5017
Sök

Oljelampa lyser inte VW Polo-08 1.4

845 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#1
Jag var under bilen och tittade, men hittar inte oljepluggen. Jag hittar inte änns tråget yikes. Någon som vet vart den sitter?
Senast redigerat av Jimpiz (26 juni 2009)


1 321 Inlägg
25 juni 2009
#2
under plastkåpan???

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

845 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#3
Är det svårt att få bort kåpan?


845 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
#4
Smedhult skrev:
sitter förmodligen i 4-5 bultar. typ 8mm eller 10mm skalle. eller torx

och sen får man kåpan i huvudet wink, om man inte håller i medans man skruvar. haha

Tack för svar smile


845 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#5
Nu har bytt olja till en bra å fin olja Castrol edge 5w-30 smile

Men det är en viss skillnad att efter bytet av olja och filter på en polo-08 mot en Volvo 740-88

När allt är klart och man ska starta bilen första gången efter oljebytet så brukar olje lampan kanske lysa ca 6 sekunder på volvon för att den ska få upp tryck å fylla filtret och allt sånt. Men på Polon tändes aldrig oljelampan. Jag slog på tändningen, då lös alla kontrollampor i någon sekund, sen slockna dom. Då vred jag på starten och då tändes inte oljelampan. Ska den bara göra det på gamla bilar och inte på nya?, Kommer den visa att jag har dåligt med olja/dåligt tryck i framtiden om detta skulle ske eller är den funktionen trasig?

Hoppas ni förstår hur jag tänker!


Administratör
2 981 Inlägg
26 juni 2009
#6
Vad har du för motor i din polo 08a ?

En kopp av den svarta såsen...

845 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#7
Goffen skrev:
Vad har du för motor i din polo 08a ?

1.4 liter


845 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
#8
Någon måste ju ha eller haft den nya modellen polo och bytt olja själv, eller någon som jobbar på VW smile


3 235 Inlägg
27 juni 2009
#9
Oljelampan ska lysa när du slår på tändningen, gör den inte det är den förmodligen trasig.

Moderna motorer bygger upp oljetryck rätt fort, även efter ett oljebyte brukar oljelampan slockna med en gång.


845 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#10
engolf skrev:
Oljelampan ska lysa när du slår på tändningen, gör den inte det är den förmodligen trasig.

Moderna motorer bygger upp oljetryck rätt fort, även efter ett oljebyte brukar oljelampan slockna med en gång.

Den lyser ju när jag slår på tändningen, sen slocknar den + alla andra kontrollampor= helt korrekt, sen när jag startar så borde den ju tändas igen och lysa nån sekund eftersom jag nyss gjort ett byte av olja, så har den lampan gjort på andra bilar jag bytt olja på


3 235 Inlägg
27 juni 2009
#11
Att den tänds när du slår på tändlingen betyder att den är hel, och så länge den inte blinkar eller lyser när motorn är igång ska inte du bekymra dig om det. Om oljetrycker skulle falla tänds lampan, i annat fall behöver du inte tänka på det.


845 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#12
engolf skrev:
Att den tänds när du slår på tändlingen betyder att den är hel, och så länge den inte blinkar eller lyser när motorn är igång ska inte du bekymra dig om det. Om oljetrycker skulle falla tänds lampan, i annat fall behöver du inte tänka på det.

Jo. Sånt vet jag redan om, jag är välldigt kunnig när det gäller bilar. Men det var inte det jag frågade om.

Utan min fråga var varför inte oljelampan tänds( som den gjort på 100 bilar innan ) när jag precis bytt olja och motorn har 0 i oljetryck + att filtret är tomt. Hur vet jag då att den tänds när den verkligen ska tändas


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
27 juni 2009
#13
Skaffa en oljetrycksmätare, så vet du om den funkar eller inte?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

845 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
#14
discokapten skrev:
Skaffa en oljetrycksmätare, så vet du om den funkar eller inte?

Svaret ska jag inte änns kommentera. Det är ju en ny bil. Jag undrade hur oljelampan fungerade, inte om en massa onödigt lull lull man kan köpa.

Så det är altså ingen som vet hur det fungerar?
Senast redigerat av Jimpiz (27 juni 2009)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2009
#15
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan
funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser


845 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#16
MrEricsson skrev:
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan
funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser

Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2009
#17
Jimpiz skrev:
MrEricsson skrev:
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan
funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser

Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad

beror vell helt på de kanske?  böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)"  är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?


845 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#18
MrEricsson skrev:
Jimpiz skrev:
MrEricsson skrev:
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan
funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser

Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad

beror vell helt på de kanske?  böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)"  är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?

Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge coollol
Senast redigerat av Jimpiz (28 juni 2009)


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
28 juni 2009
#19
Jimpiz skrev:
MrEricsson skrev:
Jimpiz skrev:

Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad

beror vell helt på de kanske?  böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)"  är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?

Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge coollol

du borde ju tex märka om den funkar om du har tändingen på men motorn går inte borde den vell lysa lr hur? om inte så lär den ju va pajj lr nått?


845 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
#20
MrEricsson skrev:
Jimpiz skrev:
MrEricsson skrev:

beror vell helt på de kanske?  böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)"  är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?

Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge coollol

du borde ju tex märka om den funkar om du har tändingen på men motorn går inte borde den vell lysa lr hur? om inte så lär den ju va pajj lr nått?

Jo. Den tänds ju när jag slår på tändningsläge, sen släcks den efter nån sekund, sen när jag startar så tänds den aldrig. Nu förstår jag att den inte ska tändas, men just efter oljebytet tyckte jag att den iallfall kunde la lyst i 2 sek, kanske bara jag som e van med att oljelampan ska lysa en kort stund efter ett oljebyte



Sök