2408
Sök

BMW's Topplock spricker väldigt lätt vid kokning/trimning. Diskussion kring ämnet

3 Inlägg
13 augusti 2009
Hejsan!

Har en BMW E30 318i -88 som har luft i kylsystemet efter de att jag bytt termostat, bilens kylare saknar avluftningsskruv?

Någon som vet hur man luftar ett sådant system?

Mvh David

dARKiE
5 031 Inlägg
13 augusti 2009
DavidVonLarsen skrev:
Hejsan!

Har en BMW E30 318i -88 som har luft i kylsystemet efter de att jag bytt termostat, bilens kylare saknar avluftningsskruv?

Någon som vet hur man luftar ett sådant system?

Mvh David

http://www.tajkon.se/kam4.jpg

Där sitter den, var noga med att höja upp nosen. Då man luftar en bmw behöver detta oftast. Då dem är svåra att få ut all luft på. Gärna full värme på fläkten i bilen, för att få vattnet i värmepaketet att cirkulera..

mvh skog
Senast redigerat av Darkie (13 augusti 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

3 Inlägg
16 augusti 2009
Den saknar den skruven, men har nu fått reda på hur man luftar den.

Har försökt med det (lång tid, kört igenom typ 50L vatten), de blir mindre och mindre luft men luften vill inte försvinna helt.

Bilens temperatur går upp och ned hela tiden, ibland kan den stå still och ligga bra, ibland stå still och vara för hög, ibland bra i fart och ibland för hög i fart?

Någon som vart med om något likande som vet vad felet kan vara? termostaten är ny, kan de vara toppackning trots att den går bra för övrigt och att jag inte har vatten i oljan?

Mvh David

1 482 Inlägg
17 augusti 2009
Finns en avluftningsskruv på termostat huset.

Ett problem på just E30 är slangjäveln som går över fördelaren/rotorn. Bästa är att lossa den och börja med att fylla vatten där, sen rakt ner i termostaten. Fyll så mycket det går i alla slangar sen fyll på kärlet och se till att det alltid är mycket vatten i kärlet. Sen kan man palla upp bilen i framkant eller stå i en backe och lufta.

Och det är ett helvette :p

BLT Service
Theracords Music Label

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Kan vi hoppa över felsökning i denna tråden och sikta på mer på ursprungsfrågan

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

564 Inlägg
19 augusti 2009
Att bmw blivit kända för att ha klena toppar beror kanske mycket på att det är få bilmärken som använder sig av raka 6or i så stor utsträckning som bmw gör.
Ett långt topplock i aluminium har ju lättare för att slå sig än ett kort. Detta i kombination med då klenare bultar kanske då gör att det blir ett vanligare fenomen hos bmw.

Mercedes har väl använt sig en hel del av raka 6or tidigare? Hur ser deras toppar ut? Har dom kraftigare bultar?

Mvh Johan.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2009
Noxxer skrev:

Ett problem på just E30 är slangjäveln som går över fördelaren/rotorn. Bästa är att lossa den och börja med att fylla vatten där, sen rakt ner i termostaten. Fyll så mycket det går i alla slangar sen fyll på kärlet och se till att det alltid är mycket vatten i kärlet. Sen kan man palla upp bilen i framkant eller stå i en backe och lufta.

E30,34 och 36 är ett helvete att lufta många gånger då dom har slangar/värme paket som ligger högre upp än själva expansionskärlet vilket gör att luften ligger kvar, det man då kan göra är att ta en domkraft under framaxelbalken och hissa bilen i framända så expansions kärlet kommer högst och då fylla på vatten och låta motorn pumpa runt.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
The_Mechanic skrev:
Noxxer skrev:

E30,34 och 36 är ett helvete att lufta många gånger då dom har slangar/värme paket som ligger högre upp än själva expansionskärlet vilket gör att luften ligger kvar, det man då kan göra är att ta en domkraft under framaxelbalken och hissa bilen i framända så expansions kärlet kommer högst och då fylla på vatten och låta motorn pumpa runt.

No shit sherlock... du är nummer 7 i denna tråden som kommer med samma tips.

nog om det och åter till ämnet tack.

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
Någon som kört sönder en Mercedes 6:a?  och således öppnat den och tittat efter wink

Herr Klåfinger
214 Inlägg
19 augusti 2009
Det enda jag vet om bmw toppar är att för ca 10 år sedan när de byggdes på fabrik, är att maskinen som skruvade fast toppen var felprogramerad så att den skruvade fel. därav orsaken till att topparna gick om motorn vart överhettad.
Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har hört

"Alkohol löser inga problem, men det gör inte mjölk heller."

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
19 augusti 2009
torpis skrev:
Någon som kört sönder en Mercedes 6:a?  och således öppnat den och tittat efter wink

de är tjockare gods i mercas 6a toppar än bmw, därvid dessa ej slår sig lika lätt/mycket

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

4 001 Inlägg
20 augusti 2009
torpis skrev:

Det var länge sedan men om mitt inne inte sviker mig så var MB:s bultar grövre och längre, både djupare gänga ner i blocket och satt högre i toppen.
Nu var den toppen jag skruvade ner iofs. en 12V så hur 24V ser ut vet jag inte

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Egenföretagare
999 Inlägg
20 augusti 2009
Snke skrev:
Det enda jag vet om bmw toppar är att för ca 10 år sedan när de byggdes på fabrik, är att maskinen som skruvade fast toppen var felprogramerad så att den skruvade fel. därav orsaken till att topparna gick om motorn vart överhettad.
Rätta mig om jag har fel, men det är vad jag har hört

Låter som BS/rykte/gissningar...

Som nämnts tidigare i tråden så är nog kylningen en stor bov i dramat, inte säkert att man märker att visco-kopplingen till kylfläkten är dålig förrän man kokar bilen, samt att vattenpumpen går sönder förr eller senare.

121 Inlägg
20 augusti 2009
jag har själv en 320;a samt 325;a som är VÄLDIGT hårt körda 320 har jag som lekbil och kör o sladdar med, så den ligger och blir varvad ordentligt.

Bilens förra ägare va en 65 årig herre som va ända ägaren, men har aldrig varit med om a topplocket sprucket, och som sagt 320 har blivit välkörd med sin 21 000 mil, så vad problemet i min åsikt kan vara är väldigt kluven.

just att en bil som är väldigt hård körd som ligger på 5-6000 varv ofta och länge har jag inte märkt någon som helst påverkan på bilen utan mer däckförbrukning ;P

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2009
huruvida bmws motor e bra eller anus vet jag ej då jag inte har skruvat med dom något direkt men svetsning å spricker har man hört allt för ofta....
Men volvo tycker jag har haft lite problem på vit6an också...inte att toppen spruckit utan att den börjat läcka lite olja mellan topp/block... å de är ju samma skruvar som i din bil torpan...typ 150mm långa å m12 ?

hur är de med bmw:s kylkanaler i toppen ? går dom bara lite runt förbränningsrummet eller genom hela godset?

Egenföretagare
999 Inlägg
20 augusti 2009
Xuri skrev:
hur är de med bmw:s kylkanaler i toppen ? går dom bara lite runt förbränningsrummet eller genom hela godset?

M20 topp:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/60332/605315_e6kglp.jpg

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 augusti 2009
weeeman skrev:
Xuri skrev:

M20 topp:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … e6kglp.jpg

jo men hur ser de ut sen uppe runt ventilstyrningar å så här ?

Sök