2693
Sök

Smart Roadster Coupé - Dubbla effekten - Motorn startad!!

Målet är att dubbla effekten på en Smart Roadster med en motorvolym på 0,7l fördelat på 3 cylindrar. Original har motorn 82Hk.

900 605 Visningar
Uppdaterades senast 28 december 2016
Ford fantast
1 607 Inlägg
7 januari 2012
#1081
vänd brandsläckaren upp och ner och slå i botten med en gummiklubba så ska den funka bättre smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

1 290 Inlägg
7 januari 2012
Trådstartare
#1082
Fiesta_Racing skrev:
vänd brandsläckaren upp och ner och slå i botten med en gummiklubba så ska den funka bättre smile

Den fungerade kanon redan från början... men nu är den använd, därav frågan smile

1 290 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1083
Dagen började med en shopingrunda. Hittade en catch-tank hos Meca (lite för dyr..) och handbromsvajrar till en VW Passat hos Biltema.

Catch-tanken fick göras om lite så att placeringen skulle bli bra, börjar bli sjukt trångt runt motorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2c7c992dfaa68d01c858be1c1cba0cb2.jpg

Tillverkade ett eget fäste till tanken som kommer monteras liggandes på grund av utrymmesskäl (japp, den kan monteras liggande).
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-de78165708f3fc5fb350835985d5eeaf.jpg

Borrade upp två hål i ramen och satte bultar inne från som jag låste på plats med muttrar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-ad9894a91f4d9f5fe808d9031d0bbad8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2b470b5e02dd47582e3bfe3e54eee465.jpg

Anslutningen på ventilkåpan kommer ovanför catch-tanken. Slangen till röret in till turbon hamnar tyvärr lägre än tanken men slangen kommer att dras upp i en liten båge så att oljan som skvalpar runt i tanken rinner tillbaka till tanken istället för att rinna in i turboröret. Gick inte att få till det på något annat sätt. Det är 7-8cm mellan ljuddämpare och catch-tank även om det ser tightare ut på bilden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-7fdb4a34259cf59ad37d416225278965.jpg

Fick plocka bort lite fästen och annat skräp från vajrarna och efter olika försök fick jag dit vajrarna på ett bra sätt. Det blev lite tight mot fjädern så jag ska klura lite och se om vajern behöver säkras på något sätt så att den inte kommer i kläm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-f71ad5dd2721eccd9e942af3c12814a6.jpg

Ständigt återkommande problem med Smarten, alla delar man hittar är för stora eller för långa. Var tvungen att linda vajrarna två varv runt bakaxeln för att det skulle bli "rätt längd". Någon som kan svara på om det går att korta ner en handbromsvajer? Anslutningarna eller vad man ska kalla dom för är pressade på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-665196593c579f00f7710bb46e2ad274.jpg


En annan fundering... I ändan som sätts i bromsoket sitter det en liten blykula klämd runt vajern men i oket ser det ut som att det ska vara en sprint med med en urfasning som kulan ska ligga i... nån som har koll? Så som det ser ut nu så kommer kulan nötas sönder.

Ikväll ska jag hjälpa till och lyfta på en Ford -32:a plåtkaross... ska bli spännande och se vad det är för projekt... kommer kanske en bild senare.

Allt för just nu!

133 Inlägg
9 januari 2012
#1084
detdär med långa vajjrar går väl att lösa genom att köpa kortare vajrar? jamenar, en passat är ju inte den kortaste bilmodellen wink


Edit: måste det ens vara från en BIL? smile
Senast redigerat av Plundgren (9 januari 2012)

1 290 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#1085
Plundgren skrev:
detdär med långa vajjrar går väl att lösa genom att köpa kortare vajrar? jamenar, en passat är ju inte den kortaste bilmodellen wink


Edit: måste det ens vara från en BIL? smile

Det är en fördel om vajern har rätt kopplingar smile tog de kortaste jag hittade som såg ut att passa.

133 Inlägg
10 januari 2012
#1086
ser att det är lite special med hur vajjerhöljets ände ser ut (om ja it bara är för trött o yrar).
å de e ju sant. har man inte tiden (eller som jag inte skulle ha; tålamodet) att leta efter en som skulle ha ungefärliga rätt koppling, så får man ta vad som finns smile

1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1087
En riktig turbo-dag i garaget, inte för att arbetet gick speciellt fort men fokus låg helt på att göra klart turbo och det som sitter runt turbon.


Behöver en ny TIK som det heter på Smart-språk, dvs röret som går från luftfiltret till turbon. Hittade inga silikonslangar med reducering från 51mm till 40mm så det blev att använda en felköpt tratt som kona från 51 till 40.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6e0c0a884ca45ff8d3352082f77da1f9.jpg

Behöver hitta någon som kan hjälpa mig att svetsa ihop rören. Det ska även dit en anslutning för vevhusventilationen och en anslutning som går till ormboet med vakuumslangar runt turbon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-29e1bafa893e1cdf926aa1b7fb5deed9.jpg

Dagens läskigaste moment var att borra upp turbon och gänga 1/8 NPT-gäng för att kunna skruva dit en enkel nippel. Original på IHI-turbon satt den en nippel med två anslutningar som var pressad in i godset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-2c8decdac21f4d4cd59380d8c3d70482.jpg

Gängning klar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-077bc270613cc1676aa6cf4d3f983155.jpg

Och nippeln igängad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-593a1ab598fd164d10455d4758c9c074.jpg

Passade på och borra upp två nya hål till kompressorhuset som vridits för att luft ut ska peka uppåt.

En sak jag upptäckte som oroar mig är att oljeanslutningen ut från turbon hamnar på samma nivå som oljereturen in i motorn och som det ser ut nu så kommer slangen gå ner lite grann och sedan upp till anslutningen på motorn.
Är detta ett problem eller inte? Turbon är kullagrad så den behöver mindre med olja än vad originalturbon behövde och oljepumpen måste ju trycka tillbaka oljan i blocket... eller?

1 513 Inlägg
22 januari 2012
#1088
länge sen man tittade in här nu ser lika bra ut som i början:) de som kan hända med oljereturen är att du inte blir av med oljan från turbon vilket resulerar i att den blå ryker kan den även göra av för stor restriktor


1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1089
evo_krolle skrev:
länge sen man tittade in här nu ser lika bra ut som i början:) de som kan hända med oljereturen är att du inte blir av med oljan från turbon vilket resulerar i att den blå ryker kan den även göra av för stor restriktor

Om det är det enda som kan hända så kan man prova.... Det jag funderade på var om det kan bli för mycket med olja som bromsar turbon. Har läst att det på kullagrade turbos ska vara JÄTTE-lite med olja...

Ett alternativ är att bygga om grenröret så att turbon kommer lite högre upp. Osäker på om det får plats men det skulle lösa ett par andra problem...
Senast redigerat av Exsicco (22 januari 2012)

1 513 Inlägg
22 januari 2012
#1090
ja det  värsta senariet är att tättningarna går i snurran men då har de gått långt..men visst kan du få upp snurran så de blir sj fall alt flytta ner anslutningen till olje returen på motorn e de bättre ju..


1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1091
evo_krolle skrev:
ja det  värsta senariet är att tättningarna går i snurran men då har de gått långt..men visst kan du få upp snurran så de blir sj fall alt flytta ner anslutningen till olje returen på motorn e de bättre ju..

Var ut och kollade och jämförde med en annan motor. Turbon sitter på samma höjd som original men längre bak... Har bett en annan Roadsterägare att kolla på sin bil hur mycket med utrymme det finns ovanför och bakom turbon original.... ska kolla igenom lite gamla bilder för att se om jag hittar nån som kan ge svar på om turbon kan flyttas upp...

1 290 Inlägg
22 januari 2012
Trådstartare
#1092
Har nu tittat igenom en massa bilder jag tog från när jag bytte topp på originalmotorn... det ser ut att finnas utrymme uppåt men jag inväntar svar från någon som kan kolla på sin Roadster..

133 Inlägg
25 januari 2012
#1093
turbo ska ha den mängd olja den behöver. varken mer eller mindre smile
men det varierar ju från snigel till snigel...

Kullagret funkar ju så att oljan pressas in mellan lagret och axeln som går mellan impellrarna, så att själva axeln aldrig tar i kullagret. för lite olja=dom tar=mer glapp=tillslut rasad turbo. :-)
Senast redigerat av Plundgren (25 januari 2012)

239 Inlägg
25 januari 2012
#1094
Exsicco skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-baade2fb1a3c27dbfa2986f0e6e67047.jpg



Första Smart Roadstern i världen som har krängningshämmare bak? I ärlighetens namn så vet jag inte om det kommer bli bra, risk för att bilen blir för stel i bakvagnen.

Smart lösning på krängninshämmaren. Jag såg först inte att ändarna var monterade mot framen.

Jörgen


239 Inlägg
25 januari 2012
#1095
Exsicco skrev:
Behöver en ny TIK som det heter på Smart-språk, dvs röret som går från luftfiltret till turbon. Hittade inga silikonslangar med reducering från 51mm till 40mm så det blev att använda en felköpt tratt som kona från 51 till 40.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6e0c0a884ca45ff8d3352082f77da1f9.jpg

Kul med metall TIK!

Jörgen


239 Inlägg
25 januari 2012
#1096
Exsicco skrev:
En sak jag upptäckte som oroar mig är att oljeanslutningen ut från turbon hamnar på samma nivå som oljereturen in i motorn och som det ser ut nu så kommer slangen gå ner lite grann och sedan upp till anslutningen på motorn.
Är detta ett problem eller inte? Turbon är kullagrad så den behöver mindre med olja än vad originalturbon behövde och oljepumpen måste ju trycka tillbaka oljan i blocket... eller?

Är det inte så att trycket i vevhuset har mycket större betydelse än nivån på återflödena. Jag skulle gärna viklja ha koll på trycket i vevhuset, då skulle man direkt se om backventilen är kass.
Jag har funderat pa att köpa en sån där "BilTema vakuummätare/turbomätare" som man kan koppla på slangen till den övre vehusventilationen.

Jörgen
Senast redigerat av Krassegrand (25 januari 2012)


238 Inlägg
26 januari 2012
#1097
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
En sak jag upptäckte som oroar mig är att oljeanslutningen ut från turbon hamnar på samma nivå som oljereturen in i motorn och som det ser ut nu så kommer slangen gå ner lite grann och sedan upp till anslutningen på motorn.
Är detta ett problem eller inte? Turbon är kullagrad så den behöver mindre med olja än vad originalturbon behövde och oljepumpen måste ju trycka tillbaka oljan i blocket... eller?

Är det inte så att trycket i vevhuset har mycket större betydelse än nivån på återflödena. Jag skulle gärna viklja ha koll på trycket i vevhuset, då skulle man direkt se om backventilen är kass.
Jag har funderat pa att köpa en sån där "BilTema vakuummätare/turbomätare" som man kan koppla på slangen till den övre vehusventilationen.

Jörgen

Det är nog ett jäkla smidigt sätt att felsöka på ja smile

//Ola

Mvh
Ola Ekegren

1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1098
Plundgren skrev:
turbo ska ha den mängd olja den behöver. varken mer eller mindre smile
men det varierar ju från snigel till snigel...

Kullagret funkar ju så att oljan pressas in mellan lagret och axeln som går mellan impellrarna, så att själva axeln aldrig tar i kullagret. för lite olja=dom tar=mer glapp=tillslut rasad turbo. :-)

Lite osäker på vad du menar... När man byter från en turbo med glidlager till en kullagrad så stryper man oljan så att det inte kommer för mycket. En kullagrad turbo behöver inte lika mycket med olja. Som jag har förstått det så kan för mycket med olja bromsa lagret - axeln och iom detta impellerna.

På min nya turbo ser det ut som att det sitter en strypning på inloppet till oljan. Men om oljan inte rinner undan som den ska så tror jag att det samlas för mycket med olja runt lagret...
Senast redigerat av Exsicco (26 januari 2012)

1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1099
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-baade2fb1a3c27dbfa2986f0e6e67047.jpg



Första Smart Roadstern i världen som har krängningshämmare bak? I ärlighetens namn så vet jag inte om det kommer bli bra, risk för att bilen blir för stel i bakvagnen.

Smart lösning på krängninshämmaren. Jag såg först inte att ändarna var monterade mot framen.

Jörgen

Det är original på fortwo, får se om man har nytta av det eller om ett hjul kommer vara i luften så fort som jag svänger smile

1 290 Inlägg
26 januari 2012
Trådstartare
#1100
Krassegrand skrev:
Exsicco skrev:
Behöver en ny TIK som det heter på Smart-språk, dvs röret som går från luftfiltret till turbon. Hittade inga silikonslangar med reducering från 51mm till 40mm så det blev att använda en felköpt tratt som kona från 51 till 40.
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94557/94557-6e0c0a884ca45ff8d3352082f77da1f9.jpg

Kul med metall TIK!

Jörgen

Här går det snabbt i svängarna... blir en annan tik, troligen en silikonslang. Kan använda mer delar från skoterturbon när den kommer längre upp.
Senast redigerat av Exsicco (26 januari 2012)


Sök