3204
Sök

Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

2 914 Inlägg
22 december 2009
#741
dadde skrev:
jo, orken är påväg tillbaka.. men just nu har jag inte ens en nyckel till garaget... hmm

nu blev jag glad när jag läste att orken är påväg tillbaka smile
ibland är det skönt med en paus också smile

hoppas att du får igång orken smile

2 164 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#742
Ingen update direkt, men jag har beställt ett nytt utblås till PVen tongue såååå nödvändigt... hmm

skall försöka få tag på en b20 i bra skick att slänga i istället för den gamle b18en som satt i, känner att det är lite onödigt att lägga massa tusenlappar på en motor jag ändå kommer byta tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 december 2009
#743
Det lät bra dadde smile B20 med k-kam och dubbla SU(schh, JAG vill ha din polares, få inga idéer nu tongue) och kanske fixad topp, så har du en motor som hänger med smile jag vet inte, väger en PV mer än en 142a?

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

1 749 Inlägg
28 december 2009
#744
Skulle tro att pv med silertejpsskärmar väger mindre än en 142,a :p

Kul att du fått tillbaka inspirationen, dadde smile

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Analog warfare bevara kassettbands kulturen
133 Inlägg
28 december 2009
#745
Jobba på och gör bilen som DU vill ha den  tongue

En varning/upplysning angående din stumma framvagn:

Kolla så att övre länkarmarnas inre leder inte är hoprostade, hade det på min dutte slutade med väldigt negativ camber när hela fästet släppte från balken........mad
Visade sig att rörelsen som skulle vara i leden hade förflyttats till plåten runt fästet för länkarmen.......

Sen kan du räkna lite på effekt/vikt förhållande och jämföra mellan 140 och PV

Det billigaste sättet att trimma är ju att använda en större standardmotor och hiva bort onödig vikt

"When you hit the tree between the headlights thats understeer.
Oversteer is when you hit the tree between the Tail Lights" - Wayne Bell
William Shakespeare skrev på 1500 talet om japsdämpare: Much ado about nothing

Avstängd
1 714 Inlägg
28 december 2009
#746
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

jo, jag vill gärna kunna komma över gupp och annat wink och luftfjädring har jag inte råd med, precis som du sa wink men nångång kanske? big_smile

Ja vi får slå till på en rejäl sänkning med luftfjädring både du & jag wink

haha ja det får vi göra! wink kanske kan få rabatt om man köper 2...? tongue fast änså länge räcker det nog med nya dämpare, så den dämpar istället för att vara så jäkla stum... tongue

Ajabaja inte stjäla ideer wink nog för att jag hållt mina ideer hemliga,
då det är i princip det ända som ingen vågat göra med en 142 än men ändå..
Besides, pv har bladfjädring, vilket innebär enorma problem att montera luftfjädring,
man ska ha 142 till det, som har spiralfjädrar bak, då luftbälgarna i princip är ersättning för spiralfjädrar wink


5 111 Inlägg
28 december 2009
#747
PV har INTE bladfjädring, det är bara Duett som har det.

En PV är väl runt 200-250 kg lättare än en 142, lite beroende på modell, har jag för mig.


Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
28 december 2009
#748
Q-less skrev:
Jobba på och gör bilen som DU vill ha den  tongue

En varning/upplysning angående din stumma framvagn:

Kolla så att övre länkarmarnas inre leder inte är hoprostade, hade det på min dutte slutade med väldigt negativ camber när hela fästet släppte från balken........mad
Visade sig att rörelsen som skulle vara i leden hade förflyttats till plåten runt fästet för länkarmen.......

hehe det där lät lite kul tongue stämmer ju med big_smile

nä att jag tänkte på viktskillnaden är ju hur min går, och om du då lägger i samma trim och har en lättare kaross så borde din gå bättre smile jag blev ifråndragen av en jä*la amazon med orginal B18 med sportluft, som var full med folk yikes då hade jag ändå k-kammen och vi var 3 små flugor i bilen.. uppför var det dock
Senast redigerat av Volvo1968 (28 december 2009)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Avstängd
1 714 Inlägg
28 december 2009
#749
Volvo544special65 skrev:
PV har INTE bladfjädring, det är bara Duett som har det.

har inte pv blad? dem äldre modellerna måste väl haft det eller?
nog för jag bara haft duett men känns som volvo va lite väl långt före i tiden om de har länkarmar bak på 50-talsbilar?


5 111 Inlägg
28 december 2009
#750
PV har haft spiralfjädrar ända sedan den kom... En upphängning som påminner lite om den som senare kom på GMs kryssramsbilar, med två snedställda bärarmar, panhardstag och övre reaktionsstag...
Senast redigerat av Volvo544special65 (28 december 2009)


2 164 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
#751
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

"Life´s too short to drive a boring car"

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2009
#752
dadde skrev:
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

Kolla i närmsta dike, Volvodelar skall ju finnas "överallt" wink

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 164 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#753
Rquired skrev:
dadde skrev:
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

Kolla i närmsta dike, Volvodelar skall ju finnas "överallt" wink

jag pratar om en FIN, helst oanvänd b20 wink borde finnas på ett militärlager, men dom kommer man ju fan inte åt... tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 december 2009
#754
dadde skrev:
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

plocka bort stötdämparna så är det fixat... å motorn plockar du ur din kompis 760 wink

när du kommer till bromsarna kan du fråga mig om råd smile
Senast redigerat av farbrorbozze (29 december 2009)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#755
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

plocka bort stötdämparna så är det fixat... å motorn plockar du ur din kompis 760 wink

när du kommer till bromsarna kan du fråga mig om råd smile

haha joo kims 760 motor hade inte vart fel wink 350hk på bakhjulen i en turbomatad PV tongue vore nice big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

2 164 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#756
har ringt på en B20 idag smile han skulle höra av sig efter nyår, då han hade motorn ståendes på jobbet smile men det verkar lovande! planad topp, kanske någon annan kam i.. skulle iallafall gå som ett skott, men dock ett vevlager eller nåt som gett sig.. 500kr big_smile

"Life´s too short to drive a boring car"

505 Inlägg
29 december 2009
#757
dadde skrev:
har ringt på en B20 idag smile han skulle höra av sig efter nyår, då han hade motorn ståendes på jobbet smile men det verkar lovande! planad topp, kanske någon annan kam i.. skulle iallafall gå som ett skott, men dock ett vevlager eller nåt som gett sig.. 500kr big_smile

Tummen up för det!


2 164 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#758
L-W-L skrev:
dadde skrev:
har ringt på en B20 idag smile han skulle höra av sig efter nyår, då han hade motorn ståendes på jobbet smile men det verkar lovande! planad topp, kanske någon annan kam i.. skulle iallafall gå som ett skott, men dock ett vevlager eller nåt som gett sig.. 500kr big_smile

Tummen up för det!

verkligen! big_smile så om du vill köpa b18 delar så säg till wink har troligtvis ingen nytta av alla dom grejerna mer.. tongue synd på dom sakerna jag gjort så jäkla fina... tongue

"Life´s too short to drive a boring car"

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 december 2009
#759
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
jag skall fixa så att den inte är stum, varken bak eller fram.
försöka få tag på en b20 i bra skick.
fixa rost.
fixa bromsar.
sen prova att bessa smile


Någon som vet en b20 i fint skick? alltså inte en som är helt sopslut wink

plocka bort stötdämparna så är det fixat... å motorn plockar du ur din kompis 760 wink

när du kommer till bromsarna kan du fråga mig om råd smile

haha joo kims 760 motor hade inte vart fel wink 350hk på bakhjulen i en turbomatad PV tongue vore nice big_smile

Jepp & utan stötdämpare wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#760
jaha ja... spenderade en kväll i garaget igår smile tänkte lacka motorutrymmet... men när jag kom till garaget, så fann jag inga burkar med svart färg... (dom var ju såklart hemma...) nästan 100% säker på att jag hade dom i garaget sist, men jag måste tagit med dom hem pga kylan..

men vi fick bytt olja & filter, och lite tändstift på polarens 740 iallafall... och lite funderandes över vad som skall bli av pv:en... den kommer bli busig iallafall, det kan jag lova! wink

"Life´s too short to drive a boring car"


Sök