Är det värt med en Mr Cap?

eppaa
9 februari 2010 · 21 Inlägg

sen beror det ju på hur mycket bilen är värd jag skulle ALDRIG lägga 6000 på att polera en bil som inte är värd en hel del. då är det bättre att polera själv visst det blir väl kanske inte riktigt så bra men det blir defenetivt skillnad.
jag hade en röd och jag vet lätt färg att få bra resultat på. 740 som var mer åt det rosa hållet. den var verkligen blekt jag skaffade ett poler medel från 3M som var lite grövre eller vad man ska säga det åt bättre på färgen.
och efter ett par timmar hade jag en knallröd 740 igen den enda nackdelen med det lite grövre medlet var att det räkte att få rotationsriktningen på maskinen fel över ett veck på skärmen till ex i nån sekund för att det skulle gå igenom färgen detta hände på ett ställe som inte syns så bra som tur är. en sån sak undviker man väl om man lämnar in till ett proffs men man lär sig ju av sina misstag så på resten av bilen var jag ju lite försiktigare och tänkte mer på hur jag höll maskinen mot lacken. så har man en billig bil att öva på så prova sen kan man ju polera fin bilen när mean vet lite mer hur man ska gå tillväga

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
9 februari 2010 · 4 418 Inlägg

eppaa skrev:
sen beror det ju på hur mycket bilen är värd jag skulle ALDRIG lägga 6000 på att polera en bil som inte är värd en hel del. då är det bättre att polera själv visst det blir väl kanske inte riktigt så bra men det blir defenetivt skillnad.
jag hade en röd och jag vet lätt färg att få bra resultat på. 740 som var mer åt det rosa hållet. den var verkligen blekt jag skaffade ett poler medel från 3M som var lite grövre eller vad man ska säga det åt bättre på färgen.
och efter ett par timmar hade jag en knallröd 740 igen den enda nackdelen med det lite grövre medlet var att det räkte att få rotationsriktningen på maskinen fel över ett veck på skärmen till ex i nån sekund för att det skulle gå igenom färgen detta hände på ett ställe som inte syns så bra som tur är. en sån sak undviker man väl om man lämnar in till ett proffs men man lär sig ju av sina misstag så på resten av bilen var jag ju lite försiktigare och tänkte mer på hur jag höll maskinen mot lacken. så har man en billig bil att öva på så prova sen kan man ju polera fin bilen när mean vet lite mer hur man ska gå tillväga

Så sant, har man en 740 som man är beredd att bränna sönder lacken på så är det inte värt wink

Men har du en finare bil så kan det helt klart vara värt någon tusenlapp smile

Speedy_g
9 februari 2010 · 18 Inlägg

Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter ang rekond.

Har en Audi diesel som gått 26k, var fruktansvärt sliten i lacken när jag köpte den.
En bil för 30k lämnar jag inte in till Ditech, MrCap etc så jag ställde mig i garaget själv med polarens proffspolermaskin och la en helg på den. Använde Lahegas produkter då syrran jobbade där innan och vi fick köpa billigt. Resultat? Jodå klart mycket mycket bättre än innan plus att det inte hade kostat många kronor men lite tid.

Sen hade jag o brorsan inne en Mustang 65:a på lack, skickade den direkt till Ditech i ängelholm,
När jag sen var o hämtade den så var det verkligen en "WOW"-upplevelse. Helt annorlunda djup i lacken än innan, kostade därefter.

Men det är som sagt upp till en själv vilket man väljer.

Men jag tycker personligen att man ska gå efter värdet på bilen när man väljer.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
9 februari 2010 · 4 418 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
lämna in den hos någon som gör ditec då kan jag lova dig att du blir nöjd!

Allt beror ju på vem som håller i maskinen, som tex här i Ystad så är Ditec riktig skit!! Men uppe i Sthlm, järfälla så var det tex grymt duktiga...

Så kolla ALLTID vem som kommer att hålla i maskinen, då det avgör allt! smile

Bmw_Bertil Ljud freak !
9 februari 2010 · 928 Inlägg

Jaaa sant tongue Men här i kalmar är dom riktigt gryma på det dom gör! big_smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Mitnik
9 februari 2010 ·

Jag har hört mycket skit om Ditec i Malmö med men valde endå att bilda mig en egen uppfattning och lämnade in min bil på både rostskydd och lackkonservering och jag är helnöjd! Sen att min bil inte är värd så mycket i pengar bryr jag mig inte om, skulle inte orka stå och polera den själv, betalar hellre för att få det gjort smile.

Gizze Solfilmsmontör
9 februari 2010 · 68 Inlägg

Torlejf skrev:

HereComesTrouble skrev:
Vi har lackat om för att byta färg, har du nått enklare sätt att byta färg från svart till rosa så får du gärna säga till! tongue

Dom 2-3 timmar jag hänvisade till var för poleringen, ska man sen lack konservera behöver den stå iallefall 12h.

Om du tycker att det kräver ett helt yrkesliv av erfarenheter för att kalla sig "bilvårdsexpert" så får det stå för dig. Kan garantera att jag får fram ett minst lika bra resultat som dig även om jag bara är en glad amatör!

Du saknar en del egenskaper man ska ha för att vara uppskattad på ett forum.
Jag skrev ett helt annat inlägg här innan, men jag tog bort det då du ändå inte hade förstått vad jag skrev.

Att polera en bil på 2 timmar är inte proffsigt, det är långt ifrån.
På den korta tid kan man inte uppnå ett resultat utöver det vanliga.
Det tar två timmar för mig att tvätta min bil, och den är inte ens märkvärdig.

Skulle du duellera med ett proffs gällande bilvård så skulle du inte haft en chans, förresten, hur kan du uttala dig så mycket om polering när du inte ens verkar göra det själv?
Du använder ju inte ens nått lackskydd på bilen?

Nåväl, fortsätt du lacka om bilen istället.

Mvh. David.

Du skriver:
Att polera en bil på 2 timmar är inte proffsigt, det är långt ifrån.
På den korta tid kan man inte uppnå ett resultat utöver det vanliga.

Han/hon har ju en nylackad bil så då krävs det inte så mycke förarbete wink
kanske så han/hon ser på det hela vad vet jag heheh.
Men jag håller med er helt att det tar lång tid att få det tiktigt gjort.
Vill man ha det tiktigt gjort. Lämna in bilen till ett proffs och inte till någon klåpare.

Montering av solfilm, säkerhetsfilm, fönsterdekor, skylt & bildekor. www.solskyddscenter.com
Torlejf Bilvårdstönt.
9 februari 2010 · 1 109 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
När jag jobbade på bil rekond firma så tog det 1 timme att avfetta lera och torka bilen, Sen tog det ca 3 timmar att maskera polera försegla och damsuga bilen invändigt! Det tar sin lilla tid att få det bra ! smile

Skämtar du med mig?

3 timmar för polering, lackskydd och städ invändigt är ju ett skämt.

En firma som stressar så mycket skulle jag aldrig låta polera min bil, hur billiga dom än är.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
lindell90
9 februari 2010 · 876 Inlägg

Torlejf skrev:

Bmw_Bertil skrev:
När jag jobbade på bil rekond firma så tog det 1 timme att avfetta lera och torka bilen, Sen tog det ca 3 timmar att maskera polera försegla och damsuga bilen invändigt! Det tar sin lilla tid att få det bra ! smile

Skämtar du med mig?

3 timmar för polering, lackskydd och städ invändigt är ju ett skämt.

En firma som stressar så mycket skulle jag aldrig låta polera min bil, hur billiga dom än är.

Mvh. David.

först när du sa en timme på bara avfettning, lera och torka tyckte jag lät ok även om jag lägger ca 2 timmar på tvätt inför polering. Men 3 timmar på resten? Min gamla og900 la jag 16 timmar på i bara polering innan jag var nöjd även om det skulle gå att få det bättre (tog slut på det fina polermedlet).
Normalt sett lägger jag 8- 10 timmar på endast polering och lackförsegling. Något mindre på bilar som är i bra skick i lacken.

Så 3 timmar på firma tycker jag låter väldigt oseriöst med både maskering, polering, lackskydd och invändig städning.

vr6rotrex
9 februari 2010 · 248 Inlägg

bilhandlar rekond så visst då är 3-4 timmar acepterat ,men då är det oftasts enstegs polering som gäller och gärna kladdiga saker som döljer mycket smile
,är man ute efter att få bort alla repor och få en fin glans så tar det bra mycket längre tid ,dock ska man ju även tänka på att olika medel arbetar olika ,maskin val mm,själv lägger jag ner kanske för mycket tid på slutfinnish men å andra sidan har man igen det när kunden verkligen ser skillnaden

alla lacker är olika ,mjuka /hårda ,ja man kan hålla på att snacka om tids åtgång hur mycket som helst

själv räknar jag alltid med minst 7timmar för ett seriöst och riktigt gjord polering beroende på skick lack mm ,å då räknar jag inte med tvätt tiden

gör du det fortare så ok för mig ,alla gör vi olika

polering 0706-903247
Volkswagen Lupo 1.8t quattro "4wd 520Hk 590Nm" (2000)
Cupra_
12 februari 2010 ·

Säger som så många andra, man kan inte som vanlig lekman få ett lika bra resultat som om ett proffs med riktiga grejer gör det.

En annan grej jag tänkte på är att många verkar jämföra Mr.Cap och Ditec rakt av. Det känns väl sådär.. Jag har haft inne en bil på varje ställe. "Finishen" på lacken var väl i princip lika bra, snyggt och blankt. Båda bilarna som lämnades in var nya så jag antar att det var minimalt/enklare förarbete. Båda bilarna var metallic skall tilläggas. Men där upphör alla likheter..

På Mr. cap´s hemsida står det att huvudsyftet med deras lackbehandling "FormulaU" INTE är att  försegla/skydda lacken mer än mot vatten och smuts (Som en vanlig vaxning fast något hållbarare med andra ord).  Medan Ditec går in i lacken på ett helt annat sätt.

Polering/vaxning vet ju de flesta vad man får ut av det, blank och fin bil, förhoppningsvis utan repor och mer lättvättad. Ditec:ade bilar blir ju mjuka i lacken upp till 2 veckor efter behandling, därför ska man helst inte tvätta bilen alls, och om man måste så enbart spola av med vattenslang för att undvika repor under härdningsprocessen. Därefter blir lacken riktigt stenhård.
Bilen som hade varit på Mr. cap blev ju lika ful som innan efter ett par månader medan den som varit på Ditec höll sig snygg och fick INGA märken av dubb m.m. som jag såg träffade rakt på huven. Visst, kan mkt väl ha varit ren tur att det inte blev något men jag upplever att Ditec är betydligt hållbarare och även skyddar bättre mot repor och stenskott, något som de även skriver på sin hemsida och har bevis för då statens provningsanstalt/institut har testat (testet finns för övrigt på hemsidan).

Nu låter det som värsta reklamen för Ditec, men jag kommer aldrig mer välja Mr. cap, då gör jag det hellre själv för 5-600 spänn. Däremot känns det som om Ditec gör mer än att bara hålla bilen blank..

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
12 februari 2010 · 4 418 Inlägg

Jag kan lova dig att det var underarbetet på Mr.Cap som var problemet.
Sen som oberoende rekondare, med insyn i både Ditec, Mr.Cap och TefCar så kan jag utan att överdriva säga att Ditec ljuger så klockorna stannar med sin marknadsföring. Finns inget lackskydd på jorden som kan skydda mot dubb/stenskott. Ditec har fått fruktansvärt mycket skit för detta genom åren. Det kallas mördande reklam.

Om jag nu skulle välja. Så väljer jag ett företag som har ett lackskydd som konstant utvecklas med den senaste teknologin. Det gör faktiskt Mr.Cap och mig veterligen har Ditec samma skydd sen 1900-talet utan förändring. Visst att Ditec är bra, lika bra som alla andra .. Men att höja dom till skyarna är absolut fel.

Så med detta sagt så återigen .. VEM är det som polerar och lägger lackskyddet? Det är A och O för allt.

Quadrablast skrev:
Säger som så många andra, man kan inte som vanlig lekman få ett lika bra resultat som om ett proffs med riktiga grejer gör det.

En annan grej jag tänkte på är att många verkar jämföra Mr.Cap och Ditec rakt av. Det känns väl sådär.. Jag har haft inne en bil på varje ställe. "Finishen" på lacken var väl i princip lika bra, snyggt och blankt. Båda bilarna som lämnades in var nya så jag antar att det var minimalt/enklare förarbete. Båda bilarna var metallic skall tilläggas. Men där upphör alla likheter..

På Mr. cap´s hemsida står det att huvudsyftet med deras lackbehandling "FormulaU" INTE är att  försegla/skydda lacken mer än mot vatten och smuts (Som en vanlig vaxning fast något hållbarare med andra ord).  Medan Ditec går in i lacken på ett helt annat sätt.

Polering/vaxning vet ju de flesta vad man får ut av det, blank och fin bil, förhoppningsvis utan repor och mer lättvättad. Ditec:ade bilar blir ju mjuka i lacken upp till 2 veckor efter behandling, därför ska man helst inte tvätta bilen alls, och om man måste så enbart spola av med vattenslang för att undvika repor under härdningsprocessen. Därefter blir lacken riktigt stenhård.
Bilen som hade varit på Mr. cap blev ju lika ful som innan efter ett par månader medan den som varit på Ditec höll sig snygg och fick INGA märken av dubb m.m. som jag såg träffade rakt på huven. Visst, kan mkt väl ha varit ren tur att det inte blev något men jag upplever att Ditec är betydligt hållbarare och även skyddar bättre mot repor och stenskott, något som de även skriver på sin hemsida och har bevis för då statens provningsanstalt/institut har testat (testet finns för övrigt på hemsidan).

Nu låter det som värsta reklamen för Ditec, men jag kommer aldrig mer välja Mr. cap, då gör jag det hellre själv för 5-600 spänn. Däremot känns det som om Ditec gör mer än att bara hålla bilen blank..

Senast redigerat av Jill (12 februari 2010)

Larpa Bilvårdsexperten.se
12 februari 2010 · 374 Inlägg

Har jag inte helt fel nu så har jag för mig att Ditecs test som dom hänvisar till är sen 1986.. Mycket har hänt med lackerna sedan dess.. Så jag håller med föregående talare! Jag själv föredrar ett märke/företag där det finns en riktigt bra serie produkter som man kan fortsätta sköta bilen med. Och där man inte går ut med garantier som vilseleder kunderna.. Att lämna garantier på ett lackskydds hållbarhet är i princip bara struntprat..

Quadrablast skrev:
Säger som så många andra, man kan inte som vanlig lekman få ett lika bra resultat som om ett proffs med riktiga grejer gör det.

En annan grej jag tänkte på är att många verkar jämföra Mr.Cap och Ditec rakt av. Det känns väl sådär.. Jag har haft inne en bil på varje ställe. "Finishen" på lacken var väl i princip lika bra, snyggt och blankt. Båda bilarna som lämnades in var nya så jag antar att det var minimalt/enklare förarbete. Båda bilarna var metallic skall tilläggas. Men där upphör alla likheter..

På Mr. cap´s hemsida står det att huvudsyftet med deras lackbehandling "FormulaU" INTE är att  försegla/skydda lacken mer än mot vatten och smuts (Som en vanlig vaxning fast något hållbarare med andra ord).  Medan Ditec går in i lacken på ett helt annat sätt.

Polering/vaxning vet ju de flesta vad man får ut av det, blank och fin bil, förhoppningsvis utan repor och mer lättvättad. Ditec:ade bilar blir ju mjuka i lacken upp till 2 veckor efter behandling, därför ska man helst inte tvätta bilen alls, och om man måste så enbart spola av med vattenslang för att undvika repor under härdningsprocessen. Därefter blir lacken riktigt stenhård.
Bilen som hade varit på Mr. cap blev ju lika ful som innan efter ett par månader medan den som varit på Ditec höll sig snygg och fick INGA märken av dubb m.m. som jag såg träffade rakt på huven. Visst, kan mkt väl ha varit ren tur att det inte blev något men jag upplever att Ditec är betydligt hållbarare och även skyddar bättre mot repor och stenskott, något som de även skriver på sin hemsida och har bevis för då statens provningsanstalt/institut har testat (testet finns för övrigt på hemsidan).

Nu låter det som värsta reklamen för Ditec, men jag kommer aldrig mer välja Mr. cap, då gör jag det hellre själv för 5-600 spänn. Däremot känns det som om Ditec gör mer än att bara hålla bilen blank..

Cupra_
12 februari 2010 ·

Kan mkt väl ha varit slarv med underarbetet som gjorde att bilen från mr. cap snabbare blev ful. Självklart överdriver de flesta sin marknadsföring, som i de flesta branscher. Personligen blev jag iaf mer nöjd med Ditec oavsett och jag tyckte att det höll bättre. Firmorna jag var hos var Ekerö bilvårdcenter (Ditec) och Mr. Cap i Bromma.  Det enda jag anmärkte på var som sagt skillnaden i hållbarhet. I övrigt var båda lika bra, inga tvättrepor eller så kvar, blankt och fint hos båda.

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
12 februari 2010 · 4 418 Inlägg

Quadrablast skrev:
Kan mkt väl ha varit slarv med underarbetet som gjorde att bilen från mr. cap snabbare blev ful. Självklart överdriver de flesta sin marknadsföring, som i de flesta branscher. Personligen blev jag iaf mer nöjd med Ditec oavsett och jag tyckte att det höll bättre. Firmorna jag var hos var Ekerö bilvårdcenter (Ditec) och Mr. Cap i Bromma.  Det enda jag anmärkte på var som sagt skillnaden i hållbarhet. I övrigt var båda lika bra, inga tvättrepor eller så kvar, blankt och fint hos båda.

Det viktigaste är självfallet att du som kund är nöjd cool
Då är det med all sannolikhet bra gubbar som jobbar på Ekerö Bilvårdscenter som gjorde din bil fin, vilket du skall framhålla tycker jag smile

A73X BMW för hela slanten!
13 februari 2010 · 38 Inlägg

Om man känner att man verken har tid eller någon som helst kunskap om att rekonda, så tycker jag att det kan vara värt pengarna att lämna in bilen hos tex. Mr cap. Men om man har lite kunskap och alltid är noga och tar sig tid till bilen så handlar det inte speciellt mycket om vem som håller i trissarn:) Tyngden ligger mycket på vilka produkter man använder sig av, just "rubbing" biten kan det vara en fördel att ha gjort några gånger innan men resten som interiör och dylikt beror det väldigt mycket på valet av produkten och kvaliteten på den.

Biltemas produkter är ju inte till att rekommendera när det gäller bilvård..!

Turbomatte Lackerare/Rekondare
14 februari 2010 · 834 Inlägg

A73X skrev:
Om man känner att man verken har tid eller någon som helst kunskap om att rekonda, så tycker jag att det kan vara värt pengarna att lämna in bilen hos tex. Mr cap. Men om man har lite kunskap och alltid är noga och tar sig tid till bilen så handlar det inte speciellt mycket om vem som håller i trissarn:) Tyngden ligger mycket på vilka produkter man använder sig av, just "rubbing" biten kan det vara en fördel att ha gjort några gånger innan men resten som interiör och dylikt beror det väldigt mycket på valet av produkten och kvaliteten på den.

Biltemas produkter är ju inte till att rekommendera när det gäller bilvård..!

Gäller samma med lackering och så också eller?

irie
14 februari 2010 ·

Har alltid lämnat in mina nya bilar för lackkonservering och har testat olika firmor (med varierande resultat), här är mina synpunkter på dom firmorna jag har anlitat:

PermaShine
Denna "lackkonservering" kan jag inte rekommendera, höll inte alls länge. Visst var den fin och lättskött dom första tre månaderna men sedan fanns det inte mycket behandling kvar. Anledningen till att jag överhuvudtaget testade dom var priset, 1:a behandlingen kostade ungefär som övriga firmor men INGEN återbehandling behövdes. Kvalificerat skitsnack kallar jag det.
(Jobbet utfördes av Perma Shine Lackkonservering, Ågatan, Mölndal)

Mr.Cap
Var mycket nöjd med deras behandling, återbehandling var 12:e månad. Använder deras egna produkter när jag tvättade och dom fungerade mycket bra, var inte speciellt dyra heller (finns många dyrare medel på t.ex. bensinstationer som dessutom är sämre).
(Jobbet utfördes av Mr.Cap, Importgatan, Göteborg)

Ditec
Hade hört mycket gott om dom så jag tänkte testa på min nuvarande bil efter att ha använt Mr.Cap på mina två senaste bilar. Totalpriset skiljer inte mycket från Mr.Cap, dyrare grundbehandling men fördelen var att återbehandlingen sker var 18:e månad.
Tyvärr så håller inte behandlingen i 18 månader, märkte ett klart sämre skydd redan efter 9 månader.
(Jobbet utfördes av Göteborg Bilvård Center, Katrinerovägen, Göteborg)

TefCar
Har inte anlitat dom då jag blivit avrådd av tre av varandra oberoende personer, samtliga arbetar med billackering/bilvård. Vet inte varför dom skulle vara sämre men om jag minns rätt så var det något med att deras produkter innehåller ett ämne som reagerar med lacken på ett negativt sätt.


Detta är naturligtvis mina egna uppfattningar, finns garanterat dom som har omvända uppfattningar.
Huvudsaken är att man själv är nöjd med resultatet, om det är Ditec, Mr.Cap (eller gud förbjude, PermaShine) som gör jobbet är helt upp till bilägaren. Förtroendet för att behandla min nästa bil går i alla fall till Mr.Cap.

Senast redigerat av irie (14 februari 2010)

swingminx
7 maj 2010 · 143 Inlägg

Kan någon rekommendera BRA ställen här i Karlstad som man kan lämna in bilen hos?

The One Who Saves He Haves
Farleykarley
2 juni 2010 · 406 Inlägg

pakk skrev:
Kan någon rekommendera BRA ställen här i Karlstad som man kan lämna in bilen hos?

Mr Cap kan jag rekommendera cool

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang