4394
Sök

*LÖST* Ventilsallad på Audi 80 2.0 1993? Kamrem bytt men startar ej!

2 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
Bilen dog i en korsning i förrgår och när jag försökte starta den igen frikopplade startmotorn och vägrade driva runt vevaxeln.
Då jag hade en stark känsla av att kamremmen kunde vara inblandad på något sätt bogserade jag hem den och lyfte på övre
kamremskåpan för att kontrollera status på kamremmen. Såg då att spännaren hade gått i två delar och att remmen kilat fast sig mellan dem.

Efter att ha inhandlat ny rem och spännare plockade jag bort den gamla trasiga spännaren och lät den gamla remmen sitta kvar med den nya spännaren.
Detta för att säkerställa att jag inte skulle rubba synkningen mellan axlarna.

Vred motorn till noll,  men insåg att när kamdrevet var i noll stod mellanaxelns och vevaxelns drev på cirka +90 grader från respektive nollmarkeringar.
Anade att detta kunde skett tack vare det söndertrasade spännarhjulet varpå jag drog runt motorn 1,75 varv till och släppte sedan på remmen och justerade in kamaxeldrevet till noll när vevaxelns och mellanaxelns drev stod i nolläge. Alltså cirka -45 grader.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … kh92x1.jpg

Monterade ny kamrem och skruvade ihop allt, men när jag försökte starta vägrade motorn att tända.
Kontrollerade återigen synkningen mellan dreven och allt var i rätt läge.
Därefter lyfte jag på fördelarlocket och såg att rotorn pekade mitt emellan cylinder 4 och 2!
Lämpligen skall ju rotorn vara på väg mot cylinder 1 när motorn är nollad, så jag tänkte att fördelaren kunde fått sig en resa på egen hand när remmen kilade fast sig (vet inte om detta är möjligt, men eftersom alla drev var nollade och rotorn var det enda som pekade fel...) släppte jag åter på kamremmen och justerade in mellanaxelns drev så rotorn pekade mellan 2 och 1. Där fanns desstom en markering på skyddskåpan under rotorn.
Drog runt motorn 6 varv för att kolla att ingen av axlarna snurrade osynkat med övriga.

Glad i hågen (eller med skräckblandad förväntan) provade jag att starta motorn igen, men utan resultat.
Dock kunde jag märka att den gått från någon slags baktändning till en icke-tändning...
Kan det vara så att kamaxeln rört sig såpass att när jag manuellt vred tillbaka kammen istället skulle vridit fram den ¾ varv?
Så att kamaxeln nu är synkad baklänges, om ni förstår?

Har läst ungefär en miljard inlägg i olika forum de senaste dagarna och profeterna är många, men vissa påstår i alla fall att Audis 2.0L med 8V skall klara av kamremshaveri utan ventilsallad...
Kommer att få hem en kompressionsprovare imorgon för att undersöka detta, men frågan är ju om min manuella ”återställning” ens var rätt från början...
Kanske bör tillägga att motorn går runt ”normalt” när jag vevar den för hand. Inget som tar emot, men samtidigt inte helt utan motstånd.
Motstånd cirka 4 gånger per varv ;-)

För att förtydliga ytterligare gäller detta Audi 80 2.0 med ABK motorn årsmodell 1993.
Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa till....
Senast redigerat av dub_u (4 juli 2009)

2 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
dub_u skrev:
Därefter lyfte jag på fördelarlocket och såg att rotorn pekade mitt emellan cylinder 4 och 2!
Lämpligen skall ju rotorn vara på väg mot cylinder 1 när motorn är nollad, så jag tänkte att fördelaren kunde fått sig en resa på egen hand när remmen kilade fast sig (vet inte om detta är möjligt, men eftersom alla drev var nollade och rotorn var det enda som pekade fel...) släppte jag åter på kamremmen och justerade in mellanaxelns drev så rotorn pekade mellan 2 och 1.

Naturligtvis skall rotorn peka mot tändkabeln för cylinder nummer 1 när motorn är nollad!
För denna inställning fanns det en markering på drevet för mellanaxeln som jag inte noterat tidigare,
dock inte OT-markeringen som Autodata hänvisar till, utan en försänkt punkt i drevet...

Tillbaks med allt och motorn startade på ett kick.

Sök