Jag vill hålla med trådskaparen.
Jag tycker ryttare ska plocka bort skiten efter sig. Vägskatt är dock att överdriva.
Och ja, jag tycker hästskit ska bort från skogsstigar också. Det är inte så svårt om man tänker efter, allt man behöver göra är ta en spade och kasta ner det i en grop eller ett dike så löser regnet upp det till näring, och oftast rider folk på landet.
Att kliva av hästen för detta kan vara direkt olämpligt på många ställen, speciellt om man rider ensam. Men har man någon på cykel bakom (nyttjar alltid tjejen som har hästar i stallet hos morsan) så kan den personen ha med en spade, för det är långt från olämpligt att en cyklist stannar. Om man som ryttare känner sin häst vet man hur det beter sig innan den uträttar behov, då kan man ta ett par kliv åt sidan från ställen där människor går eller bilar kör.
Om man inte känner sin häst så bra bör man överväga om man ska vara nära trafik med hästen, för då kan det vara mer saker man inte vet, som hur hästen reagerar om någon tutar eller kör förbi i hög fart. (Jag vet att man inte ska det, men det finns folk till allt.)
I absolut värsta fall för ryttaren så går det att ta bilen/på cykeln/mopeden/gå den runda man just ridit och åtgärda avföringen.
Varför ska då ryttare göra detta?Tänk att du är ute och går med någon du tycker om och ser en skogsstig, går in på den och det går inte att gå där pga högar av hästskit. Ska det vara så? Eller ska alla få njuta av naturen?
Och som några sagt, hundägare får ta hand om den skit som blir, och vi vet alla hur j***a sura vi blir när folk inte gjort det, så ska det då vara skillnad med andra djur som lämnar större spår?
Men jag lyssnar gärna på vad ni som handskas med hästar oftare än jag och ser vad ni har för argument för att inte ta bort det.
För om ni inte ska plocka undan så ska ju ingen annan heller och då spårar det verkligen ur fort.

Och för er som inte sett hästar gå mitt i vägen - har ni varit på vägar nära ett stall? Givetvis går ingen mitt på E4 med en häst, men de vägar som nyttjas under ridturen och som har lite trafik brukar många tyvärr rida i mitten av. När det är grusväg hänvisas det ofta till att det är lite mjukare och skonsammare för hästen att gå där bilarna inte packat gruset lika hårt. Går att förstå anledningen, men riskerna med att rida mitt i vägen lär sig många den hårda vägen.