vilken e bästa volvo motorn!

__hogberg__
2 maj 2006 · 1 161 Inlägg

b14 ska de va:)smile

Drönirettab
2 maj 2006 · 21 761 Inlägg

Satt de i äldre 340 eller? Nähä, nu pratade jag i nattmössan tydligen. Kollade på nätet.

Ja, B18 är ju en slitvarg men B16 var nog tåligare.

Senast redigerat av Drönirettab (2 maj 2006)

Herr_Karlsson
2 maj 2006 · 21 Inlägg

D24...

xBjorlingx
2 maj 2006 · 433 Inlägg

Ska inte 940ins LTT motor var väldigt bra? Annars så är väl Volvo-motorer i huvudtaget bra motorer! big_smile

Team_Ford PersonbilsTekniker
2 maj 2006 · 155 Inlägg

B20!!

IMÅP4CT
3 maj 2006 · 36 Inlägg

sattsa på den raka 6an på 3.0 liter med dubbel turbo en polare till mig har det med 2 små turbos och han har 500 hk på hjulen smile räcker ju till en 240

Nybakk_240 DREAMTEAM
3 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:
Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F.
jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven.
komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också wink

/ Tommie

just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se! smile

Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare.
bäst godds i de wink rejälare alltså. smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
VW_Jens
3 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:
Om du tänker slänga i en marinvev (2,5 liter) så tycker jag själv att du ska ha en B230F.
jag har marinvev i min B230F och det är Grymt bra vrid med den veven.
komplettera med en fin topp (531 exempelvis) och extraktor-grenrör också wink

/ Tommie

just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se! smile

Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare.
bäst godds i de wink rejälare alltså. smile

men va ja ha hört så är det sämre lager i b230e än i dom äldre men hur är det i b230f?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Mikko
3 maj 2006 · 14 Inlägg

Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...

VW_Jens
3 maj 2006 · 608 Inlägg

Mikko skrev:
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...

jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.




ni får gärna ge förslag på trim och sånt till  volvo motorerna oxå!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
VW_Jens
3 maj 2006 · 608 Inlägg

ni får gärna skriva om ni haft nån b21, b23, b230 el liknande som ni trimmat och berätta vad ni gjort med dom och hur dom gått och hållit!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Big_J
3 maj 2006 · 99 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men Volvos B200 & 230 motorer skiljer sig väl från B23 motorerna i hållbarhet, eftersom B200 & 230 är sk lågfriktionsmotorer, vilket innebär att dom har vekare lager och mindre gods i alla rörliga delar, för att minska bränsleförbrukningen... Skulle jag trimma en Volvo-motor, så skulle jag nog välja en B21:a, som jag sedan skulle borra upp till 2,2 liter... Då har man ju en bra utgångspunkt, med nya cylinderlopp, och ett stabilt block!

Men nu är ju inte jag nån expert, kanske jag bör tillägga, utan detta är bara vad jag har läst mig till... Hoppas att trimprojektet går bra smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >
Nybakk_240 DREAMTEAM
4 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

just nå sånt sitter jag och funderar på att fixa! får se! smile

Tycker nog du ska sattsa på det ... se gärna till så du har motorblock som är från 88 eller nyare.
bäst godds i de wink rejälare alltså. smile

men va ja ha hört så är det sämre lager i b230e än i dom äldre men hur är det i b230f?

jadu, hur lagrenna skiljer sig från B230E och F vet jag faktiskt inte, fast under vintern som varit när jag plockade isär min motor så såg allt väldigt fräscht och rejält ut...dock hade inte min motor gått långt (4000 mil) men jag har inte hört någon som haft problem med lager i b230f. Men vill du ha en motor som går rent och fint ska du välja en F motor. och att slänga i en Marinvev som är balanserad och viktad är verkligen att rekomendera big_smile jag har nyligen gjort det och måste säga att det finns bokstavligen inte en vibration i bilen. den går så jämt och fint ... big_smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Nybakk_240 DREAMTEAM
4 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Mikko skrev:
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...

jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.




ni får gärna ge förslag på trim och sånt till  volvo motorerna oxå!

Angående trimm då .... d-_-b ....

Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P
En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt).
För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler...
Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt.
En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...

självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P

allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))

[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ] smile

.... d-_-b ....

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
VW_Jens
4 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

Mikko skrev:
Köp för fan inte en volvo motor med gammla mekaniska sprutet (E) Satsa på en 230F.. Har haft 3 volvo med f motor. har gått som klockor alla. Men sen köpte jag en gammal jävel med e sprut, efter 5 veckor sålde jag skiten, vet inte om jag fick tag på ett måndagsex men gick röv i alla fall, om den ens gick...

jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.




ni får gärna ge förslag på trim och sånt till  volvo motorerna oxå!

Angående trimm då .... d-_-b ....

Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P
En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt).
För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler...
Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt.
En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...

självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P

allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))

[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ] smile

.... d-_-b ....

låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...!
hur går din bil nu då  prestandamässigt efter de som du har gjort?


fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
turbobenz Pankan
4 maj 2006 · 39 Inlägg

b36 tongue

Allt lr inget..
Rak-apparater är bra, om man använder hyvel efteråt..
loudness
4 maj 2006 · 4 554 Inlägg

ska va diesel 6an om de ska va volvo motor... resten ger ja inte mycke förtongue

Nybakk_240 DREAMTEAM
5 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:
jamen b23e(79-80.81-84) har ju mest effekt av sugmotorerna som kom i 240 och mest vrid och den lär ska va ganska hållbar oxå! b230e(84-) har jag hört att inte e så mycke värd! men b230f är säkert en bra maskin.




ni får gärna ge förslag på trim och sånt till  volvo motorerna oxå!

Angående trimm då .... d-_-b ....

Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P
En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt).
För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler...
Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt.
En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...

självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P

allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))

[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ] smile

.... d-_-b ....

låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...!
hur går din bil nu då  prestandamässigt efter de som du har gjort?


fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!

Min motor går väldigt jämt och fint nu med 2,5 liters veven i... och då är det bara den som är på plats just nu. allt annat är orginal förutom 2,5" avgas utan katt och sportluftfilter smile och visst både märker och känner man skillnaden mellan 2,3 & 2,5 liters veven ... har ju nyss satt ihop det också så jag har inte direkt kört hårt och testat ännu ... men om 2 veckor kommer jag testa mera smile Toppen kommer förmodligen på då också. det är den jag längtar efter att få sätta på så jag kan testa motorn ordentligt big_smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Flash Modo-fan från början till slut
5 maj 2006 · 330 Inlägg

jens volvo in sports skrev:
ni får gärna skriva vilka motorer ni har haft och hur dom har vari!hur bra dom ha hållit och gått?

b20...omöjliga att döda...körde utan kylarvatten i ca ett halvår...å den bara gick å gick...d enda som hände va att d blev en spricka i toppen...+ att vattenpumpen började läka ...men såna saker får ja ju bara skylla på mig själv för att ja inte orkade byta den kylarslangen som hade spruckit

Stolt far till Freddy 18/12-08
diforce
5 maj 2006 · 279 Inlägg

b23:an .. om man nu vill köra traktor;)

two lies don´t cancel each other out
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang