VOVLO 850 T5 kass laddtryck

eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

Hej jag har en VOLVO 850 T5 2,0 95a gått ca 19700mil

bilen har ett annat tryckrör med öppen dump och öppet luftfilter

FEL:bilen laddade dåligt (0,2 bar ) uptäckte då en spricka i tryckslangen vid gasspjället

1.bytte slangen ,(gjorde ingen skillnad)

2. turbo var kass så nu har jag bytt turbo 1000kr (gjorde ingen skillnad)

3.har bytt luftmassemätare 704kr (gjorde ingen skillnad)

4.har bytt databox 2150kr (gjorde ingen skillnad)

så vad sjutton kan vara fel nu då ?

Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

mouritsen
30 juli 2009 · 76 Inlägg

Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

Live your life in the fast lane
turbodeath
30 juli 2009 · 2 452 Inlägg

jupp tänkte mest om du har bytt turbo så kan du ju förväxlat slangarna med till magnetventillen...den i mitten går till under luftmassemätaren,sen den första som är markerad går från wastegaten o sist så kommer den tredje som kommer nerifrån o upp kolla så att slangarna ligger rätt med

döden kommer tillbaka
FenioN
30 juli 2009 · 120 Inlägg

WG armen rör sig som den ska?  tryckröret brukar man inte behöva byta de det kan medföra att det tar längre tid att bygga upp laddtryck.

Saab 9-5 2.0t -04
eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

mouritsen skrev:
Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

jag har lossat slangarna på den och satt dit en boostkontroller ,det gjorde ingen skillnad

jag har haynes rep-handbok,har kollat slangarna dom sitter rätt,wg armen rör sig knappt nånting,tryckröret satt på bilen när jag köpte den (laddade 0,4 då)

jag funderar på om den kan ha gått in i "felsäkert läge" kollade tändstiften och läste felkoderna nu och det enda den visar är 1-1-1=inget fel upptäcktes

Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

mouritsen skrev:
Har du kollat magnetventilen? Är den kass så får du bara grundladd.

ska testa en annan MV

Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

turbodeath skrev:
jupp tänkte mest om du har bytt turbo så kan du ju förväxlat slangarna med till magnetventillen...den i mitten går till under luftmassemätaren,sen den första som är markerad går från wastegaten o sist så kommer den tredje som kommer nerifrån o upp kolla så att slangarna ligger rätt med

slangarna sitter där dom ska kollade med rep-hanboken.

eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

FenioN skrev:
WG armen rör sig som den ska?  tryckröret brukar man inte behöva byta de det kan medföra att det tar längre tid att bygga upp laddtryck.

WG armen rör sig knappt någonting

yankeeman
30 juli 2009 · 24 Inlägg

Kollat om den tar tjuvluft nånstans?
Byta div vaccumslangar brukar kunna göra underverk!

eglibulle
30 juli 2009 · 20 Inlägg

yankeeman skrev:
Kollat om den tar tjuvluft nånstans?
Byta div vaccumslangar brukar kunna göra underverk!

har bytt slangarna mellan turbon och MV i samband med turbobytet,

har en dålig slang framme vid insugsröret den går till nån slags ventil som sitter över kylaren ska testa att byta den slangen ,får se om jag hittar nån till som är dålig

Senast redigerat av eglibulle (30 juli 2009)

FenioN
31 juli 2009 · 120 Inlägg

kolla så inte westgaten kärvar och sen kanske du behöver justera lite.  du kan ju även kika in på http://jagrullar.se/

Saab 9-5 2.0t -04
sojderman billackerare
31 juli 2009 · 2 Inlägg

ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?

Audi a4 1,9 tdi "dieselbrännar n" (1997)
eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

sojderman skrev:
ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?

aha ska kolla det när det slutat regna,det går luft genom intercoolern iaf annars skulle inte dumpen pysa

har lossat undre intercooler anslutningen och blåst i den övre ,luften går lätt igenom.

jag tror att denna turbon är kass också eller så är bilen i nåt slags felsäkert läge.

Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

FenioN skrev:
kolla så inte westgaten kärvar och sen kanske du behöver justera lite.  du kan ju även kika in på http://jagrullar.se/

har kollat wastegaten den kärvar inte.

har bytt tändstiften nu (gjorde ingen skillnad)

oki tack för tipset

Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

sojderman skrev:
ventilen över kylaren har ingenting med turbon att göra. den går ner till kolkanistret. är intercoolern tät då?

va ute och kollade lite närmare på intercoolern upptäckte då att det runnit olja under den ,

när jag tittade  under så hittade jag ett litet runt hål framför undre anslutningen ca 2-3mm stort ,

jag startade bilen sen höll jag handen under hålet och gasade det blåste ganska bra genom det lilla hålet .

ska det vara ett runt hål i den ?

Turbotk
31 juli 2009 · 73 Inlägg

Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

Turbotk skrev:
Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

ser ut som nåt pucko har borrat i den, eller kanske är nåt fel i plasten

ska jag testa med en liten skruv ?

Senast redigerat av eglibulle (31 juli 2009)

Turbotk
31 juli 2009 · 73 Inlägg

Testa går ju alltid.Ta lite lim också samtidigt.

eglibulle
31 juli 2009 · 20 Inlägg

Turbotk skrev:
Testa går ju alltid.Ta lite lim också samtidigt.

oki

Pinnenpabacken
31 juli 2009 · 402 Inlägg

eglibulle skrev:

Turbotk skrev:
Testa täppa igen den. Intercoolern ska ju vara helt tät.

ser ut som nåt pucko har borrat i den, eller kanske är nåt fel i plasten

ska jag testa med en liten skruv ?

Hålet på undersidan av ic ska vara där, det är ett dräneringshål för att ev olja ska
kunna rinna ut där. Man kan plugga det om man vill, men det finns där alltså från
fabrik, och har inte med ditt dåliga laddtryck att göra. mvh/Micke.
PS. Testa att rycka väck slangen från wg-klockan, får du inget ladd då, så får du
nog byta turbo.DS.

Senast redigerat av Pinnenpabacken (31 juli 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang