1173
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

903 025 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
Twins Bil & Plåt
2 577 Inlägg
31 oktober 2010
snyggt !, var var det för färg du använde ????

det kommer hålla ett långt tag smile, men använde du inte primer innan motorlacken ???
Senast redigerat av TwinsBilOchPlat (31 oktober 2010)

1 290 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
TwinsBilOchPlat skrev:
snyggt !, var var det för färg du använde ????

Äkta Biltema motorfärg, bara det bästa är gott nog wink

3 235 Inlägg
31 oktober 2010
Äkta? Det finns ju en del kopior av Biltemaprodukter:)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
31 oktober 2010
engolf skrev:

Då har man sjunkigt lågt tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

1 290 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
LeafBox skrev:
engolf skrev:

Då har man sjunkigt lågt tongue

Kopior av ett lågprismärke? Udda....

1 290 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Lackningen av blocket blev kanon. Skönt att vara igång med motorn igen som faktiskt ska vara medelpunkten i projektet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013373_mw2p96.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013374_9e8ov6.jpg

Började "löst" montera ihop underdelen för att se om stakar och kolvar får plats. Innan jag ens lagt på underdelen av blocket så visade det sig att stakarna tar i oljespridaran. Nämnde min oro för detta till företaget som gjorde stakarna men dom sa att det inte skulle vara några problem hmm

Här ska spridaren sitta, riktad upp mot kolven.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013376_flg4wk.jpg

Så här ser den lilla rackaren ut. Vad tror ni om att värma "böjen" och minska radien? Med mindre radie borde den inte ta i staken men frågan är om det kan medföra andra prblem....
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013372_16e4vx.jpg

Tog bort spridaren för att montera vidare. Fick ihop blocket snyggt och började försiktigt vrida runt... kom nästan ett varv tills det tog stopp. Bara att riva isär och se var det tog i, visade sig att vevstaken tog i undre halvan av motorblocket. Började ta bort material med en Dremel men det var lite mer nötandes än vad jag först trodde. Ska se om jag kan hitta ett frässtål till Dremel, alternaivt ska jag se om jag kan få lite tid i Garpes verkstad för att bearbeta blocket lite mer proffsigt.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013377_g4ejtn.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/94557/1013379_kdhnsw.jpg

Allt för idag! Kom gärna med tips på hur jag ska lösa problemet med oljespridarna.
Senast redigerat av Exsicco (31 oktober 2010)

Forummoderator
10 576 Inlägg
31 oktober 2010
Måste man ha oljekylning på kolvarna?

om man bestämmer sig för att det är ett måste så kan man kanske tillverka en ny spridare

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 290 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
torpis skrev:

om man bestämmer sig för att det är ett måste så kan man kanske tillverka en ny spridare

Antog att dom sitter där för smörjningen....  Hur får kolvarna annars smörjning?

474 Inlägg
31 oktober 2010
Stänksmörjning "brukar" det väl vara? men vet ju inte om de är så på den här, eller om det behövs mer kanske..

//Alex

hbxservice.com
1 471 Inlägg
31 oktober 2010
Exsicco skrev:
torpis skrev:

Antog att dom sitter där för smörjningen....  Hur får kolvarna annars smörjning?

dom sitter nog där som oljekylning till kolvarna wink smörjningen brukar sköta sig själv

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

1 290 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
saablover_1 skrev:
Exsicco skrev:
torpis skrev:

dom sitter nog där som oljekylning till kolvarna wink smörjningen brukar sköta sig själv

Om det är det dom gör så är det enklare att ta beslutet att modda dom. Testar nog att rikta om dom och montera dom lite vridna så att dom går fria från vevstakarna.... Om ingen kommer med ett bättre förslag smile

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Jag behöver forma om röret på oljespridaren (se bild längre upp), vad tror ni om att först fylla röret med lödtenn för att undvika att det blir platt när jag böjer?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2010
Tror det kan bli svårt att få ut allt lödtenn sen, men absolut värt ett försök om nu inte den där nippeln är alltför dyr.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

235 Inlägg
1 november 2010
Hitta rätt tjocklek på lödtennet och för in genom hela röret, blir nog annars rätt så svårt att både få in och ut smält lödtenn i den där böjen. Alternativt ledare i koppar från kabel i rätt dia.

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Tror det kan bli svårt att få ut allt lödtenn sen, men absolut värt ett försök om nu inte den där nippeln är alltför dyr.

Få ut det borde vara enkelt om man värmer hela röret och suger ut det med en tennsug (en sån man använder när man tar bort kretsar & komponenter). Borde inte vara allt för dyr om det pajjar... men så vet men ju aldrig med Mercedes....

1 290 Inlägg
1 november 2010
Trådstartare
Jullee skrev:
Hitta rätt tjocklek på lödtennet och för in genom hela röret, blir nog annars rätt så svårt att både få in och ut smält lödtenn i den där böjen. Alternativt ledare i koppar från kabel i rätt dia.

Föra in lödtenn innan man värmer låter klokt. Koppartråd i rätt diameter blir svårare då det inte är samma diameter hela vägen...

235 Inlägg
1 november 2010
Nackdelen med tennsug är att när man använder den så får man i princip aldrig bort allt lod. Blir kvar ett tunnt lager som stelnar för att kalluft dras in uppifrån (i detta fallet) och kyler ner lodet så det inte är smält.

9 141 Inlägg
1 november 2010
När man böjer VP-rör/elrör i plast använder man en fjäder och stoppar i röret för att sedan böja det till rätt vinkel. Så någonting som typ koppar kabel eller liknande som elda säger skulle nog funka bra. Bara det inte smälter före röret blivit varmt för att kunna böjas.

X40 Nordic
784 Inlägg
1 november 2010
Har kollat in dit projekt en längre tid och är imponerad över dit arbete och att du vågar göra detta. Vill varna lite med de där att böja om dem. Vet inte hur kännslig din motor är men kan tala från erfarenhet av jobbet. Jobbar Volvo PV skövde. Vet att när vi provar exempelvis 2L diseln där och det kan vara problem med oljetrycke ibland. Det kan vara åt bäggehållen. Då är problemet (ibland) just dessa som inte är inom spec. Oftast är munstycket fel längd eller diameter. Men som sagt vet inte hur din motor reagerar om du börjar mixtra med dem.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2010
Jullee skrev:
Nackdelen med tennsug är att när man använder den så får man i princip aldrig bort allt lod. Blir kvar ett tunnt lager som stelnar för att kalluft dras in uppifrån (i detta fallet) och kyler ner lodet så det inte är smält.

Prixis, i princip enda sättet för att få bort allt lod är att använda tennfläta, men den blir lite svår att få in i röret... Då tror jag mer på idén som Jullee hade om att föra in antingen lödtenn eller en ledare i rätt diameter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök