Vad är en dynamisk balansering och hur går det till?
Obalanserade däck kan göra att bilen vibrerar vid vissa hastigheter. Detta kan resultera i att däcken slits oregelbundet och i förtid samt att fordonets hjulupphängningsanordning slits i onödan. Se till att däcken är balanserade när de monteras på hjulen för första gången och också när de sätts dit efter reparationer. Kontrollera däckens balans vid första tecknen på vibration.
Det bästa sättet att förklara begreppet däckbalansering är att förklara vad obalans är. När ett däck monteras på hjulet förenas två aningen defekta enheter till en enda ihopmonterad enhet. Chanserna att viktfördelningen mellan de radiella och laterala centren i denna sammansättning helt exakt, är i det närmaste obefintliga.
Vanligtvis finns det två typer av obalans i däck: Statisk obalans och dynamisk obalans.
Statisk obalans: Inträffar när något litet segment av däcket är lite eller mycket tyngre än de övriga delarna. Då rullar däcket inte jämnt. Däcket och hjulet rör sig i riktning uppåt och nedåt.
Dynamisk obalans: Inträffar när vikten är ojämn på den ena eller båda sidorna av däckets/hjulets laterala centrumlinje. Dynamisk obalans kan göra att däcket kränger från sida till sida eller skakar.
De flesta hjul/däck har båda typerna av obalans och måste därför balanseras dynamiskt för att skapa en jämn viktfördelning. Vid balansering av däck monterar teknikerna hjulet på en balanseringsmaskin som sätter hjulet i snurrning för att på så sätt lokalisera var de tyngre delarna finns. Via balanseringsmaskinen får teknikern sedan instruktioner om att placera motvikter på fälgen för att på så sätt kompensera obalansen.
Senast redigerat av eastmotorsport (26 augusti 2009)
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Vad är en dynamisk balansering och hur går det till?
Obalanserade däck kan göra att bilen vibrerar vid vissa hastigheter. Detta kan resultera i att däcken slits oregelbundet och i förtid samt att fordonets hjulupphängningsanordning slits i onödan. Se till att däcken är balanserade när de monteras på hjulen för första gången och också när de sätts dit efter reparationer. Kontrollera däckens balans vid första tecknen på vibration.
Det bästa sättet att förklara begreppet däckbalansering är att förklara vad obalans är. När ett däck monteras på hjulet förenas två aningen defekta enheter till en enda ihopmonterad enhet. Chanserna att viktfördelningen mellan de radiella och laterala centren i denna sammansättning helt exakt, är i det närmaste obefintliga.
Vanligtvis finns det två typer av obalans i däck: Statisk obalans och dynamisk obalans.
Statisk obalans: Inträffar när något litet segment av däcket är lite eller mycket tyngre än de övriga delarna. Då rullar däcket inte jämnt. Däcket och hjulet rör sig i riktning uppåt och nedåt.
Dynamisk obalans: Inträffar när vikten är ojämn på den ena eller båda sidorna av däckets/hjulets laterala centrumlinje. Dynamisk obalans kan göra att däcket kränger från sida till sida eller skakar.
De flesta hjul/däck har båda typerna av obalans och måste därför balanseras dynamiskt för att skapa en jämn viktfördelning. Vid balansering av däck monterar teknikerna hjulet på en balanseringsmaskin som sätter hjulet i snurrning för att på så sätt lokalisera var de tyngre delarna finns. Via balanseringsmaskinen får teknikern sedan instruktioner om att placera motvikter på fälgen för att på så sätt kompensera obalansen.
Nog vet jag vad en däckbalansering går ut på det jag undrade över var vad en "dynamisk balansering" är? Eller kallas det dynamisk balansering på fint språk?
Mötte dig (far eller son?) i söndags vid infarten till stocketitt (baksidan flyget), då jag var påväg ut mot rödön. Den såg bra blank och fin ut 330n. Kanske får se den IRL nångång
Mötte dig (far eller son?) i söndags vid infarten till stocketitt (baksidan flyget), då jag var påväg ut mot rödön. Den såg bra blank och fin ut 330n. Kanske får se den IRL nångång
det var nog jag som skulle ut och fota pappas bil.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Försökte mig på att fota inredningen med de nya listerna men det visade sig svårare än väntat. Får nog krypa till korset och be sonen fixa bilder senare i veckan. Hoppas då också kunna ta bilder med dekoren.
Som sagt ,svårt att fota. Försökte med manuell fotning och lång slutartid men ljuset inne i garaget var nog inte det bästa. Ska be sonen fixa bättre bilder vid en utomhusfotografering.
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Båda tummarna upp! Du har verkligen en känsla för smak och stil och dessa relativt små ändringar gör helhetsintrycket så mycket bättre. Precis så clean en BMW ska vara helt enkelt.
Nu är dekoren på plats , blev mycket diskret. Blanksvarta stripes ,2x26 mm i framkant och bak har dom vuxit till 28mm bredd. Texten P33 i framkant , talar om att det här är projekt 33 för pappan i familjen. Peppe och Stefan på AMEUS reklam monterar. www.ameus.se
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Nu är dekoren på sidotrösklarna på plats. Men i blanksvart vinyl och den svängda ytan på trösklarna blev dom i stort sett osynliga. Under veckan hoppas jag kunna montera en annan uppsättning i annan färg som syns lite bättre :-)
Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .