kraftigare än vad Volvon är.
Pris 116d: 234000 sek
Pris 118d: 245000 sek
Men visst, 1-serien lastar inte lika mycket som V50 och är trängre i baksätet. Men för 2000:- får du en Bmw och inte en Volvo. En bil som slår betydligt högre i de flestas ögon...
Bmw har billigare service och lika dyra delar som Volvo enligt undersökningar, skatten är ungefär densamma eftersom bilarna drar lika mycket (=släpper ut lika mkt). Försäkringen är dyrare till Bmw, men å andra sidan har Volvo en kamrem att byta och är dyrare att serva vilket gott och väl jämnar ut.
Vilka anledningar finns det att köpa Volvo numera? Den enda fördelen är lastutrymmet, å andra sidan är du ute efter en praktisk bil kan du skippa Volvo och köpa en Skoda Roomster för halva priset istället.
Det är detta som gör att Volvo gått så knackigt de senaste åren och hade sådana problem i vintras...
Bmw har också problem

. V50 e ju bra mkt större än 1-serien. Volvo e i mina ögon något som står för säkerhet och lastutrymme, bra med plats där bak för barnen också tex, en familjebil helt enkelt.
Det är en svenssonbil som en svensson ska ha råd med. En bil i 400 000 kr klassen för att få en rymlig Bmw e väll lite o ta i kanske

.
1-serien kan väll mer jämföras med C30 och inte en kombi som V50 och C30:in drar väll 0,39 blandad.
Problem är definitivt att ta i, de har fått skära ner på takten iom finanskrisen. Volvo höll på att gå omkull...
Bmw är trots allt tillsammans med Toyota de enda (större) bilmärken kvar i världen som står på egna ben och inte gått ihop till grupper. Bmw
äger rätten att tillverka bilar med namnet Mini och Rolls Royce, men är fortfarande bara en tillverkare. Samma sak med Toyota och Lexus, medans tex VW består av en förening mellan en massa olika bilmärken/företag detsamma med Ford/Volvo.
Så att säga att ensamma Bmw har problem för att de fick skära ner på produktionen när Volvo höll på att gå omkull trots sitt stöd inom PAG (ford-gruppen alltså) är väldigt löjligt...
V50 är ingen familjebil och den är inte rymlig "som en Volvo skall vara". Det är en livsstilsbil i ett försök att härma Bmw/Mercedes/Audi. Och säkrare än 1an är den inte heller, båda har 5 stjärnor osv
Jag kan hålla med om att V50 är en större bil än vad 1-serien är, men att jämföra en 5-dörrars femsitsig och betydligt rymligare (men ändå jävligt trång) bil med lilla 3-dörras fyrsitsiga C30 är inte rätt. C30 bör väl närmast jämföras med 1-serie coupe, fast där är en stor prisskillnad. Å andra sidan är det också en Bmw och inte en Volvo, anledningen att C30 brukar jämföras med 5-dörrars 1a är väl för att den ligger närmre i pris.
Det hänger fortfarande på samma punkt, Bmw är lika snåla som Volvo trots att de är riktigt pigga (tex TV om 118D: "miljösportbilen, körglädje i en miljöbil!"). Volvos snålmodeller är så klena att de inte kan hänga med i trafikrytmen, har haft dem som hyrbil några gånger. Äckliga bilar pga effekten.
C30 kan inte Bmw (ännu) matcha i förbrukning, men det har att göra med att deras konkurrerande modell är inriktad på sport och inte miljö. Visserligen skitlöjligt, varför skall man tvingas ha en stor dubbelturbosexa eller en turbo4a diesel (123D) bara för att man vill ha coupe? Korkat val av Bmw, men förhoppningsvis ändrar de sig och stoppar ner nya dieseln det ryktas om (3-serien skall få ny motor och bli miljöbilsklassad) i denna. Då får C30 se upp.
En sak kan jag erkänna är bättre med Volvo, deras hemsida. Fan så mycket mer logisk än Bmws