2449
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

899 838 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Jag har fått för mig att det är små porer i materialet som kommer ut ur skrivare... Någon som vet eller har ett kraftigt mikroskop som man kan låna? wink

Om du gör ett lock av den delen du har din logga på så kan du ju lägga epoxy på insidan också?

Allt kommer att skrivas ut i ett stycke, sedan doppas det ner i den vätska som ska impregnera materialet. Det kommer inte finnas några skarvar alls när det är klart.

9 130 Inlägg
25 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Jag har fått för mig att det är små porer i materialet som kommer ut ur skrivare... Någon som vet eller har ett kraftigt mikroskop som man kan låna? wink

Om du gör ett lock av den delen du har din logga på så kan du ju lägga epoxy på insidan också?

Allt kommer att skrivas ut i ett stycke, sedan doppas det ner i den vätska som ska impregnera materialet. Det kommer inte finnas några skarvar alls när det är klart.

Då bör det väl inte bli några porer heller då?

1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Jag läste någonstans att en 3D-skrivare skriver ut med 400dpi (kan minnas fel) och i så fall kan det finnas porer. 400dpi är ganska "grov" utskrift. Om du tittar på en utskrift från en äldre laserskrivare med 600dpi genom ett förstoringsglas så ser man punkterna som utgör bilden. Vet inte om "bläcket" i skrivaren flyter ut helt och smälter samman med övriga droppar eller om det blir som små kulor. Ska kolla med han som har skrivaren för att se om han vet.

9 130 Inlägg
25 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:

Jag läste någonstans att en 3D-skrivare skriver ut med 400dpi (kan minnas fel) och i så fall kan det finnas porer. 400dpi är ganska "grov" utskrift. Om du tittar på en utskrift från en äldre laserskrivare med 600dpi genom ett förstoringsglas så ser man punkterna som utgör bilden. Vet inte om "bläcket" i skrivaren flyter ut helt och smälter samman med övriga droppar eller om det blir som små kulor. Ska kolla med han som har skrivaren för att se om han vet.

Hehe, sånt där borde ju jag ha koll på som skruvar bläckstråle, fast ja har faktiskt aldrig kollat en utskrift i mikroskop bara i lupp och där ser det ju bra ut!
Men jag tänkte på den impregneringen du skrev om, borde inte den fylla upp porer som blir?

1 290 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Hehe, sånt där borde ju jag ha koll på som skruvar bläckstråle, fast ja har faktiskt aldrig kollat en utskrift i mikroskop bara i lupp och där ser det ju bra ut!
Men jag tänkte på den impregneringen du skrev om, borde inte den fylla upp porer som blir?

Jo, den fyller säkert upp porer om dom finns smile Hittade precis siffran 600x540dpi på en skrivare som jag tror att han har så det är i så fall bättre kvalité än vad jag trott. Hittade också en skrivare som skriver ut i ett material som liknas ABS-plast men den ser inte ut att klara av att skriva ut nått som är så stort som ett insug. Vill bara tillägga att jag spekulerar rätt mycket nu roll

239 Inlägg
26 oktober 2011
Jag vet inte men min första tanke är att det inte spelar så stor roll om skrivaren skriver lite större punkter (annat än för den färdiga detaljens upplösning) eftersom det borde vara storleken på pulvrets particklar som är avgörande för porstorleken och "bläcket" antagligen flyter ut i pulvret.
Vet Du hur fint pulver det blir?

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (26 oktober 2011)

322 Inlägg
26 oktober 2011
...sen berör det på om porerna är slutna eller öppna wink

1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Krassegrand skrev:
Jag vet inte men min första tanke är att det inte spelar så stor roll om skrivaren skriver lite större punkter (annat än för den färdiga detaljens upplösning) eftersom det borde vara storleken på pulvrets particklar som är avgörande för porstorleken och "bläcket" antagligen flyter ut i pulvret.
Vet Du hur fint pulver det blir?

Jörgen

Så kan det ju också vara... har ingen aning om hur fint pulvret är.

9 130 Inlägg
26 oktober 2011
Har forskat lite här det där med upplösningen har inte med att göra om det blir porer eller inte. En skrivare som har 600x600 DPI kan göra bättre utskrifter än en maskin med 800x800 DPI. Det som det hela hänger på är hur punkterna är uppbyggda. Runda ovala kantiga och allt vad det nu kan vara. Fick veta att Canon hade en maskin med 600x600 DPI med Image Refinement som var överlägsen emot konkurenterna som hade upp emot 800-900 DPI på grund av utformingen utav punkterna.
Senast redigerat av Putteliten (26 oktober 2011)

1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Putteliten skrev:
Har forskat lite här det där med upplösningen har inte med att göra om det blir porer eller inte. En skrivare som har 600x600 DPI kan göra bättre utskrifter än en maskin med 800x800 DPI. Det som det hela hänger på är hur punkterna är uppbyggda. Runda ovala kantiga och allt vad det nu kan vara. Fick veta att Canon hade en maskin med 600x600 DPI med Image Refinement som var överlägsen emot konkurenterna som hade upp emot 800-900 DPI på grund av utformingen utav punkterna.

Aha.... jag tror att Micke själv får gå in och svara på våra frågor ang 3D-printing smile

Nu har jag gett mig f_n på att mitt insug ska skrivas ut så det får bära eller brista (i dubbel bemärkelse)

9 130 Inlägg
26 oktober 2011
Exsicco skrev:
Putteliten skrev:

Aha.... jag tror att Micke själv får gå in och svara på våra frågor ang 3D-printing smile

Nu har jag gett mig f_n på att mitt insug ska skrivas ut så det får bära eller brista (i dubbel bemärkelse)

Häftigt! Kör hårt!

14 Inlägg
26 oktober 2011
Ok, sjukt kul att se responsen på 3D-printing! smile
Kan lätt hålla med om att det är coolt som F_n!
Det finns helt klart flera tekniker, med olika egenskaper osv, och även metall (titan tom)... Den maskin jag
har här kör i en komposit = ca hälften plast & hälften "gips" samt efterbehandlar modellerna i tex CyanAcrylat, men även Epoxy funkar osv...

Materialet är ganska hårt, men går därmed av istället för att böjas vid belastning, sprickor vet jag dock
inte så mkt om.
Porer blir det, men dom tätas ganska väl av "impregneringen" vid efterbehandling eftersom det är en vätska.
Och ja, visst flyter "bläck"-punkterna ut i pulvret till viss del också vid själva printningen. Hur finkorningt
pulvret är vet jag inte riktigt, men jä...ligt fint iaf!
Epoxy ska funka bra enligt dom som provat och ge hårdare material, och allra bäst borde ju
faktiskt förslaget att lägga på kolfiber utanpå sist av allt vara!? Snyggt oxo! hehe Kolfibern blir ju som en
armering då, utan att behöva vara så tjockt lager lixom....
Normalt sett så tål materialet "bara" ca 65-70 graders värme kontinuerligt, men beroende på efterbehandlingen så blir det bättre, har dock inga siffror, även om jag kanske kan få fram det.
Jag har själv funderat på vacuum, vilket precis som någon skrev, gör att det tränger in MYCKET bättre. Vet
dock ingen som gjort det annat än i labb-prover.
Upplösningen är hög i X/Y-led då skrivaren jobbar som en vanlig (använder faktiskt HP:s huvuden) och lagren är 0,1mm tjocka (vilket alltså blir upplösningen i Z-led, eller "höjden" om man vill). Detta ger då väldigt fina och korrekta ytor/mått jämfört med den CAD-modell man "stoppar" in...
Och länken någon la in var mycket riktigt till min sida smile

Jag svarar gärna om någon har mer frågor (om jag kan haha)

Ska bli intressant att se hur Gary:s prover faller ut! smile

/Micke

239 Inlägg
26 oktober 2011
Intressant!
Vi har varit inne på detta för vissa applicationer här på jobbet men jag vet inte hur mycket jag får berätta om det. Kan Du printa med titan?
Ja det ska bli mycket intressant att se resultatet!

Jörgen

45 Inlägg
26 oktober 2011
Hej!
jag har följt din tråd riktigt länge nu från och till och ville bara säga att 3D utskrift är riktigt grymt. jag går år 3 på teknik och vi har en sån 3D skrivare i plast bara tyvärr och det blir hur grymt som helst. vi gör bitar i ironcad och glömmer man att randera biten ( tror det heter så) så blir det massor med porer men kommer man ihåg att ställa in det där så blir porerna minimala och lite.
MvH Olle

Jackass
802 Inlägg
26 oktober 2011
SaabIV skrev:
FILMA utskrivandet av insuget annars JÄVLAAAR tongue

+1 !

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
SaabIV skrev:
FILMA utskrivandet av insuget annars JÄVL*R tongue

Det blir en mastodontfilm på 11 timmar i så fall har Micke räknat ut smile

Har förhoppning om att vi får till en film som vi drar upp tempot på så att den blir "tittbar"

133 Inlägg
26 oktober 2011
Kommer bli skitgrymt med 3dprintat rör! och epoxy är ju gode värmetåligt. Frågan är bara, du måste ju dränka allt för att få det ordentligt gjort, å hur blir det då med tätheten mot toppen?

Å film måste du ju ha! Alla jag tittat på på utube, är upspeedade, så 4h blir ca 1min (såfort det varit ngt större som printats) smile

14 Inlägg
26 oktober 2011
Krassegrand skrev:
Intressant!
Vi har varit inne på detta för vissa applicationer här på jobbet men jag vet inte hur mycket jag får berätta om det. Kan Du printa med titan?

Jörgen

Coolt! smile
Näe, jag har ingen maskin för Titan tyvärr, men det finns! (2st. i Sverige har jag för mig)...

/Micke

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
26 oktober 2011
Mbfine skrev:
Krassegrand skrev:
Intressant!

Jörgen

Coolt! smile
Näe, jag har ingen maskin för Titan tyvärr, men det finns! (2st. i Sverige har jag för mig)...

/Micke

Maskiner för titan har jag blivigt visad delar ifrån på en mässan.

Liten rund sak ihålig med triangel-reglerverk invändigt. Hela prylen va ca 5x5cm och tror killen pratade om en 200-300 tusen i tillverkningskostad.

Gick slå på skiten med hammar o allt möjligt. Men kanske lit väl dyrt för ett insug wink

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 290 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Plundgren skrev:
Kommer bli skitgrymt med 3dprintat rör! och epoxy är ju gode värmetåligt. Frågan är bara, du måste ju dränka allt för att få det ordentligt gjort, å hur blir det då med tätheten mot toppen?

Å film måste du ju ha! Alla jag tittat på på utube, är upspeedade, så 4h blir ca 1min (såfort det varit ngt större som printats) smile

Får rolla på flytande packning så blir det nog tätt smile Enda printade insuget på garaget lär det bli i alla fall och jag blir nog ganska ensam om det, alla andra bilar har för stora insug lol

Sök