Vad kostar en fullständing rekond?

Pelle84
20 juli 2009 · 179 Inlägg

Vi har några konkurenter som tar 1200kr för helrekond men dom som jobbar där tjänar 3000kr i månaden sen resten får dom i bidrag. Vi har inte en chans att kunna hålla dom priserna eftersom en av våra gubbar kostar lika mycket som alla dom som jobbar där tillsammas.

Senast redigerat av Pelle84 (20 juli 2009)

Turbomatte Lackerare/Rekondare
20 juli 2009 · 834 Inlägg

Speedman skrev:

RallySaaben85 skrev:
Vårat baspris ligger 1 800kr för en hel rekond & 1500kr för endast utvändig rekond.

Vid hel rekond utförs:

* Biltvätt, även motortvätt, samt insidan på dörrarna etc
* Rubbning
* Polering
* Vinylbehandling i motorrum & övrig utv. plast/gummi
* Vaxning (görs även i motorrum och i samtliga dörrar etc)
* Invändig urstädning, putsning av rutor och vinylbehandling

Är bilen i sämre skick så brukar
priset hamna mellan 2 000-2 500kr
beroende på kundens önskemål.

Hur överlever en sådan firma?

Jag tar från 3000:- och uppåt för en utvändig lackkonservering inkl. rutbehandling på framrutan.
Lackkonservering utvändigt och textil/skinnrengöring inv. inkl. städning, från 5500:- och uppåt.





Skulle aldrig ställa mig att göra en helrekond på en bil för 1800:-. Inte ens om betalningen vore svart som Sabbs 170 tongue

Håller med.

Folk vet inte hur mycket jobb som ligger bakom en perfekt finnish. Vi brukar i regel avsätta 7h+ per bil om det är en lackskydds behandling det rör sig om.

Firmor som tar 1500:- för en helrekond har dragit ner på en enda sak. KVALITÉN. Tyvärr är många för dumsnåla för att förstå att dom kastar pengarna i sjön på sådana firmor.

Rätt pris är från ca 3700:- och uppåt för en rubbing-polering-lackskyddsbehandling.

Speedman Bilvårdsexpert
20 juli 2009 · 663 Inlägg

Pelle84 skrev:
Vi har några konkurenter som tar 1200kr för helrekond men dom som jobbar där tjänar 3000kr i månaden sen resten får dom i bidrag. Vi har inte en chans att kunna hålla dom priserna eftersom en av våra gubbar kostar lika mycket som alla dom som jobbar där tillsammas.

Sant! Men handen på hjärtat, är det något att konkurera om? Dom kunder som går till denna firma är oftast bara ute efter en sak, billigt. Och sådana kunder kan man inte överleva på och bygga upp en firma. Hårt men sant.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Pelle84
20 juli 2009 · 179 Inlägg

Speedman skrev:

Pelle84 skrev:
Vi har några konkurenter som tar 1200kr för helrekond men dom som jobbar där tjänar 3000kr i månaden sen resten får dom i bidrag. Vi har inte en chans att kunna hålla dom priserna eftersom en av våra gubbar kostar lika mycket som alla dom som jobbar där tillsammas.

Sant! Men handen på hjärtat, är det något att konkurera om? Dom kunder som går till denna firma är oftast bara ute efter en sak, billigt. Och sådana kunder kan man inte överleva på och bygga upp en firma. Hårt men sant.

Nä vi e full bokade ändå eftersom vi även har andra tjänster som inte dom har som tex Ditec, rostskydd, solfilm och kcr optimering. sen får vi många av deras kunder som inte varit nöjda med deras jobb.

Speedman Bilvårdsexpert
20 juli 2009 · 663 Inlägg

Perfekt ju lol Ni får ju åka förbi dom då Pelle84, och ge dom en julklapp vid jul som tack för detta fina året.

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Pelle84
20 juli 2009 · 179 Inlägg

haha ja det får vi kanske tänka på till jul:) Ett bilvårdspaket kanske;)

RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
21 juli 2009 · 120 Inlägg

En liten förklaring till er som undrat.

Just här ute är det max 400 invånare vilket gör att man inte kan ha samma pris som i stan.
Vi har en mycket nöjd och stabil kundkrets på detta invånarantal.
Firman går lika bra som den har gjort i ca 13år.
Vi har även många återkommande kunder från kommuner runt denna. smile

Vi försöker hålla oss till 5h per bil, men oftast hamnar vi runt 7h
beroende på kundens önskemål. Så nej vi drar inte ner på tiden heller. smile

Sedan är det inte bara Rekonditionering vi arbetar med. wink

Mvh

Stefan

Tobbe_n
22 juli 2009 · 252 Inlägg

skutte skrev:

Tobbe_n skrev:
för en rejäl genomgång av lackeringen inkl lackskydd e det billigaste iaf där  jag jobbar 2.000 kronor o då brukar man i snitt hålla på 5 timmar plus härdning för lackskyddet över natten..

kör först med rubbing sen polish i olika steg beroende på färg o liknande. sen lackskydd..

Vi tar 3000 för en helrekond. Invändigt utvändigt (rubbning, polering, vax) och motorutrymmet. Detta tar mellan 5-8tim beroende på lackens skick. Använder produkter från 3M, menzerna och Swedcoat

vi tar 4.000 för en swedcoat behandlig o det e enbart den då ska man ha nå inv o liknande brukar det sluta på runt 4500 o om det e skinn lite mer efter som man gör en läderbehandling samtidigt..


kör mesta dels med mequairs medel då vi gör förarbetet,
även införskaffat deras nya maskin som verkligen är överbra. och gör att man aldrig behöver kolla om bilen e flammig eller liknande. resultatet blir till 99% toppen bra wink

Gti-r
perfectpolishpatrik Bilvårdsexpert
25 juli 2009 · 26 Inlägg

Man får oftast vad man betalar för så har det ju alltid varit & kommer så vara.

Kvalité kostar oftast men behöver inte alltid vara dyrast i längden.

Många stirrar sig blinda på priset "dumsnåla"

Riktigt seriösa firmor tar betalt för välutförda tjänster.

Själv så läger jag på tok för mycket tid per bil men kunderna återkommer vilket är GULD värt för min firma.

Plus att det är så mycket roligare & lägga rätt tid för för alla kundbilar.

Så än en gång Kvalité & kundvård är nyckelorden..

andreas_gbg_
25 juli 2009 · 1 634 Inlägg

Tycker man skall passa sig för att gå till privatpersoner etc som rekondar svart. Vet flera som gör det, lämnade själv till en som gjorde det för 500kr inkl. lackskydd. Behöver jag säga att jag ej var nöjd? Hade sett andra bilar han gjort innan som såg jättebra ut, men antagligen var det helt andra förutsättningar med de lackerna, min blev iaf full med polercirklar som syntes i solen så jäkla illa så jag inte kunde titta på den.

Sedan lämnade jag till Göteborg Bilvårdscenter och det var nästan så jag skrek rakt ut i bilen jag blev skjutsad ut i när jag såg min bil på parkeringen utanför. Helt sinnessjukt bra resultat. Kändes som lacken hade blivit tredimensionell.

Men en sak jag inte förstår, det sägs att man inte skall använda avfettning, samt att det inte behövs. Där kan jag inte hålla med, till hösten/vintern sitter skiten så jävligt att jag måste använda avfettning då jag inte vill behöva gnugga så jäkligt med svampen för att få rent. Så hur ska man göra för att lackskyddet skall stanna kvar? Vart nu 2 år sedan den blev rekondad och mer eller mindre halva bilen är nylackad nu pga en liten olycka. Tänkte lämna in den en gång till och då vill jag veta exakt hur jag skall behandla bilen för att behålla det djupet i lacken.

Numera Saab 9-5 Aero -00
Squadron
25 juli 2009 · 1 833 Inlägg

Jag betalade 900 vitt. Annars är väl en bra ide att fråga runt bland dina lokala rekondare för att få rätt priser.

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Goldfinger_86
16 februari 2010 · 91 Inlägg

Lämnade in min på en riktigt rekond firma, fick betala 2200, och då var de under huven,inne i bilen och behandling av hela utsidan av bilen, med lackskydd

Saab 9-5 2.0t "Aggressiv" (1998)
Torlejf Bilvårdstönt.
16 februari 2010 · 1 109 Inlägg

Goldfinger_86 skrev:
Lämnade in min på en riktigt rekond firma, fick betala 2200, och då var de under huven,inne i bilen och behandling av hela utsidan av bilen, med lackskydd

Vad för lackskydd?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Siqqe Besserwisser
16 februari 2010 · 263 Inlägg

Jag förstår inte hur folk fortfarande inte har lyckats lära sig ett av de mest omtalade ordspråken i sverige:

Man får vad man betalar för!

Jag som "hobbyrekondare" tar 1500:- för en utvändig rekond. Jag accepterar det låga priset enbart pga. att jag tycker det är kul och att jag inte driver egen rörelse.

Senast redigerat av Siqqe (16 februari 2010)

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
jocke_gronberg
16 februari 2010 · 4 586 Inlägg

Har kört recond på några bilar. Det tråkiga är att folk inte vill betala för jobbet. Dom tror att allt är klar på 1 timme att vaxa bilen som dom säger.

Sedan när jag säger att det tar 6-7 timmar för en normalt sliten lack så ser dom ut som fågelholkar

Att låta någon göra det billigare sedan bara vaxa bilen är bortkastat. Lackskydd är det som gäller för hållbarhet.

Senast redigerat av jocke_gronberg (16 februari 2010)

Xtravagant 1337
16 februari 2010 · 1 343 Inlägg

mrcap ligger runt 6000kr ca..

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
PorschePake
16 februari 2010 · 45 Inlägg

Bara ett räkneexempel från en amatör som aldrig (hittills) tagit betalt för polerjobb eftersom jag bara gör egna och kompisars bilar.

Har maskiner och produkter för ca 15 tkr, använder Wurth, Lahega, Ultima, Trutest, Concept, Sonus plus några fler märken men bara sk. proffs grejer.

Vid en helrecond med nödvändig lackrengöring, polering och lackförsegling samt städning, tvätt och behandling av inredning går det nog:

Produkter ca 400 kr
Slitage på maskiner + ström och vatten ca 100 kr
Arbetstid ca 8 tim á 350 kr

= 3300 kr

Om jag vore proffessionell skulle det även tillkomma:
Lokalhyra 500 kr (10 tkr mån/20 bilar)
Moms 950 kr
Investering i maskiner och produktlager, ränta på kapital samt avskrivningar 200 kr (100 tkr investerat, 15% ränta 30% avskrivning / 220 bilar)

Slutsumma: 4950 kr

Siqqe Besserwisser
16 februari 2010 · 263 Inlägg

PorschePake skrev:
Om jag vore proffessionell skulle det även tillkomma:
Lokalhyra 500 kr (10 tkr mån/20 bilar)
Moms 950 kr
Investering i maskiner och produktlager, ränta på kapital samt avskrivningar 200 kr (100 tkr investerat, 15% ränta 30% avskrivning / 220 bilar)

Slutsumma: 4950 kr

Plus en mycket högre arbetskostnad / h. 350 kr/h är ganska myckt för lågt.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Torlejf Bilvårdstönt.
16 februari 2010 · 1 109 Inlägg

Det som snåla bilägare inte förstår är att firmorna som är billiga måste klämma in en eller flera bilar om dagen, utöver din.
Dom dyra kan mycket väl lägga en hel arbetsdag bara på din bil, men dom billiga gör tre stycken på samma tid.

Vilken får bäst resultat då?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Speedman Bilvårdsexpert
16 februari 2010 · 663 Inlägg

Torlejf skrev:
Det som snåla bilägare inte förstår är att firmorna som är billiga måste klämma in en eller flera bilar om dagen, utöver din.
Dom dyra kan mycket väl lägga en hel arbetsdag bara på din bil, men dom billiga gör tre stycken på samma tid.

Vilken får bäst resultat då?

Mvh. David.

.... Dom billiga? roll

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang