3184
Sök

Har du lån på bilen?

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
TBOC_Razor skrev:
Jag har ett lån men det är inget billån även om jag tog det för att köpa en bil.

Jag tog alltså ett medlemslån och köpte en bil för pengarna så blir det strul med att betala lånet så kan dom inte plocka bilen ifrån mig direkt utan isf lär dom ju gå hela vägen genom fogden och har det gått så långt att fogden gör utmätning så är ju bilen ändå mitt minsta problem....

Körde samma här, men tycker nästan att det är lite 'dåligt'.
Dvs har man inte råd så borde man ju inte behålla grejerna.. hehe
Iofs dåligt om man plöjt ned massa andra pengar på respektive bil.

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
27 juni 2009
steifan skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jag har ett lån men det är inget billån även om jag tog det för att köpa en bil.

Jag tog alltså ett medlemslån och köpte en bil för pengarna så blir det strul med att betala lånet så kan dom inte plocka bilen ifrån mig direkt utan isf lär dom ju gå hela vägen genom fogden och har det gått så långt att fogden gör utmätning så är ju bilen ändå mitt minsta problem....

Körde samma här, men tycker nästan att det är lite 'dåligt'.
Dvs har man inte råd så borde man ju inte behålla grejerna.. hehe
Iofs dåligt om man plöjt ned massa andra pengar på respektive bil.

Nja, jag är glad för det eftersom jag blev av med jobbet tongue

Innan betalade jag runt 7K i månaden på lånet men nu har jag fått sänka det till 5K när jag blev av med jobbet.

Ett tips är ju att man sparar ihop iaf halva kostnaden för bilen och efter det så tar man ett lån på resten.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

50 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Kul att läsa så mycket svar! smile

Tror det var #18 som hade samma argument som mig. Jag sa till farsan "Men alla tar ju lån på över miljonen för att köpa bostad, då är väl 200k inte så farligt??"
Men han hade en rätt bra invändning på detta och jag fick den i munnen:
"Men en lägenhet går man med största sannolikhet i vinst med. Det gör man inte med en bil".

Men även jag bor hemma och har en stadig inkomst, så att betala in 10k på bilen varje månad skulle funka för mig. Men endå. 120.000 skulle ta 12 månader. Och det är ju aldrig kul att ha ett lån!

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
Andy_Harding skrev:
Men även jag bor hemma och har en stadig inkomst, så att betala in 10k på bilen varje månad skulle funka för mig. Men endå. 120.000 skulle ta 12 månader. Och det är ju aldrig kul att ha ett lån!

Gör en kompromiss och låna ~200 000 för en hyfsad bil.
Du blir av med lånet snabbare om inte annat! Plus att du
får en lite äldre bil som inte tappar 100k i värde under tiden du
äger den (eventuellt tongue).

Har du lån på nuvarande A3:an?

2 911 Inlägg
27 juni 2009
Enda gången jag tycker lån är värdelöst är när folk tar lån för att dra på sig en påstådd kostym om att vara något, typ en fasad. Bara titta på alla köpråden, där personer vill ha tips på fräcka bilar.
Fail nr2 är när bankerna är för snälla och ger folk som egentligen inte har råd lån, sure, de klarar säkerligen ammorteringen men skulle nåt gå sönder är de stenkört.

Om man måste köpa en bil för 250-400k för att som TS skriver få livsglädje, så är nog ett lån det minsta problemet man har.
Det absolut bästa man kan göra är att ha ett möte på banken, gå igenom din ekonomi och fråga om de tycker du har råd. Om de säger nej så fundera både en och två gånger för det är faktiskt rätt mycket livsglädje att slippa leva med ekonomisk press konstant.

Själv har jag gått från 2,2 miljoner i skulder till knappa 600.000 på 9mån, åker runt i 90-tals bilar men helskotta vad jag sover gott på natten, numera. Ekonomisk press är det värsta som finns och tar fullständigt slut på all hjärnkapacitet man har, stressen och pressen är enorm.

Så, återigen, boka tid med rådgivare och låt dem bedöma dina möjligheter till lån. Säger de okej så varför inte, men ha inte för bråttom. Köp en bil DU vill ha, inte vad du tror ANDRA vill se dig köra.

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
Decibel skrev:
Själv har jag gått från 2,2 miljoner i skulder till knappa 600.000 på 9mån, åker runt i 90-tals bilar men helskotta vad jag sover gott på natten, numera. Ekonomisk press är det värsta som finns och tar fullständigt slut på all hjärnkapacitet man har, stressen och pressen är enorm.

Kloka ord smile

136 Inlägg
27 juni 2009
Har du en stadig bra inkomst och inte riskerar jobbet så go for it.. men är du 20 år och bara bilkåt så glöm det, du kommer inte ha råd med det och garanterat förlora mycket pengar i längden.. De flesta bilaffärer är dåliga även om jag gjort ett fåtal bra genom åren..

112 Inlägg
27 juni 2009
Gjorde mig av med mitt billån på nissan, samtidigt sålde bilen o övergick till gammal saab 900 -93, Är nog de skönaste jag har gjort på länge.

Härdan efter är de kontant betalning o inga lån.

Och kan sova gott Zzz...

Kanon..
1 473 Inlägg
27 juni 2009
Läser ja rätt när jag läser att vissa här pyntar 5-7k i månaden bara på billån?!
Handla kläder, mat, nöjen, bostad osv då, skiter man helt i det eller har man råd med det me?

huh?
10 427 Inlägg
27 juni 2009
leksak skrev:
Läser ja rätt när jag läser att vissa här pyntar 5-7k i månaden bara på billån?!
Handla kläder, mat, nöjen, bostad osv då, skiter man helt i det eller har man råd med det me?

En jäkla bra poäng där. Ska man kunna leva ett trevligt liv i övrigt eller bara satsa på bilar?

Kanske det som är skillnaden mellan knegare som tjänar kring 20 "lax" före skatt och 30 "lax" före skatt wink

Kanon..
1 473 Inlägg
27 juni 2009
steifan skrev:
leksak skrev:

En jäkla bra poäng där. Ska man kunna leva ett trevligt liv i övrigt eller bara satsa på bilar?

Kanske det som är skillnaden mellan knegare som tjänar kring 20 "lax" före skatt och 30 "lax" före skatt wink

Ja va fan.
Jag har inte nyaste bilen eller nyaste motorcyklarna men jag köper kläder när jag vill och jag äter vad jag vill.
Det kallar jag mer livglädje än att ha en fin bil på parkeringen.

Men alla har ju sina prioriteringar..

OEM <3
6 957 Inlägg
27 juni 2009
Jag har lån.

Men jag har sett det som så att inte låna för hela bilen, utan runt hälften så man har lite på fickan
när man ska shoppa smile

Men visst, har man råd med amorteringar men framför allt kring kostnader såsom försäkring, skatt och
service så handla bara för sjutton smile Har den inställningen ibland om man inte skulle fläska till det med
en Dogde Ram SRT-10 wink

Har sagt till mig sj. att bilen får man låna till men delar betalas i cash, annars får det fan vara.

Mvh

PS: Har insett sen man flytta hemifrån för 1 år sen så får man tänka lite mer med pengarna i fickan..
Man ska leva gott också, köpa mat, bensin, kläder och leva..det är en del kringkostnader när man har 
egen bostad som många inte tänker på men bor man hemma så är det ju lugnt smile
Senast redigerat av Bjork (27 juni 2009)

OEM <3

587 Inlägg
27 juni 2009
inga lån på varken bilarna eller mc:en , iofs inga dyra bilar men heller inga lån - känns bra.
men visst , har man råd att ta lånet och betala av det på vettig tid så go for it.

Sjuksköterska, psykiatri
149 Inlägg
27 juni 2009
Ja visst handlar det om prioriteringar och det finns ju inga rätt eller fel, vissa väljer att lägga 2/3 av sin lön på bostad (exempelvis vissa "vanliga" knegare som ändå vill bo i innerstan sthlm) och andra väljer att lägga 5-7 tusen / mån på att pröjsa av sin bil. Ser inga fel med det så länge man har täckning för det och inte istället köper övriga nöjen på sitt kreditkort då lönen går åt till bilen smile

Jag är sjuksköterska och lägger 1800 kr / mån på min bil och har ändå stort bostadslån, fonkar fint det. Vad ska man med kläder till när man bara åker i sin bil till jobbet och har arbetskläder på arbetet smile

Neh men skämt åsido - är väl upp till var och en utan att någon ska behöva bli dissad för de valen.

"Allt levande föds utan orsak, vidmakthålls av svaghet och dör utav en tillfällighet"

Chef
41 Inlägg
27 juni 2009
leksak skrev:

Kan bara svara för mig själv betalade 10k/mån på mitt bil lån jag hade bor inte hemma inte gjort på många år mat kläder nöjen hade jag råd med tjänar inga miljoner heller

Kanon..
1 473 Inlägg
27 juni 2009
slyt skrev:
leksak skrev:

Kan bara svara för mig själv betalade 10k/mån på mitt bil lån jag hade bor inte hemma inte gjort på många år mat kläder nöjen hade jag råd med tjänar inga miljoner heller

Gissar på att sparkontot gapar tomt och det inte blir så många utlandsresor tongue

Men som sagt, prioriteringar..

Alla gör precis hur de vill bara de har råd.

Chef
41 Inlägg
27 juni 2009
leksak skrev:
slyt skrev:
leksak skrev:

Gissar på att sparkontot gapar tomt och det inte blir så många utlandsresor tongue

Men som sagt, prioriteringar..

Alla gör precis hur de vill bara de har råd.

sparkontot mår hur bra som helst 2007 kroatien/trysil 2008 grekland/trysi just d var ju till holland med bil 2008 oxål 2009 blir det bil till monaco whohoooooooooooo åker på måndag blir borta10dar kanske ska bli grymt gött cool
Senast redigerat av slyt (27 juni 2009)

1 833 Inlägg
28 juni 2009
Jag hade kunnat tänka mig låna till bil, om jag kan låna upp på huset med den räntan. Skulle aldrig ta ett "vanligt" billån med 8% eller liknande.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

1 339 Inlägg
28 juni 2009
Absolut inga lån. Det lönar sig ALDRIG ekonomiskt att köpa en ny bil för det första, så e de bara. Har man pengar, so what liksom, men ska man ta ett lån för en helt NY bil då har man inte råd än! Så e de bara! Vad gör du om du blir av med jobbet eller du blir sjuk, då e de inte kul o ha lån och skulder...Det är ju så att kronofogden har mycket mer att göra idag än förr, framförallt med UNGA, hur ofta tror ni att man förr tog lån för en bil?

Du är bara ung en gång, ja de e sant men en dag kommer verkligheten ifatt dig...

I Sverige har vi en så j**** slapp attityd mot lån, vi ska låna allt, allt kan vara på avbetalning, fan Villa och lägenhet är en sak, men nu tar vi bilen tex, en bil som inte är någon investering, en bil (om den är ny) som behöver servas på märkesverkstad för att få någon garanti e fan inte gratis. Gäller givetvis begagnade bilar också och där e de nästan ännu större anledning att ha pengarna i handen då det är mindre summor och du borde kunna spara ihop pengarna. Du gör DESSUTOM en enorm FÖRLUST på alla dom här "fördelaktiga" lånen.

När du precis betalat lånet efter ett antal år så kanske du vill ha en ny bil igen? Så går du på ännu en brakförlust?

huh?
10 427 Inlägg
28 juni 2009
Volvo740an skrev:
Det lönar sig ALDRIG ekonomiskt att köpa en ny bil för det första, så e de bara.

Finns inte många andra roliga saker som lönar sig heller. Ny bil är väl lite utav en upplevelsegrej.
Är värt nåt det också, men finns ju gränser.. .. .. wink

Sök