3154
Sök

** te_wik's diverse projekt - Moderskeppet är tillbaka! Audi 100 2.3E - 88b**

te_wik's projekttråd. Denna tråden har handlat om en hel del olika bilar, men från början handlade den om min Audi 100 2.3E, och det är ju den bilen början av tråden handlar om. Just nu ligger fokus på min 100 Turbo Sport... Visa mer

Försöker iaf
883 474 Visningar
Uppdaterades senast 11 november 2024
Försöker iaf
12 819 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Här kletas de på. Mer bilder! Do IT!

Får se ifall jag tar mig till garaget ikväll, beror på hur länge jag jobbar (börjar kl 15). Men snart tar det fart igen, jag lovar! big_smile

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Det var då FAAN vad segt det torkade, inte klibbfritt än heller, snart gått 2veckor!!! yikes

Vad tycker ni jag ska göra? Försökte stressa på det lite med värmepistol men det blev bara kladdigare.
Ska jag helt enkelt torka bort det som inte torkat och sedan lägga på BRA underredsmassa och inte biltemas skit grejjer?

Ursäkta detta inlägg som skrevs i ren irritation, men någongång måste ju skiten torka så jag kan fortsätta!

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 augusti 2009
Det kan väl seriöst inte behöva ta 2 veckor på sej :S
Ngt fel? Jag själv skulle tage bort skiten och lagt nytt. tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
LeafBox skrev:
Det kan väl seriöst inte behöva ta 2 veckor på sej :S
Ngt fel? Jag själv skulle tage bort skiten och lagt nytt. tongue

Mmm jag menar det. Gjort allt efter anvisningarna (inte så svårt..) men ändå så strular det såhär.
Jag lovar att när det väl har torkat (om det torkar..) så skulle ett skikt med plastfolie vara bättre rostskydd än denhär skiten. Bara för att jag har varit tålmodig och väntat i 2veckor så ska det ju garanterat bråka och inte vara nå rostskydd alls.

Eller är det som det sägs? Den som väntar på någonting gott...

Mvh Tommy

12 086 Inlägg
11 augusti 2009
te_wik skrev:
Det var då FAAN vad segt det torkade, inte klibbfritt än heller, snart gått 2veckor!!! yikes

Vad tycker ni jag ska göra? Försökte stressa på det lite med värmepistol men det blev bara kladdigare.
Ska jag helt enkelt torka bort det som inte torkat och sedan lägga på BRA underredsmassa och inte biltemas skit grejjer?

Ursäkta detta inlägg som skrevs i ren irritation, men någongång måste ju skiten torka så jag kan fortsätta!

Mvh Tommy

Biltemas underredsmassa torkar inte, aldrig alltså tongue Det du kan göra är att åka på en grusväg och mätta skiten med damm. Deras body torkar dock.
Vill du ha tips på bra grejor så kan jag rekomendera Hagmans, deras torkar wink

Du har ju dessutom köpt deras linoljebaserade grejor. Du kan likagärna spruta spillolja under bilen.
Åk till GDS avfetta och spruta bort allt skit o köp Hagmans. (Jag har iofs ingen erfarenhet av deras sprayburkar, jag brukar köra med spruta)
Senast redigerat av JapMax (11 augusti 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
JapMax skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Biltemas underredsmassa torkar inte, aldrig alltså tongue Det du kan göra är att åka på en grusväg och mätta skiten med damm. Deras body torkar dock.

Va fan å de säger du först nu wink Nej jag kan inte åka på en grusväg då bilen står på pallbockar utan tank och massa annat nerrivet, och skulle jag kunna köra med bilen så skulle jag ändå inte vela ha massa småsten fast i massan tongue

Hagmans jaa, kört på det tidigare men snålheten tog över sad Man får ju skylla sig själv.
Nästa gång jag är till garaget ska jag ta trasa och vispa bort skiten från hjulhusen. Sen på med ordentliga grejjer.

Edit: Det blir svårt att åkta till GDS av ovan nämnda skäl. wink

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (11 augusti 2009)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 augusti 2009
Dumsnåla kallas det tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
LeafBox skrev:
Dumsnåla kallas det tongue

Det är nog rätt ordval, jaa

Mvh Tommy

2 373 Inlägg
11 augusti 2009
te_wik skrev:
JapMax skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Va fan å de säger du först nu wink Nej jag kan inte åka på en grusväg då bilen står på pallbockar utan tank och massa annat nerrivet, och skulle jag kunna köra med bilen så skulle jag ändå inte vela ha massa småsten fast i massan tongue

Hagmans jaa, kört på det tidigare men snålheten tog över sad Man får ju skylla sig själv.
Nästa gång jag är till garaget ska jag ta trasa och vispa bort skiten från hjulhusen. Sen på med ordentliga grejjer.

Edit: Det blir svårt att åkta till GDS av ovan nämnda skäl. wink

Mvh Tommy

Håller med, att ta bort det är nog det bästa tycker jag. Mekonomen har ett märke som jag inte kommer ihåg och det är kanon:) har sprutat med detta i samband med kopplingsbytet;) Torkar på bara 5 tim...

Mvh Hervas

Häls. Hervas

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
audienergy skrev:
Håller med, att ta bort det är nog det bästa tycker jag. Mekonomen har ett märke som jag inte kommer ihåg och det är kanon:) har sprutat med detta i samband med kopplingsbytet;) Torkar på bara 5 tim...

Mvh Hervas

Nej jag tänker inte börja slipa å gnugga bort denhär massan, däremot kommer jag ta bort det som inte torkat (3e lagret)

Mvh Tommy

557 Inlägg
11 augusti 2009
Ja du har de du gör ser jag.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
TeamNorrland skrev:
Ja du har de du gör ser jag.

Ja, här behöver man inte vara sysslolös cool

Mvh Tommy

Egenföretagare
999 Inlägg
11 augusti 2009
te_wik skrev:
audienergy skrev:

Mvh Hervas

Nej jag tänker inte börja slipa å gnugga bort denhär massan, däremot kommer jag ta bort det som inte torkat (3e lagret)

Mvh Tommy

Alltså, hur farligt är det att det inte stelnat helt? Du har ju en rejäl film som håller allt vatten/fukt borta från plåten. Låt det sitta..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
weeeman skrev:
te_wik skrev:
audienergy skrev:

Mvh Hervas

Mvh Tommy

Alltså, hur farligt är det att det inte stelnat helt? Du har ju en rejäl film som håller allt vatten/fukt borta från plåten. Låt det sitta..

Det är ju så klibbigt ännu att jag tror jag kommer ha fälgarna full med underredsmassa ifall jag kör som det är..

Mvh Tommy

4 506 Inlägg
11 augusti 2009
Tråkigt med backjobb hmm

Kan du andas kan du dö.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
_Wallis_ skrev:
Tråkigt med backjobb hmm

Jaa, det kan man ju lugnt säga sad

Mvh Tommy

59 Inlägg
11 augusti 2009
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Tell me about it... tongue, Mitt har vart på i över en månad och när jag kände på det igår svärtade det ändå ner mig samt kletade ner domkraften...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
Nerik skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Tell me about it... tongue, Mitt har vart på i över en månad och när jag kände på det igår svärtade det ändå ner mig samt kletade ner domkraften...

Ja så är det för mig med, man känner att ytan är lite "skinnaktig" men fortfarande har man allt på fingertoppen när man känner om det torkat. sad

Mvh Tommy

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
12 augusti 2009
te_wik skrev:
weeeman skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Det är ju så klibbigt ännu att jag tror jag kommer ha fälgarna full med underredsmassa ifall jag kör som det är..

Mvh Tommy

Ramlar det av?
För oavsett hur klibbigt det är kommer det sitta på samma plats och på sin höjd samla damm till det är mättat, så skrapa bort är dumt. Torkade lagren mellan det du la på dem? Hur lång tid är det till du räknar med att ha bilen ute? För om du lagt 3ggr så mycket får du räkna med minst 3ggr så lång torktid, troligen mer.
Om du skrapar bort det finns risken att det blir hål till plåten och det rostar på insidan. Så du kan fortsätta med ditt bygge trots att det inte är 100% torrt. Sen är det en funktion med att det inte är helt torrt - damm som binds i massan hjälper till i rostskyddet genom att skapa en tålig yta som står emot stenar och annat som däcket kastar upp.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
te_wik skrev:
weeeman skrev:

Mvh Tommy

Ramlar det av?
För oavsett hur klibbigt det är kommer det sitta på samma plats och på sin höjd samla damm till det är mättat, så skrapa bort är dumt. Torkade lagren mellan det du la på dem? Hur lång tid är det till du räknar med att ha bilen ute? För om du lagt 3ggr så mycket får du räkna med minst 3ggr så lång torktid, troligen mer.
Om du skrapar bort det finns risken att det blir hål till plåten och det rostar på insidan. Så du kan fortsätta med ditt bygge trots att det inte är 100% torrt. Sen är det en funktion med att det inte är helt torrt - damm som binds i massan hjälper till i rostskyddet genom att skapa en tålig yta som står emot stenar och annat som däcket kastar upp.

Nej det ramlar inte av, kanske är det bara jag som är onödigt petig. Men jag vill att det ska vara torrt innan jag anser det vara bra. de två första lagren torkade relativt snabbt, kanske är det så att det tredje lagret blev för tjockt eller att det är för kallt i garaget. Nu är det kring 15-20 grader där så det tycker jag borde räcka.

Visst kan jag fortsätta med bygget eller rättare sagt renoveringen, men jag har mkt jobb kvar i hjulhusen då det är bromsok och annat som ska målas vilket kan bli väldigt grisigt när massan är klibbig ifall man nu råkar trycka ansiktet där smile

Sen så kommer hela underredet att få ny massa så jag vill helst inte använda denna massan då jag vill att det ska vara klibbfritt när tank, avgassystem osv osv monteras.
Det stod  i anvisningarna att torktiden är 3-7 dagar, med torktid trodde jag att det menades att det ska vara torrt efter den tiden..inte att det fortfarande klibbar.

Projektet kommer inte bli klart förän nästa höst så på det sättet är det ingen fara, men som sagt så vill jag ha det iaf klibbfritt så man slipper grisa så mkt.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (12 augusti 2009)

Sök