4165
Sök

Opel Calibra tomgångs problem

Vindeln
10 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#1
Andra gången jag skriver en tråd om detta jävla problem.
Betalar 1600kr ifall någon kunnig kan komma och hjälpa mig att hitta felet.


Den har sjukt dålig tomgång kan dö när som helst om man låter varven gå ner för långt.

Följande är bytt

Begagnad spjäll huskontakt
Begagnad Luftmassemätare
Ny Lambda mätare.
Ny Insprutnings temp givare
Ny Vevaxel givare
Ny Fördelare och Rotor
Nya Stift
Nytt Bränslefilter
Nytt Oljefilter
Ny Olja
Ny bensin

Följande är gjort och kontrollerat

Motorcentrum kontrollerade bränsletrycket och alla felkoder.
Spjäll huset är rengjort.
Tomgångs motorn är testad och rengjord.
Tänd kablarna är mätta så att alla har samma motstånd.
Tändningen är kontrollerad med stroboskop lampa.
Har kört slut en tank med OKQ8's Injektorcleaner

Komptest Första 17.2 Andra 17 Tredje 15.4 Fjärde 16.4

Inga felkoder. Testat både med avstängd bil och motorn gående. och med motorcentrums dator


Alla klammer och slangar är tipp topp.
Surar bara av startgas.
Varenda jord kontrollerad
Den laddar 14volt så ström är inget problem.

http://www.vimeo.com/4355977 Kall motor
http://www.vimeo.com/4356074 Varm motor

Vad tror ni? Tomgången var bättre när den var kall. Men det finns i stort sett ingen tomgång när den är varm. Den klarar aldrig att hålla motorn igång under 1000rpm.

Lämnade in bilen på en felsökning på motorcentrum i umeå. Efter 2 timmar hade dom hittat.

DEFEKT GASSPJÄLLSPOTENTIOMETER SAMT LUFTMASSEMÄTARE
Dom delarna är nu bytta. Samma skit fortfarande.


Rent allmänt så är motorn i väldigt fint skick utseendemässigt.
http://img87.imageshack.us/img87/3640/dsc0316k.jpg

Telefon nummer 0730 677 860
Hjälp mig snälla!!
Senast redigerat av Tobbbe__ (16 juni 2009)


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
8 juni 2009
#2
Kolla du så den beg lmm var hel tråd på ?? Enkel fråga bara för många gör inte det
Tomgångsmotor ?
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (8 juni 2009)

C H E V R O L E T <3

Vindeln
10 Inlägg
8 juni 2009
Trådstartare
#3
Luftmassemätaren är okej.
Tomgångsmotorn är kontrollerad och rengjord. Se längre upp.
Senast redigerat av Tobbbe__ (8 juni 2009)


1 291 Inlägg
9 juni 2009
#4
Provat spruta startgas runt spjällhuset/insuget så den inte tar tjuvluft?


Vindeln
10 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#5
den reagerar bara negativt på startgas. "surar" så är svårt att använda det.


Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
991 Inlägg
9 juni 2009
#6
Har du kollat så att tändföljden är rätt ordning på tändkalblarna?
Så var min när de kom i fel ordning iaf..
Ett annat hett tips som jag hade med omegan var ett igensatt avgassystem då dog den nästan men de var tändföljden som spökade till det iaf. den dog och gick illa.
Senast redigerat av Eliza (9 juni 2009)

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon

Glidarn
408 Inlägg
9 juni 2009
#7
Har den EGR ventil? isf kolla så inte den spökar, har haft samma prob me min astra.

(obrut)

4 682 Inlägg
9 juni 2009
#8
går den bra på högre varv?

Vindeln
10 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#9
Japp den går som en gud. Körde ifrån en chippad BMW 325i på 200hk+ idag så inga problem när jag väl kör. Bara dom där låga varven.

Jag var på skroten idag. och köpte 2 st tomgångsmotorer och nya slangar. Tomgångsmotorn arbetar.

Har ställt upp det lilla spjället lite så att det är lite mer öppet. Det stora spjället är fortfarande stänkt vid ingen gas.


Motorn dör fortfarande.  Under 1000rpm


3 Inlägg
9 juni 2009
#10
Kolla slangen efter luftmassemätaren och "burken" som sitter opå spjällhuset.... Hade tomgångsproblem på min vectra och dom sa det var det ena med andra.. Hitta felet själv då jag la näven på slangen och den helt plötsligt gick bra för att sedan gå dåligt när jag tog bort den...


Vindeln
10 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#11
Om du läser på första sidan så står det där att den är splitterny.


3 Inlägg
9 juni 2009
#12
Har du bytt kamrem nyligen? Kan va att nån utav kammarna hamnat ett kugg fel.... Hade även ett sånt fel på min vectra med samma motor och dom på Opel undrade hur detta va möjligt när de hade kollat detta då det ska va omöjligt.. Skulle vart motorras enligt dom men då gick den ruskigt illa även när detta hade hänt...


Vindeln
10 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#13
Den går skit bra. Men inte under 1000rpm


Vindeln
10 Inlägg
9 juni 2009
Trådstartare
#14
Jag var på skroten idag. och köpte 2 st tomgångsmotorer och nya slangar. "Tomgångsmotorn arbetar".

Har ställt upp det lilla spjället lite så att det är lite mer öppet. Det stora spjället är fortfarande stänkt vid ingen gas.

Motorn dör fortfarande. Under 1000rpm
Har flyttat upp tomgångsmotorn så att den är mer lätt tillgänglig. Nya slangar och klammer.

Det är trots allt bara en ventil och det påverkar inte om den sitter nära insuget eller nära spjällhuset.
http://img25.imageshack.us/img25/8577/tomgngsmotor.jpg

Fortfarande samma problem.

Fler bilder TITTA på dom och kommentera!!!!!!!!

http://img10.imageshack.us/img10/7262/dsc0077npy.th.jpg
http://img198.imageshack.us/img198/5928/dsc0073n.th.jpg
http://img248.imageshack.us/img248/3584/dsc0070.th.jpg
http://img196.imageshack.us/img196/4804/dsc0064g.th.jpg
http://img15.imageshack.us/img15/8020/dsc0062atz.th.jpg
http://img15.imageshack.us/img15/6054/dsc0069x.th.jpg
http://img25.imageshack.us/img25/8577/tomgngsmotor.th.jpg
http://img87.imageshack.us/img87/1651/dsc0312.th.jpg
Senast redigerat av Tobbbe__ (9 juni 2009)


3 Inlägg
9 juni 2009
#15
Hmmm verkligen ett tråkigt fel... Har du testat att byta till org luftfilter? En del motorer kan rreagera negativt på öppna filter och andra varianter...


Vindeln
10 Inlägg
10 juni 2009
Trådstartare
#16
kan omöjligt vara det felet pga av att många som kör med "sport" luftfilter fungerar bra.


4 682 Inlägg
10 juni 2009
#17
kan vara nått skumt fel i databoxen,på min morbrors merca var det en pytteliten spricka i kretskortet för databoxen som gjorde att den gick dåligt.
du råkar inte ha nån polare som har en likadan opel som dig? i.s.f skulle du kunna prova byta databox med han å se om de e där som felet ligger.

1 291 Inlägg
10 juni 2009
#18
Varför har du inte tomgångsmotorn på original plats?
Eller sitter det kvar en tomgångsmotor under insuget också?


Vindeln
10 Inlägg
11 juni 2009
Trådstartare
#19
Bra ide ska snacka med en kille som har en vectra! smile

Jag har flyttat upp den närmare spjällhuset pga den är lättare att komma åt

. Tomgångsmotorn är endast en ventil som reglerar löftflödet och det spelar ingen roll om den sitter nära insugsröret eller vid spjällhuset huvudsaken är att den är monterad åt rätt håll och att luften passerar lätt genom slangarna. smile


1 291 Inlägg
14 juni 2009
#20
Tobbbe__ skrev:
Bra ide ska snacka med en kille som har en vectra! smile

Jag har flyttat upp den närmare spjällhuset pga den är lättare att komma åt

. Tomgångsmotorn är endast en ventil som reglerar löftflödet och det spelar ingen roll om den sitter nära insugsröret eller vid spjällhuset huvudsaken är att den är monterad åt rätt håll och att luften passerar lätt genom slangarna. smile

Tänkte bara så du inte bommat att ta bort den gammal, sitter ju lite trångt till.
Har du provat lossa på tomgångsmotorn som går till insuget? Rusar motorn i varv då är det ju tomgångsmotorn som inte jobbar som den ska.

EDIT: När och hur började problemen?
Senast redigerat av MattiasH (14 juni 2009)



Sök