3758
Sök

Mazda 626 2,2 ingen gnista, mkt skumt fel.

6 Inlägg
1 juli 2009
Trådstartare
I torsdag: tankade full tank och skulle svänga ut från macken då bilen tvärdog utan förvarning. Fick hjälp att putta tillbaka bilen till macken där upprepade startförsök misslyckas (går runt på startmotor). Ringde efter bogseringshjälp som kom till undsättning efter ca 20min. Under tiden fipplade jag på med säkringar och kablar. Precis då vi skulle till och haka på linan så testade jag igen och bilen startar direkt. Kör hem 2mil utan problem.

Bilen stod sedan tills i lördags då den startade direkt och jag var iväg en kortare sväng.

Söndag: skulle iväg igen för att tanka dunken till båten och då startar den inte längre. Har försökt upprepade ggr sen i söndags utan att den startar. Konstaterar att bilen tappat gnistan.
Senast redigerat av beamer (17 juli 2009)

6 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Testade med ny tändspole utan resultat, bytte även tändmodul igår utan resultat till en början... Efter bytet av tändmodul igår så var det ingen gnista på spolen. Var isär med fördelarelocket igen då rotorn var fel plus att jag ruckade på lite kablar och säkringar. Testade igen och helt plötsligt fanns gnista på spolen!? Bilen startar direkt och jag stänger av och på motorn säkert 10 ggr utan problem, låter den sedan stå på tomgång en stund och ruckar på alla kablar utan att den stannar.

Lysande problemet är löst -trodde jag..plockade ihop verktygen och skulle ut och testköra, samma jävla fel igen. Snurrar på starten utan att ens tända, gnistan är borta igen.

Det som är gjort: byte av tändspole, tändmodul, rengörning av fördelarlock/rotor/hallgivare, kollat att bränsletryck är OK efter filter. Någon som har nåt tips om vad som kan ställa till det?

21 761 Inlägg
17 juli 2009
beamer skrev:
ruckade på lite kablar och säkringar.

Där är nog gissningsvis felet, men frågan är ju i så fall vilka kablar eller säkringar som möjligen kan glappa. smile

6 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Ja, möjligheten finns att det kan vara det men allt ser så fräscht ut och jag ruckade rejält på allt då motorn var igång utan att det hände något. Får testa att byta ut hallgivarna och se om det blir skillnad kanske.

Sök