3433
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Mortalis skrev:
Har du rätt hastighet så hinner du veja, men men

Det är ju inte fråga om att man ska köra slalom på vägen heller ??

Jag läste lite på www.bukefalos.com forumet och har kommit fram till att:

1. Hästbajs ska inte ligga på vägen då de flesta från båda sidor tycker att det ska ner i diket (godkännt)

2. Om ryttaren ska få vara på vägen utan lämplighets intyg / trafikförsäkring är en fråga som bara regeringen kan ta ställning till, men de verkar som alla ryttare än sålänge tycker det är okej att framföra sitt fordon (häst) på allmän väg utan något som helst krav från någon lagstadga (som jag uppfattat det), jag anser att det är ett måste då jag som bilförare inte vill bli skyldig till en mindreårig tjej/killes olycka med häst för att min bil skrämmer hästen (fordonet) som personen i fråga färdas på för att jag har alla skyldigheter mot mig, medans ryttaren färdas på en räkmacka ..

Jag syftade på det tillfälle då man upptäcker det för sent. En bil kan ligga just framför och precis hinna väja och man själv inte hinner. En kurva med ett litet krön så man inte ser det innan det är för sent. Det är en sak att göra en undanmanöver när man är redo att den ska komma, men när den kommer oväntat kan det gå galet, och tänk undanmanövern under ett möte, så det bör hållas rent på vägarna från alla sidor.

Ang. punkt 2 skulle det vara som att införa ett cykelkörkort, vilket blir väldigt omständigt och dyrt jämfört med det de återgäldar, då man kan beskatta bilar mer än cyklar.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
sirmiro skrev:
770_EVOLVE skrev:
Mortalis skrev:

Det är ju inte fråga om att man ska köra slalom på vägen heller ??

Jag läste lite på www.bukefalos.com forumet och har kommit fram till att:

1. Hästbajs ska inte ligga på vägen då de flesta från båda sidor tycker att det ska ner i diket (godkännt)

2. Om ryttaren ska få vara på vägen utan lämplighets intyg / trafikförsäkring är en fråga som bara regeringen kan ta ställning till, men de verkar som alla ryttare än sålänge tycker det är okej att framföra sitt fordon (häst) på allmän väg utan något som helst krav från någon lagstadga (som jag uppfattat det), jag anser att det är ett måste då jag som bilförare inte vill bli skyldig till en mindreårig tjej/killes olycka med häst för att min bil skrämmer hästen (fordonet) som personen i fråga färdas på för att jag har alla skyldigheter mot mig, medans ryttaren färdas på en räkmacka ..

Jag syftade på det tillfälle då man upptäcker det för sent. En bil kan ligga just framför och precis hinna väja och man själv inte hinner. En kurva med ett litet krön så man inte ser det innan det är för sent. Det är en sak att göra en undanmanöver när man är redo att den ska komma, men när den kommer oväntat kan det gå galet, och tänk undanmanövern under ett möte, så det bör hållas rent på vägarna från alla sidor.

Ang. punkt 2 skulle det vara som att införa ett cykelkörkort, vilket blir väldigt omständigt och dyrt jämfört med det de återgäldar, då man kan beskatta bilar mer än cyklar.

Nja håller inte med där, cykeln har ingen egen vilja och är en ganska enkel uppfinning, hästen bör du ha ett bevis på att du kan hantera, för många där ute på vägarna har NOLL koll på sitt djur tyvärr, alltså att du är lämplig till att dra ut ett flera 100 kilo tungt djur på vägen som kan göra precis som den vill när den själv tycker, om ryttaren inte har tillräcklig uppfattning och kontroll på hur sin häst fungerar.

Mvh S.Österdahl

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Nja håller inte med där, cykeln har ingen egen vilja och är en ganska enkel uppfinning, hästen bör du ha ett bevis på att du kan hantera, för många där ute på vägarna har NOLL koll på sitt djur tyvärr, alltså att du är lämplig till att dra ut ett flera 100 kilo tungt djur på vägen som kan göra precis som den vill när den själv tycker, om ryttaren inte har tillräcklig uppfattning och kontroll på hur sin häst fungerar.

Du missförstod mig nog lite.
Givetvis är det mer saker som kan gå fel med att hantera en levande varelse än ett dött ting. Och det finns större skäl för mer utbildning och eventuellt ett prov för att visa att man kan sakerna. Så syftet är bra men det finns ett stort bekymmer - ekonomi.

Med bilkörkortet får transportstyrelsen in pengar genom bl.a. fordonsskatt vilket står för de kostnader de har till olika saker. Ska man ha "körkort" på alla som kan tänkas rida på väg blir det samma sak som att ha det till alla som cyklar. Det är en stor mängd människor som måste göra teorin för ett normalt körkortför att visa att de vet vad som gäller och även ett kunskapsprov om vi ska uppfylla det du önskar. Detta utan att den personen kommer dra in några pengar till staten men det fordon de nyttjar. Att det sedan är väldigt många som ska göra det gör det ännu värre. Sen kommer anledningen till att jag tog det som cykel. Ska du få köra cykel/moped på vägarna utan att visa att du kan det, men inte sitta på en häst? Så inför man ett "körkort" för annat än motordrivna fordon så behöver man göra det för alla fordon vi har, vilket gör det ohållbart. sad

Idén är bra, speciellt för 0-visionen. Men det är så omfattande att det är bättre med dagens regler. hmm

EDIT: Sen det med noll-koll, många som har körkort saknar koll på sin bil, många som cyklar saknar koll på sin cykel och många som rider har mer koll på sin häst än vi kan tänka oss. Titta på dressyr. yikes Det klarar inte ens min bil. wink
Senast redigerat av sirmiro (18 augusti 2009)

GREASEMONKEY
822 Inlägg
18 augusti 2009
Trådstartare
Då ska regeringen ta en titt på det självklart, håller med om att man måste ha ekonomi till det.
Men att Fordonsskatten går direkt till transportstyrelsen ... fel, det går till den totala budgeten, sen får transportstyrelsen en mindre del av det, så det är därför vårat vägnät ser ut som det gör ... man ska inte titta bort bara för att det kostar pengar ..

Att tillägga om cyklister så borde dom ha kunskaps prov dom med... många kör verkligen som nötter men det är inne i stan, få tycks vara rädda om sitt liv tråkigt nog. Sen finns det givetvis bilister som kör som idioter också, där gör polisen rätt i att ha sina extra kontroller, jag bryr mig inte jätte mycket då jag håller mig till hastighets gränsen.
Senast redigerat av 770_EVOLVE (18 augusti 2009)

Mvh S.Österdahl

blacken
18 augusti 2009
Mortalis skrev:

Du har inte kört så mycket hoj, märker jag..

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
18 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Då ska regeringen ta en titt på det självklart, håller med om att man måste ha ekonomi till det.
Men att Fordonsskatten går direkt till transportstyrelsen ... fel, det går till den totala budgeten, sen får transportstyrelsen en mindre del av det, så det är därför vårat vägnät ser ut som det gör ... man ska inte titta bort bara för att det kostar pengar ..

Att tillägga om cyklister så borde dom ha kunskaps prov dom med... många kör verkligen som nötter men det är inne i stan, få tycks vara rädda om sitt liv tråkigt nog. Sen finns det givetvis bilister som kör som idioter också, där gör polisen rätt i att ha sina extra kontroller, jag bryr mig inte jätte mycket då jag håller mig till hastighets gränsen.

Ang fordonsskatten kan du titta på vilket konto den hamnar hos. smile Sen räknas det in i budgeten, men den nyttjas främst till att sköta det som rör fordon och transportstyrelsen.

Alla som ska vistas utanför sin bostad bör ha koll på trafiken, men det är en så enorm process. Sen är frågan om vilken ålder man ska få cykla (först vid 12 man är lämplig med syn), vilka medicinska krav som ska ställas då, hur det blir med andra fordon osv. Det är så enormt och skulle kosta så mycket utan att generera en krona tillbaka. Bilister betalar massor av skatt och lönar sig.
Det ställe man ska lära sig allt detta är egentligen skolan.

Men det jag sitter och tittar på är om man inte kunde göra så alla får "ta om" körkortet i samband med förnyelsen var 10e år. Alla ska ju kunna alla regler och kunna köra bil, så det SKA ju inte vara något problem. Det är ett steg på vägen mot att ha körkort för allt - att de som innehar körkort faktiskt klarar reglerna...

Byggd för metaldecibel o kärnkraftsmäll
661 Inlägg
19 augusti 2009
Fan seriöst är detta pisset fortfarande igång, har ni inte fått nog av svar, o struckit Ilands problemen än, vill ni fortfarande tragla så har jag en bättre lösning, **********

*Inlägg redigerat av moderator.

Consider the god we could be without the grace
Once and for all
Diminish the sub principle and leave it's toxic trace
Once and for all !

GREASEMONKEY
822 Inlägg
19 augusti 2009
Trådstartare
SatansWrath skrev:
Fan seriöst är detta pisset fortfarande igång, har ni inte fått nog av svar, o struckit Ilands problemen än, vill ni fortfarande tragla så har jag en bättre lösning, ********!

lol, om du seriöst talar för självmord så borde du nog söka hjälp, plus att om denna tråden stör dig så är det ju ingen idè du ens surfar runt på internet och hittar all meningslös dynga, börja med Twitter istället, där finner du mycket meningslöst att lägga din ganska korkade kommentarer på.

Tack för mig, tråden kan låsas då den spårat ur, få tycks ta problemet seriöst, bara för att man bor i ett I-land så har vi inga problem enligt endel människor på detta forum.

Mvh S.Österdahl

4 005 Inlägg
19 augusti 2009
sirmiro skrev:

Jag har cykelkörkort!

Fick det av en snäll farbror i blå uniform som det står POLIS på som var ute och cyklade med klassen en stund för att avlägga prov för cykelkörkortet smile

Visserligen var det i lågstadiet men tror inte det är någon förnyelse-tid på det.

Rätt offtopic, men jag tycker den nya AM-behörigheten på körkort (moppe) kommer bli riktigt bra!

1 Inlägg
19 augusti 2009
Hoppar alltid av hästen o putter ner skitet i diket.
Jag ser det som att visa hänsyn till andra.

Och finns det möjlighet, om det kommer en bil under den tiden, så rider jag ut mot diket alt. luckan med hästen rumpa inåt. Hästen är trafikvan och blir inte skrämd av bilar  - fartdårar eller tutande idioter.

Rider f.ö kanske 50 meter på en smått trafikerad väg innan jag kan rida in på en stig i skogen. Litar inte på alla bilister heller!
Senast redigerat av mariia (19 augusti 2009)

1 067 Inlägg
19 augusti 2009
Där jag bor så åker traktens småglin omkring på sina hästar och lämnar skiten där den ligger. 

Respektlöst och livsfarligt..   både på trampcykel och motorcykel.  Inget trevligt heller om man kör bil..

Om bonden råkar lämna lite på vägen och nån slår ihjäl sig så åker han på det så det sjunger om det.

Ska man rida efter väg ska man ha med sig en liten skrapa så man kan dra av det från vägbanan iaf.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 augusti 2009
Hästar är ett ofog.
Det värsta hästminne jag har utspelade sig för ett par veckor sen.
Jag var nere i Beddingestrand med min son.
Ett tiotal meter från oss så kommer det ner två tjejer med hästar varpå den ena hästen skiter mitt på stranden.
Hur äckligt är inte det?
Trodde inte att hästar fick vara på stranden.

Sleeper
3 084 Inlägg
19 augusti 2009
SatansWrath skrev:
Fan seriöst är detta pisset fortfarande igång, har ni inte fått nog av svar, o struckit Ilands problemen än, vill ni fortfarande tragla så har jag en bättre lösning, *********!

Hur vet du det har du provat själv? yikesroll

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sleeper
3 084 Inlägg
19 augusti 2009
Hayah skrev:
Tänkte bara hoppa in och ge lite olika ryttares åsikter om era åsikter! wink
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=996176

Sen kan jag tala för mig själv att jag alltid rider i kanten på asfaltsvägar och vid möjlighet rider jag helst även nere i diket för både våran och trafikens säkerhet.
Jag rider aldrig med hörlurar med radio eller musik och jag uppmärksammar bilar oftast innan dom ser mig och hinner därför hålla undan själv i största mån.

Sen ang bajs på vägar så försöker jag även där hålla ut i kanten och därför hålla hästen i gång samtidigt för att istället för en stor hög ha typ några små bollar med några dm mellanrum.

Jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter trafiken och mina medtrafikanter, man kan bara önska dom andra gör detsamma.
Och även jag tackar förare som kör lugnt förbi hästarna!

Varför känns det som man vart med om detta förut....
Men vänta nu! I 2:a klass (på lågstadiet) så gick killarna och retade tjejerna om deras havremoppar
sen slutade det alltid med krig tjejerna mot killarna, om det nu handlade om snöbollskrig eller pussleken kommer jag inte ihåg.
Senast redigerat av Sushikocken (19 augusti 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
19 augusti 2009
Sushikocken skrev:
Hayah skrev:

Sen kan jag tala för mig själv att jag alltid rider i kanten på asfaltsvägar och vid möjlighet rider jag helst även nere i diket för både våran och trafikens säkerhet.
Jag rider aldrig med hörlurar med radio eller musik och jag uppmärksammar bilar oftast innan dom ser mig och hinner därför hålla undan själv i största mån.

Sen ang bajs på vägar så försöker jag även där hålla ut i kanten och därför hålla hästen i gång samtidigt för att istället för en stor hög ha typ några små bollar med några dm mellanrum.

Jag gör mitt bästa för att anpassa mig efter trafiken och mina medtrafikanter, man kan bara önska dom andra gör detsamma.

HAHA KRIG!

Ha ha krig mellan bilkillar och hästtjejer.

Sleeper
3 084 Inlägg
19 augusti 2009
Wanegardh skrev:
Sushikocken skrev:
Hayah skrev:

HAHA KRIG!

Ha ha krig mellan bilkillar och hästtjejer.

Skrattar så jag gråter när jag läser trådarna

Avstängd
285 Inlägg
20 augusti 2009
Volvo740an skrev:
Oceanmist skrev:
Håller på med hästar själv så vet hur ett djur fungerar.. kör man lungt förbi med lite merginal ska hästen inte bry sig ( man skall endast ha en trafiksäker ) häst med bilar. dessutom gasar många precis bredvid.. kör förbi istället en bit sen gasa försiktigt!

Problemet kan bli att hästen tar uppmärksamheten från föraren och på vis utsätter sig själv och andra för fara. Du kan prata för dig och din(a) häst(ar) men det finns dom opålitliga krakarna o dom vill man inte möta

Man tar bara ut en trafiksäker häst, tar man ut en häst som inte är trafiksäker är det ryttaren det är fel på, klaga fan inte på hästen då...

Men som oceanmist säger, är föraren dum i huvet och gasar och har sig kan även en trafiksäker häst bli rädd, och då är det ditt fel och du får skylla dig själv när du får en fin buckla. smile
Senast redigerat av MaulinR (20 augusti 2009)

Barnaltsweden.se
12 Inlägg
20 augusti 2009
Wanegardh skrev:
Hästar är ett ofog.
Ett tiotal meter från oss så kommer det ner två tjejer med hästar varpå den ena hästen skiter mitt på stranden.
Hur äckligt är inte det?

Hästar får inte vara på riktiga badplatser (såna som markeras ut med skyltar) iaf inte under sommarhalvåret eller stränder där det är skyltar uppsatta om att hästar inte får vistas.

Jag som hästmänniska håller med dig, väldigt äckligt med hästbajs på stranden!!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 augusti 2009
Hayah skrev:
Wanegardh skrev:
Hästar är ett ofog.
Hur äckligt är inte det?

Hästar får inte vara på riktiga badplatser (såna som markeras ut med skyltar) iaf inte under sommarhalvåret eller stränder där det är skyltar uppsatta om att hästar inte får vistas.

Jag som hästmänniska håller med dig, väldigt äckligt med hästbajs på stranden!!

Beddingestrand är en riktig badplats(Trelleborg,längst ner i Skåne)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 augusti 2009
blacken skrev:
Mortalis skrev:

Du har inte kört så mycket hoj, märker jag..

Näe de har jag inte smile
Men om de inte kan veja för en häst så bör nog motorcyklarna tas bort först faktiskt tongue

Sök