3390
Sök

Volvo 855 T5-R Laddtryck och chip problem

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Hej  har lite problem mad ladd trycket på min bil info nedan för

*Bilmodell: volvo 855 T5
*Årsmodell: 1994
*Miltal: 250000
*Modifikationer på bilen: 3Tum från turbon rak rör, öppet fillter steg 2 chip eller steg 3 

FEL:
Jag köpte bile då sa dom att den var chippad ladda ca 0,6bar men det är väl orginal men  hitta ett  steg 3 chip som jag köpte och skulle sätt i det då satt det ett steg 2 chip i men borde den ine ladda mer med det än 0,6bar , nu sitter steg 3 i då laddar den inte mer heöller  något som man ska tänka på när man bytter chip eller någar enkla fel det kan var

Jag har skruvat med mycket bilar och har inte tummen mitt i handen

Bilen finns i Mariestad om någon är duktig som kan komm och kolla på det  eller någon jag kan åka till i när heten

•felsökning jag har redan gjorts? 
Bytt tänstfit
Kollat lite slangar
Kollat flekoder

Lancer Lack&puts

1 587 Inlägg
15 juli 2009
magnetventilen kanske ? eller är ja ute o cyklar ?! big_smile

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Severin skrev:

JAg har tänkt på det med men hur testar men en sådan som den funker eller ej

Lancer Lack&puts

1 587 Inlägg
15 juli 2009
Lancer skrev:
Severin skrev:

Hmm, koppla bort den o testa köra utan den kanske ? ja vet inte riktigt är inte 100% säker på detta, hoppas nån annan kan svara på den frågan som är 100% säker på saken...

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Severin skrev:
Lancer skrev:
Severin skrev:

Hmm, koppla bort den o testa köra utan den kanske ? ja vet inte riktigt är inte 100% säker på detta, hoppas nån annan kan svara på den frågan som är 100% säker på saken...

oki men det gör ju ingen skillad då  den ldda typ orginal..

Lancer Lack&puts

402 Inlägg
15 juli 2009
Va är de för chipp du fått tag på? Vet du va du har fått? Många "hemmapulare"
säljer sk. steg ett... två... osv. som kanske inte är så väldans bra som dom säger.
Du känner ingen som har en 850-turbo? då kanske du kan få prova hans (eller hennes)
magnetventil? Det tar fem minuter att flytta över den. Om de funkar då, så är saken klar.
En ny kostar ca:700:-

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Va är de för chipp du fått tag på? Vet du va du har fått? Många "hemmapulare"
säljer sk. steg ett... två... osv. som kanske inte är så väldans bra som dom säger.
Du känner ingen som har en 850-turbo? då kanske du kan få prova hans (eller hennes)
magnetventil? Det tar fem minuter att flytta över den. Om de funkar då, så är saken klar.
En ny kostar ca:700:-

det är väl en kopia på chipet.  ska kolla om jag hiiiat nogon här istan. funkar det från någon anna volvo turbo med sådan mv?

Lancer Lack&puts

402 Inlägg
15 juli 2009
Såvitt jag vet sitter de samma mv på alla 850 t-5, t-5r, r

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:

ska kolla deta imorgon  men finns det något annat sätt att prova om den laddar mer?

Lancer Lack&puts

402 Inlägg
16 juli 2009
Lancer skrev:
Pinnenpabacken skrev:

ska kolla deta imorgon  men finns det något annat sätt att prova om den laddar mer?

Kolla så inte wg-porten står halvöppen, jag provade ett kina-agg en gång, där satt
axeln till wg-spjället lös och kunde kasa upp o ner vilket gjorde att spjället ibland
stog halvöppet.=Dåligt ladd!hmm

8 267 Inlägg
16 juli 2009
Har du ditt gamla steg 2 chip kvar? isf sätt i det och prova, laddar den på som den ska då så är ju chipet du köpte istället fel / original.

Skaune
16 juli 2009
Även om det inte hör hit så undrar jag varför folk köper dessa kopior? För de e väl ite alla kopior som har t.ex momentbegränsare till automatlådan etc? jo billigare e dom kanske men jag föredrar nog ändå att någon större firma som testat grejjerna ordentligt.

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Har du ditt gamla steg 2 chip kvar? isf sätt i det och prova, laddar den på som den ska då så är ju chipet du köpte istället fel / original.

det ladd inte heller med det chipet i tyvärr

Lancer Lack&puts

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Pinnenpabacken skrev:
Lancer skrev:
Pinnenpabacken skrev:

Kolla så inte wg-porten står halvöppen, jag provade ett kina-agg en gång, där satt
axeln till wg-spjället lös och kunde kasa upp o ner vilket gjorde att spjället ibland
stog halvöppet.=Dåligt ladd!hmm

'
Men hur kollar jag det enklast??

Lancer Lack&puts

402 Inlägg
16 juli 2009
Du får helt enkelt lossa downpipen från turbon, och kika in och se om spjället
är stängt/tätt.

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Nu har jag kollat mer
Kollat mv
Prov tryckt system  läcker inte i någon slang
Bytt westgate
kolla T-korssad
Ryckt langen på wg

Laddar bar 0,5-0,6 börjag gå ner åt hela teden kan var turbo så får leta uppen någon som har?

Lancer Lack&puts

8 267 Inlägg
16 juli 2009
Prova och lossa downpipen och kör en kort vända och kolla om den laddar på som den ska då, om den gör det så är det dags för ny katalysator. Om man rycker slangen till wg'n så ska den ju skenladda.

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Prova och lossa downpipen och kör en kort vända och kolla om den laddar på som den ska då, om den gör det så är det dags för ny katalysator. Om man rycker slangen till wg'n så ska den ju skenladda.

JA du det är nog inget problem sitter ingen katalysator på den. så det är det inte..

Lancer Lack&puts

Lancer Lack&Puts
81 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Amazon_jerka skrev:
Har du provat med annan laddtrycksmätare???????????
När jag satte turbo i Amazon körde jag med dubbla. (En i motorummet och en i bilen)
Och den i bilen hade en tendens att sjunka mer och mer i laddtyck.

jupp har kollat det.. men har hitta felet tror jag en spricka i avgashuset  till den vettilen som westgaten ska hålla stängde måste hitta ny turbo..

Lancer Lack&puts

Sök