Ok, sjukt kul att se responsen på 3D-printing!

Kan lätt hålla med om att det är coolt som F_n!
Det finns helt klart flera tekniker, med olika egenskaper osv, och även metall (titan tom)... Den maskin jag
har här kör i en komposit = ca hälften plast & hälften "gips" samt efterbehandlar modellerna i tex CyanAcrylat, men även Epoxy funkar osv...
Materialet är ganska hårt, men går därmed av istället för att böjas vid belastning, sprickor vet jag dock
inte så mkt om.
Porer blir det, men dom tätas ganska väl av "impregneringen" vid efterbehandling eftersom det är en vätska.
Och ja, visst flyter "bläck"-punkterna ut i pulvret till viss del också vid själva printningen. Hur finkorningt
pulvret är vet jag inte riktigt, men jä...ligt fint iaf!
Epoxy ska funka bra enligt dom som provat och ge hårdare material, och allra bäst borde ju
faktiskt förslaget att lägga på kolfiber utanpå sist av allt vara!? Snyggt oxo! hehe Kolfibern blir ju som en
armering då, utan att behöva vara så tjockt lager lixom....
Normalt sett så tål materialet "bara" ca 65-70 graders värme kontinuerligt, men beroende på efterbehandlingen så blir det bättre, har dock inga siffror, även om jag kanske kan få fram det.
Jag har själv funderat på vacuum, vilket precis som någon skrev, gör att det tränger in MYCKET bättre. Vet
dock ingen som gjort det annat än i labb-prover.
Upplösningen är hög i X/Y-led då skrivaren jobbar som en vanlig (använder faktiskt HP:s huvuden) och lagren är 0,1mm tjocka (vilket alltså blir upplösningen i Z-led, eller "höjden" om man vill). Detta ger då väldigt fina och korrekta ytor/mått jämfört med den CAD-modell man "stoppar" in...
Och länken någon la in var mycket riktigt till min sida

Jag svarar gärna om någon har mer frågor (om jag kan haha)
Ska bli intressant att se hur Gary:s prover faller ut!

/Micke