9223
Sök

75 kg på takräcket ? är det verkligen tillräckligt för svenskar?

8 Inlägg
för 1 timme sedan
Trådstartare
Okej, jag måste fråga. Nästan varenda takräcke jag kollar på har maxlast på 75 kg. Oavsett om det är Thule, Mont Blanc eller något budgetmärke ? alltid 75 kg.

Men är det bara jag som tycker att det känns? lågt?

Sverige är ju landet där vi lever utomhus året om. Friluftsliv, skogsturer, fjällvandring, kanotleder, husvagnsliv ? allt detta kräver grejer. Och många av oss har ju inte en stor skåpbil eller pickup. Vi har en vanlig kombi eller SUV, och takräcket är enda chansen att få med allt.

Tält, takbox, extradäck, ved, kanot, cyklar, kanske en kajak? Lägger man ihop vikten på allt det där, är 75 kg verkligen rimligt?

Eller är jag helt ute och cyklar? Kanske är 75 kg en säkerhetsgrej för att bilen inte ska bli instabil? Eller handlar det om att biltillverkarna inte vågar konstruera för mer?

Jag ser ju att vissa har byggt egna lösningar eller köpt eftermarknadsräcken som klarar 100+ kg, men då snackar vi specialgrejer.

Så vad tycker ni?
? Är 75 kg fullt tillräckligt för 90 % av svenska folket?
? Eller borde standarden höjas till 100 eller 120 kg för att matcha vår livsstil?
? Och har ni själva någonsin vägt era taklaster? Jag är nyfiken ? vad har ni max lastat?

Kom igen nu, dela med er! Jag vill höra era vilda takräckshistorier. ?

Sök