5316
Sök

Häst/ryttare v.s bil på en vanlig 70 väg.

4 005 Inlägg
22 september 2009
1fittnylle skrev:
Du har rätt i att det går in i varandra på ett sätt, men i de fall som är ren olycka har väl ingen direkt ansvaret? Låt oss säga att en älg hoppar in i hagen hos min häst, hästen får panik som springer igenom staketet (Ett godkänt staket) och ut på vägen och blir överkörd är det ju varken ditt fel som kör på hästen, eller mitt fel som hästägare? Jag har gjort vad som förväntas av mig som hästägare, har el i tråden och ordentliga hagar. Du som bilförare har hållit hastigheten och har inte kunnat förutse att det plötsligt ska galoppera ut en skogstokig häst i vägen. Du som är mer insatt i detta än mig kan kanske svara på hur man gör i ett sådant fall?

Svårt fall, som sagt det går nästan aldrig att ge ett direkt svar på generella situationer. Åter igen så måste man titta på alla tidigare punkter om historia, hästens tidigare beteende, hur sikten är till hage, finns det skyltar, vem äger vägen, m.m.m.m.. smile

Men om vi säger att du har gjort allt du kan göra (utom att ha hästen i inlåst stallbox), och man ser på tidigare prejudikat och trafikskadelagen tillsammans med trafikförordningen så ska bilisten bli vållande då han bör kunna förutse att det där det finns hagar, och att det därmed kan finnas lösdrivande hästar som har rymt.
Så ser det ju ut i dagsläget iochmed att bilisten har "strikt ansvar" och det har inte hästen.

Vidare kan man väl kanske kräva ersättning av markägaren som inte har viltstängsel men det är en helt annan historia. smile

Det är exakt detta som är så sjukt med detta system och extremt orättvist för bilförarna.

En annan konstig sak med detta system som kanske är offtopic är att markägare går fria om deras egna uppfödda vildsvin springer ut på vägen, i det fallet verkar man inte kunna kräva markägaren på självrisk vilket är konstigt. Om alla markägare går ihop och föder upp vildsvin för att kunna ta in jägare och ta betalt för det så borde de få bygga viltstängsel runt sin mark och alla vägar?
Men det är offtopic och kanske inte ska diskuteras i denna tråd. smile

164 Inlägg
22 september 2009
linuslinje skrev:
Men om vi säger att du har gjort allt du kan göra (utom att ha hästen i inlåst stallbox), och man ser på tidigare prejudikat och trafikskadelagen tillsammans med trafikförordningen så ska bilisten bli vållande då han bör kunna förutse att det där det finns hagar, och att det därmed kan finnas lösdrivande hästar som har rymt.
Så ser det ju ut i dagsläget iochmed att bilisten har "strikt ansvar" och det har inte hästen.

Vidare kan man väl kanske kräva ersättning av markägaren som inte har viltstängsel men det är en helt annan historia. smile

Det är exakt detta som är så sjukt med detta system och extremt orättvist för bilförarna.

När man gör bedömningen om hur orättvist det är så måste man trots allt förstå riskbedömningen som ligger bakom. Varje företeelse eller verksamhet måste riskbedömas utifrån den risken som företeelsen kan orsaka omgivningen. Cykling är en "relativt" harmlös företeelse liksom att rida. De riskmoment som cyklister och ryttare kan anses bidra med är jämfört med bilkörning försumbara.

Det här tänkandet gäller inte bara trafiklagstiftningen utan också andra delar av lagstiftningen.

På sätt och vis går det här tänkandet också in i försäkringsbranschen där man generellt sätter premierna i förhållande till hur riskfylld verksamheten är. Dessutom handlar det inte enbart om risken i sig, det handlar också om en konsekvensbedömning där man bedömer konsekvensen av att risken utlöses.

En bil t ex innebär ju inte bara en risk när den körs, den kan ju också innebära en risk när den står stilla. En parkerad cykel däremot innebär normalt en försumbar risk.

Jag påstår inte att det juridiska tänkandet alltid är så lätt att tillgodogöra sig men försöker man förstå det så inser man efter ett tag att det finns mycket logik inbyggd.

http://www.bimmerforum.se/ - Det demokratiska BMW-forumet - nu öppet för gäster!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=160650

GREASEMONKEY
822 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Nu lyfter jag denna enligt många meninglösa tråden ! bara för att berätta vad jag hitta på min och mina grannar gemensamma parkering i måndags .. Nån jävla dåre har rastat sin häst där vi parkerar våra bilar, det ligger två jätte skitar där nu, och jag begriper inte vem som ens haft med sig en häst hit, helt obegripligt, man får ju leva med fanskapen men när dom går och skiter på parkeringen så har dom fan kastat första stenen ! tillochmed min granne som rider själv är lika arg som jag då hon tycker att ryttare får vissa lite respekt !

Ville bara berätta "igen" hur mycket jag stör mig på detta !

Mvh S.Österdahl

mmm, blåbärssoppa.
616 Inlägg
23 mars 2010
770_EVOLVE skrev:
Nu lyfter jag denna enligt många meninglösa tråden ! bara för att berätta vad jag hitta på min och mina grannar gemensamma parkering i måndags .. Nån jävla dåre har rastat sin häst där vi parkerar våra bilar, det ligger två jätte skitar där nu, och jag begriper inte vem som ens haft med sig en häst hit, helt obegripligt, man får ju leva med fanskapen men när dom går och skiter på parkeringen så har dom fan kastat första stenen ! tillochmed min granne som rider själv är lika arg som jag då hon tycker att ryttare får vissa lite respekt !

Jaha?

Min granne har ungar som skriker ibland, jag stör mig på det. Förbjud ungar i lägenheter!! Det ska jag starta en tråd om.

/ichi

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
23 mars 2010
770_EVOLVE skrev:

Kan bara hålla med.

Skulle grannens ungar sitta och skita på parkeringen och vägar i tid och otid skulle socialen ta barnen, men hästar går tydligen bra.
Sätt dryga böter till de ryttare som inte plockar undan efter sig.

715 Inlägg
23 mars 2010
EmilHammarlund skrev:
Som sagt värre med all jävla hundpiss överallt där barn leker, folk solar, parkarbetare rensar/trimmar, folk går med låga skor o s v än en och annan hästskit som är lätt att ta upp om nu hästägaren slarvat. Hästskit syns ju iaf...

Hästskiten syns bra i början fram tills folk går/cyklar/sparkar emot hästskiten så den ligger lite överallt. En plupp här och en plupp där. "svårare att plocka upp" bind fast en skyffel (sådann miniskyffel från ö&b) på sidan av hästen och en ica-påse i fickan

3 259 Inlägg
23 mars 2010
EmilHammarlund skrev:
Då är hundskit ett mycket värre problem. Men du har rätt, på t ex en parkering ska hästägaren ta upp bajset.

Det beror på vart man bor.. hemma hos mig är knappast hundskit ett problem, men alla dessa jävla hästnötter som ska rida på min mark o låta sina hästar skita överallt ser jag inte som trevligt.. Dock är problemet väck då jag har satt upp "ridning förbjuden" skyltar, lyckligtvis bor jag vid en väldigt nödvändig stig som hästfolket behöver för att kunna forsla sig till och från avlägsna grusvägar/stall så jag kan inte annat än sitta o le på min altan när dom kommer och får syn på skylten och sedan vänder för att ta en omväg på några km!big_smile big_smile (skadeglädje är äkta glädje) Hade inte hästskiten legat överallt på min mark där jag promenerar så hade det varit fritt fram för dom, men nu var ju inte fallet så! hihi

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Girls go fast
893 Inlägg
23 mars 2010
Som hästägare tycker jag de är äckligare med hundskit. Hästskit är ju naturprodukter (hö, havre, betfor...) medans hundskiten kan innehålla vad som helst. Visst en hästskitshög är större men den regnar bort tillskillnad från hundskitshögen.

BTW, vet ni att de ALLTID är bilförarens fel i en olycka med häst? Skulle min häst spraka på din bil är de du som åker på de. Helt sjukt jag vet. Lite OT men men smile

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

3 259 Inlägg
23 mars 2010
_Zuperior_ skrev:
Som hästägare tycker jag de är äckligare med hundskit. Hästskit är ju naturprodukter (hö, havre, betfor...) medans hundskiten kan innehålla vad som helst. Visst en hästskitshög är större men den regnar bort tillskillnad från hundskitshögen.

BTW, vet ni att de ALLTID är bilförarens fel i en olycka med häst? Skulle min häst spraka på din bil är de du som åker på de. Helt sjukt jag vet. Lite OT men men smile

Min skit är ju bara kebab o limpmacka?big_smilebig_smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

4 005 Inlägg
23 mars 2010
_Zuperior_ skrev:

Faktum är att du är helt ontopic om du hade läst tråden innan ditt inlägg. Och om du även läst vidare så hade du sett att du har fel, du har ansvar för din egendom (häst) och kommer bli stämd av bilägaren som din häst har sparkat på, bara att läsa på din älskades hästsida AGRIA tex. Men sure, det går inte på bilförsäkringen.

p0wned!

// rider också på hästar "ibland"

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
23 mars 2010
Man får fan använda hjärnan lite när man är ute... har själv hund och visst händer det "olyckor" som att man kanske glömt ta med sig påse eller att hunden är kass i magen eller kanske bara vill skita en extra gång, men det finns folk som fullständigt ger fan i vad hunden skiter!

Har t.o.m haft hundskit på uppfarten här, och detta långt innan mina föräldrar bestämde att i skulle skaffa hund...

Det finns ju ställen där man kan strunta i att plocka upp skiten men tydligen har folk svårt att tänka logiskt.

Ställen som INTE är okej, men endå populära av någon anledning.

Kommunens gräsmattor(lite här och var).
I närheten av lekplatser(småbarn)
På Stigar och gångvägar.
Trottoarer/vägkanter.
Folks tomter.

Ställen som jag anser är okej att lämna skiten på.

Skogen.
I buskar(om de inte ligger i närheten av lekplats).
I diken där ingen går.

Dem här reglerna kan översättas till hästar också om man vill, det finns ställen där det är okej att det ligger hästskit och det finns otroligt många ställen där det inte lämpar sig.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Fisketokig
2 997 Inlägg
24 mars 2010
Förstår inte att hästfolk vågar rida som de gör.

De är helt tokiga och ska absolut rida på grusvägen när de har skogar med mil efter mil med varierande stigar och perfekta skogsvägar.

Blir inte roligt för dem om man kommer med fullt lass efter maskin i dessa backar. Då trycker det på och motorbromsar nära varvstoppet. Hästen måste ut i mötesficka direkt helt för att undvika krock.

Är det ett gäng med 12-15 åringa tjejer så kommer det hända saker om 4-5 hästar ska in i en liten mötesficka utan strul när en annan kommer skenande utan möjlighet att bromsa märkbart.

Som värst har det varit 15-16 som man räknat till och alla ska rida så tätt det går och 2-3 i bredd när det verkar tomt på trafik.

Bara en sån sak som att få ihop dem till ett led tar en jäkla tid och hästar som snurrar förvirrat. Noll koll på djuren. Och åter igen till åldern, vissa ser ut som de knappt börjat skolan.

Har hänt 2ggr att vuxnare folk rider först och ber oss bilister stänga av bilen för hästarna med barnen är så osäkra att mötas. mad

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

3 259 Inlägg
24 mars 2010
Martin 9-3 skrev:
Förstår inte att hästfolk vågar rida som de gör.

De är helt tokiga och ska absolut rida på grusvägen när de har skogar med mil efter mil med varierande stigar och perfekta skogsvägar.

Blir inte roligt för dem om man kommer med fullt lass efter maskin i dessa backar. Då trycker det på och motorbromsar nära varvstoppet. Hästen måste ut i mötesficka direkt helt för att undvika krock.

Är det ett gäng med 12-15 åringa tjejer så kommer det hända saker om 4-5 hästar ska in i en liten mötesficka utan strul när en annan kommer skenande utan möjlighet att bromsa märkbart.

Som värst har det varit 15-16 som man räknat till och alla ska rida så tätt det går och 2-3 i bredd när det verkar tomt på trafik.

Bara en sån sak som att få ihop dem till ett led tar en jäkla tid och hästar som snurrar förvirrat. Noll koll på djuren. Och åter igen till åldern, vissa ser ut som de knappt börjat skolan.

Har hänt 2ggr att vuxnare folk rider först och ber oss bilister stänga av bilen för hästarna med barnen är så osäkra att mötas. mad

Ja visst fan är det sjukt... Hästar som är FLYKTdjur har absolut inget på vägen att göra tycker jag, inte med 12 åringar på ryggen iaf... Är det en van ryttare och en van häst som kan behärska sig så varför inte! Är ju både en och trehundragånger man har fått stått i flera minuter på grusvägen hemma o väntat på att en totalt skärrad häst bara står o snurrar mitt ivägen och vägrar gå förbi bilen.. bilen är avstängd och ingen rör en fena.. inte ett ljud nånstans.. och djuret är helt skräckslagen? alltså... är ett sånt djur lämpligt i trafiken? Och folk gnäller på trimmade mopeder!big_smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
24 mars 2010
JonR skrev:
Ja visst fan är det sjukt... Hästar som är FLYKTdjur har absolut inget på vägen att göra tycker jag, inte med 12 åringar på ryggen iaf... Är det en van ryttare och en van häst som kan behärska sig så varför inte! Är ju både en och trehundragånger man har fått stått i flera minuter på grusvägen hemma o väntat på att en totalt skärrad häst bara står o snurrar mitt ivägen och vägrar gå förbi bilen.. bilen är avstängd och ingen rör en fena.. inte ett ljud nånstans.. och djuret är helt skräckslagen? alltså... är ett sånt djur lämpligt i trafiken? Och folk gnäller på trimmade mopeder!big_smile

MVH/Jon

Jo men det är ju det jag menar! folk har i regel bara bestämt sig för att "så ska det vara" och väljer istället att hänga upp sig på mopeder och dylika fordon eftersom att det är "pojkspolingar" medans hästarna framförs av de "små töserna" och då är det helt plötsligt okej? trotts att hästen som fordon är bra mycket opålitligare och farligare än t.ex mopeden om vi nu tar den som ett exempel.

Måste säga att det där med skylten du satte upp är "klockrent" också... kan man inte sköta sig så får det vara... kan bara tänka mig hur "gott" det måste kännas när de bortskämda stallflickorna suckar och vänder tvärt därifrån.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

415 Inlägg
24 mars 2010
klarrre skrev:
Egentligen gott folk, Hur många hästar ser ni i storstan och inne i centrum? Där finns i princip bara polishästar och det är ju länsmans "fordon, skydd och vapen" så dom lär ni aldrig få bort.

Och ja, Det finns hästar på vanliga landsvägar utanför storstaden. Men dom jag har träffat på har visat sin hänsyn genom att rida intill kanten, tackar för att man har saktat ner är man kör om osv.
Och om dom bajsar på gatan, vad gör det egentligen. Det är 90% gräs och desamma som om du tömmer ut nån vecka gammalt komposterat gräs på vägen. Det luktar ju inte ens skit.

Och alla ni statsbor som tror att hästfolket rider på vägen för att bara bajsaner den och sabba för er har ju tokfel!. Ingen hästägare rider frivilligt eller med särskilt stor glädje på en trafikerad väg, Utan endast påväg till / från skogen och stallet.

Och vi kan ju vända på biffen angående hästarnas "nerskräpning"  så hur många bilar kör inte runt och läcker olja som bara hejsan som också förstör vägen. Oljan regnar inte bara bort som hästskiten gör efter ngn vecka. Utan den följer med regnet ner i vattendrag och förstör naturen mer där.

Så alla ni matcho människor som inte kan bromsa från era 90 på 70vägen när det kommer hästar, barn som cyklar, kärringar med rullator osv, tycker jag faktiskt är lika ovälkommna på vägen som hästar osv som man kan tvingas bromsa för. För ni är minst lika stor trafikfara.

Och har ni alla glömt vad lite vanligt sunt förnuft och respekt kan göra?

Mvh Daniel

SÅ JÄKLA BRA SKRIVET!smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

415 Inlägg
24 mars 2010
Ha ha, jag blir så full i skratt!lol

Jag har sysslat med hästar sedan jag var liten.

En häst räknas visst som ett fordon för det första!
Att inte ta upp efter sig?
Självklart bör man ta upp efter sig om man rider inne bland bebyggelse men att rida efter en 70 väg?
Nja, så farligt är det väl inte?

Att hästavföring luktar, ja det är klart, men jag kliver hellre i hästbajs än i katt el hundskit!

Inom hästbranschen så finns det något vi brukar benämna på våra hästar, nämligen om den är trafiksäker el ej!
Mina hästar har alla varit trafiksäkra och kan enkelt framföras på allmänna vägar utan problem, däremot bör man som bilförare vara extra aktsam, precis som om det finns barn efter vägen, när man passerar!
Det kan komma upp fåglar el liknande som skrämmer hästen och då om man blir passerad av ett 2 ton stort fordon 2 m från sig själv i 70km i tim så sker oftast en olycka!

Men det tycker jag bara är sunt förnuft!

Respekt för medtrafikanter!

Om vi ska klaga på nåt så kan vi klaga på dessa förbannade cyklister istället som tror dem äger vägarna!
El varför inte alla kärringar och gubbar som inte vet vart gaspedalen sitter!

Nej skärpning grabbar.
Ni får komma hem till mig och ta en tur på min pålle så ska vi se att ni ändrar er åsikt!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/43246/884308_jk2ecy.jpg

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!

181 Inlägg
24 mars 2010
Denna tråden är löjlig att man inte kan låta bli att svara...
Jag har ridit i många år och även haft egen häst. I mitt stall hade vi som regel att ALLTID hoppa av hästen och sparka undan skiten från vägen. Det tycker jag inte är mer än rätt. Men att gå tillbaka till skogen och plocka undan skiten tycker jag bara är löjligt! Vart ska man göra av den? Finns inte alltid diken i närheten då det faktiskt är i skogen!
Vad gäller ridning på vägen, det är inte många som VILL rida på vägen men ibland är det det enda sättet att komma till en äng eller skogen.
Prata med stallen i närheten istället och kom överens om hur ni vill ha det på vägarna, det är faktiskt vuxna människor som går att prata med.

Tur att man e som man e när man ändå inte e som man ska....

4 005 Inlägg
24 mars 2010
SupraJEZZICA skrev:
Ha ha, jag blir så full i skratt!lol

Jag har sysslat med hästar sedan jag var liten.

En häst räknas visst som ett fordon för det första!
Att inte ta upp efter sig?
Självklart bör man ta upp efter sig om man rider inne bland bebyggelse men att rida efter en 70 väg?
Nja, så farligt är det väl inte?

Att hästavföring luktar, ja det är klart, men jag kliver hellre i hästbajs än i katt el hundskit!

Inom hästbranschen så finns det något vi brukar benämna på våra hästar, nämligen om den är trafiksäker el ej!
Mina hästar har alla varit trafiksäkra och kan enkelt framföras på allmänna vägar utan problem, däremot bör man som bilförare vara extra aktsam, precis som om det finns barn efter vägen, när man passerar!
Det kan komma upp fåglar el liknande som skrämmer hästen och då om man blir passerad av ett 2 ton stort fordon 2 m från sig själv i 70km i tim så sker oftast en olycka!

Men det tycker jag bara är sunt förnuft!

Respekt för medtrafikanter!

Om vi ska klaga på nåt så kan vi klaga på dessa förbannade cyklister istället som tror dem äger vägarna!
El varför inte alla kärringar och gubbar som inte vet vart gaspedalen sitter!

Nej skärpning grabbar.
Ni får komma hem till mig och ta en tur på min pålle så ska vi se att ni ändrar er åsikt!

http://www1.garaget.org/gallery/archive/43246/884308_jk2ecy.jpg

Häst räknas INTE som fordon då det varken har hjul eller medar. Kopplar du en vagn efter så är vagnen ett fordon, men inte hästen.
Men absolut så håller jag med dig om sunt förnuft. smile Det kommer man långt på!
Är väl samma sak med det här med rättigheter i trafiken som vissa tror att de har. Det finns bara skyldigheter.
Intressant,  vart bor du? PM? wink

Carro_87 skrev:
Jag har ridit i många år och även haft egen häst. I mitt stall hade vi som regel att ALLTID hoppa av hästen och sparka undan skiten från vägen. Det tycker jag inte är mer än rätt. Men att gå tillbaka till skogen och plocka undan skiten tycker jag bara är löjligt! Vart ska man göra av den? Finns inte alltid diken i närheten då det faktiskt är i skogen!
Vad gäller ridning på vägen, det är inte många som VILL rida på vägen men ibland är det det enda sättet att komma till en äng eller skogen.
Prata med stallen i närheten istället och kom överens om hur ni vill ha det på vägarna, det är faktiskt vuxna människor som går att prata med.

OJ, haha känner du dig träffad?

Att kalla människor som har skrivit 177 inlägg i en tråd om ett ämne löjliga är väl i brist på annat ord - löjligt?

Sure, det finns stall som det finns vettiga hästägare i, men det behöver ju inte innefatta alla 12åringar i samma stall- inte heller alla andra för den delen.

Och ska man verkligen behöva åka till lokala stall och säga att man är trött på att de lämnar 10kg bajs här o där. Om de nu var vuxna människor (vilket det inte är) så hade väl det varit behövs?

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
24 mars 2010
Carro_87 skrev:

Det är ju faktiskt den sak du skrev som vi efterlyser från alla. Att på en väg ta en skyffel, händer, fötter eller vad ni känner för och putta skiten bort från vägen. Dike, buske, skog eller liknande spelar mindre roll. Och då de flesta rider på landsvägar så är det nästan alltid skog, åker eller buskar bredvid vägen - sparka bara dit skiten så är alla nöjda.
Finns många som sagt att skogen är strunt samma, att folk stör sig på skit där är bara pga att de stört sig på skit på vägar vid ett tidigare tillfälle.
Så det ni har som regel i ert stall är det som alla andra ryttare i denna tråd (och du själv) säger är dumt. Det är allt vi önskar. big_smile

Och då de ansvariga alltid är vuxna människor bör alla ryttare som ska ut på vägar bli tillsagda av den vuxna att städa upp efter sig.

Skulle jag tappa kofångare, backspeglar rutor etc från en bil skulle jag ju behöva plocka upp det, det blir samma sak. Oljan en del tog upp kan jämföras med hästens urin, och INGEN tycker att man ska samla upp hästars urin för att det stör.

Sen måste jag kommentera det med rättigheter i trafiken från ett tidigare inlägg. Jag fick ett stort skratt. Man har INGA rättigheter i trafiken, bara skyldigheter. Kan vara värt att tänka på. lol

Girls go fast
893 Inlägg
24 mars 2010
linuslinje skrev:
_Zuperior_ skrev:

Faktum är att du är helt ontopic om du hade läst tråden innan ditt inlägg. Och om du även läst vidare så hade du sett att du har fel, du har ansvar för din egendom (häst) och kommer bli stämd av bilägaren som din häst har sparkat på, bara att läsa på din älskades hästsida AGRIA tex. Men sure, det går inte på bilförsäkringen.

p0wned!

// rider också på hästar "ibland"

men tråden verkar handla om iaf man som hästägare tar reda på skiten efter sin häst eller inte.
sorry för min ot...
älskade agria? nej du inte dirket har dåliga erfarnheter av de hmm
nog om allt detta.

Händer ju tyvärr att man som ryttare kanske måste korsa/rida efter den trafikerade vägen en bit för att kanske komma till ridhuset/banan/skogen, vart man nu ska. Men tror inte att de är många ryttre som gör de friviligt. Tror många skulle rida omvägen till ex. ridhuset för att slippa vägen. Bara som ett ex.

Japsdämpare på en volvo är som stegrande älgdekaler på en Japsbil.
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=117874

Sök