2717
Sök

Motorn fortsätter hosta när jag stänger av den!

892 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Som topic lyder.
Jag går bet på det här, och har t.o.m haft den inlämnad för det, men de kunde inte hitta felet. Behöver verkligen hjälp nu! sad

Det händer heller inte varje gång, utan ibland, dock inte under speciella förhållanden. Jag kan ha pressat bilen, eller kört och handlat mat, ibland fortsätter den hosta, ibland inte...

Det som är så mystiskt är ju att det är bränsleinjektion, den ska ju sluta ge bränsle så fort jag vrider av tändningen, så felet borde ju aldrig uppstå! mad

Tändstiften och tändkablarna är mer eller mindre nya, kan posta lite bilder på dem senare. Toppen och kylsystemet är nyrenoverat, men felet var där innan med. Oljan är nått år gammal, men knappt körd med.

Så, nu tänker jag börja byta saker hejvillt!
- Jag tänkte börja med att byta bränslerören under bilen, de läcker lite ibland
- Jag byter bränslereläet
- Ny termostat, vattentempgivare och lufttempgivare
- Ny knacksensor, det behövs tändlampa för att testa den och det har jag inte. Köpa en ny kostar nästan lika mycket som lampan så...
- Lägga spridarna i diesel ett par dagar, alternativt lämnar in dem för tvätt/test.
- Lämna bilen på bränsletryckstest, så det ser korrekt ut.

Vad tror ni? Verkar det vettigt att börja byta ut delarna i den ordningen?

Om ni har någon tanke om varför det här skulle kunna hända blir jag glad om ni delar med er! smile

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 juni 2009
prova tanka 98 oktan om du inte redan gör det, samt byta till kallare stift.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

564 Inlägg
12 juni 2009
Jag tror mest på att någon/några av spridarna läcker lite efter att du stängt av motorn..alltså att dom fortsättder droppa in lite bensin, tillrädkligt för att motorn ska "glödtända".

Testa att rengöra/byta spridare och se om problemet finns kvar.

Mvh Johan

892 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
NITROUS: Jo men det gör jag, nåja, oftast iaf. De har ju börjat fasa ut 98 oktan känns det som, så det blir alltid att tanka upp ordentligt när man ser en station som erbjuder 98 oktan. wink
Tändstiften är NGK (BKR5EK NGK-R) från Mekonomen, har sökt runt lite på nätet och det verkar som om det är rätt modell till min motor. Vad jag förstår så ska NGK också vara för-gapade från fabrik?

groze: Jo jag funderar lite på om det är något sådant. Alla tändstiften ser dock lika ut, jag tänker att det borde bli olika beläggning på dem om en spridare läcker, men det kanske inte säger så mycket. Jag tänkte antingen sänka dem i diesel när jag lagar bränsle rören, eller skicka iväg dem för flödestest och rengöring.
Tror du ett bränsletrycks test skulle kunna visa något?

alseryd: Hur kollar jag bäst tändningen? Antar att det är att köpa en tändlampa som gäller? Men även om den blir varm, hur kan den då glödtända, om spridarna är avstängda? Om tändningen är knas så känns det för mig som om det isf skulle bero på något mer? Den måste ju gå på någonting menar jag? smile

Jag sitter på jobbet nu, men jag ska försöka lägga upp bilder på ett tändstift när jag kommer hem, kanske det kan säga något.

Och tack för svaren, fortsätt så! Känner jag måste få hjälp med att komma till rätta med problemet, innan säsongen (och kanske motorn) far åt skogen. roll

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

892 Inlägg
12 juni 2009
Trådstartare
Ok, här är bilderna på tändstiften..."for what it's worth".
Ni som har erfarenhet, vad tror ni? wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/35426/large/684513_o8zpz6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/35426/large/684514_3gcdbj.jpg
Senast redigerat av Android (12 juni 2009)

Min projekt tråd

892 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
Så, ingen har någon tanke om hur tändstiften ser ut? Går den för snålt, fett, eller är det helt perfekt?

Min projekt tråd

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 juni 2009
jag tycker stiften ser normala ut iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

2 118 Inlägg
14 juni 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26053/685688_2aflsr.jpg
Försöker dina tändstift säga dig nånting?

D.i.l.l.i.g.a.f

892 Inlägg
15 juni 2009
Trådstartare
Tack för svaren!

Ja de verkar ju stämma in på normal drift då. smile
Var lite osäker på om den gick snålt pga. det vita på tändstiften, och den blir överhettad och därför glödtänder...

Men då tänker jag att om det skulle vara en spridare som läcker så borde inte tändstiften se ut som de gör, de borde väl vara sotigare? Nä jag vet inte...

Förresten, är det någon som vet nått (seriöst) ställe i Stockholm som rengör och flödestestar spridare?

Ska iaf. fixa alla bränslerör och kolla tändningen på alla cylindrar när löningen kommer, lite fattig nu. Uppdaterar när det är gjort! smile

Min projekt tråd

Sök