Vad kostar en fullständing rekond?

Xzion
16 juli 2009 · 12 Inlägg

Hejsan!

Mellan tummen och pekfingret, vad kostar en fullständig rekond på en bil?

Med andra ord tvättning och grundlig polering så det blir spegelblankt

MVH

Toyota Supra MKIV "Scorpi" (1994)
Superman
16 juli 2009 · 321 Inlägg

Mellan 2500- 6500:- beroende på vart du lämnar bilen.

Buick Invicta "Victa60" (1960)
Cadillac Fleetwood "Bad Kaad" (1959)
Pelle84
16 juli 2009 · 179 Inlägg

Menar du helrekond med invändigt också  eller bara utvändigt? bara utvändigt ( polering och vaxning) tar vi 1500 för och e den mycket repig så kostar 500 extra för extra poleringen men då blir den så bra det bara går att få den. Andra firmor kan jag inte svara på vad dom tar

Torlejf Bilvårdstönt.
16 juli 2009 · 1 109 Inlägg

Pelle84 skrev:
Menar du helrekond med invändigt också  eller bara utvändigt? bara utvändigt ( polering och vaxning) tar vi 1500 för och e den mycket repig så kostar 500 extra för extra poleringen men då blir den så bra det bara går att få den. Andra firmor kan jag inte svara på vad dom tar

Får jag nyfiket fråga hur mycket tid som får gå åt för ett sådant jobb?

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Pelle84
16 juli 2009 · 179 Inlägg

3 timmar i vanliga fall, med extra polering 3.30 till 4 timmar ibland mer lite beroende på skick. Tvätten e inte inräknad i dom tiderna.

Senast redigerat av Pelle84 (16 juli 2009)

FreddeK
17 juli 2009 ·

Pelle84 skrev:
3 timmar i vanliga fall, med extra polering 3.30 till 4 timmar ibland mer lite beroende på skick. Tvätten e inte inräknad i dom tiderna.

Lite offtopic men vad har ni för maskiner och vad kör ni för medel ni proffs som jobbar med detta? lite nyfiken då jag håller på att lära mig lite!

Rock-Star
17 juli 2009 · 2 982 Inlägg

jag vet en kille som lackskyddar och polerar din bil utvändigt för en billig penning. prata med galic_andro

viccoA
17 juli 2009 · 3 110 Inlägg

Freddeponken skrev:

Pelle84 skrev:
3 timmar i vanliga fall, med extra polering 3.30 till 4 timmar ibland mer lite beroende på skick. Tvätten e inte inräknad i dom tiderna.

Lite offtopic men vad har ni för maskiner och vad kör ni för medel ni proffs som jobbar med detta? lite nyfiken då jag håller på att lära mig lite!

Medel är en smaksak, jag kan inte titulera mig proffs men har gjort en del bilar som proffsfirmor inte fått bra. Jag använder 3M och Meguiars, men finns många andra bra märken.

Är du nybörjare är en oscillerande maskin lättast att använda, den skapar repor den med men det blir ett spindelvävsliknande mönster istället för de runda rosorna.
Jag använder maskiner från makita, men det finns många andra bra produkter, köp inte den dyraste "bara för att" om du inte tänker använda den några gånger i månaden.

Xzion
17 juli 2009 · 12 Inlägg

ok man tackar för alla svar!

Lite fler frågor i ämnet... Hur djupa repor går det att polera bort?

Toyota Supra MKIV "Scorpi" (1994)
Severin
17 juli 2009 · 1 587 Inlägg

Xzion skrev:
ok man tackar för alla svar!

Lite fler frågor i ämnet... Hur djupa repor går det att polera bort?

När ja polerar så syns reporna lite mer känns det som.. För allt skit från lacken åker ju bort o hele grejen får en fin yta o då syns småreporna mer sad tyvärr.. Har aldrig hört att repor går "polera" bort..

_Norrland_ Bilvårdstekniker
17 juli 2009 · 766 Inlägg

Xzion skrev:
ok man tackar för alla svar!

Lite fler frågor i ämnet... Hur djupa repor går det att polera bort?

Man brukar i regel säga att repor som går att känna med nageln är för djupa för att få bort.

Life is too short to drive ugly cars!
NBT - Norrlands Bilvårdsteknik , www.Norrlandsbilvard.se - Bilvård och bilvårdsprodukter i Umeå
Bilvård Webshop : http://norrlandsbilvard.storedo.com/
www.Vtech.se
Skoda Citigo "Bilvårdsteknik-Edition" (2013)
Speedman Bilvårdsexpert
17 juli 2009 · 663 Inlägg

Alla repor som gått igenom klarlacken och lyser med basfärg eller starkt vit går inte polera bort. Annars går det polera, alt. vattenslipa och polera.

Att lämna iväg en bil för att vaxa skulle jag inte göra. Dom få kunder som kommit till mig, har jag skickat vidare. Jag vill inte ta betalt för en tjänst där kunden får en hållbarhet på ca 3 månader.
Är grundarbetet som kostar mest. Varför då spara på själva skyddet sedan?

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
FreddeK
17 juli 2009 ·

Speedman skrev:
Alla repor som gått igenom klarlacken och lyser med basfärg eller starkt vit går inte polera bort. Annars går det polera, alt. vattenslipa och polera.

Att lämna iväg en bil för att vaxa skulle jag inte göra. Dom få kunder som kommit till mig, har jag skickat vidare. Jag vill inte ta betalt för en tjänst där kunden får en hållbarhet på ca 3 månader.
Är grundarbetet som kostar mest. Varför då spara på själva skyddet sedan?

så sant! en vaxning är ju en baggis att utföra själv men det är ju förarbetet med diverse rubbing osv som är själva jobbet...gör man inte det bra så blir det ju pankaka av allt ihopa.

Pelle84
17 juli 2009 · 179 Inlägg

viccoA skrev:

Freddeponken skrev:

Pelle84 skrev:
3 timmar i vanliga fall, med extra polering 3.30 till 4 timmar ibland mer lite beroende på skick. Tvätten e inte inräknad i dom tiderna.

Lite offtopic men vad har ni för maskiner och vad kör ni för medel ni proffs som jobbar med detta? lite nyfiken då jag håller på att lära mig lite!

Medel är en smaksak, jag kan inte titulera mig proffs men har gjort en del bilar som proffsfirmor inte fått bra. Jag använder 3M och Meguiars, men finns många andra bra märken.

Är du nybörjare är en oscillerande maskin lättast att använda, den skapar repor den med men det blir ett spindelvävsliknande mönster istället för de runda rosorna.
Jag använder maskiner från makita, men det finns många andra bra produkter, köp inte den dyraste "bara för att" om du inte tänker använda den några gånger i månaden.

Precis. vi använder 3M och Meguiars polermedel och en makita polermaskin, sen provar vi olika wax just nu men annars kör vi med Lahegas bananwax som vi lägger på med en Top Tool maskin.

Tobbe_n
19 juli 2009 · 252 Inlägg

för en rejäl genomgång av lackeringen inkl lackskydd e det billigaste iaf där  jag jobbar 2.000 kronor o då brukar man i snitt hålla på 5 timmar plus härdning för lackskyddet över natten..

kör först med rubbing sen polish i olika steg beroende på färg o liknande. sen lackskydd..

Gti-r
skutte Bilrekonditionerare
19 juli 2009 · 453 Inlägg

Tobbe_n skrev:
för en rejäl genomgång av lackeringen inkl lackskydd e det billigaste iaf där  jag jobbar 2.000 kronor o då brukar man i snitt hålla på 5 timmar plus härdning för lackskyddet över natten..

kör först med rubbing sen polish i olika steg beroende på färg o liknande. sen lackskydd..

Vi tar 3000 för en helrekond. Invändigt utvändigt (rubbning, polering, vax) och motorutrymmet. Detta tar mellan 5-8tim beroende på lackens skick. Använder produkter från 3M, menzerna och Swedcoat

MVH Rikard
RallySaaben85 R3k0nDaRe & BilMekaNik3r
20 juli 2009 · 120 Inlägg

Vårat baspris ligger 1 800kr för en hel rekond & 1500kr för endast utvändig rekond.

Vid hel rekond utförs:

* Biltvätt, även motortvätt, samt insidan på dörrarna etc
* Rubbning
* Polering
* Vinylbehandling i motorrum & övrig utv. plast/gummi
* Vaxning (görs även i motorrum och i samtliga dörrar etc)
* Invändig urstädning, putsning av rutor och vinylbehandling

Är bilen i sämre skick så brukar
priset hamna mellan 2 000-2 500kr
beroende på kundens önskemål.

Mvh

Stefan

Senast redigerat av RallySaaben85 (20 juli 2009)

Speedman Bilvårdsexpert
20 juli 2009 · 663 Inlägg

RallySaaben85 skrev:
Vårat baspris ligger 1 800kr för en hel rekond & 1500kr för endast utvändig rekond.

Vid hel rekond utförs:

* Biltvätt, även motortvätt, samt insidan på dörrarna etc
* Rubbning
* Polering
* Vinylbehandling i motorrum & övrig utv. plast/gummi
* Vaxning (görs även i motorrum och i samtliga dörrar etc)
* Invändig urstädning, putsning av rutor och vinylbehandling

Är bilen i sämre skick så brukar
priset hamna mellan 2 000-2 500kr
beroende på kundens önskemål.

Hur överlever en sådan firma?

Jag tar från 3000:- och uppåt för en utvändig lackkonservering inkl. rutbehandling på framrutan.
Lackkonservering utvändigt och textil/skinnrengöring inv. inkl. städning, från 5500:- och uppåt.

Skulle aldrig ställa mig att göra en helrekond på en bil för 1800:-. Inte ens om betalningen vore svart som Sabbs 170 tongue

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com
Chrysler Pt cruiser "Bilpedantens lånebil" (2001)
Torlejf Bilvårdstönt.
20 juli 2009 · 1 109 Inlägg

Speedman skrev:

RallySaaben85 skrev:
Vårat baspris ligger 1 800kr för en hel rekond & 1500kr för endast utvändig rekond.

Vid hel rekond utförs:

* Biltvätt, även motortvätt, samt insidan på dörrarna etc
* Rubbning
* Polering
* Vinylbehandling i motorrum & övrig utv. plast/gummi
* Vaxning (görs även i motorrum och i samtliga dörrar etc)
* Invändig urstädning, putsning av rutor och vinylbehandling

Är bilen i sämre skick så brukar
priset hamna mellan 2 000-2 500kr
beroende på kundens önskemål.

Hur överlever en sådan firma?

Jag tar från 3000:- och uppåt för en utvändig lackkonservering inkl. rutbehandling på framrutan.
Lackkonservering utvändigt och textil/skinnrengöring inv. inkl. städning, från 5500:- och uppåt.

Skulle aldrig ställa mig att göra en helrekond på en bil för 1800:-. Inte ens om betalningen vore svart som Sabbs 170 tongue

Jag säger det samma. En firma som kan ta såpass lite betalt måste dra ner på något.
Det enda man kan dra ner på är tiden som avsätts till just den bilen.

Stress har aldrig gett bra resultat.
Våga ta betalt för helvete och sluta ha priser som passar i Polen.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
DusanMandick Random Hero
20 juli 2009 · 4 047 Inlägg

lämna in på närmsta fordonsprogram på gymnasiet så får du de billigt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang