Personligen är jag kluven till beskedet.
Det gäller att göra skillnad på sak och person.
Personerna Christian von Koenigsegg och norrmannen Bård Eker tror jag har väldigt, väldigt små chanser att göra Saab vinstdrivande igen.
Däremot lär både Christian von Koenigsegg och norrmannen Bård Eker ha bra förutsättningar att ragga kapitalstarka investerare.
Men att driva ett bolag i Saab storlek, även om det är en liten biltillverkare inom bilindustrin, kräver långt mer än de 6 miljarder som GM begärt för Saab (som jag uppfattat det).
Den bil som ligger närmast i pipeline för Saab är nästa generations 9-5.
Räddningen för Saab och en bil som är produktionsklar, färdig för lansering.
Men ... nu när både GM och Opel är ur bilden, hur blir det då?
Trots allt är det fortfarande en bil framtagen i samarbete med Opel under GM:s övervakning.
Min gissning är att det lär bli en d-y-r process för Saab att sjösätta nästa generations 9-5, nu när tidigare huvudägaren GM tagit sin hand från bilmärket.
Att utveckla helt egna bilmodeller kommer definitivt inte kunna ske utan att kapa kostnaderna rejält.
Saab har varit rätt duktiga att arbeta med kniven mot strupen, men frågan är hur det blir framöver?
Även jag är övertygad om att det kommer krävas en mindre arbetsgrupp som arbetar hårdare än nuvarande organisationen.
Det vill säga fler kommer få gå, i ett svep där hela organisationen effektiviseras och kostnaderna stramas åt.
Det har getts löften hit och dit, men vad de nya ägarna säger i det låsta styrelserummet och vad som kommer ut i pressen är oftast två helt olika saker.
Jag ser fram mot att få veta vilka som egentligen kommer att finansiera både köp och de kostnader som framtida utveckling kommer att kräva.
För precis som konstaterat innan så kommer varken Christian von Koenigsegg eller Bård Eker själva kunna ro i land med detta, rent ekonomiskt.
Senast redigerat av 9Femma (13 juni 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!