2922
Sök

Volvo PV544 -60 skall bli brukis *28/10 -10*

2 164 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
nu tycker jag att ni är snåla.. men men, får nog bli att åka utan dom fina fälgarna tills polaren har varit i usa och tagit med sig 4 whitewall radial däck hem till mig smile kostar ju bara 1000kr styck där, i sverige tar idioterna 2000kr för diagonal tongue

volvo1968, du är en jäkla snorunge som bara ska hålla sig passiv... du får inte visa sånt snusk i min tråd wink haha!

Vad bra vart hittar du dom så billigt & vilket märke?? wink då tar du hem 4st 5.90-15ww åt mig med då;) Vad hittar du för märke som är så billiga? sen frakt,tull mm på det gissar jag innan du har dom i handen?
eller stoppar han dom i nån bil som ska hem i container så frakten blir gratis för dig?
dom Coker Classic jag köpte från stockholmsfirman till rodden kostar i prislistan i USA 118 & 121 $/st
men då finns dom inte i dim 5.90-15 som PVn ska ha sad
B.F.Goodrich finns i den dimensinonen för 130$/st (alla priser från 2008 års CokerTire catalog)

här hittade jag dom smile http://www.dbtires.com/

och polaren har planerat att ta hem en amerikansk lastbil, så han borde kunna slänga in några däck i den wink

"Life´s too short to drive a boring car"

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
26 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
nu tycker jag att ni är snåla.. men men, får nog bli att åka utan dom fina fälgarna tills polaren har varit i usa och tagit med sig 4 whitewall radial däck hem till mig smile kostar ju bara 1000kr styck där, i sverige tar idioterna 2000kr för diagonal tongue

volvo1968, du är en jäkla snorunge som bara ska hålla sig passiv... du får inte visa sånt snusk i min tråd wink haha!

Vad bra vart hittar du dom så billigt & vilket märke?? wink då tar du hem 4st 5.90-15ww åt mig med då;) Vad hittar du för märke som är så billiga? sen frakt,tull mm på det gissar jag innan du har dom i handen?
eller stoppar han dom i nån bil som ska hem i container så frakten blir gratis för dig?
dom Coker Classic jag köpte från stockholmsfirman till rodden kostar i prislistan i USA 118 & 121 $/st
B.F.Goodrich finns i den dimensinonen för 130$/st (alla priser från 2008 års CokerTire catalog)

och polaren har planerat att ta hem en amerikansk lastbil, så han borde kunna slänga in några däck i den wink

Hittade bara "moderna" däck där? eller var jag slapp i sökandet?
ska jag köpa så vill jag ha "riktiga" som på rodden.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

2 164 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

du vill alltså ha diagonal däck? radial däcken är dom "moderna" smile sånna ska jag ha, diagonal däck är ju värdelöst tongue

6 585 Inlägg
26 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

du vill alltså ha diagonal däck? radial däcken är dom "moderna" smile sånna ska jag ha, diagonal däck är ju värdelöst tongue

Ska det vara nytt & dyrt så ska det vara rätt däck åxå wink

2 164 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

mjo, men det finns ju en anledning till att dom gick över till radial däck på 70talet wink jag vill iallafall inte köra Volvo PV spårvagn wink

6 585 Inlägg
26 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

mjo, men det finns ju en anledning till att dom gick över till radial däck på 70talet wink jag vill iallafall inte köra Volvo PV spårvagn wink

hehehe men det vill jag wink utseendet betyder allt på en bil big_smile http://www.cokertire.com/
Senast redigerat av farbrorbozze (26 januari 2010)

Avstängd
1 714 Inlägg
26 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

Mjaa gick över och gick över, diagonaler finns ju fortfarande om än uppdaterade.
Var väl även poppis inom racing av nån typ med diagonaler på 70-talet av nån anledning.

Då snackar vi alltså inte dem 4 tum breka kakorna som dem såg ut på 40-50 talet..

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
26 januari 2010
dadde skrev:

*snyft* sad Dadde sårar mig nu roll

uppdate måste du fixa! big_smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opelvän
33 Inlägg
26 januari 2010
Hej

Jag har kört 5.50-12 på kadetten och jag säger bara att spontana filbyten på spåriga vägar är inte kul! Men diagonaldäck med vit sida är snyggt att se på en bil.

Nu är det så att jag som liten kolt minns att farsan sa att det blev en ny bil när han bytte till 155-12 i 80 profil i slutet av 60-talet på denna bil:

http://www.garaget.org/?car=101036

Dessutom så fick vi inte punka tillnärmelsevis lika ofta efter det bytet............

Om resan är målet så kan man ha diagonaldäck (5.90-15 på PV), men om man ska någonstans med bilen (bruks) så är radial (tex 165-15 i 80profil) mycket mer avslappnat.

Att ha för breda däck på fäljarna är inte bra. Om däcksidorna lutat innåt, som på farbrorbozzes Amazon, så blir det inte bra vid kurvtagning. Detta är svårt att förklara utan bild. Men om däcket är bredare än fäljen så kommer yttersidan på däcket att "vikas upp" vid kurvtagning och insidan att vikas ner ännu mer. Det medför att endast ytterkanten av slitbanan har kontakt med vägbanan och innerkantan lyfts. Om fäljen däremot är bredare så att däcksidorna lutar utåt så blir förhållandet bättre. Då kommer slitbanans ändrade lutning att sammanfalla med bilens krängning och då blir det riktigt bra.

Gick det att begripa?

6 585 Inlägg
26 januari 2010
hehehe snygg beskrivning, hoppas Dadde fattar wink jag vet hur bakdäcken kändes på min Amazon & därför jag rekomenderade honom att inte sätta bredare än 165or på 4-tumsfälgrna wink troligen kommer det bli 165or så länge på min PV & säkert på daddes med innan det är klart smile
men betydligt snyggare med 5.90-15 så det blir det om PVn renoveras i framtiden wink
Senast redigerat av farbrorbozze (26 januari 2010)

2 164 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
jag kommer köra med radialdäck, föralltid! tongue och jag är för snål för att köpa några skruvar för 36kr, så jag fixar ordning dom gamla lite wink

och till er andra vill jag bara säga: Tack för att ni följer och skriver! Det värmer en "gammal" mans hjärta (jag är 20år, men känner mig äldre)

Så för att visa min uppskattning, så kommer det en update om typ 5 minuter smile Stay tuned!

2 164 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
Update 26/1 -10

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/847163_0u84y8.jpg
lite packningar smile skall vara alla som behövs för att sätta ihop min gamle b18 igen big_smile Nån som vet hur skitnödigt det är att få bort ALL damm och sånt ur motorn innan man sätter ihop den...?? Den har ju stått i garaget helt öppen ett tag nu.. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24969/847165_54huu9.jpg
gummipluppar för att värmepaketet skall sitta still i själv plåten.. typ.. tongue 9kr styck är fan rena rånet?!

Dagens update smile Mer nog om inte allt för många dar smile Skriv några rader nu! big_smile

6 585 Inlägg
27 januari 2010
Det kostar att renovera en gammal volvo... men var glad att varenda liten pryl finns att köpa wink
sen var det ju en skruvsats... inte en skruv för 36kr big_smile
Senast redigerat av farbrorbozze (27 januari 2010)

2 164 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
Det kostar att renovera en gammal volvo... men var glad att varenda liten pryl finns att köpa wink

mjo, men jag vill inte sponsra dom genom att köpa saker för idiot priser.. (iofs så har det redan skitit sig)
men om mina hade varit dåliga så hade jag väl fått göra det, men dom är inte så dåliga smile plus att jag har tänkt att måla dom svarta, tror jag.. tongue

6 585 Inlägg
27 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

mjo, men jag vill inte sponsra dom genom att köpa saker för idiot priser.. (iofs så har det redan skitit sig)
men om mina hade varit dåliga så hade jag väl fått göra det, men dom är inte så dåliga smile plus att jag har tänkt att måla dom svarta, tror jag.. tongue

Ahh jag tänkte att blanka fina skruvar skulle passa jättefint på det nymålade värmepaketet wink

2 164 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

Ahh jag tänkte att blanka fina skruvar skulle passa jättefint på det nymålade värmepaketet wink

jodå, men mina går att putsa upp smile har ju en bänkslip, så det går ju till och med fort big_smile funderar på att montera ihop värmepaketet imorgon, men det vill väl ingen? för då blir det ju tråkiga bilder på ett helt grymt snyggt värmepaket som alla kommer bli avundsjuka på wink

6 585 Inlägg
27 januari 2010
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:

jodå, men mina går att putsa upp smile har ju en bänkslip, så det går ju till och med fort big_smile funderar på att montera ihop värmepaketet imorgon, men det vill väl ingen? för då blir det ju tråkiga bilder på ett helt grymt snyggt värmepaket som alla kommer bli avundsjuka på wink

själv har jag kartongvis med plåtskruv i garaget så jag behöver inte heller handla såna;)
dessutom massor i rostfritt som man kan högglanspolera om man orkar big_smile
längtar efter V-paketsbilder.

2 164 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
farbrorbozze skrev:
dadde skrev:
farbrorbozze skrev:

själv har jag kartongvis med plåtskruv i garaget så jag behöver inte heller handla såna;)
dessutom massor i rostfritt som man kan högglanspolera om man orkar big_smile
längtar efter V-paketsbilder.

jag klev precis upp ur sängen, och ute är det typ snöstorm... så jag är inte jätte sugen på att gå ut till ladugårn och greja, men jag ska fan göra det.. jag är minst lika sugen på att se resultatet på värmepaketet big_smile

8 Inlägg
27 januari 2010
Alltid kul med Pv, jag har ju ett par stycken jag med! Lycka till med fortsatt renovering!

Sök