Använd alltid pallbockar! Nytt dödsfall när domkraften gav vika.

te_wik Forummoderator
28 juni 2009 · 12 813 Inlägg

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5441446.ab


Låt det bli en påminnelse/väckarklocka till alla som slarvar med att använda pallbockar! Det tar inte alls länge att trycka in en pallbock under bilen.
Tankar till den avlidnes familj och andra anhöriga!



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (28 juni 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
LazerHawke
28 juni 2009 · 1 268 Inlägg

eller däck funkar väl oxå? iaf så inte i bilen hamnar direkt på backen... har sett en del använda sig av däck me fälg då givetvis....

Volvo_Mannen Volvoskadad
28 juni 2009 · 6 017 Inlägg

Använder ALLTID pallbockar och det är jag fanimej glad över! En ganska närstående fick sin service buss över sig när han skulle byta hjul för pnuka. Klarade sig med "bara" punkterad lunga och spräckta revben.

Jonas
Mickius
28 juni 2009 · 4 670 Inlägg

Spelar ingen roll vad ni ställer under bilen så LÄNGE de är något som orkar hålla bilen uppe av egen kraft!

Har ni pallbockar låt bilen stå på dessa o ha ev domkraften som ENDAST reserv! Låt inte bilens vikt vara på domkraften då bilen kan flytta sig när den släpper och har ni ställd pallbockarna fel så kommer dom kanske inte kunna ta emot bilen!!

Eisenhut
28 juni 2009 · 1 827 Inlägg

Ja, allt som är stabilt förstås...

En domkraft kan som sagt tappa tryck närsomhelst så det är ingen säker åtgärd.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
MrInfinity Pulverlackerare/Taxichaffuör
28 juni 2009 · 455 Inlägg

Jag slarvar kan jag erkänna, måste köpa pallbockar.

Janken Driver
28 juni 2009 · 2 111 Inlägg

Tankar till familjen sad.

Själv kör jag upp bilen med domkraft sen släpper ner på pallbockar samt har domkraften kvar också i låst läge. Man lär sig av småtabbar...

Riktigt trist och onödigt detdär :S...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
te_wik Forummoderator
28 juni 2009 · 12 813 Inlägg

MrInfinity skrev:
Jag slarvar kan jag erkänna, måste köpa pallbockar.

Gör det.. värt varenda krona. Räcker med sådana 89kr pallbockar som OKQ8 och mekonomen bla säljer.. räcker för 1500 kg... Har 4 sådana själv + några 3-4 tons...



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
_DamnIt R1 driver!
28 juni 2009 · 5 128 Inlägg

Har själv slarvat en del med det innan, men nu gör man knappt något alls utan pallbockarna!

steifan DR!FTT3KN!K3R
28 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Använd gärna någon form av underlägg till pallbockar och domkrafter om man håller till på asfalten wink
Typ en stålplatta eller liknande.

Takashi Got VTEC?
28 juni 2009 · 1 593 Inlägg

shit asså, tragiskt när sånt onödigt ska hända.

JDM - can't beat that with a baseball bat
http://www.hondaklubben.com/forum/
Honda Civic Type R "Function over Form" (2003)
te_wik Forummoderator
28 juni 2009 · 12 813 Inlägg

steifan skrev:
Använd gärna någon form av underlägg till pallbockar och domkrafter om man håller till på asfalten wink
Typ en stålplatta eller liknande.

Eller på grus... behövs inte mycket för att bocken ska vika sig när det är ojämnt underlag.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Losgard
28 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Hydrauliska är ju inte 100 att lita på, det finns ju en anledning till att dom som följer med bilen är mekaniska. Men vältrisken finns ju alltid, eller att den kan välta.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
patrikke
28 juni 2009 · 1 749 Inlägg

Losgard skrev:
Hydrauliska är ju inte 100 att lita på, det finns ju en anledning till att dom som följer med bilen är mekaniska. Men vältrisken finns ju alltid, eller att den kan välta.

Tror inte den anledning en är säkerhetstänkande.
Den vi hade till 900 försvann alla plast!gängor på när bilen var upplyftad.

Jag tror mer att det är ekonomiskt tänkande att det är mekaniska domkrafter som följer med när man köper bil.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
sik
28 juni 2009 · 1 072 Inlägg

Det jag inte förstår är att de inte lagt in nån form av mekanisk spärr på en domkraft, inte speciellt svårt att sätta ett tandat drev nere vid axeln och en hulling som ticker över vid lyft..

Hur som helt, samma olycka häromkring igår tyvärr..

Phaetoon
28 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Kanske dags att bygga en smörjgrop annars?
Bilramper är ju inte heller fel om man ska ligga under bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Losgard
28 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Phaetoon skrev:
Kanske dags att bygga en smörjgrop annars?
Bilramper är ju inte heller fel om man ska ligga under bilen.

Förmodligen billigare än en begravning, så varför inte. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
te_wik Forummoderator
28 juni 2009 · 12 813 Inlägg

sik skrev:
Det jag inte förstår är att de inte lagt in nån form av mekanisk spärr på en domkraft, inte speciellt svårt att sätta ett tandat drev nere vid axeln och en hulling som ticker över vid lyft..

Hur som helt, samma olycka häromkring igår tyvärr..

Oftast beror det inte på att hydraliken sviker utan att domkraften välter när man ligger under och ruskar om bilen.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Slammis IT-Tekniker
28 juni 2009 · 161 Inlägg

Nej, men problemet kvarstår ju..

Pallbockar är en billig livförsäkring...

Och tänk vad bra om alla som inte använder pallbockar eller liknande kunde dra lärdom av detta....

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Rushman Evolution Garage
28 juni 2009 · 1 299 Inlägg

Har fastnat under min bil en gång när jag var dum nog att bara ha domkraft, fick inga skador men satt ordentligt fasttryckt och fick vackert ligga där tills jag fick hjälp att få bilen upplyft 1,5 timma senare

Sky´s the limit...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang