940 96-års. Kopplingsproblem

Rigg0
2 juli 2009 · 1 131 Inlägg

Verkar som att kopplingen inte går upp riktigt, så går ju inte alltid att växla hehe...
Man får lägga foten under kopplingspedalen och trycka upp den så funkar det, men blir ganska drygt i längden... (Blir värre och värre med tiden) Blir ju en del "kärrningstop"
Är Hydraulisk koppling på den

Läst lite här på forumet och det verkar som att det kan vara slavcylindern som är kass?
Någon som vet vad som spökar?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
norpan1
2 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Är troligtvis inte slavcylindern om det inte läcker bromsvätska ifrån den.
Sjunker pedalen ned när du kör eller följer den inte med upp när du skall köra iväg?
Om den sjunker så är det huvudcylindern som läcker igenom vätska tillbaka in i behållaren, prova då att byta bromsvätskan i kopplingen det kan hjälpa, annars får du byta kopplingscylindern.

Rigg0
2 juli 2009 · 1 131 Inlägg

norpan1 skrev:
Är troligtvis inte slavcylindern om det inte läcker bromsvätska ifrån den.
Sjunker pedalen ned när du kör eller följer den inte med upp när du skall köra iväg?
Om den sjunker så är det huvudcylindern som läcker igenom vätska tillbaka in i behållaren, prova då att byta bromsvätskan i kopplingen det kan hjälpa, annars får du byta kopplingscylindern.

Verkar inte läcka någon bromsvätska ifrån den.
"Om den sjunker så är det huvudcylindern som läcker igenom vätska tillbaka in i behållaren, prova då att byta bromsvätskan i kopplingen det kan hjälpa, annars får du byta kopplingscylindern" A ok smile

Men nu är det så att den följer inte med upp "ibland" när jag kopplar och ska köra. Vad kan felet vara då? Samma som när den sjunker när jag kör? Eller annars får du byta kopplingscylindern?

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
norpan1
2 juli 2009 · 1 043 Inlägg

Jag skulle prova att byta vätskan först, om det är längesedan den byttes kan hålet till påfyllningen vara lite igensatt och då kan det hjälpa med ny vätska.
Är vätskan genomskinlig? om inte så är det länge sedan den byttes.
Det kan även vara fel på slangen mellan cylindrarna, om felet blir konstant så kan man prova att lossa luftningsnipplen om det släpper då så är det stopp i slangen.
Detta fel kan komma och gå så det är svårt att konstatera det.

Rigg0
2 juli 2009 · 1 131 Inlägg

norpan1 skrev:
Jag skulle prova att byta vätskan först, om det är längesedan den byttes kan hålet till påfyllningen vara lite igensatt och då kan det hjälpa med ny vätska.
Är vätskan genomskinlig? om inte så är det länge sedan den byttes.
Det kan även vara fel på slangen mellan cylindrarna, om felet blir konstant så kan man prova att lossa luftningsnipplen om det släpper då så är det stopp i slangen.
Detta fel kan komma och gå så det är svårt att konstatera det.

Ska ta och kolla på detta imorn!
Tack för hjälpen! smile

Pontiac Star Chief "Chiefen" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang