Enda gången jag tycker lån är värdelöst är när folk tar lån för att dra på sig en påstådd kostym om att vara något, typ en fasad. Bara titta på alla köpråden, där personer vill ha tips på fräcka bilar.
Fail nr2 är när bankerna är för snälla och ger folk som egentligen inte har råd lån, sure, de klarar säkerligen ammorteringen men skulle nåt gå sönder är de stenkört.
Om man måste köpa en bil för 250-400k för att som TS skriver få livsglädje, så är nog ett lån det minsta problemet man har.
Det absolut bästa man kan göra är att ha ett möte på banken, gå igenom din ekonomi och fråga om de tycker du har råd. Om de säger nej så fundera både en och två gånger för det är faktiskt rätt mycket livsglädje att slippa leva med ekonomisk press konstant.
Själv har jag gått från 2,2 miljoner i skulder till knappa 600.000 på 9mån, åker runt i 90-tals bilar men helskotta vad jag sover gott på natten, numera. Ekonomisk press är det värsta som finns och tar fullständigt slut på all hjärnkapacitet man har, stressen och pressen är enorm.
Så, återigen, boka tid med rådgivare och låt dem bedöma dina möjligheter till lån. Säger de okej så varför inte, men ha inte för bråttom. Köp en bil DU vill ha, inte vad du tror ANDRA vill se dig köra.