Vad betyder felkoden?

Rakarn
11 juni 2009 · 60 Inlägg

Jag kollade felkoderna idag eftersom jag tappat laddtryck och håller på att felsöka vad det kan vara. Det enda som gav felkod var i sockel B1 4-1-8. Det är: "effektenheten saknar kontrollsignal". Någon som vet vad som menas med detta?

NikkeSiekas Audis in Scandinavia
11 juni 2009 · 1 342 Inlägg

Bytt avgassystem? Kolla så du inte har läckage i avgassystemet innan lambdasonden.

Audis in Scandinavia Crew
Rakarn
11 juni 2009 · 60 Inlägg

Jag har inte bytt men däremot har avgassystemet rostat av. gammalt skit sportavgassystem som sitter på så ska byta på lördag. Antar väl att det var de som de menas då att det läcker. Kan det vara därför den laddar mindre nu?

påsen If your not out of control, your not in control
11 juni 2009 · 686 Inlägg

Var någonstans har avgassystemet rostat av? Före eller efter lambdan ?

/Påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Rakarn
11 juni 2009 · 60 Inlägg

det har rostat av precis innan sista ljuddämparen. Men det kan ju vara så att det finns mer läckage i och med att det är så gammalt och dåligt skick på det.

påsen If your not out of control, your not in control
11 juni 2009 · 686 Inlägg

Kollade runt lite nu och det verkar som om sockel B1 har med ECC:n (klimatanläggningen) att göra.

/påsen

PÅSEN RACING
Mini Cooper S "Kojjan" (2004)
Wikstromm Ett riktigt sprut de enda rätta
11 juni 2009 · 2 252 Inlägg

Sockel B1 är ECCn helt riktigt

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -
Rakarn
11 juni 2009 · 60 Inlägg

okej, men då har det ju inget med laddtrycket att göra iaf. Får väl se om det blir nån skillnad efter jag bytt avgassystem annars får jag väl felsöka vidare hmm

Crille88
12 juni 2009 · 1 353 Inlägg

tappat laddtryck? åk tillbaka till där du var när du tappade de o kolla om de ligger där,, wink
skämt åsido.

va laddade den innan o hur mycket laddar den nu? kollat alla slangar och rör? skicket på turbo? avlastningsventil, wg-klocka osv osv.

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Rakarn
13 juni 2009 · 60 Inlägg

haha mm kanske hittar det på vägen någonstanns tongue.

Nej men den laddade 1,0 innan och nu laddar den bara 0,6. Testade ta bort magnetventilen, då laddade den 0,2. Men jag är ingen expert på hur man t.e.x. kolla wg-klockan eller skicket på tubon direkt. Däremot har jag hittat ett gummirör som det finns en spricka i. Vet dock inte om det kan bero på det för det är inget rör som är sammankopplat till turbon eller så.

Crille88
18 juni 2009 · 1 353 Inlägg

om du har ett rör med spricka i så är det en av anledningarna.
sen ska du inte ha grundladd på 0,2 när du kopplar ur mv så redan där e wg-klockan för slapp.. spänn upp den nåt varv så du får 0,4 i grundladd sen fixar du även slangen så ska du se att den börjar ladda som den ska igen...

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang