2711
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
20 augusti 2009
770_EVOLVE skrev:
Mortalis skrev:
Har du rätt hastighet så hinner du veja, men men

Det är ju inte fråga om att man ska köra slalom på vägen heller ??

Jag läste lite på www.bukefalos.com forumet och har kommit fram till att:

1. Hästbajs ska inte ligga på vägen då de flesta från båda sidor tycker att det ska ner i diket (godkännt)

2. Om ryttaren ska få vara på vägen utan lämplighets intyg / trafikförsäkring är en fråga som bara regeringen kan ta ställning till, men de verkar som alla ryttare än sålänge tycker det är okej att framföra sitt fordon (häst) på allmän väg utan något som helst krav från någon lagstadga (som jag uppfattat det), jag anser att det är ett måste då jag som bilförare inte vill bli skyldig till en mindreårig tjej/killes olycka med häst för att min bil skrämmer hästen (fordonet) som personen i fråga färdas på för att jag har alla skyldigheter mot mig, medans ryttaren färdas på en räkmacka ..

Slalom på vägen, du har aldrig kört bil i Göteborg på sommaren när alla vägarbeten dras igång för att sedan omedelbart läggas ner pga semester? smile
Fan vardagsmat o köra slalom mellan koner, cyklister, människor och bilar.
Byter gärna mot en häst på en tom landsväg.

GREASEMONKEY
822 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
blacken skrev:
Mortalis skrev:

Du har inte kört så mycket hoj, märker jag..

Näe de har jag inte smile
Men om de inte kan veja för en häst så bör nog motorcyklarna tas bort först faktiskt tongue

Det var hästskiten du mena först nu självaste hästen tongue lol

Mvh S.Österdahl

GREASEMONKEY
822 Inlägg
20 augusti 2009
Trådstartare
Mortalis skrev:
770_EVOLVE skrev:
Mortalis skrev:

Det är ju inte fråga om att man ska köra slalom på vägen heller ??

Jag läste lite på www.bukefalos.com forumet och har kommit fram till att:

1. Hästbajs ska inte ligga på vägen då de flesta från båda sidor tycker att det ska ner i diket (godkännt)

2. Om ryttaren ska få vara på vägen utan lämplighets intyg / trafikförsäkring är en fråga som bara regeringen kan ta ställning till, men de verkar som alla ryttare än sålänge tycker det är okej att framföra sitt fordon (häst) på allmän väg utan något som helst krav från någon lagstadga (som jag uppfattat det), jag anser att det är ett måste då jag som bilförare inte vill bli skyldig till en mindreårig tjej/killes olycka med häst för att min bil skrämmer hästen (fordonet) som personen i fråga färdas på för att jag har alla skyldigheter mot mig, medans ryttaren färdas på en räkmacka ..

Slalom på vägen, du har aldrig kört bil i Göteborg på sommaren när alla vägarbeten dras igång för att sedan omedelbart läggas ner pga semester? smile
Fan vardagsmat o köra slalom mellan koner, cyklister, människor och bilar.
Byter gärna mot en häst på en tom landsväg.

Nja jag undviker att köra bil i så stora städer som göteborg, men vägarbeten är det oftast skyltat hur man ska köra, skulle vilja se en stor hästskit med varningsskylt i ! haha vilken syn tongue

Mvh S.Österdahl

203 Inlägg
24 augusti 2009
Brandis skrev:
Strongman skrev:
Brandis skrev:
håll andan i 30 sekunder, håll ut på vägen i 30 sekunder... sådär, erat problem värkar ju vara rätt lätt löst? så jävla komiskt att ni klagar på hästar och stall och skit, bor ni på landet får ni fan ta skiten... jag hatar Svenssons och jävla labradorer, men jag har ändå valt att leva med dom frivilligt och får därför ta konsekvenserna av mitt val.

brukar det inte vara norm att man städar upp efter hästen? det gör dom iallafall här där dom rider, inte svårt att ha med sig en fältspade från ÖB med och skotta undan skiten när man rider tillbaks..

Och du var ju verkligen sympatisk.
Antar du bor i en storstad? Gnäller du aldrig på något där? Ifall du gör det, håll käften.
Så tolkade jag ditt intelligenta svar, eller så har du helt enkelt aldrig upplevt en häst som skenat pga bil. Och det är det folk är irriterade på.

det är ju bara för dig att plocka den skenande hästen med din 740 så är problemet löst! big_smile

fast jag förstår inte vad mina åsikter om storstaden har med detta ämne att göra, så varför ska jag hålla käft när du inte ens tar upp något om själva ämnet själv?

Om du hade backat bak en sida hade du sett mina åsikter om saken.
Ang storstaden var det menat då när du skrev "bor ni på landet får ni fan ta skiten". Sen när behöver man behöva ta skit? För att vara riktigt löjlig nu, om jag lämnar en död kråka utanför din dörr. Ska du behöva ta den skiten bara för att? Nej, man gör något åt det, eller försöker diskutera över ett forum (inte för det hjälper men iaf)

DFFL
9 020 Inlägg
24 augusti 2009
Jag röstar för att alla köper sig en hagelbössa och ifall en häst blir rädd av en bil eller bajsar på vägen så är det bara att promenera fram till den och blåsa skallen av djuret.

(Nej, jag gillar inte hästar, ett halvt ton labila muskler är inte något som hör hemma på vägarna...)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
24 augusti 2009
FireTraXX skrev:
Jag röstar för att alla köper sig en hagelbössa och ifall en häst blir rädd av en bil eller bajsar på vägen så är det bara att promenera fram till den och blåsa skallen av djuret.

(Nej, jag gillar inte hästar, ett halvt ton labila muskler är inte något som hör hemma på vägarna...)

lol

Nöjeskör närproducerat

804 Inlägg
24 augusti 2009
Har en med "familjen" på tjejens sida. En tjej där runt 12-13år rider längs med vägen, en bil kommer mötandes och saktar ner, hästen går ut på vägen framför bilen. Bilen stannar helt, hästen går upp på motorhuven, stukar foten och måste till veterinären. Bilen fick skador för runt 10papp, hästen fick efter 2månader på sjukan avlivas, minus ~30-40papp till. Bilägaren fick stå för alla kostnader... En hästjävel väger mycket mer än en moped, är snabbare och kan åstakomma mycket mer skada, så varför är det inte minst 15års gräns och trafikförsäkringskrav på dom?
Nej, igentligen skulle det minsan varit 18års, riskutbildning, skatt och försäkring och en stor jäkla:
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmarken/Varningsmarken/A20/A20-1/laddahem/A20-1.png
i röven på dom så dom kan stanna och plocka upp.

4 005 Inlägg
24 augusti 2009
De flesta hästägare har en ansvarsförsäkring på sina hästar genom sin försäkring som bilägare kan få ersättning från.
Om de inte har det så kan man begära skadestånd från ryttaren civilrättsligt om nu ryttaren har varit oaktsam eller vållande.

Så HELT kört är det inte. Men visst ska man verkligen passa sig för hästar när man kör med en bil bredvid, eller står bredvid!

Rätt extremt konstigt system att det ska vara en så otrolig skillnad mellan en hund och en häst egentligen när det är hästen som kan göra störst skada (kan man förmoda)

Ser man en labil häst får man väl kanske ta o sätta igång sin hornblaster så att hästen springer iväg istället för att springa på en...?

blacken
24 augusti 2009
beta skrev:
Har en med "familjen" på tjejens sida. En tjej där runt 12-13år rider längs med vägen, en bil kommer mötandes och saktar ner, hästen går ut på vägen framför bilen. Bilen stannar helt, hästen går upp på motorhuven, stukar foten och måste till veterinären. Bilen fick skador för runt 10papp, hästen fick efter 2månader på sjukan avlivas, minus ~30-40papp till. Bilägaren fick stå för alla kostnader... En hästjävel väger mycket mer än en moped, är snabbare och kan åstakomma mycket mer skada, så varför är det inte minst 15års gräns och trafikförsäkringskrav på dom?
Nej, igentligen skulle det minsan varit 18års, riskutbildning, skatt och försäkring och en stor jäkla:
http://www.transportstyrelsen.se/Vagmar … /A20-1.png

Ja, det är för jävligt att dom inte är skadeståndskyldiga på samma sätt som alla andra i samhället. dom ska ha exakt samma regler som andra i trafiken dvs föraransvar. Och gör deras "fordon" någon åverkan på andras, så ska dom betala, inte den som blir drabbad. Om vi nu ska vara ett så fjäkla bra och duktigt land på rättvisa, så ska hästägarna bära sin egna försäkringskostnader på samma sätt som bilägarna är tvungna till så enkelt är det.  Någon djäkla rättvisa ska det vara..
Senast redigerat av blacken (24 augusti 2009)

865 Inlägg
24 augusti 2009
beta skrev:

låter ju troligt...

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 augusti 2009
no_fake skrev:
beta skrev:

låter ju troligt...

Tyvärr ser det ut på det sättet. sad
Om ryttaren kastat en hästsko på bilen hade den personen varit tvingad att lösa det med ägaren, men att hoppa runt med hästen på bilen så är allt lugnt.
Att sen bilisten ska stå för avlivning är bara sjukt. Men då får man ju hoppas han fick köttet på köpet. big_smile

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
24 augusti 2009
Hej å hå. Inte konstigt det sker olyckor med hästar inblandade när folk tycker det är en bra idé att slänga sig på tutan när hästen är i vägen?

Det är inte speciellt roligt att rida på vältrafikerade vägar med högra hastigheter, kan garantera att de flesta ryttare undviker det om möjligt. Dock måste man ibland rida på bilväg för att ta sig till andra vägar och det har vi rätt att göra. På samma sätt som fotgängare och cyklister har rätt att befinna sig på vägen utan att behöva betala någon skatt för det.

När jag tog körkort fick man lära sig att visa respekt för andra trafikanter, oavsett om det var fotgängare eller hästekipage. Man fick även lära sig att sakta ner och förösiktiogt köra om när möjligt om man kommer ikapp ett hästekipage på väg.
Så hur man hanterar hästar i trafiken borde inte vara obekant för alla med körkort.

Hästar är flyktdjur och kan bli rädda och reagera oväntat för dem som inte förstår hur de fungerar. Dock har jag sett många bilförare som reagerat oväntat och jävligt idiotiskt i många situationer också, så att befinna sig i trafiken handlar ju faktiskt om att vara beredd på att manöverera bilen rätt och att förutse risker, hela tiden.

Frågan om hästbajs kan jag förstå... Jag brukar stanna och sparka ner skiten i diket om vi rider på ngn större väg. Dock torkar hästbajs fort och blir då bara som torkat gräs, dvs ingen större fara att råka trampa i. Polishästar och t ex vagnshästar som går i stan har ofta en form av påse baktill som bajset faller ner i.

Det hade ju varit trevligt att förbjuda både fotgängare, cyklister, traktorer, rådjur, grävlingar, mopeder, rullskidåkare, barnvagnar, älgar och blötsnö på vägen men nu funkar det ju inte så utan man får vara beredd på lite hinder i trafiken helt enkelt...

Dock måste jag säga att 99% av alla bilar visar hänsyn och håller avstånd osv när man är ute med hästen i trafiken. Det är bara ett fåtal som kör förbi alldeles för nära eller gasar på just bredvid en osv.

/ichi

4 005 Inlägg
24 augusti 2009
ichibon skrev:
Hej å hå. Inte konstigt det sker olyckor med hästar inblandade när folk tycker det är en bra idé att slänga sig på tutan när hästen är i vägen?

Det är inte speciellt roligt att rida på vältrafikerade vägar med högra hastigheter, kan garantera att de flesta ryttare undviker det om möjligt. Dock måste man ibland rida på bilväg för att ta sig till andra vägar och det har vi rätt att göra. På samma sätt som fotgängare och cyklister har rätt att befinna sig på vägen utan att behöva betala någon skatt för det.

När jag tog körkort fick man lära sig att visa respekt för andra trafikanter, oavsett om det var fotgängare eller hästekipage. Man fick även lära sig att sakta ner och förösiktiogt köra om när möjligt om man kommer ikapp ett hästekipage på väg.
Så hur man hanterar hästar i trafiken borde inte vara obekant för alla med körkort.

Hästar är flyktdjur och kan bli rädda och reagera oväntat för dem som inte förstår hur de fungerar. Dock har jag sett många bilförare som reagerat oväntat och jävligt idiotiskt i många situationer också, så att befinna sig i trafiken handlar ju faktiskt om att vara beredd på att manöverera bilen rätt och att förutse risker, hela tiden.

Frågan om hästbajs kan jag förstå... Jag brukar stanna och sparka ner skiten i diket om vi rider på ngn större väg. Dock torkar hästbajs fort och blir då bara som torkat gräs, dvs ingen större fara att råka trampa i. Polishästar och t ex vagnshästar som går i stan har ofta en form av påse baktill som bajset faller ner i.

Det hade ju varit trevligt att förbjuda både fotgängare, cyklister, traktorer, rådjur, grävlingar, mopeder, rullskidåkare, barnvagnar, älgar och blötsnö på vägen men nu funkar det ju inte så utan man får vara beredd på lite hinder i trafiken helt enkelt...

Dock måste jag säga att 99% av alla bilar visar hänsyn och håller avstånd osv när man är ute med hästen i trafiken. Det är bara ett fåtal som kör förbi alldeles för nära eller gasar på just bredvid en osv.

Nu ska jag inte kalla dig blind, men du verkar ju inte ha läst någonting tidigare?

Ingen här ifrågasätter hästarnas rätt att vara på vägen utan VARFÖR ni ska vara på vägen på helt annorlunda villkor än vi andra?

Om en fotgängare, cyklister, traktorer, rådjur, grävlingar, mopeder, rullskidåkare, barnvagnar, älgar och blötsnö är på vägen så är man skyddad inom sina försäkringar ifall ovanstående grupper orsakar en olycka. Så varför gäller detta inte hästar?!

"För att det är ett flyktdjur och inte går att beräkna" får man som svar oftast... Jaha? Ännu ett skäl att trafik/ansvarsförsäkra djuret!

suck.

Elektriker
109 Inlägg
24 augusti 2009
Det jag tycker är lustigt är att alla hästar på vägen är på fel sida. Hästar och ryttare är inte något fordon och ska således vara på vänster sida.

1 353 Inlägg
25 augusti 2009
P_H skrev:
Det jag tycker är lustigt är att alla hästar på vägen är på fel sida. Hästar och ryttare är inte något fordon och ska således vara på vänster sida.

Häst och ryttare klassas som fordon (99% säker på det)
och ska således rida på höger sida.

There's no replacement for displacement

Emelie Hallberg
829 Inlägg
25 augusti 2009
Om man tänker så här.. Ett vilt djur är bra mycket farligare än en häst?
En häst upptäcker man oftast i tid och ett vilt hinner man knappt reagera..
Körde på en grävling igår kväll nämligen och de är inte alls roligare så hellre möter man en häst som man kan stanna för.

Tycker då vilda djur är betydligt mer farliga än en häst. Dock skiter ju inte de på olämpliga platser direkt men det är inte ofta det ligger hästskit efter större trafikerade vägar.

118 Inlägg
25 augusti 2009
Oceanmist skrev:
Körde på en grävling igår kväll nämligen och de är inte alls roligare så hellre möter man en häst som man kan stanna för.

Tycker då vilda djur är betydligt mer farliga än en häst. Dock skiter ju inte de på olämpliga platser direkt men det är inte ofta det ligger hästskit efter större trafikerade vägar.

vilda djur bör ha minst trafikförsäkring

allt är till salu för rätt pris..

4 005 Inlägg
25 augusti 2009
Oceanmist skrev:

Så vad menar du egentligen? Att bara för att det finns en annan slags risk, så är det okay att hästar/ägare är ansvarslösa, om DE orsakar en olycka?

Åker man där det finns vilt så kan man ha en viltförsäkring...
Åker man där det finns galna hästar så finns det ingen galna-hästar-försäkring.

Why?

herr
321 Inlägg
27 augusti 2009
jaaaa... jag bor i ett väldigt "häst tätt" område och jag har aldrig stött på något problem, det är väl bara att sakta ner och smyga förbi? angående hästskiten lär man väl vara en blind en fan om man ska lyckas trampa i den?
hästarna fanns i trafiken före bilar så att de ska vistas där och räknas som fordon är enligt mig en självklarhet.
finns större problem, låt hästarna och deras ryttare vara

1 353 Inlägg
27 augusti 2009
bjornt skrev:
jaaaa... jag bor i ett väldigt "häst tätt" område och jag har aldrig stött på något problem, det är väl bara att sakta ner och smyga förbi? angående hästskiten lär man väl vara en blind en fan om man ska lyckas trampa i den?
hästarna fanns i trafiken före bilar så att de ska vistas där och räknas som fordon är enligt mig en självklarhet.
finns större problem, låt hästarna och deras ryttare vara

Här där jag bor finns det också en hel del hästar, och om dom skiter på vägen på vår-sommar-höst bryr jag mig inte alls i.
men på vintern är det inte kul med en 1 dec hög skithög mitt i vägen som är stenfrusen, det gör ont att köra på kan jag säga.

och jag tycker faktiskt det är lite vårdslöst av föräldrar att släppa lös småflickor(och pojkar) ut på trafikerade vägar.. en liten tjej under 15 år har inte mycket alls att säga till om om hästen skulle bli rädd.

There's no replacement for displacement

Sök