2532
Sök

Skillnad på B230f och B230fd ?

876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#1
Hejsan jag undrar bad det är för skillnad på volvos b230f motorer i jämföelse med b230fd (Ekonomi motorn)

Tex är det sprut?spridare ? eller nåt annat som skiljer? 


mvh


fritidsprofessor
1 197 Inlägg
20 juli 2009
#2
De e väl lite mer avgasrening o sånt tjafs på dom, annars som en vanlig F


876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#3
turbotompa skrev:
De e väl lite mer avgasrening o sånt tjafs på dom, annars som en vanlig F

dom känns ju mycket slöare?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
#4
FD har väl vanlig 530 topp och tråk kam som F bara det att det är EGR-rening på dom.

Jonas

876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#5
Volvo_Mannen skrev:
FD har väl vanlig 530 topp och tråk kam som F bara det att det är EGR-rening på dom.

det är 530 topp på båda motorerna!  det är ju Fb-n som har 531topp samt vx3 kam


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
#6
volvoperfomanceclub skrev:
Volvo_Mannen skrev:
FD har väl vanlig 530 topp och tråk kam som F bara det att det är EGR-rening på dom.

det är 530 topp på båda motorerna!  det är ju Fb-n som har 531topp samt vx3 kam

Ja jag skrev ju att det var samma topp och tråkig kam på båda motorerna.

Och för att förtydliga lite extra så är det FD som har EGR-reningen

Jonas

876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#7
Volvo_Mannen skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Volvo_Mannen skrev:
FD har väl vanlig 530 topp och tråk kam som F bara det att det är EGR-rening på dom.

det är 530 topp på båda motorerna!  det är ju Fb-n som har 531topp samt vx3 kam

Ja jag skrev ju att det var samma topp och tråkig kam på båda motorerna.

Och för att förtydliga lite extra så är det FD som har EGR-reningen

Hur kan egr göra så att "FD"blir så himla slö då för det är en väldig skillnad Vad är egr?


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 juli 2009
#8
116 hk som 116 hk inte mkt  och komma med vilket som tok slöa som fan hur man än gör om man är van med turbo
Senast redigerat av MrEricsson (20 juli 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
#9
volvoperfomanceclub skrev:
Volvo_Mannen skrev:
volvoperfomanceclub skrev:

det är 530 topp på båda motorerna!  det är ju Fb-n som har 531topp samt vx3 kam

Ja jag skrev ju att det var samma topp och tråkig kam på båda motorerna.

Och för att förtydliga lite extra så är det FD som har EGR-reningen

Hur kan egr göra så att "FD"blir så himla slö då för det är en väldig skillnad Vad är egr?

Det är ju ett system som släpper in lite avgaser tillbaka in i motorn och betyder: Exhaust gas recirculation.
Går att läsa om på wikipedia.

Jonas

Bärs!
3 456 Inlägg
20 juli 2009
#10
volvoperfomanceclub skrev:
dom känns ju mycket slöare?

Jag vill ju inte vara den som e den, men hur ska du ha det?
Effekt och prestanda (ingående): 116Pigga hästar.
Senast redigerat av Aga_Diff (20 juli 2009)

Garaget.org peakade 2008.

876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#11
Aga_Diff skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
dom känns ju mycket slöare?

Jag vill ju inte vara den som e den, men hur ska du ha det?
Effekt och prestanda (ingående): 116Pigga hästar.


Vadå hur vill ja ha det??????Säger ju som innan att jag tycker att fd motorn är mycket slöare !!och det kan väl ej bero på egr-en? måste ju vara något annat som skiljer!vet ni inte ett korekt svar så strunta i att svara !!!


876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#12
Volvo_Mannen skrev:
volvoperfomanceclub skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Ja jag skrev ju att det var samma topp och tråkig kam på båda motorerna.

Och för att förtydliga lite extra så är det FD som har EGR-reningen

Hur kan egr göra så att "FD"blir så himla slö då för det är en väldig skillnad Vad är egr?

Det är ju ett system som släpper in lite avgaser tillbaka in i motorn och betyder: Exhaust gas recirculation.
Går att läsa om på wikipedia.

Tack för i allafall 1st svar!smile


876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#13
ingen som kan ge ett korekt svar?smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
#14
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Jonas

876 Inlägg
20 juli 2009
Trådstartare
#15
Volvo_Mannen skrev:
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Och det gör då att den blir slöare eller? smile


402 Inlägg
20 juli 2009
#16
Volvo_Mannen skrev:
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Den har väl även 531 topp och vx3 kam, tror den ska ha 131 hk orginal o den satt väl i dom tidiga 940 gl.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 juli 2009
#17
Hedlisch skrev:
Volvo_Mannen skrev:
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Den har väl även 531 topp och vx3 kam, tror den ska ha 131 hk orginal o den satt väl i dom tidiga 940 gl.

Det du snackar om är B230FB som sitter i 940 GL 91-92.

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
20 juli 2009
#18
FD har Pulsair-system utöver EGR (som bla satt på B230E/B230K).

Pulsair-systemet består bla av det två ruskigt fula ventilerna som sitter över ventilkåpan där framme.
Drar in friskluft i avgaserna på nåt vänster.

Vanlig B230F:
http://farm1.static.flickr.com/156/418958114_2ba54cc7ed.jpg?v=0

B230E med Pulsair (hittade ingen på B230FD):
http://koti.mbnet.fi/tuvasa/kuvat/7motti.jpg

Men man ser ju vad som skiljer vid ventilkåpan iaf smile


huh?
10 427 Inlägg
20 juli 2009
#19
Hedlisch skrev:
Volvo_Mannen skrev:
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Den har väl även 531 topp och vx3 kam, tror den ska ha 131 hk orginal o den satt väl i dom tidiga 940 gl.

Nej, det är B230FB det. Fanns bara 1991/1992.


B230FD fanns 1993/1994 och vissa 1995.


402 Inlägg
20 juli 2009
#20
steifan skrev:
Hedlisch skrev:
Volvo_Mannen skrev:
FD har EGR, oljekylda kolvar, runddkugg på kamremmen.
Motorn kom 1993.

Den har väl även 531 topp och vx3 kam, tror den ska ha 131 hk orginal o den satt väl i dom tidiga 940 gl.

Nej, det är B230FB det. Fanns bara 1991/1992.


B230FD fanns 1993/1994 och vissa 1995.

Aha okej, där ser man. smile det visste jag inte.
Då har man lärt sig något nytt smile


Sök