ichibon skrev:
Hej å hå. Inte konstigt det sker olyckor med hästar inblandade när folk tycker det är en bra idé att slänga sig på tutan när hästen är i vägen?
Det är inte speciellt roligt att rida på vältrafikerade vägar med högra hastigheter, kan garantera att de flesta ryttare undviker det om möjligt. Dock måste man ibland rida på bilväg för att ta sig till andra vägar och det har vi rätt att göra. På samma sätt som fotgängare och cyklister har rätt att befinna sig på vägen utan att behöva betala någon skatt för det.
När jag tog körkort fick man lära sig att visa respekt för andra trafikanter, oavsett om det var fotgängare eller hästekipage. Man fick även lära sig att sakta ner och förösiktiogt köra om när möjligt om man kommer ikapp ett hästekipage på väg.
Så hur man hanterar hästar i trafiken borde inte vara obekant för alla med körkort.
Hästar är flyktdjur och kan bli rädda och reagera oväntat för dem som inte förstår hur de fungerar. Dock har jag sett många bilförare som reagerat oväntat och jävligt idiotiskt i många situationer också, så att befinna sig i trafiken handlar ju faktiskt om att vara beredd på att manöverera bilen rätt och att förutse risker, hela tiden.
Frågan om hästbajs kan jag förstå... Jag brukar stanna och sparka ner skiten i diket om vi rider på ngn större väg. Dock torkar hästbajs fort och blir då bara som torkat gräs, dvs ingen större fara att råka trampa i. Polishästar och t ex vagnshästar som går i stan har ofta en form av påse baktill som bajset faller ner i.
Det hade ju varit trevligt att förbjuda både fotgängare, cyklister, traktorer, rådjur, grävlingar, mopeder, rullskidåkare, barnvagnar, älgar och blötsnö på vägen men nu funkar det ju inte så utan man får vara beredd på lite hinder i trafiken helt enkelt...
Dock måste jag säga att 99% av alla bilar visar hänsyn och håller avstånd osv när man är ute med hästen i trafiken. Det är bara ett fåtal som kör förbi alldeles för nära eller gasar på just bredvid en osv.