4161
Sök

Golf gti 16v -93 tänder inte

4 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
Har en golf mk3 gti 16v (abf-motor) som hittills varit väldigt pålitlig, lagom till studenten bestämmer den sig dock för att jävlas lite och inte tända.

Det var en blöt och regnig dag som jag åkte till skolan och parkerade, då gick bilen som vanligt, och kom ut 10 minuter senare, då ville bilen inte starta. Fick hjälp att försöka putta igång den med det gick inte heller så vi kollade gnistan och såg att det inte fanns nån, under fördelarlocket var det snustorrt trots det blöta vädret.
Startmotorn drar runt motorn, batteriet är friskt och man hör bränslepumpen när man slår på tändningen.

Upptäckte att plasten på tändspolen var sprucken, så jag köpte en begagnad på blocket för 300 som enligt säljaren fungerade. men fick fortfarande ingen gnista.
Såg att rotorn var väldigt sliten, så jag bytte till en ny. men fortfarande ingen gnista.
Köpte ett nytt fördelarlock, trots att det gamla såg bra ut. Men fortfarande ingen gnista.

Mätte också med multimetern på tändkabeln som går mellan fördelarlocket och tändspolen, när tändningen sätts på får jag 12 volt mellan den kabeln och motorblocket (vilket betyder att felet ligger "efter" tändspolen?)
Jag är ingen expert, men det ända jag kan komma på som är fel nu är antingen tändkablarna eller tändstiften, men hur troligt är det att alla tändstift eller alla tändkablar går sönder på samma gång?Shocked

Några ideér?

MVH
Anton

Vw trimmare
2 995 Inlägg
13 juni 2009
Antonpanton skrev:
Jag är ingen expert, men det ända jag kan komma på som är fel nu är antingen tändkablarna eller tändstiften, men hur troligt är det att alla tändstift eller alla tändkablar går sönder på samma gång?Shocked

ungefär samma som att vinna på lotto...

provat bytt hallgivaren?

4 Inlägg
13 juni 2009
Trådstartare
MeloveGolf skrev:
Antonpanton skrev:

ungefär samma som att vinna på lotto...

provat bytt hallgivaren?

Nej, vad gör den och vart sitter den? kan man se på den om den är dålig/trasig?
Ursäkta okunskapen:P

25 Inlägg
14 juni 2009
Hallgivaren sitter i fördelaren, antingen att du byter hallgivaren eller hela fördelaren..

Ja e de bästa ja vet.....

Sök