Behöver tips ang vax

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
5 juli 2009 · 548 Inlägg

Speedman skrev:
Det där sista paketet duger bra.
Men kör med maskin. Annars tycker inte jag det är någon mening. Lever efter mottot:"ska man göra det, så ska man göra det ordentligt" Lever man inte efter det mottot, så visst kan man polera för hand. Men resultatet blir ganska kasst.
Många som inte håller med mig kanske. Men jämför man skillnaden emellan så förstår man.

Håller med helt och hållet.Vet inte ens varför man tänker tanken att inte köra med maskin då den bara går på 300.

Efter polering och innan applicering av Fireglaze, så ska man sprita bilen. Antingen genom att tvätta bilen med alkalisk avfettning, eller tvätta med mikrofiberduk och spraya final inspection på lacken. Detta för att lacken ska bli helt ren, från polermedelsrester m.m.

All applicering av lackskydd ska INTE poleras, utan lägga på med tunn yta av medlet. Varken mer eller mindre. Ytan ska bli matt.

Jag rekondar en bil utv. mellan 5-9timmar, beroende på kulör och hur lacken varit skött. Från tvätt till helt klar.

Fireglaze har jag för mig ska härda 7dgr efter applicering, innan första tvätt. Går bra med vatten, men inga medel.
Går bra med avfettning, men man får vara varsam. Det sliter på skyddet för varje gång.
Vaxschampo är inga problem.

-Mike-
BMW 320i (2003)
swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

Volvo740an skrev:
Lugnt, fast det paketet har jag aldrig hört talas om..Kanske jättebra, kanske inte..Ett säkert kort är föregående paket med Fireglaze och PF. smile Speedman rekondar bilar han kan sina saker

Ok, Ja "Speedman" verkar mycket duktig.

Problemet är att jag inte har något eget garage. Men kan få låna ett något dygn, dock finns det ingen tillgång till vatten där.

Alltså måste jag tvätta bilen i en tvätthall, och åka några kilometer till garaget ( hinner det fastna en massa småsten & skit på bilen då tro? )

Sedan har jag alltså ingen tillgång till vatten, måste man inte ha det när man ska "sprita" bilen?

Eller ska den bara torkas av med alkalisk avfettning?

Hur går man tillväga?

swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

MikeAero skrev:

Speedman skrev:
Det där sista paketet duger bra.
Men kör med maskin. Annars tycker inte jag det är någon mening. Lever efter mottot:"ska man göra det, så ska man göra det ordentligt" Lever man inte efter det mottot, så visst kan man polera för hand. Men resultatet blir ganska kasst.
Många som inte håller med mig kanske. Men jämför man skillnaden emellan så förstår man.

Håller med helt och hållet.Vet inte ens varför man tänker tanken att inte köra med maskin då den bara går på 300.

Efter polering och innan applicering av Fireglaze, så ska man sprita bilen. Antingen genom att tvätta bilen med alkalisk avfettning, eller tvätta med mikrofiberduk och spraya final inspection på lacken. Detta för att lacken ska bli helt ren, från polermedelsrester m.m.

All applicering av lackskydd ska INTE poleras, utan lägga på med tunn yta av medlet. Varken mer eller mindre. Ytan ska bli matt.

Jag rekondar en bil utv. mellan 5-9timmar, beroende på kulör och hur lacken varit skött. Från tvätt till helt klar.

Fireglaze har jag för mig ska härda 7dgr efter applicering, innan första tvätt. Går bra med vatten, men inga medel.
Går bra med avfettning, men man får vara varsam. Det sliter på skyddet för varje gång.
Vaxschampo är inga problem.

Hej,

Att jag varit tveksam till att köra med polermaskin är att jag är rädd att skada lacken. Tycker den maskin Biltema har är otroligt billig, hört mycket gott om den. Kan tänka mig annars betala mycket mer för en bra maskin.

Senast redigerat av swed2009 (5 juli 2009)

dj_evil
5 juli 2009 · 55 Inlägg

Gör det i GDS hall, du ska inte tvätta bilen sen åka iväg för att bilen ska ren så möjligt innan vax/lackskydd.

Om du är rädd så köp biltemas 2 huvud poleringsmaskin. Men den kan du inte skada din lack.

-Mike- Stolt tvåbarnsfar
5 juli 2009 · 548 Inlägg

Behövs inte lägga mer pengar på en maskin! Jag körde med den äkta cyclon när jag jobbade som rekondare och då är det 1-2 bilar om dagen! Vad som skiljer de maskinerna emellan är förmodligen metall-hölje vs plasthölje, bättre lager i cyclon och lite mer ergonomisk. Annars har de samma funktioner! Jag har en Biltema maskin nu då jag inte jobbar som rekondare längre men den funkar kanon de få ggr man använder den om året! Lycka till!

-Mike-
BMW 320i (2003)
swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

dj_evil skrev:
Gör det i GDS hall, du ska inte tvätta bilen sen åka iväg för att bilen ska ren så möjligt innan vax/lackskydd.

Om du är rädd så köp biltemas 2 huvud poleringsmaskin. Men den kan du inte skada din lack.

Jo, jag har funderat på det, hur länge kan det ta att fixa bilen tro?

Betalar man per timme, vet du vad det kostar?

Speedman Bilvårdsexpert
5 juli 2009 · 663 Inlägg

Fördelen med Bilterma-maskinen är att den har ställbart varvtal. Denna egenskap har inte en Cyclo. Så Cyclon går för fort vid applicering av lackskydd.

Har inte själv provat Biltemas eller Clas ohlssons dubbelmaskin. Bara läst om den på olika sidor av dom som provat den.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

MikeAero skrev:
Behövs inte lägga mer pengar på en maskin! Jag körde med den äkta cyclon när jag jobbade som rekondare och då är det 1-2 bilar om dagen! Vad som skiljer de maskinerna emellan är förmodligen metall-hölje vs plasthölje, bättre lager i cyclon och lite mer ergonomisk. Annars har de samma funktioner! Jag har en Biltema maskin nu då jag inte jobbar som rekondare längre men den funkar kanon de få ggr man använder den om året! Lycka till!

Tack, 

Ok kanon, blir till att inskaffa en sådan i morgon.

swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

Hur ofta ska man behandla bilen med Fireglaze?

Har hört att en flaska ska ha hållbarhet på över 2 år, kan det stämma?

swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

Speedman skrev:
Fördelen med Bilterma-maskinen är att den har ställbart varvtal. Denna egenskap har inte en Cyclo. Så Cyclon går för fort vid applicering av lackskydd.

Har inte själv provat Biltemas eller Clas ohlssons dubbelmaskin. Bara läst om den på olika sidor av dom som provat den.

Ok tack,

Har läste i många forum, och just Biltemas maskin verkar väldigt populär.

Speedman Bilvårdsexpert
5 juli 2009 · 663 Inlägg

swed2009 skrev:
Hur ofta ska man behandla bilen med Fireglaze?

Har hört att en flaska ska ha hållbarhet på över 2 år, kan det stämma?

Återbehandla var 12:e månad.
2 år klarar den säkert om den får stå i rumstemperatur hela tiden.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
swed2009
5 juli 2009 · 52 Inlägg

Speedman skrev:

swed2009 skrev:
Hur ofta ska man behandla bilen med Fireglaze?

Har hört att en flaska ska ha hållbarhet på över 2 år, kan det stämma?

Återbehandla var 12:e månad.
2 år klarar den säkert om den får stå i rumstemperatur hela tiden.

Tack,

Ok då räcker ju en flaska bra länge, kanon.

CalibraDanne
6 juli 2009 ·

Det absolut bästa vaxet som finns i hela världen är rent karnubavax. Problemet är bara att det är svindyrt och att jag inte har en aning om vart man får tag i det. 100 procent karnuba alltså smile

swed2009
6 juli 2009 · 52 Inlägg

CalibraDanne skrev:
Det absolut bästa vaxet som finns i hela världen är rent karnubavax. Problemet är bara att det är svindyrt och att jag inte har en aning om vart man får tag i det. 100 procent karnuba alltså smile

Hej,

Jaha där ser man, vad kan sådant kosta då?

swed2009
6 juli 2009 · 52 Inlägg

Har bestämt mig för Fireglaze nu, och Biltemas polermaskin för 299 kr.

Fireglaze ska alltså läggas på med Svarta trissor?

Kan någon rekommendera bra trissor? vilka märken / storlekar eller färger bör man köpa
till sitt startkit?

Hur gör man rent praktiskt när man "spritar" en bil?

När man lagt på Fireglaze ska det ligga en timma, hur torkar man sedan bort den flottiga ytan?

Fick rådet att man ska använda mikrofiberdukar för att torka bort detta.

Hur gör Ni?


Vart kan man köpa dessa?

Senast redigerat av swed2009 (6 juli 2009)

Speedman Bilvårdsexpert
6 juli 2009 · 663 Inlägg

CalibraDanne skrev:
Det absolut bästa vaxet som finns i hela världen är rent karnubavax. Problemet är bara att det är svindyrt och att jag inte har en aning om vart man får tag i det. 100 procent karnuba alltså smile

Finns på denna sidan att  beställa: http://www.zymol.com/index.aspx

En polare var lackerare på Koenigsegg och dom vaxade deras bilar med Zymol. Var något av dom i prisklass medel.
Han tog med deras burk så vi kunde testa deras mot mitt lackskydd(R2000). Provade min motorhuv på Pt:n med var sin halva. Det vi kom fram till var följande:
Zymolen kunde man torka av efter ca 30min. R2000 så ska en cleaner ligga på i ca 10min, sedan lackskyddet i ca 1 timme.
Efter avtorkning och vi provade hur ytan reagerade mot vatten, så hade Zymolen väldigt bra ytsträckning, även R2000. Men när vattnet var nästan helt borta, så blev det vattenpärlor istället för att vattnet fortsatte rinna av=risk för kalkfläckar om man inte är noga. Men detta är ju kännedom på just vaxprodukter.
Med R2000 fortsatte vattnet rinna av tills det blev små vattendroppar kvar.

Tester var mest för min egen skull, så man kunde testa och se om det fanns bättre lackskydd på marknaden för vettig peng. Men tycker R2000 var bättre ändå, så fortsatte med det.
Däremot så klarade Zymolen avfettning. Men fungerar no inte i detta land att använda ett lackskydd från Zymol som kostar 80.000:-. Inte många  i Sverige som betalar 12.000:- för att polera bilen.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Speedman Bilvårdsexpert
6 juli 2009 · 663 Inlägg

swed2009 skrev:
Har bestämt mig för Fireglaze nu, och Biltemas polermaskin för 299 kr.

Fireglaze ska alltså läggas på med Svarta trissor?
Ja, för att dom är mjuka. Dom behöver lite mera medel i örjan innan dom blivit mättade. Brukar bli mättade i slutet av bilen.

Kan någon rekommendera bra trissor? vilka märken / storlekar eller färger bör man köpa
till sitt startkit?
Köp sprängda(dom är gula) till att polera med Menzerna. Kostar ca 70:-/par.

Hur gör man rent praktiskt när man "spritar" en bil?
Sprayar med Final inspection och torka av med mikrofiberduk. Detta går snabbare än att tvätta bilen.

När man lagt på Fireglaze ska det ligga en timma, hur torkar man sedan bort den flottiga ytan?
Ytan  ska inte vara flottig, utan mjuk och lätt att torka av. Annars har medlet inte torkar helt. Torka med mikrofiberduk alltid när man torkar på lacken.

Fick rådet att man ska använda mikrofiberdukar för att torka bort detta.

Hur gör Ni?
Gör massa moment, så blir lite mkt text för bekrivning. Ock yrkeshemligheter också såklart.

Vart kan man köpa dessa?

Finns att köpa lite varstans på nätet.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Speedman Bilvårdsexpert
6 juli 2009 · 663 Inlägg

swed2009 skrev:
Hej,

Jaha där ser man, vad kan sådant kosta då?

Sist jag kollade med valutakursen var ett tag sedan. Men då kostade det allt mellan ca 400:- till 180.000:-.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
swed2009
6 juli 2009 · 52 Inlägg

Speedman skrev:

swed2009 skrev:
Har bestämt mig för Fireglaze nu, och Biltemas polermaskin för 299 kr.

Fireglaze ska alltså läggas på med Svarta trissor?
Ja, för att dom är mjuka. Dom behöver lite mera medel i örjan innan dom blivit mättade. Brukar bli mättade i slutet av bilen.

Kan någon rekommendera bra trissor? vilka märken / storlekar eller färger bör man köpa
till sitt startkit?
Köp sprängda(dom är gula) till att polera med Menzerna. Kostar ca 70:-/par.

Hur gör man rent praktiskt när man "spritar" en bil?
Sprayar med Final inspection och torka av med mikrofiberduk. Detta går snabbare än att tvätta bilen.

När man lagt på Fireglaze ska det ligga en timma, hur torkar man sedan bort den flottiga ytan?
Ytan  ska inte vara flottig, utan mjuk och lätt att torka av. Annars har medlet inte torkar helt. Torka med mikrofiberduk alltid när man torkar på lacken.

Fick rådet att man ska använda mikrofiberdukar för att torka bort detta.

Hur gör Ni?
Gör massa moment, så blir lite mkt text för bekrivning. Ock yrkeshemligheter också såklart.

Vart kan man köpa dessa?

Finns att köpa lite varstans på nätet.

Ska snart åka till Biltema för att köpa polermaskinen.

Dock så har jag sökt på nätet efter lämpliga trissor, finns det några lämpliga av dessa?
http://www.sonax.se/spolskiva.html

Hittade även denna länk:
http://www.prorecond.se/webshop/index.p … p;catId=16

Vilket / vilka artnr ska man i såfall köpa?

Senast redigerat av swed2009 (6 juli 2009)

swed2009
6 juli 2009 · 52 Inlägg

Speedman skrev:

swed2009 skrev:
Hej,

Jaha där ser man, vad kan sådant kosta då?

Sist jag kollade med valutakursen var ett tag sedan. Men då kostade det allt mellan ca 400:- till 180.000:-.

smile skapliga priser!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang