Nu har bytt olja till en bra å fin olja Castrol edge 5w-30
Men det är en viss skillnad att efter bytet av olja och filter på en polo-08 mot en Volvo 740-88
När allt är klart och man ska starta bilen första gången efter oljebytet så brukar olje lampan kanske lysa ca 6 sekunder på volvon för att den ska få upp tryck å fylla filtret och allt sånt. Men på Polon tändes aldrig oljelampan. Jag slog på tändningen, då lös alla kontrollampor i någon sekund, sen slockna dom. Då vred jag på starten och då tändes inte oljelampan. Ska den bara göra det på gamla bilar och inte på nya?, Kommer den visa att jag har dåligt med olja/dåligt tryck i framtiden om detta skulle ske eller är den funktionen trasig?
Oljelampan ska lysa när du slår på tändningen, gör den inte det är den förmodligen trasig.
Moderna motorer bygger upp oljetryck rätt fort, även efter ett oljebyte brukar oljelampan slockna med en gång.
Den lyser ju när jag slår på tändningen, sen slocknar den + alla andra kontrollampor= helt korrekt, sen när jag startar så borde den ju tändas igen och lysa nån sekund eftersom jag nyss gjort ett byte av olja, så har den lampan gjort på andra bilar jag bytt olja på
Att den tänds när du slår på tändlingen betyder att den är hel, och så länge den inte blinkar eller lyser när motorn är igång ska inte du bekymra dig om det. Om oljetrycker skulle falla tänds lampan, i annat fall behöver du inte tänka på det.
Att den tänds när du slår på tändlingen betyder att den är hel, och så länge den inte blinkar eller lyser när motorn är igång ska inte du bekymra dig om det. Om oljetrycker skulle falla tänds lampan, i annat fall behöver du inte tänka på det.
Jo. Sånt vet jag redan om, jag är välldigt kunnig när det gäller bilar. Men det var inte det jag frågade om.
Utan min fråga var varför inte oljelampan tänds( som den gjort på 100 bilar innan ) när jag precis bytt olja och motorn har 0 i oljetryck + att filtret är tomt. Hur vet jag då att den tänds när den verkligen ska tändas
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser
Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser
Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad
beror vell helt på de kanske? böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)" är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?
kanske så litet tråg att att den kommer upp i tryck rätt fort inte lampan funkar vell som på de felsta andra bilar inge tryck så jordar den och lampan lyser
Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad
beror vell helt på de kanske? böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)" är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?
Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge
Jo. men borde inte lampan tändas efter ett olje byte å lysa en kort stund, så har den iallfall gjort varje gång jag bytt på 740n. Polon tar 3.5L volvon tar 3.85. Ingen större skillnad
beror vell helt på de kanske? böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)" är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?
Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge
du borde ju tex märka om den funkar om du har tändingen på men motorn går inte borde den vell lysa lr hur? om inte så lär den ju va pajj lr nått?
beror vell helt på de kanske? böt olja på min 940 idag tog vell under 10 sek innan trycket va uppe då fyllde jag inte oljefiltret"finns film i projektråden fall nån vill räkna tiden;)" är vell inte helt omöjligt att en ny bil får upp tryck mkt lättare än en gammal?
Jo, var väll samma tid på min 740. Men på polon lös den inte änns 1 sekund eller rättare sagt. Den tändes aldrig, Men den kanske bygger upp tryck på tändningsläge
du borde ju tex märka om den funkar om du har tändingen på men motorn går inte borde den vell lysa lr hur? om inte så lär den ju va pajj lr nått?
Jo. Den tänds ju när jag slår på tändningsläge, sen släcks den efter nån sekund, sen när jag startar så tänds den aldrig. Nu förstår jag att den inte ska tändas, men just efter oljebytet tyckte jag att den iallfall kunde la lyst i 2 sek, kanske bara jag som e van med att oljelampan ska lysa en kort stund efter ett oljebyte