1161
Sök

BMW's Topplock spricker väldigt lätt vid kokning/trimning. Diskussion kring ämnet

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Tar upp ett ämne som av någon anledning är dåligt belyst trots att många yngre "racerförare" kör BMW-bilar. Det är ingen nyhet att BMW-motorer har problem med sina topplock. Om motorn kokar så går toppackningen direkt, alternativt att toppen spricker.  Även vid trimning är detta ett problem pga de ökade påfrestningarna.

Jag monterade bort ett topplock från en M50B20-motor här om dagen och slogs över de väldigt klena bultarna. Kan topplocksbultarna vara boven i dramat?  Jag vet att M20topparna svetsas för att de skall hålla bättre, men hjälper det i längen?

Jag har själv haft en BMW 325 -94, jag köpte bilen mest för att se om den var lika bra som det påstods, då främst jämfört mot Volvo S40 som jag är mest bekant med. Kulig bil, men motorn höll ju inte ens i original. Den var riktigt trött med bara 192hk och fick således gå mycket med full gas, toppen sprack och jag fick byta till en ny.

Lirar en M50motor med ARP-bult bättre när man trimmar motorn? Min teori är att bultarna flexar och gör att toppackningen ger sig och attt toppen lättare spricket

ös på med idéer smile

BMW M50B20 topplocksbult M10 gänga (till vänster) jämfört mot Volvo B4194T topplocksbult M12 gänga (till höger)
https://www1.garaget.org/gallery/archive/66521/715461_nllp68.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 339 Inlägg
25 juli 2009
Hade ingen aning om att det va på det här viset...Har inte också Bmw rätt lätt för sig att koka, speciellt till exempel en bilkö där du får stå på tomgång länge? Min fd fordonslärare nämnde det, kylsystemet pallar inte med så går det som de går.

Jisses vilken skillnad på bultarna haha, intressant faktiskt

Du säger att den va lite trött med 192 hk..Har inte haft en sådan själv men jag såg ett acc-test på ett motorprogram mellan en Bmw ***-kombi och en Audi A6, då också kombi, båda hade raka sexor har jag för mig. Bmw:n hade mer HK och vägde MINDRE, fast Audin vann ändå?

Jag tror du trampar på några väldigt onda tår nu
Senast redigerat av Volvo740an (26 juli 2009)

Driver
2 111 Inlägg
25 juli 2009
Bra tråd och hoppas på intressant läsning då jag troligen kommer skaffa en 328 som nästa bil.

Men är inte jämförelsen lite udda? En överladdad 4a mot en rak sexa sugmotor?. Är ingen expert men känns ganska rimligt att det sitter grövre bultar till toppen på den mindre överladdade motorn?.

Bra initiativ som sagt, hoppas många skriver vettigare o mer innehållsrika svar än mig, o att man lär sig något wink.

MVH Janken
Senast redigerat av Janken (25 juli 2009)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Janken skrev:
Men är inte jämförelsen lite udda? En överladdad 4a mot en rak sexa sugmotor?. Är ingen expert men känns ganska rimligt att det sitter grövre bultar till toppen på den mindre överladdade motorn?.

MVH Janken

Nu behöver vi inte låsa oss på just S40 utan det var bara en sådan bult jag hade i fickan...  jämför bultarna mot valfri annan motor... smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

4 001 Inlägg
25 juli 2009
Skulle nog kunna vara så men sen har alla raka 6-cylindriga motorer det problemet om dom kokar, inte bara BMW men bultarna känns ganska klena faktiskt.

Sen att dom kokar lätt är också allmänt känt, varför vet jag inte riktigt om det är för högt/lågt flöde på kylsystemet eller om kylarna är underdimensionerade.

Även gamla Volvo rödblockare har M12, alla motorer jag skruvat bort toppen på har haft minst M12 vad jag kan minnas iaf.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

950 Inlägg
25 juli 2009
Volvos vitmotorer gillar inte heller att koka. Det resultera ofta i att man behöver byta topp och om man har otur även block.
Jag är inte förvånat över att en sugmotor har klenare topplocksbult än en turbomotor. Kan se att det kan bli lite tråkigt om man får för sig att överladda en motor om är så klent skruvat ihop.
Någon som vet om det är samma sak på M motorerna och på 335 motorn?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
25 juli 2009
Om en motor kokar så tyder det på att nåt är fel.
Viscko kopplingen, läckage listan kan vara lång.
Att det är problem med toppaen tyder ofta på misshandel, inte direkt "fel" konstruktion.

Överladdat motor har alltid grovre bultar - trycket är ju högre!

Dansken- skrev:

M o 335 har inte samma bult. Det är inte ens samma motor då 335 är 330 med turbo men topparna är inte samma heller.

2 656 Inlägg
25 juli 2009
Volvo740an skrev:
Hade ingen aning om att det va på det här viset...Har inte också Bmw rätt lätt för sig att koka, speciellt till exempel en bilkö där du får stå på tomgång länge? Min fd fordonslärare nämnde det, kylsystemet pallar inte med så går det som de går.

Du säger att den va lite trött med 192 hk..Har inte haft en sådan själv men jag såg ett acc-test på ett motorprogram mellan en Bmw ***-kombi och en Audi A6, då också kombi, båda hade raka sexor har jag för mig. Bmw:n hade mer HK och vägde MINDRE, fast Audin vann ändå?

Edit: Blev lite OT..Sorry :p

bmw har ju en speciel teknik för att få o gå framåt (piskas ppå tok höga varvtal).. men slöa e dom sannerligen inte och jag vill se en van bmw piskare bli ifrån åkt av en gammal a6a smile

och ska man vara sån har jag skötet topppackningen på 3 gr på 3 st 740is smile och 0 st på 2 st bmws

så enligt mig själv ser jag rödblockaren som en mer instabil motor just på den saken sen om man överladdar vet jag att m20 toppen spricker men vafan den e ju inte ens byggd för överladd?
va har ni för krav
Senast redigerat av ekelund88 (25 juli 2009)

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
26 juli 2009
Volvo740an skrev:

Det beror troligtvis på utväxlingen, bmw har något skumt för sig med den. en 320 accelerar i stort sätt som en 330, skillnaden kommer först i högre hastigheter, lite tråkigt:P  Jag hade en 520 och en 530 förra året, dom låg jämsides till 170, då försvann 530:n.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

1 339 Inlägg
26 juli 2009
ekelund88 skrev:
Volvo740an skrev:

bmw har ju en speciel teknik för att få o gå framåt (piskas ppå tok höga varvtal).. men slöa e dom sannerligen inte och jag vill se en van bmw piskare bli ifrån åkt av en gammal a6a smile

och ska man vara sån har jag skötet topppackningen på 3 gr på 3 st 740is smile och 0 st på 2 st bmws

så enligt mig själv ser jag rödblockaren som en mer instabil motor just på den saken sen om man överladdar vet jag att m20 toppen spricker men vafan den e ju inte ens byggd för överladd?
va har ni för krav

Var kom 740 in i bilden? En bil är oftast inkörd på såsom förra ägaren har kört, tex om du köper en 740 som körts av en "äldre herre" och sen körs den av en ung racerförare som älskar att varva så e de såklart att saker och ting går sönder?

Snackar inte om någon hemmagjord film utan om teknikens värld typ angående acc-duelen. Ska försöka leta upp den på youtube om den finns där.

1 482 Inlägg
26 juli 2009
M20 topparna är mest känsliga. Dom övriga är inte lika känsliga.

Problemet, eller tja, kylsystemet är ett slutet tryck system och är ganska krångligt att lufta. Har man luftbubblor i systemet så kokar det omgående.

Vill man slippa spruckna toppar osv så får man installera en Elfläkt ( borde alla på detta forum fatta hur man gör ) byta viskokoppling som ofta är boven i dramat. Och se till att skiten är ordentligt luftat.

Trimmar man ( Turbo ) är det Oringat/Pyramidringat samt ARP bultar som gäller.
På m20 svettsning av kylkanaler.

Limma packningen hjälper också.

BLT Service
Theracords Music Label

950 Inlägg
26 juli 2009
Grabber skrev:
Om en motor kokar så tyder det på att nåt är fel.
Viscko kopplingen, läckage listan kan vara lång.
Att det är problem med toppaen tyder ofta på misshandel, inte direkt "fel" konstruktion.

Överladdat motor har alltid grovre bultar - trycket är ju högre!

Dansken- skrev:

M o 335 har inte samma bult. Det är inte ens samma motor då 335 är 330 med turbo men topparna är inte samma heller.

Okay, jag kanske uttryckte mig lite oklart. Jag undrade om bulten på M motorna var annorlunda än bulten som Torpis visade och sen undrade jag om bulterna i 335 motorn var samma som den Torpis visade.

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
26 juli 2009
Dansken- skrev:
Okay, jag kanske uttryckte mig lite oklart. Jag undrade om bulten på M motorna var annorlunda än bulten som Torpis visade och sen undrade jag om bulterna i 335 motorn var samma som den Torpis visade.

Det är olika dim o längd på dom alla o är av torx typ men det är inte samma som på bilden.
Hittar inga bilder men nya 4 cyl använder sig av 2-3 olika dimensioner o 6:or av 4 dimensioner!
4 cyls http://static.schmiedmann.dk/v3/Product … 94_big.jpg
Senast redigerat av Grabber (26 juli 2009)

2 656 Inlägg
26 juli 2009
Volvo740an skrev:
ekelund88 skrev:
Volvo740an skrev:

va har ni för krav

Var kom 740 in i bilden? En bil är oftast inkörd på såsom förra ägaren har kört, tex om du köper en 740 som körts av en "äldre herre" och sen körs den av en ung racerförare som älskar att varva så e de såklart att saker och ting går sönder?

Snackar inte om någon hemmagjord film utan om teknikens värld typ angående acc-duelen. Ska försöka leta upp den på youtube om den finns där.

eftersom jag kör bilarna lika så tyckte jag de var värt oc jämföra då jag piskar dom lika oc fast då volvorna tydligen ar grövre topp bultar så håller det inte ändå

ja en 320 eller ? smile vad jag vet så har väl inte audi raka sexor heller är väl v motor ofta på 2,8 liter

sätt en e34 530 mot en a6 2.8 så ska du se vad som blir ifrån åkt smile

12 086 Inlägg
26 juli 2009
Bmws har ju fått fler priser för sin M50 än volvo fått överhuvudtaget typ tongue

Vad jag förstår så är ofta vattenpumpen boven. När motorn blir några år slits den ut sen när man kör lite hårt så hänger den inte med och motorn kokar. Jag har haft en 325a själv och är mkt imponerad över karaktären i den motorn. Och jag är inte själv med o tycka att de är en bra motor.

1 798 Inlägg
26 juli 2009
Har själv två st bmw o har haft många innan men har inte lyckats o köra sönder varken topppackning eller topp ännu. Jag kör väl rätt hårt emellan åt skulle jag säga men inte som en idiot. SÅ är de me alla bilar vilket märke de än är kör som en total idiot o inte har koll på om bilen funkar helt som den ska ja då håller inget.

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
ekelund88 skrev:
va har ni för krav

Att det skall funka i original främst. Min 325 fick sprucken topp (utan att jag kokat den) Köpte senare en 525 med M20-motor och också gav sig.

325:an fick gå hårt eftersom den bara har 192hk (min andra bil hade vid tillfället 450hk därav att 325 är slö) Vattenpump och kylare bytte jag ut eftersom jag var påläst och visste om problem med dem.

BMW har valt att klämma långt ner på sina toppar och har en grund gänga i blocken. Har andra motorer samma lösning?  Dem jag vet som har bultar liknande Volvos vitmotorer, grövre och längre.

Snål gnällspik
402 Inlägg
26 juli 2009
Jag hörde att bmw har endast 4 mm mellan cylindrarna. Detta för att få en kortare motor. Volvos överladdade har 8 mm, sugisarna 6 mm. Det lär vara besvärligt och ligga på gränsen (bmw alltså) för kylningen. Snacka om hotspot! Tyvärr styr yttre krav (utrymme i bilen typ) ofta motordesign.

Volvo S80 2,9.

2 656 Inlägg
26 juli 2009
torpis skrev:
ekelund88 skrev:
va har ni för krav

Att det skall funka i original främst. Min 325 fick sprucken topp (utan att jag kokat den) Köpte senare en 525 med M20-motor och också gav sig.

325:an fick gå hårt eftersom den bara har 192hk (min andra bil hade vid tillfället 450hk därav att 325 är slö) Vattenpump och kylare bytte jag ut eftersom jag var påläst och visste om problem med dem.

BMW har valt att klämma långt ner på sina toppar och har en grund gänga i blocken. Har andra motorer samma lösning?  Dem jag vet som har bultar liknande Volvos vitmotorer, grövre och längre.

hur luftade du systemet ? smile

som man skall med bilen upphissad i fram för och få ut luften ? troligen inte

m50 motorn e nog bland de mest slitstarka konstruktioner som någonsin gjorts

och m20 är ju allmänt känt med problem toppar med vippor som knäcks slitna kammar och sprickor i toppen

köper man en sån motor så vet man att man får problem med topparna om man kör hårt

2 656 Inlägg
26 juli 2009
perzy skrev:
Jag hörde att bmw har endast 4 mm mellan cylindrarna. Detta för att få en kortare motor. Volvos överladdade har 8 mm, sugisarna 6 mm. Det lär vara besvärligt och ligga på gränsen (bmw alltså) för kylningen. Snacka om hotspot! Tyvärr styr yttre krav (utrymme i bilen typ) ofta motordesign.

ändå plockar man ut 1000 hk + ur bmws gammla 6or smile och "världens snabbaste gatbil" byggde ju vs motor på en gmamal bmw 6a

Sök