kolvas skrev:
KammaDej skrev:
att toe-in i fram funkar i rally har jag nu förstått även mattias har bekräftat detta.
då mina kunskaper är högst begränsade då det kommer till rally vet jag ju inte riktigt varför, men jag skulle kunna tänka mej att det beror på den stora skillnaden på respons det är då gummi mot asfalt gör den mycket kvickare och således blir påverkan av framhjulens toe-in mycket högre runt styrutslagens mittläge.
med andra ord är min gissning att denna effekt inte märks av i rally pga skillnaden i respons jämfört med track.
pontaa: anledningen till att jag tyckte trådskaparen skulle undvika toe-in i fram var bara för att det gör bilen ostadig rakt fram när det börjar gå fort. om det hjälper mot att bilen slingrar sej under gaspådrag har jag i ärlighetens namn aldrig funderat över.
vad jag däremot vet avhjälper detta är att köra så lite kingpin offset som möjligt. installera en diffbroms lika så.
mvh!
visst spelar underlaget roll och likaså däck, i rally/rallycross är det kanske 195/65-15 till 215/55-16 som gäller för grus/asfalt till skillnad mot rena breda raceslicks 18-19 tum.
nu vet jag ju att hjulvinklar ställs in för varje bana/förare men kan du ge lite exempel på hur du skulle ställa hjulvinklar på en fwd gatbil som är lite uppstyvad i chassit?
det beror ju på vad man menar med gatbil. om det endast handlar om en "åkis" så skulle jag bara ställa lite toe-out, 0,2 till 0,3 grader totalt för båda hjulen och inte bry mej så mycket mer i det, bara den inte sliter onödigt mycket däck och att den får det där lilla stadiga runt mittläget av rattutslaget.
men när du skriver 'lite uppstyvad' kan man ju nästan förmoda att om man lagt ner jobb på att styva upp chassit kanske man har för avsikt att lufta den på bana mellan varven, och då skulle det se betydligt annorlunda ut. inte med just toe-vinkeln i fram, men med massa annat.
till att börja med hade jag letat fram en bil med vettig viktfördelning mellan fram och bakvagn. sedan det nu handlar om fwd vilket är långt ifrån det bästa när det handlar om att ta sej runt en sluten asfaltsbana snabbt så bör man se till att kompensera för det bristande greppet på dom drivande hjulen vid acceleration och således försöka hitta en bra kompromiss med viktfördelningen mellan styrning och grepp vid acc. kanske 60%fram och 40%bak skulle kunna tänkas vara bra.
med den viktfördelningen skulle man kunna gå på med en ganska hård krängningshämmare bak, dels för att få den förhållandevis framtunga bilen att styra i böjarna och dels för att tillåta att framhjulen används mer lika vid acceleration ur kurvan så man kan gå på med iaf en del gas i utgången. detta är alltid mycket begränsat med fwd men desto viktigare att ta vara på det lilla som finns. även att köra bilen så låg som möjligt hjälper till med detta.
sedan framhjulsdriften kräver en rad kompromisser i chassit för att det ska kunna gå så fort som möjligt runt en bana ska man vara medveten om att det blir lite på bekostnad av vad som anses säkert vid vardagskörning.
för att minimera detta bör man hålla rollcenter låga för att undvika att chassit bjuder på oönskade överraskningar samtidigt som man måste hitta en kompromiss då det har väldigt stor inverkan initialt på viktförflyttningarna i chassit. en framtung bil kan va ganska svår att få att börja styra, detta kan man kompensera genom att höja rollcentret bak. men där måste man vara mycket försiktig så man inte går för högt då det kan bjuda på riktigt otrevliga saker.
för att undvika att gå för högt där om man fortfarande skulle behöva mer instyrning kan man med fördel istället ta det med trögheten i dämparna för det är vad som påverkar detta mest efter rollcenter. då är det trögare i bak eller lättare i fram som gäller för att uppnå den effekten.
vad det gäller hjulvinklar kanske man skulle behöva köra lite toe-in bak om resten skulle visa sej ha resulterat i att bilen känns lite ostadig. helst skulle man vilja slippa det då det minskar totalgreppet men ibland har man inget val. men att börja på 0,2 grader per hjul och jobba därifrån skulle kunna vara bra.
sen skulle jag vara noga med ackermanvinkeln så framhjulen jobbar med varann så gott det går så inget av det redan myckt begränsade greppet vid acc skulle gå förlorat på det.
caster tillsammans med kingpin offset flyttar vikt statiskt i chassit och kan med stor fördel utnyttjas speciellt mycket vid acceleration ur tighta böjar med fwd. detta på bekostnad av att det rycker och drar i ratten vid gaspådrag så om man kunde hitta en eller två uppsättningar extra fälgar med olika ET för att testa fram en bra kompromiss skulle jag också försöka leta fram till en vettig peng.
sedan caster ger camberförändring skulle det va vettigt att gå ut med ganska lite camber i fram, under en halv grad, och ca 1 till 1,2 grader i bak och sedan jobba därifrån.
ett problem bara om man vill ha mycket caster är att dom flesta bilar har fjäderben vilket gör att det inte går att öka denna speciellt mycket, men man får öka det som går och sedan ställa cambern därefter.
vilket utlägg det blev.. men det är iaf dom riktlinjer jag skulle gå efter om jag gav mej in i ett sådant projekt.
mvh
