2374
Sök

Koenigsegg köper SAAB, kan det bli något av Saab nu?

OEM <3
6 957 Inlägg
12 juni 2009
blacken skrev:
Bjork skrev:
blacken skrev:
+ att Volvo flygmotor har en fabrik i staterna, för dom bygger spisarna bättre än jänkarna..

MEN FÖR H-E !

Citerar Chrizz: Hörrni, håll er till Saab och Koenigsegg nu, Volvo har inget i diskussionen att göra, och absolut inte Volvo vs Saab

Och inte heller flygmotorer..

-

Nej, men jag kan läsa vad tråden handlar om..även om de höll på att segla iväg.

OEM <3

7 120 Inlägg
12 juni 2009
Hatar att förstöra trådar med massa gnäll, men fyfan så vissa beter sig. Riktigt pinsamt att se!

1 062 Inlägg
13 juni 2009
Speed-devil skrev:
Detta är slutet för Saab som "folkbil".. produktionen kommer skäras ner grymt, priserna kommer 3 dubblas och i princip ingen här på garaget kommer ha råd att åka "nya" Saab, ett företag i KE storlek kan inte finansiera Saabs miljardförluster på samma sätt som GM gjorde, KE hade ju problem och var nära KK när en kund kvaddade en (1) av deras provbilar, då har man inte mycket till finansiering !!!

Saab kommer bli ett mycket litet lyx märke med få rika kunder och specialmodeller.. hade varit bättre med KK och nerläggning, alla i trollhättan kommer få gå ändå, KE har inte råd att betala löner för 5000 personer + underleverantörer.

Du drömmer! Det kommer aldrig att ske och tur är det.

M.V.H.

712 Inlägg
13 juni 2009
http://e24.no/boers-og-finans/article3120271.ece

- Hva er det viktigste du og Koenigsegg tar mer dere inn som eiere?

- Kultur og teknologi. Saab må bli mer nyskapende, ikke gis en A4-mal, som er litt det General Motors gjorde. Og Saab-kulturen må bli sterkere, hos forhandleren, kundene og på Trollhättan, det vil vi og investorene gjerne være en katalysator for, sier bilentusiasten.

Pro installer I.C.E
248 Inlägg
13 juni 2009
Jag personligen tror att det kan bli ett lyft.

Billjud och montering samt övriga biltillbehör http://www.waletrading.se
Återförsäljare för Kenwood, Dls, Fusion, Mtx, Alpine, Axton, Rödek, Crunch
Amega, Jl Audio, HiFonics, Spectron,Renegade, Autostudio, Em-Phaser, mm

342 Inlägg
13 juni 2009
Personligen är jag kluven till beskedet.
Det gäller att göra skillnad på sak och person.

Personerna Christian von Koenigsegg och norrmannen Bård Eker tror jag har väldigt, väldigt små chanser att göra Saab vinstdrivande igen.

Däremot lär både Christian von Koenigsegg och norrmannen Bård Eker ha bra förutsättningar att ragga kapitalstarka investerare.
Men att driva ett bolag i Saab storlek, även om det är en liten biltillverkare inom bilindustrin, kräver långt mer än de 6 miljarder som GM begärt för Saab (som jag uppfattat det).

Den bil som ligger närmast i pipeline för Saab är nästa generations 9-5.
Räddningen för Saab och en bil som är produktionsklar, färdig för lansering.
Men ... nu när både GM och Opel är ur bilden, hur blir det då?
Trots allt är det fortfarande en bil framtagen i samarbete med Opel under GM:s övervakning.
Min gissning är att det lär bli en d-y-r process för Saab att sjösätta nästa generations 9-5, nu när tidigare huvudägaren GM tagit sin hand från bilmärket.

Att utveckla helt egna bilmodeller kommer definitivt inte kunna ske utan att kapa kostnaderna rejält.
Saab har varit rätt duktiga att arbeta med kniven mot strupen, men frågan är hur det blir framöver?
Även jag är övertygad om att det kommer krävas en mindre arbetsgrupp som arbetar hårdare än nuvarande organisationen.
Det vill säga fler kommer få gå, i ett svep där hela organisationen effektiviseras och kostnaderna stramas åt.

Det har getts löften hit och dit, men vad de nya ägarna säger i det låsta styrelserummet och vad som kommer ut i pressen är oftast två helt olika saker.

Jag ser fram mot att få veta vilka som egentligen kommer att finansiera både köp och de kostnader som framtida utveckling kommer att kräva.
För precis som konstaterat innan så kommer varken Christian von Koenigsegg eller Bård Eker själva kunna ro i land med detta, rent ekonomiskt.
Senast redigerat av 9Femma (13 juni 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

674 Inlägg
13 juni 2009
azid skrev:
zijaa skrev:
Pikey skrev:

Snabb som faaaan men fortfarande en saab tongue

fortfarande en SAAB som drar din skyline wink

oo nu kommer han skälla på dig för har man en sky är man skottsäker lol

Det var ett riktigt ös i den saaben...   För övrigt låter det jätte spännande att Koenigsegg har köpt saab.. Kan knappt vänta på resultatet på saab av den här affären.

With great freedom comes great responsebility

876 Inlägg
13 juni 2009
Ekis! skrev:
Founder skrev:
Jag är mycket nöjd med beskedet smile Tror att det kommer bli en väldigt intressant framtid för bägge företagen. Själv äger jag 2 st Saab'ar nu o den 3'e är på väg inom 2-3 månader smile

För er som säger att SAAB alltid gått med förlust så är det inte så konstigt med tanke på att 30% av produktionen gått till USA och vinsten för de bilar som sålts till USA gått raka vägen in i GM, SAAB har dock självklart fått stå för produktionskostnaderna.

Vem som än köper SAAB gör en jäkligt bra deal, det finns idag 3 färdig utvecklade helt nya version av bilar (9-5, 9-3, 9-4x) som är betalda av GM och är redo att släppas, det finns helt nya motorer som kommer se dagens ljus inom något år och en park av miljö-motorer som är större än hos någon annan tillverkare. SAAB är idag världsledande på etanol motorer och litar man på obama o resten av EU är etanol framtidens bränsle. USA tex satsar hutlösa summor pengar för att införa E85 som standard bränsle i hela USA.

BRA JOBBAT KOENIGSEGG!!!

En liten smak av framtiden för SAAB smile

http://www.saabsunited.com/upload/image … -5DS-1.jpg

http://www.saabsunited.com/upload/image … terior.jpg

Habba habba habba  här har vi en som jobbar på saabs fabrik ser ja tongue hmm ja men synd att saabarna på bilderna ser ut som nån jänke kopia... sad för mycket GM i dom...

det ser ut som att dem bara är maskerad smile

Operatör
346 Inlägg
13 juni 2009
Jag hoppas att det kommer synnas och märkas att ett sportbilsmärke går in, men Koenigsegg är väl bara en fasad av flera investerare. Dessutom så tror jag inte att GM släpper SAAB helt, utan kommer att vara med och bestämma lite om hur bilarna kommer vara (lika tråkiga som tidigare). Men jag hoppas på en SAAB med samma motor som de nuvarande, fast RWD/AWD! Det enda rätta! En ren och skär Sportsaab!
Länge leve KoenigSAAB!

"kossan" är bara en trimmad familjeräser :)

876 Inlägg
13 juni 2009
handydan skrev:
Och! Som den ital-freak jag är; Varför fick inte FIAT köpa... det så-kallade nya "samarbetet" är ju dömd att gå åt h....e. sad Samma visa igen... om ett litet tag är jag rädd (men jag kan ju ta fel)...

dem var väll aldrig rikitgt intresserade av Saab egentligen som jag förstod det. Opel var mer intressant då men när dem inte fick Opel så ville dem inte heller ha Saab. Jag är ganska glad att Fiat inte fick köpa Saab. Deras plan för Saab ska tydligen ha varit att Saab bara skulle bygga cabbar och sportbilar.

Inläggskritiker
990 Inlägg
13 juni 2009
pars skrev:
Jag hoppas att det kommer synnas och märkas att ett sportbilsmärke går in, men Koenigsegg är väl bara en fasad av flera investerare. Dessutom så tror jag inte att GM släpper SAAB helt, utan kommer att vara med och bestämma lite om hur bilarna kommer vara (lika tråkiga som tidigare). Men jag hoppas på en SAAB med samma motor som de nuvarande, fast RWD/AWD! Det enda rätta! En ren och skär Sportsaab!
Länge leve KoenigSAAB!

http://www.garaget.org/video/28b9s8s6p21j

Synd att det "enda rätta drivningen" åker på pisk av fwd smile
Bara en fördel med start ifrån stillastående, när det väl rullar är fwd bara fördelar, snor minimalt med effekt.
Kanske nåt för oss som inte hänger vid trafikljusen sena kvällar o helger.
Dock om man nu gillar o sladda o bemästrar det så är givetvis inte fwd ett alternativ.
Senast redigerat av Hammarslag (13 juni 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Thedriftking
13 juni 2009
hehe, nu kommer alla "gubbar"/killar vilja ha saab big_smile   det är det närmaste dom kommer till att äga en Koenigsegg  tongue  hehe smile

12 086 Inlägg
13 juni 2009
Saab har dåligt med köpare som de är nu, att bygga en sportsaab känns inte som lösningen på Saabs ekonomiska problem, men vad vet jag.

1 210 Inlägg
13 juni 2009
JapMax skrev:
Saab har dåligt med köpare som de är nu, att bygga en sportsaab känns inte som lösningen på Saabs ekonomiska problem, men vad vet jag.

Helt riktigt och därför kommer de inte hända heller...

billiga bilar är konceptet för att öka försäljningen först...

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2009
Hammarslag skrev:
pars skrev:
Länge leve KoenigSAAB!

http://www.garaget.org/video/28b9s8s6p21j

Synd att det "enda rätta drivningen" åker på pisk av fwd smile
Bara en fördel med start ifrån stillastående, när det väl rullar är fwd bara fördelar, snor minimalt med effekt.
Kanske nåt för oss som inte hänger vid trafikljusen sena kvällar o helger.
Dock om man nu gillar o sladda o bemästrar det så är givetvis inte fwd ett alternativ.

Lämna ämnet, tråden är redan förstörd av volvo vs, Saab disskutioner. Men i den farten spelar det ingen roll vart drivningen sitter, sätt Saabens motor i en volvo 740 (om nu vikt osv stämmer) så hade även den dragit mercan.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

492 Inlägg
13 juni 2009
Det är ju inte riktigt så att om nu Koenigsegg köper SAAB så slutar alla som i nuläget
jobbar på SAAB och koenigsegg's 10(?) anställda ska klara av att driva både Koenigsegg
och SAAB.

Det var nån från SAAB som berättade på radion att SAAB har ett "know how" och att dom kan utveckla
bilar med de anställda som dom har. Jag tror att detta kan fungera bra, SAAB's kunnande och Koenigsegg's
idéer kan nog leda till något bra i slutändan, Så länge som pengar och idéer finns för en nystart
kan detta bli ett intressant resultat smile

371 Inlägg
13 juni 2009
Ekis! skrev:
JapMax skrev:

När det gäller billiga bilar så måste man dock sälja många fler bilar för att få in pengarna till utvecklingskostnaderna. Så dyra bilar som vänder sig till kapitalstarka kunder har sina fördelar de med. Man kan exempelvis ta ut multum för extrautrustning.

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

5 198 Inlägg
13 juni 2009
Man kan se det så här oxå... Billiga bilar säljer mer,,,, Dyrare säljer färre.. så en dyrare bil medför inte säkert att man får in mer pengar.

1 062 Inlägg
13 juni 2009
Ekis! skrev:
JapMax skrev:

Men hallå... har du sinne för ekonomi eller är det bara ett önsketänkande att Saab ska bygga billiga bilar? De har ju gjort bilarna billigare och snikigare varje år senaste åren och lösningen för att få ekonomi för en mindre tillverkare är knappast någonsin att tillverka billiga bilar. Hur kan man tro det...

M.V.H.

371 Inlägg
13 juni 2009
Sedan ska man inte underskatta prestigevärdet på att kunna erbjuda en högpresterande bil. Detta har inte Saab gjort de senaste åren och man har därför fått finna sig i att simma runt i låtsaspremiumklassen. För särskilt spännande har väl inte Aero-modellerna varit efter början av 90-talet?

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

Sök