vilken e bästa volvo motorn!

VW_Jens
28 april 2006 · 608 Inlägg

vilken volvo motor sku va bäst att sätt i 240n tycker ni?om man inte räknar med turbo motorer och 16 ventilers motorerna.

Senast redigerat av jens volvo in sports (28 april 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Lusen
28 april 2006 · 229 Inlägg

Klart B20! wink

~ Lusen, the one and only ~
Medlem i Ösets MK http://www.osetsmk.tk/
Volvo Custom Club http://volvocustomclub.forum24.se/
VW_Jens
28 april 2006 · 608 Inlägg

Lusen skrev:
Klart B20! wink

hehe, tycker du de! sitter och funderar va ja sku skaff för motor till den när den andra skramlar och går lite trögt tänkte skaffa nån annan me lite mer effekt och vrid på samma gång! har tänkt mig nånting som b23e eller b230e

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
VW_Jens
28 april 2006 · 608 Inlägg

ni får gärna skriva vilka motorer ni har haft och hur dom har vari!hur bra dom ha hållit och gått?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
29 april 2006 · 991 Inlägg

Ta en b23E går fint som f.n, hade en 240glt- 83 förut den gick lite illa när den va kall men då hade den gått typ 43000mil men när den vart varm så gick den som ett skållat troll, hade aldrig några problem med den den bara gick o gick .   Jag rejsade imot mina bröder och dom hade en Saab 9000cse ltt 170hk och den andra hade en Saab 900 turbo- 87 155hk och jag hängde på mycket bra när vi körde typ 201m elr nåt. Vi låg jämnsides väldigt länge, vid mål så hade dom övertaget på mindre än en meter. hihi  vet inte om alla går så bra men min gick väldigt bra!!!

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
Winnerbjorn Tuuuurbo
29 april 2006 · 240 Inlägg

volvo 5an wink Gltn lr turbon

Burken Utanlem
29 april 2006 · 895 Inlägg

Ja 5an är trevligast...

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Jeebz
29 april 2006 · 540 Inlägg

Femman har ju skönast sound men en b230f med lh2.4 sprut med lite modifiering kan nog bli rolig. Fast som dom andra säger så är ju även b23e å b230e bra motorer så länge inte insprutningen på dom börjar jävlas.

B230F LH2.4  Bra val, pga adaptivt styrsystem ,anpassar sig hyffsat till de förändringar du göra på motorn.
Lätt portad och ev planad 531 topp Denna topp är ofta överskattad, i många fall funkar en 530 bättre när man är ute efter den motorkaraktär du vill ha. Du kanske tappar 10-15hk på toppvarv med en 530-topp jämfört med en 531, men du tar igen dem med råge på mellanregistret= mycket roligare bil att köra. big_smile
Vad som däremot är snudd på obligatoriskt är att porta avgaskanalen och sätta dit 38mm ventiler, för avgaskanalerna är de stora flaskhalsarna på dessa topplock, vare sig det är 530- eller 531-topp.
Extraktor-grenrör. Det är en bra investering, ger en del på mellanregistret. Kombinera med ett 2,5" fullflödes, så har du ett system som räcker långt.
VX3 kam Okej, men jag skulle nog rekomendera en ENEM V15-kam, den är nyare i utformning och ger effekt vid rätt vartalsområde, 2000-6000rpm. Blir förvisso lite dyrare med den kammen.
Marinvev Jojo, nu snackar vi rätt utrustning, kvalar in på ett måste om man vill ha vrid...
Svarvade turbokolvar Eller kolvar från en marinmotor, har det för att du bör ha längre stakar hursomhelst.
Turbospridare (kanske finns många olika, vet inte) Jo, ska du ta ut mer än ca155hk måste du byta spridare, där maxas org spridare. Turbospridarna är ett bra val, de klarar att ge ca220hk och det ska räcka gott. Dock måste du modda LMM-storleken, enklare och billigare än att mappa om styrenheten helt, och minns jag rätt så blir den nya diametern på LMM:en 74mm invändig. Det stämmer dock endast om du nu har spridare som slutar på -762 eller liknande storlek.
Jag är själv på gång att modda min LMM, så jag kan meddela hur resultatet blivit, kör nu på turbospridare och org LMM, men det beror på att jag har E85 i tanken...
Dock är startproblemen för stora nu på vintern så det blir bensin igen.


Skrivet av Fastmoving? @ 7/900 klubben

Senast redigerat av 744tic (29 april 2006)

VW_Jens
1 maj 2006 · 608 Inlägg

744tic skrev:
Femman har ju skönast sound men en b230f med lh2.4 sprut med lite modifiering kan nog bli rolig. Fast som dom andra säger så är ju även b23e å b230e bra motorer så länge inte insprutningen på dom börjar jävlas.

B230F LH2.4  Bra val, pga adaptivt styrsystem ,anpassar sig hyffsat till de förändringar du göra på motorn.
Lätt portad och ev planad 531 topp Denna topp är ofta överskattad, i många fall funkar en 530 bättre när man är ute efter den motorkaraktär du vill ha. Du kanske tappar 10-15hk på toppvarv med en 530-topp jämfört med en 531, men du tar igen dem med råge på mellanregistret= mycket roligare bil att köra. big_smile
Vad som däremot är snudd på obligatoriskt är att porta avgaskanalen och sätta dit 38mm ventiler, för avgaskanalerna är de stora flaskhalsarna på dessa topplock, vare sig det är 530- eller 531-topp.
Extraktor-grenrör. Det är en bra investering, ger en del på mellanregistret. Kombinera med ett 2,5" fullflödes, så har du ett system som räcker långt.
VX3 kam Okej, men jag skulle nog rekomendera en ENEM V15-kam, den är nyare i utformning och ger effekt vid rätt vartalsområde, 2000-6000rpm. Blir förvisso lite dyrare med den kammen.
Marinvev Jojo, nu snackar vi rätt utrustning, kvalar in på ett måste om man vill ha vrid...
Svarvade turbokolvar Eller kolvar från en marinmotor, har det för att du bör ha längre stakar hursomhelst.
Turbospridare (kanske finns många olika, vet inte) Jo, ska du ta ut mer än ca155hk måste du byta spridare, där maxas org spridare. Turbospridarna är ett bra val, de klarar att ge ca220hk och det ska räcka gott. Dock måste du modda LMM-storleken, enklare och billigare än att mappa om styrenheten helt, och minns jag rätt så blir den nya diametern på LMM:en 74mm invändig. Det stämmer dock endast om du nu har spridare som slutar på -762 eller liknande storlek.
Jag är själv på gång att modda min LMM, så jag kan meddela hur resultatet blivit, kör nu på turbospridare och org LMM, men det beror på att jag har E85 i tanken...
Dock är startproblemen för stora nu på vintern så det blir bensin igen.


Skrivet av Fastmoving? @ 7/900 klubben

tack för de svaret! blir troligtvis en b23e eller någo liknande dock inte en b230e för den lär inte ska hålla lika bra! marinvev fundera jag oxå på att skaffa och ett extraktor grenrör måst jag få tag på!

tack även till alla andra svar! men fotsätt gärna skriva för än har jag inte köpt nån annan motor så jag hinner ändra mej ännu! roligt att höra vad alla tycker om de olika motorerna! så skriv!!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Sjodda
1 maj 2006 · 88 Inlägg

B30 smile

Ibanezman Skåning
1 maj 2006 · 739 Inlägg

Jag har b230e i min, den håller nåt otroligt.
Välj annars en b28e om du vill ha nåt att bita i smile

"Dem är aldrig för sent att förvärra ett redan dåligt beslut."
okkar
2 maj 2006 · 694 Inlägg

nu är ni ute och cyklar gubba.. den raka 6 an som sitter i 960 modellerna 3 litaren.. på 205 hk!!låter ljuvligt!!

Nybakk_240 DREAMTEAM
2 maj 2006 · 248 Inlägg

Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F.
jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven.
komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också wink

/ Tommie

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
VW_Jens
2 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F.
jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven.
komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också wink

/ Tommie

just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se! smile

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Phaetoon
2 maj 2006 · 8 156 Inlägg

Stabilast måste väl ändå B18-motorn vara?
Irv Gordon har ju kört nästan 400 000 mil i sin P1800 med en sådan motor?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
VW_Jens
2 maj 2006 · 608 Inlägg

Phaetoon skrev:
Stabilast måste väl ändå B18-motorn vara?
Irv Gordon har ju kört nästan 400 000 mil i sin P1800 med en sådan motor?

400000 mil de e jävligt mycke de!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
VW_Jens
2 maj 2006 · 608 Inlägg

förresten har någon här erfarenhet av att sätta marinvev i 2,3liters motor?hur mycke mer vrid får man? sku va roligt att veta!

Senast redigerat av jens volvo in sports (2 maj 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Deaz
2 maj 2006 · 32 Inlägg

Helt klart femman

VW_Jens
2 maj 2006 · 608 Inlägg

ja femmorna e nog häftiga men tänkte mer på vilken e bäst av 240 och 740 motorerna.

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
okkar
2 maj 2006 · 694 Inlägg

Volvo och MB RULES skrev:

okkar skrev:
nu är ni ute och cyklar gubba.. den raka 6 an som sitter i 960 modellerna 3 litaren.. på 205 hk!!låter ljuvligt!!

haha, du, det är 204 hk tongue

hahaha shit 1 hk mer eller mindre;) sen funkar inte min sån knapp *Lovar* så får bli 5 an;) haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang