Rquired skrev:sirmiro skrev:Rquired skrev:
Jo, men tar du talet X gånger 10 så flyttas decimalen ett steg. Alltså är det alltid en 9a mindre i talet 10x än vad det är i talet X. Alltså blir 10x-x<9
Edit:
10x-x bör alltså bli 8.99....91 nånting, beroende på hur många decimaler man räknar med.
jupp, om du har ett fast antal decimaler. Men det har du inte.
Som så många sagt innan borde den ena sidan vara 9.999...0 MEN då ... betyder i all oändlighet så finns ingenstans att sätta nollan.
0.999... = 1 är accepterat av många forskare då man inte kan bevisa att det är felaktigt. Dock är inte allt man inte kan bevisa är fel rätt, men den uträkning de har gjort är korrekt.
Dock stämmer det att det spelar roll om man börjar med ett specifikt antal decimaler, men det gör man inte i detta tal, precis som jag skrivit tidigare.
Därför blir 9.999... - 0.999... = 9.0000...
Så det är korrekt.
Bara en sådan sak som att vi försöker reda ut en sak som forskare studerat länge gör detta kul, mission impossible
Skall försöka förklara hur jag tänker:
Du har ett oändligt antal decimaler, vi kallar dessa Y för att det är kul att slänga med bokstäver.
När du tar talet X gånger 10 så flyttas decimalen och en decimal försvinner, då får du alltså Y-1 antal decimaler. Så oavsett att Y är oändligt, så får talet 10x Y-1 antal decimaler när decimalen flyttas.
Och eftersom talet 10x har en decimal mindre än talet x, blir resultatet 10x-x=Z (ännu en bokstav!) att talets x extra decimal dras från 9an. Beroende på hur många decimaler man räknar med blir antingen talet Z= 8,91, eller 8,991 osv
Det spelar ingen roll hur oändligt många decimaler du räknar med, talet 10x ligger alltid en efter och därför kan inte 10x-x bli 9
Jupp, vi på gorg måste bli smartast i världen för att lösa en tråd.
Jag håller med dig i din tankegång till 100% att det borde vara en siffra mer i ett led, men bekymret är att det är oändligt med siffror i båda led, så det går inte att minska med en decimal, och därmed kan man inte bevisa att 0.999... ≠ 1
Och det gör att det blivit accepterat då det inte finns något tal som man kan sätta in, då 0.000...1 inte fungerar då nollorna ska gå mot oändligheten och en 1a skulle skapa ett slut...
Så denna sjuka situation skapas då vi inte kan placera något i oändlighetens slut och därigenom skapa en skillnad i antal decimaler på talen.
Så fort vi sätter ett antal decimaler (oavsett om det är 1 eller 10^7647845453st) så kan vi få att det inte stämmer, men detta får vi leva med.
DJeXCute
Ursäkta att jag lägger mig i. Jag skulle utan problem kunnat räkna igenom matte A på 2månader i 9an, frågan är dock vad jag skulle kommit ihåg, och hur många tal jag faktiskt gjort. Mitt ex valde att göra ALLA tal i böckerna när hon läste, jag gjorde bara så pass många att jag förstod. Ofta styr läraren vad man får göra. Procenträkning t.ex. räcker att göra 3 av 300tal om du förstår det, medan vissa måste skriva om 0.53 till 53% femtio gånger innan de förstår det.
Jag skulle kunna ta upp vad jag läst, men spelar det någon roll? Olika kurser lär ut olika saker, vissa tar upp % lätt, andra derivator. Och ett prov visar bara vad du kan vid just det tillfället, och det jag såg i min gamla klass var att dagen innan provet kunde de inte sakerna det var prov på, och dagen efter hade de stora problem med det - men under provet skrev de 99%. Så prov säger inte något om kunskap, tyvärr.
Men det var skönt att det var Matte A du skyndat dig igenom när du räknade fel här, så det inte var någon universitetskurs.
Och vad lärde vi oss i denna tråd?
-Ju mer man leker med oändligheten, desto längre bort hamnar den och man förstår mindre för varje gång man tänker på det.
0
0
0
0