Hej! Har en Kangoo 1.9D -98 som det kommer oljegegga i expansionskärlet på! Inge kompression i kylarvattnet eller inge mycket tryck i vevhuset... Ingen vitrök i avgaserna! bilen kokar inte utan håller tempen bra! Inga luftbubblor i expansionskärlet.. Alltså bara oljan som hittar in till kylarvattnet nånstans!
Finns det på något sätt oljan kan komma in i kylarvattnet bortsett från topplockspackningen? Nån oljekylare eller kanal nånstans som kan krångla till det?? Brukar det kunna bli sprickor i dessa toppar?
ingen aning om hur peugot har det, men Chevrolet har satt oljekylaren till både automatiskt växellåda och motor i vanliga kylaren på några modeller, och då kan det hända att det läcker in vatten -> olja eller olja->vatten den vägen.
ingen aning om hur peugot har det, men Chevrolet har satt oljekylaren till både automatiskt växellåda och motor i vanliga kylaren på några modeller, och då kan det hända att det läcker in vatten -> olja eller olja->vatten den vägen.
Även Volvo har så. Så det skulle ju kunna vara något att kolla om det nu sitter en sån kylare på bilen. Men annars så kan inte jag komma på något annat än topp eller toppackning heller.
Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Är det vanligt att det är topplockspackningen som går sönder på dom här?
Grejen är så här! Det läcker så lite så att det knappt är märkbart.. 5cl olja på 50mil kanske... Och eftersom det är så lite olja som lyckas komma in så misstänker jag att den skada som är(eventuellt på toppackningen) inte ska synas! Så det är därför jag vill ha tips på annat som kan vara felet så man inte river det, stoppar i ny toppackning för att sedan upptäcka att en liten oljekanal i toppen brukar spricka så att man får riva det igen! Eftersom läkaget är så litet så är det inte säkert att man upptäcker det med ögat... Men vi får dra en chansning o byta toppackningen, kamremmen ska ju ändå bytas så då är man ju en bit på väg!