4666
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

Man blir ensam om man vill ha hela.
174 Inlägg
15 augusti 2009
Hej och välkommen till Dagens I-landsproblem.

Här diskuterar vi så triviala saker som ozonlagrets inverkan på kvinnors bröststorlek, hur många kilo sockerrör en medelsnittsbrasilianare kan skörda på 35 minuter och hästbajs i det svenska vägnätet.

Jösses.... roll

Har du svårt att koncentrera dig på vägen om en häst befinner sig i vägkanten kanske du skulle ta och fundera på att lämna in ditt körkort till närmaste polisstation och be att de tar hand om det så du kan ta bussen hädanefter.

Åka kollektivt är, att åka med personer man inte vill umgås med,
på en tidpunkt som inte passar och till en plats man inte vill åka.

Muttley
15 augusti 2009
blacken skrev:
Oceanmist skrev:
Men snälla yikes de äter ständigt vegetariskt det blir en viss skillnad

Kom inte och säg att hästskit inte luktar illa, liasom skit är skit och det stinker oavsett. och dom som skiter värst är hästar och vegeterianer..

även ryttare som inte tvättar sig efter de umgåtts med pållen luktar ren skit. Och de är äckligt.

Och de som rider kan väl plocka med sig en skyffel på ryggen och skotta undan bajset när deras häst skiter.

Och trådskaparen du får väl skaffa ljuddämpare på bilen om du inte kan passera en häst i 70. jag håller bara ut åt sidan och glider förbi i 70 på 70.

Och De är faktiskt värre med bönderna som tvunget alltid ska köra ivägen med sina traktorer på vägarna när man är stressad.
Och de är inklusive alla atraktorer och sådant onödigt som borde köras på grusvägar.

Men ja vegetariskt bajs är äckligt och luktar riktigt med skit..

715 Inlägg
15 augusti 2009
om dem bara skitit på vägen men kusarna skiter ju på cykelvägar och så också

2 Inlägg
15 augusti 2009
mulleina skrev:
om dem bara skitit på vägen men kusarna skiter ju på cykelvägar och så också

Så rätt! Hur jobbigt som helst

12 086 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Stackars djur säger ja bara.. dock har inte jag sett en polishäst med detta..
Jo de e sant men som jag skrev nedan inte lätt att plocka upp.

Stackars häst?

Stackars oss jävlar som måste stå ut med lukten och synen av deras skit, som du inte vill plocka upp för att de är för jobbigt.

4 005 Inlägg
15 augusti 2009
Det är ju inte så många hästar som är på vägarna direkt... Låt dem gå den lilla biten.
Värre är det med alla jävla hundägare som inte plockar upp bajset efter sig...

Seg bôvel
322 Inlägg
15 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Stackars djur säger ja bara.. dock har inte jag sett en polishäst med detta..
Jo de e sant men som jag skrev nedan inte lätt att plocka upp.

Inte lätt att plocka upp?
Kan förstå att det är omständigt att hoppa av/på hästen, men varför inte åka dit och skyffla in skiten i skogen efter att man ridit klart?
Senast redigerat av DuelBall (15 augusti 2009)

1 339 Inlägg
15 augusti 2009
Det är INGEN LITEN BIT, eller ja de beror på hur långt man tycker en liten bit är...Om hästarna här nere går en liten bit så är det väll en liten bit 3-5 Km. Kan säga att många ryttare älskar att rida omkring här i byn också mad
Senast redigerat av Volvo740an (15 augusti 2009)

Sleeper
3 084 Inlägg
16 augusti 2009
tycker man kan mata sin häst med laxermedel några dagar innan man ska rida smile

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
16 augusti 2009
Vilket j*vla i-lands problem big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

174 Inlägg
16 augusti 2009
fan va arg jag blev när ja lästen skiten, tänkte citera varje liten skit sak som den där bruden skrev och skriva en hel jävla bok med massa fula ord osv men håller mig kortfattat

men rid föri helvete bredvid vägen då, hur jävla svårt kan de va!?
och om att hästskit inte luktar, jo jävlar i mig är du född igår eller

203 Inlägg
16 augusti 2009
Så farligt är det ju ändå så inte.
Har nog aldrig sett en ryttare/ryttarina som gått mitt i vägen med hästen. Utan de ligger allt duktigt ute i kanten.
Har man problem med att sakta ner, hålla ut, och sedan köra om bör man allvarligt fundera på om man är lämpad som bilförare.

Man skall visa hänsyn till andra i trafiken, gäller även fotgängare etc.
Sen att det ligger lite skit på vägarna kan jag förstå att det irriterar folk som har bling bling fälgar, eller där hästarna skiter på cykelvägar.

Annars är det värre med cyklisterna på främst 70-vägar. De kan ju vingla lite hursom och ha noll koll bakåt.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
16 augusti 2009
Jag vill hålla med trådskaparen.
Jag tycker ryttare ska plocka bort skiten efter sig. Vägskatt är dock att överdriva.

Och ja, jag tycker hästskit ska bort från skogsstigar också. Det är inte så svårt om man tänker efter, allt man behöver göra är ta en spade och kasta ner det i en grop eller ett dike så löser regnet upp det till näring, och oftast rider folk på landet.
Att kliva av hästen för detta kan vara direkt olämpligt på många ställen, speciellt om man rider ensam. Men har man någon på cykel bakom (nyttjar alltid tjejen som har hästar i stallet hos morsan) så kan den personen ha med en spade, för det är långt från olämpligt att en cyklist stannar. Om man som ryttare känner  sin häst vet man hur det beter sig innan den uträttar behov, då kan man ta ett par kliv åt sidan från ställen där människor går eller bilar kör.
Om man inte känner sin häst så bra bör man överväga om man ska vara nära trafik med hästen, för då kan det vara mer saker man inte vet, som hur hästen reagerar om någon tutar eller kör förbi i hög fart. (Jag vet att man inte ska det, men det finns folk till allt.)
I absolut värsta fall för ryttaren så går det att ta bilen/på cykeln/mopeden/gå den runda man just ridit och åtgärda avföringen.

Varför ska då ryttare göra detta?

Tänk att du är ute och går med någon du tycker om och ser en skogsstig, går in på den och det går inte att gå där pga högar av hästskit. Ska det vara så? Eller ska alla få njuta av naturen?

Och som några sagt, hundägare får ta hand om den skit som blir, och vi vet alla hur j***a sura vi blir när folk inte gjort det, så ska det då vara skillnad med andra djur som lämnar större spår?

Men jag lyssnar gärna på vad ni som handskas med hästar oftare än jag och ser vad ni har för argument för att inte ta bort det.
För om ni inte ska plocka undan så ska ju ingen annan heller och då spårar det verkligen ur fort. hmm

Och för er som inte sett hästar gå mitt i vägen - har ni varit på vägar nära ett stall? Givetvis går ingen mitt på E4 med en häst, men de vägar som nyttjas under ridturen och som har lite trafik brukar många tyvärr rida i mitten av. När det är grusväg hänvisas det ofta till att det är lite mjukare och skonsammare för hästen att gå där bilarna inte packat gruset lika hårt. Går att förstå anledningen, men riskerna med att rida mitt i vägen lär sig många den hårda vägen. sad
Senast redigerat av sirmiro (16 augusti 2009)

Sleeper
3 084 Inlägg
16 augusti 2009
Nu tycker jag vi lugnar ner oss, och ser på "karatesparkarfilm" på 6:an

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 259 Inlägg
16 augusti 2009
Förstår inte vad hästar har på vägen att göra.. Själv bor jag i ett område där det finns fullt med stall i krokarna. Har ca 2km grusväg hem och det är nästan varje dag man möter en häst, ställer den sig inte på bakbenen så ställer den sig tvärs över vägen o bara trampar.. jäkla opålitliga hispiga djur.. inget som hästen kan rå för men ett djur med inbyggd "flyende mekanik" i generna har ju inget på en livlig väg att göra! På grusvägen hem är det 70(förövrigt helt omöjligt att hålla 70 så jag ligger oftast i 30-40 då jag också vill hålla min bil ren och dammfri) och kör man förbi en psykhäst som visar hela ögonviterna i 30km/h så får man en sur min från ryttaren.... Som att det är mitt fel att ditt djur inte kan bli passerad av en bil? Vad har den då på vägen att göra?!?!?!?! Inte fan går jag ut med min hund mitt i stan om den får psykspel varenda gång en bil eller människa går förbi!!!! Är sjukt trött på alla sura miner från ryttarna som inte fattar att det är dom som är problemet.. Och ett pucko till granne som vi hade här uppe tränade sina travhästar på grusvägen.. Med en sån där sulki bakom.. minst 5 gånger i veckan man fick kasta sig i diket för att inte fronta med en häst som kom i full sula bakom en böj..

Finns inget att diskutera, förbjud hästar på vägen för där har inte dom där hispiga djuren absolut inget att göra! Att ta sig närmaste väg till skogen för att rida och att man då måste gå en LITEN bit på vägen är en sak men här uppe används vägen som travbana o så tycker iaf inte jag att det ska vara!

Kan ju inte påstå att hästskit är speciellt äckligt om man jämför med tex hundskit som är bra mycket äckligare men att inte plocka upp efter hästen "det som bara är gräs" är riktigt dålig stil..

Jag stannade o pratade med en ryttare en gång efter att hon hyttat med näven efter mig när passerade henne med bilen så lugnt o försiktigt som jag bara kunde, såg henne dessutom 100meter innan jag passerade henne så allt gick hur bra som helst ända tills jag var jäms med (höll 100% jämn gas hela tiden för att inte skrämma djuret med plötsliga ljud) men då börja hästjäkeln studdsa o ha sig och hon hyttade efter mig så jag stannade o frågade vad jag gjort för fel och jag förklarade mina åsikter om psykodjur på vägen och hon gnällde om min bil osv osv(ja väldigt dumt av mig att åka bil på VÄGEN) hur som helst så ställde sig hästen o sket mitt i vägen och jag frågade om hon skulle plocka upp det, "det är ju bara gräs sa hon surt", Jaha svarade jag om jag sätter mig o skiter och vägrar plocka upp det efter mig och rättfärdigar det med att "det är ju inget äckligt, det är ju bara en kebabpizza" är det okej?!?! Då svarade hon inte och jag hoppade in i bilen o åkte.. hoppas hon fick sig en tankeställare att hästskit kanske inte är okej för alla utan bara för dom som har hästar och det annat folk än hästfolk som tvingas komma i kontakt med hästskit ofrivilligt på allmänna vägar..

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

529 Inlägg
16 augusti 2009
Det jag tycker är värst är ju att hästarna/ryttarna har inget ansvar när det är en bil inblandad. Tex om du har parkerat din bil på en P-ficka och springer i skogen och pinkar sen när du kommer tillbaka så står en häst med ryttare där och hon/han säger att hästen blev rädd för en annan bil och sparkade in din framskärm, så behöver ryttaren inte ersätta det. Det är helt enkelt ditt fel!

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

Emelie Hallberg
829 Inlägg
1 571 Inlägg
16 augusti 2009
Bara att sakta ner ordentligt och hålla ut. Det är inte svårare än så. Det är i 9 fall av 10 en ung söt tjej som rider omkring dessutom. smile

Däremot borde alla cyklister gå och dränka sig.

Diktator
968 Inlägg
16 augusti 2009
håll andan i 30 sekunder, håll ut på vägen i 30 sekunder... sådär, erat problem värkar ju vara rätt lätt löst? så jävla komiskt att ni klagar på hästar och stall och skit, bor ni på landet får ni fan ta skiten... jag hatar Svenssons och jävla labradorer, men jag har ändå valt att leva med dom frivilligt och får därför ta konsekvenserna av mitt val.

brukar det inte vara norm att man städar upp efter hästen? det gör dom iallafall här där dom rider, inte svårt att ha med sig en fältspade från ÖB med och skotta undan skiten när man rider tillbaks..

GREASEMONKEY
822 Inlägg
16 augusti 2009
Trådstartare
Det var ett riktigt hett ämne detta smile
Jag delade med mig av mina tankar då jag bor nära ett stall.
Nu vevar dom inte med nävarna mot mig för att jag är snäll mot dom och saktar ner, dock finns det ett fåtal som gör det ändå... En del tackar faktiskt, men dom är få !!!
Borde det inte krävas någon typ av tillstånd åtminstone, en kille som framför en EU moppe i dag måste ha ett körkort/bevis på att han är lämplig i trafiken, det borde man ha på en häst också då djuret klassas som ett fordon... undrar om dom måste ha traffikförsäkring... det har dom knappast ! men en vanlig djurförsäkring har nog dom flesta, då borde försäkringen gälla när t ex en häst sparkar på en parkerad bil...
Jag anpassar mig gärna lite mer efter dom om dom anpassar sig efter mig som bilist och tar bort bajset efter sig, om dom kan gå på en väg så är den nog tillräkligt lugn för att dom ska kunna stanna snabbt och sparka ner skiten i diket.

Och ja detta är ett I lands problem !
Senast redigerat av 770_EVOLVE (16 augusti 2009)

Mvh S.Österdahl

Sök