Efter att ha läst ett par inlägg börjar jag fundera ordentligt.
Folk vill att Saab sänker priserna? Folk vill ha småbilar som inte drar något och är allmänt billiga?
SEN NÄR ÄR DET SAAB?
Nu är jag en av de människor som varken gillat Saab eller Volvo, men det är främst från ca 80talet. Bilarna innan det såg ju vettiga ut. Men ser vi på Saab så har det aldrig varit en budgetbil på det sätt som VW eller dagens "Tjingtjong" bilar. Bilarna är inte på något sätt för dyra, snarare kanske motsatt. Ser man på bilar idag så är alla väldigt lika, ofta tillverkade på samma platta i samma fabrik. Om en kund då kommer till en bilhall (där olika märken står med likadana bilar) så måste det finnas något speciellt. Saab slåss givetvis mot Volvo, men idag även mot bilar som BMW, VW, Toyota m.fl. där BMW står för körglädje (dvs rolig oavsett motor), VW är "Folkvagnen" (dvs billig oavsett pris) och Toyota står för hållbarhet (du köper en bil och har under barnens uppväxt).
Vi som sitter här vet mer om skillnaderna på de olika bilarna än den normala Svensson. Vi är ca100000 användare, Sverige består av 9miljoner människor. Världen är stor. Det som sägs i reklamen är viktigt. DÄR kan Koenigsegg göra stor skillnad. De kan uppenbarligen marknadsföring då de får ut en liten och dyr bil så hela världen vet att den finns.
Saab behöver spela på att det är en Svensk bil, de behöver spela på det nya släktskapet till en supersportbil och de behöver hitta något unikt.
Är det unikt att vara billig?
Nej. Och varför ska så Saab ta vägen till ett lågbudgetmärke? Dagens "Svensson" har ganska bra med pengar så det är inget stort bekymmer. Samma sak runt i världen, folk har pengar. Och de som inte har pengar köper begagnat, lånar eller köper en liten bil utan säkerhet eller motor och packar in familjen. Så frångå billighetsprincipen, den fungerar inte. Se bara GM som minskat på kvalitet för varje år, hur har det gått? Se sedan på de som satsat på kvalitet och jämför. Sen ska man givetvis satsa på olika bränslebesparande egenskaper, speciellt för att bensinpriset är och förblir högt, för om man bryr sig om det miljönissarna säger så går eller cyklar man - annars är man vettig och tänker själv... MEN det är bra typ av reklam.

Så jag tror att detta ger en chans för Saab att slå sig tillbaka, bara de hittar tillbaka till att vara unika.