vilken e bästa volvo motorn!

VW_Jens
5 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

Angående trimm då .... d-_-b ....

Att trimma en b230f sugis kostar ju pengar =P
En marinvev är ju rätt så dyr att få tag på + att du behöver ha plant-svarvade kolvar eftersom att slaglängden är längre på marinveven (minns ej hur mkt exakt).
För att trimma lite extra så...en 531 topp och en vassare kamm, kanske större ventiler...
Dubbla hårdare ventilfjädrar, men det är här det börjar bli väldigt dyrt.
En väldigt fint iordningjord topp kostar ju 10.000+ fast har man en marinvev och kanske inte vill ha så hiskeligt mycket HK så räcker det att byta ut 530 toppen mot en 531 topp och eventuellt byta till en vassare kamm...

självklart är det ekonomin som sätter gränser här & där ... men men =P

allt som allt så finns det folk som har räknat lite på b230F motorerna och med marinvev så ska det inte vara omöjligt att nå 250+ hk... ((pengar))

[ Rätta mig om något kanske inte skulle se bra ut eller inte stämma ovan ] smile

.... d-_-b ....

låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...!
hur går din bil nu då  prestandamässigt efter de som du har gjort?


fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!

Min motor går väldigt jämt och fint nu med 2,5 liters veven i... och då är det bara den som är på plats just nu. allt annat är orginal förutom 2,5" avgas utan katt och sportluftfilter smile och visst både märker och känner man skillnaden mellan 2,3 & 2,5 liters veven ... har ju nyss satt ihop det också så jag har inte direkt kört hårt och testat ännu ... men om 2 veckor kommer jag testa mera smile Toppen kommer förmodligen på då också. det är den jag längtar efter att få sätta på så jag kan testa motorn ordentligt big_smile

okej smile  skriv här sen efter att du har vari och testat. funderar nog starkt på att göra nåt likadant!
passar förresten marinveven i alla 2,3or ?och va allt måst man byta om man stoppar dit en?

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Maizer
5 maj 2006 ·

b230ft

Nybakk_240 DREAMTEAM
6 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

låter ju bra de där! riktigt så där mycke effekt behöver jag inte!fast de sku va roligt att ha så mycke men...!
hur går din bil nu då  prestandamässigt efter de som du har gjort?


fortsätt alla bara och skriv in ideer och förslag på motorer och trim tips! ifall man hastigt får veta något som man inte vetat från förut!

Min motor går väldigt jämt och fint nu med 2,5 liters veven i... och då är det bara den som är på plats just nu. allt annat är orginal förutom 2,5" avgas utan katt och sportluftfilter smile och visst både märker och känner man skillnaden mellan 2,3 & 2,5 liters veven ... har ju nyss satt ihop det också så jag har inte direkt kört hårt och testat ännu ... men om 2 veckor kommer jag testa mera smile Toppen kommer förmodligen på då också. det är den jag längtar efter att få sätta på så jag kan testa motorn ordentligt big_smile

okej smile  skriv här sen efter att du har vari och testat. funderar nog starkt på att göra nåt likadant!
passar förresten marinveven i alla 2,3or ?och va allt måst man byta om man stoppar dit en?

marinvev borde passa till samtliga 2,3 liters motorer.
och ska du sätta i en marinvev behöver du skaffa kolvar som är ner svarvade (minns ej exakt hur mkt) Du behöver ju ha svarvade kolvar PGA att marinveven har längre slaglängd.

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Toresson
6 maj 2006 · 38 Inlägg

b20 motor e ju klart goast
håller hur bra som helst

M103
7 maj 2006 · 1 570 Inlägg

Har ingen koll alls på Volvomotorer men jag gillar verkligen sexan i 960:an. Mullrar riktigt fint!

Nybakk_240 DREAMTEAM
8 maj 2006 · 248 Inlägg

Rättar mig själv nu... eller aa... jag lägger till big_smile
--------------------------------------------------------

svarvade kolvar för att passa till marinvevens slaglängd = 6 millimeters skillnad.
så sätter du i en marinvev ska kolvar svarvas 6 millimeter (6 millimeter ska bort av godset alltså)

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
VW_Jens
9 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:
Rättar mig själv nu... eller aa... jag lägger till big_smile
--------------------------------------------------------

svarvade kolvar för att passa till marinvevens slaglängd = 6 millimeters skillnad.
så sätter du i en marinvev ska kolvar svarvas 6 millimeter (6 millimeter ska bort av godset alltså)

just de bra att veta! tack ska du ha! blir de mycket dyrt me svarvade kolvar? hur gjorde du? och vad blev de att kosta?  förresten har du gjort nå nytt me din volvo då? vart ut och testat re?

funderar nog starkt på att sätta marinvev men vet ännu inte om jag byter motor eller ej , skall plocka ut den gamla i nästa vecka kanske.så får man se vad den har för fel först! sen får jag se om jag kör med b23a som e i nu eller om jag skaffar nån annan! smile

Senast redigerat av jens volvo in sports (9 maj 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Nybakk_240 DREAMTEAM
10 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:
Rättar mig själv nu... eller aa... jag lägger till big_smile
--------------------------------------------------------

svarvade kolvar för att passa till marinvevens slaglängd = 6 millimeters skillnad.
så sätter du i en marinvev ska kolvar svarvas 6 millimeter (6 millimeter ska bort av godset alltså)

just de bra att veta! tack ska du ha! blir de mycket dyrt me svarvade kolvar? hur gjorde du? och vad blev de att kosta?  förresten har du gjort nå nytt me din volvo då? vart ut och testat re?

funderar nog starkt på att sätta marinvev men vet ännu inte om jag byter motor eller ej , skall plocka ut den gamla i nästa vecka kanske.så får man se vad den har för fel först! sen får jag se om jag kör med b23a som e i nu eller om jag skaffar nån annan! smile

Så lite så smile Ärligt talat så vet jag inte priser på att få det svarvat eller någonting...
För de va så att jag hittade en motor som jag köpte i Eskilstuna.
Den motorn innehöll: Marinvev med svarvade turbo kolvar och steg 4 topp med 46/38 ventiler, dubbla hårdare fjädrar och en rallycross kamaxel... den motorn gav jag 10 papp för.
Då ska du veta att bara en ny marinvev kostar 14 papp tongue
och toppen jag har kostar över 10 papp ny... det kanske ger dig en liten syn på vad allt kan kosta smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
VW_Jens
10 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:
Rättar mig själv nu... eller aa... jag lägger till big_smile
--------------------------------------------------------

svarvade kolvar för att passa till marinvevens slaglängd = 6 millimeters skillnad.
så sätter du i en marinvev ska kolvar svarvas 6 millimeter (6 millimeter ska bort av godset alltså)

just de bra att veta! tack ska du ha! blir de mycket dyrt me svarvade kolvar? hur gjorde du? och vad blev de att kosta?  förresten har du gjort nå nytt me din volvo då? vart ut och testat re?

funderar nog starkt på att sätta marinvev men vet ännu inte om jag byter motor eller ej , skall plocka ut den gamla i nästa vecka kanske.så får man se vad den har för fel först! sen får jag se om jag kör med b23a som e i nu eller om jag skaffar nån annan! smile

Så lite så smile Ärligt talat så vet jag inte priser på att få det svarvat eller någonting...
För de va så att jag hittade en motor som jag köpte i Eskilstuna.
Den motorn innehöll: Marinvev med svarvade turbo kolvar och steg 4 topp med 46/38 ventiler, dubbla hårdare fjädrar och en rallycross kamaxel... den motorn gav jag 10 papp för.
Då ska du veta att bara en ny marinvev kostar 14 papp tongue
och toppen jag har kostar över 10 papp ny... det kanske ger dig en liten syn på vad allt kan kosta smile

just de! smile du fick ju en riktigt bra motor för de priset tycker jag! marinvev tror jag jag vet en som har som ja kanske får köpa(måste diskutera me ägaren lite ännu)  men kolvarna fundera jag lite över  håller väll knappast inte om man svarvar dom vanliga! att tänkte väl att man måst skaffa andra såna men var sku man få tag på såna och hur mycke sku dom kosta isåfall? har du någo tips? topplocket fixar jag nog på någo sätt, ska se om jag kör med det som jag har nu eller skaffar annat tänkte iallafall använda k-kammen som jag har i nu! den borde nog duga att köra med smile

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
horsekiller
10 maj 2006 · 747 Inlägg

Du ska ju har en B230FT motor iaf.. De håller jävla för att trimma...

Älgahäng Räjsing Club
Volvo 240 V8 "Alkoholisten" (1977)
Volvo 960 3.0 "Bec.ka" (1996)
VW_Jens
10 maj 2006 · 608 Inlägg

360_sleeper skrev:
Du ska ju har en B230FT motor iaf.. De håller jävla för att trimma...

jo de sku ju vara men tänkte inte sätta nån turbo motor i den, inte ännu iallfall! smile men kanske nån gång om några år kanske får se! wink nu tänkt ja satsa på trim utan turbo  sålänge! e bara först bilen min så! men fundera nog starkt på marinvev och sånt som jag skrev här ovan!

nog för att det är roligt att ha turbo! känner flera stycken som har turbovolvon och de e riktigt roliga bilar tongue

Senast redigerat av jens volvo in sports (10 maj 2006)

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
10 maj 2006 · 161 Inlägg

Ja har en B230FD i min.. men tydligen va det så att på 93an så gjorde volvo någon ändring på nåt (ngn som vet vad?) så att effekten gick från 130 till 116hk

hursomhelst är det 116hk i min orginal den gick otroligt slött med det men har bytt lite saker så ja är mkt nöjd nu:

Topp 531 portad å plannad
Extraktorgrenrör
2.5" ingen kat.
Öppet Sportluftsfilter
Vx3 kam

Ja har kollat lite på marinvev men det verkar väldigt dyrt.. och komplicerat att montera? måste lyfta ur motorn va? Någon som vet vad den kan ligga på effektmässigt nu? Har hört lite runt 140 kan det stämma?

Ja tycker du ska köra på en B230F!

Senast redigerat av Rally_ (10 maj 2006)

Volvo 240 "VOC" (1990)
Volvo 240 "VOC" (1983)
Nybakk_240 DREAMTEAM
12 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:
just de bra att veta! tack ska du ha! blir de mycket dyrt me svarvade kolvar? hur gjorde du? och vad blev de att kosta?  förresten har du gjort nå nytt me din volvo då? vart ut och testat re?

funderar nog starkt på att sätta marinvev men vet ännu inte om jag byter motor eller ej , skall plocka ut den gamla i nästa vecka kanske.så får man se vad den har för fel först! sen får jag se om jag kör med b23a som e i nu eller om jag skaffar nån annan! smile

Så lite så smile Ärligt talat så vet jag inte priser på att få det svarvat eller någonting...
För de va så att jag hittade en motor som jag köpte i Eskilstuna.
Den motorn innehöll: Marinvev med svarvade turbo kolvar och steg 4 topp med 46/38 ventiler, dubbla hårdare fjädrar och en rallycross kamaxel... den motorn gav jag 10 papp för.
Då ska du veta att bara en ny marinvev kostar 14 papp tongue
och toppen jag har kostar över 10 papp ny... det kanske ger dig en liten syn på vad allt kan kosta smile

just de! smile du fick ju en riktigt bra motor för de priset tycker jag! marinvev tror jag jag vet en som har som ja kanske får köpa(måste diskutera me ägaren lite ännu)  men kolvarna fundera jag lite över  håller väll knappast inte om man svarvar dom vanliga! att tänkte väl att man måst skaffa andra såna men var sku man få tag på såna och hur mycke sku dom kosta isåfall? har du någo tips? topplocket fixar jag nog på någo sätt, ska se om jag kör med det som jag har nu eller skaffar annat tänkte iallafall använda k-kammen som jag har i nu! den borde nog duga att köra med smile

ja den motorn var värkligen värt de priset smile okej, snacka på med ägaren du...
Kolvarna då ... nytt eller begagnat? de e frågan =P
Men hittar du fina begagnade turbo kolvar + stakar så är det inget fel i att svarva och använda de.
Annars så finns det ju många som säljer smidda kolvar med stakar...
www.stenparnermotor.se det är en bra sida du kan kolla lite på wink
allt finns i stort sett där. Jo K-Kammen duger ju att åka runt med, du får ju lite mer varvtals glad motor. nackdelen med den kammen är (i vissa fall) att den ger en väldigt ojämn tomgång.
jag körde K-Kamm förra sommaren och det var väldigt ojämn tomgång tongue men nu med orginal topp + kamm och marinveven finns inte en ojämnhet i hela motorn smile ska se hur det funkar med den större toppen och rallycross kammen smile det får du reda på sedan om du vill det smile

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Detay
12 maj 2006 · 23 Inlägg

Den bästa är nog Volvo 5:an skulle köra på en 2.5t som sitter i typ v70 -99. Annars tycker jag 2.0t eller T4 som sitter i fas 1.5 (år  2000) är bra, väldigt stryktålig.

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s
Detay
12 maj 2006 · 23 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

360_sleeper skrev:
Du ska ju har en B230FT motor iaf.. De håller jävla för att trimma...

jo de sku ju vara men tänkte inte sätta nån turbo motor i den, inte ännu iallfall! smile men kanske nån gång om några år kanske får se! wink nu tänkt ja satsa på trim utan turbo  sålänge! e bara först bilen min så! men fundera nog starkt på marinvev och sånt som jag skrev här ovan!

nog för att det är roligt att ha turbo! känner flera stycken som har turbovolvon och de e riktigt roliga bilar tongue

Inte turbo?? När du ändå ska trycka i en motor så är det ju klart att du ska ha en turbo...  volvo utan turbo = traktor.

Volvo S40 2.0T 215hk 330Nm - 0-100: 6.83s
_MaCCe_ Majestas
12 maj 2006 · 1 319 Inlägg

volvo 2,5 l disel 5 på 185 hk

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
VW_Jens
12 maj 2006 · 608 Inlägg

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

Så lite så smile Ärligt talat så vet jag inte priser på att få det svarvat eller någonting...
För de va så att jag hittade en motor som jag köpte i Eskilstuna.
Den motorn innehöll: Marinvev med svarvade turbo kolvar och steg 4 topp med 46/38 ventiler, dubbla hårdare fjädrar och en rallycross kamaxel... den motorn gav jag 10 papp för.
Då ska du veta att bara en ny marinvev kostar 14 papp tongue
och toppen jag har kostar över 10 papp ny... det kanske ger dig en liten syn på vad allt kan kosta smile

just de! smile du fick ju en riktigt bra motor för de priset tycker jag! marinvev tror jag jag vet en som har som ja kanske får köpa(måste diskutera me ägaren lite ännu)  men kolvarna fundera jag lite över  håller väll knappast inte om man svarvar dom vanliga! att tänkte väl att man måst skaffa andra såna men var sku man få tag på såna och hur mycke sku dom kosta isåfall? har du någo tips? topplocket fixar jag nog på någo sätt, ska se om jag kör med det som jag har nu eller skaffar annat tänkte iallafall använda k-kammen som jag har i nu! den borde nog duga att köra med smile

ja den motorn var värkligen värt de priset smile okej, snacka på med ägaren du...
Kolvarna då ... nytt eller begagnat? de e frågan =P
Men hittar du fina begagnade turbo kolvar + stakar så är det inget fel i att svarva och använda de.
Annars så finns det ju många som säljer smidda kolvar med stakar...
www.stenparnermotor.se det är en bra sida du kan kolla lite på wink
allt finns i stort sett där. Jo K-Kammen duger ju att åka runt med, du får ju lite mer varvtals glad motor. nackdelen med den kammen är (i vissa fall) att den ger en väldigt ojämn tomgång.
jag körde K-Kamm förra sommaren och det var väldigt ojämn tomgång tongue men nu med orginal topp + kamm och marinveven finns inte en ojämnhet i hela motorn smile ska se hur det funkar med den större toppen och rallycross kammen smile det får du reda på sedan om du vill det smile

tackar för att du tippsade om den sidan, hade inte sett den sidan förut,jävla bra sida!
tror ja behåller den motorn som e i nu(b23a) och sätter isåfall marinveven i den. måste se om jag skaffar nya eller begangnade kolvar måste fundera på saken. har hört av många andra oxå att de brukar va svårt att få en jämn tomgång med k- kammen men de får jag se kommer nog ändå att köra med den.och så sätter jag väl på nån annan förgasare och extractorgrenrör.

klart jag vill veta hur de funkar me större toppen och rallycross kammen, så skriv här sen när du vet!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
baraka
13 maj 2006 · 13 Inlägg

Min favorit när det gäller volvomotorer är helt klart B634F motorn. Men det är väl för att den är så lik BMW:s motorer smile
Det är alltså 960/S-V90ins 24ventils, 3liters raksexa.

Släng i en sådan vettja big_smile

BMW 330Xi (2001)
VW_Jens
13 maj 2006 · 608 Inlägg

baraka skrev:
Min favorit när det gäller volvomotorer är helt klart B634F motorn. Men det är väl för att den är så lik BMW:s motorer smile
Det är alltså 960/S-V90ins 24ventils, 3liters raksexa.

Släng i en sådan vettja big_smile

ja de skulle ju inte va helt fel de heller! kanske lite svårt att få besiktad wink men kommer nog att hålla b23a:an som e i den nu och kanske sätta marinvev i den!

men fortsätt och skriv alla bara så får man veta lite vilka motorer som folk tycker e bäst!

old volkswagens never die,they just get lower:D
Audi S4 (2006)
Nybakk_240 DREAMTEAM
15 maj 2006 · 248 Inlägg

jens volvo in sports skrev:

Nybakk_240 skrev:

jens volvo in sports skrev:

just de! smile du fick ju en riktigt bra motor för de priset tycker jag! marinvev tror jag jag vet en som har som ja kanske får köpa(måste diskutera me ägaren lite ännu)  men kolvarna fundera jag lite över  håller väll knappast inte om man svarvar dom vanliga! att tänkte väl att man måst skaffa andra såna men var sku man få tag på såna och hur mycke sku dom kosta isåfall? har du någo tips? topplocket fixar jag nog på någo sätt, ska se om jag kör med det som jag har nu eller skaffar annat tänkte iallafall använda k-kammen som jag har i nu! den borde nog duga att köra med smile

ja den motorn var värkligen värt de priset smile okej, snacka på med ägaren du...
Kolvarna då ... nytt eller begagnat? de e frågan =P
Men hittar du fina begagnade turbo kolvar + stakar så är det inget fel i att svarva och använda de.
Annars så finns det ju många som säljer smidda kolvar med stakar...
www.stenparnermotor.se det är en bra sida du kan kolla lite på wink
allt finns i stort sett där. Jo K-Kammen duger ju att åka runt med, du får ju lite mer varvtals glad motor. nackdelen med den kammen är (i vissa fall) att den ger en väldigt ojämn tomgång.
jag körde K-Kamm förra sommaren och det var väldigt ojämn tomgång tongue men nu med orginal topp + kamm och marinveven finns inte en ojämnhet i hela motorn smile ska se hur det funkar med den större toppen och rallycross kammen smile det får du reda på sedan om du vill det smile

tackar för att du tippsade om den sidan, hade inte sett den sidan förut,jävla bra sida!
tror ja behåller den motorn som e i nu(b23a) och sätter isåfall marinveven i den. måste se om jag skaffar nya eller begangnade kolvar måste fundera på saken. har hört av många andra oxå att de brukar va svårt att få en jämn tomgång med k- kammen men de får jag se kommer nog ändå att köra med den.och så sätter jag väl på nån annan förgasare och extractorgrenrör.

klart jag vill veta hur de funkar me större toppen och rallycross kammen, så skriv här sen när du vet!

japp de va så lite så!

Okej men klart du får reda på det... vet ej hur lång tid det tar innan toppen är klar och jag sätter på den men... du får reda på det sen wink

Volvo 240 GL-R -90 (No turbo shit, just real power)
Volvo 240 DL Turbo -78 (Turbo projekt)
Vw Golf V "TSi" -08 (Das Auto)
Volvo 244 GL-R "7000 milaren" (1990)
Volvo 244 DL Turbo "8000 milaren" (1978)
Saab 9-3 TTiD Vector "DailyBlue" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang