SAAB 9000-97, Var sitter reläet för varningsblinkers?

Roaster
17 augusti 2009 · 175 Inlägg

Min varningsblinkers fungerar dåligt. När man trycker in knappen händer inget, utan man måste slå med knytnäven på panelen för att den skall gå igång. Låter som ett glappt relä, eller?

Finns det annan förklaring?

Jag tänkte att jag kanske bör prova att byta releet, låter ju som om det kan vara glappt, men å andra sidan fungerar vanlig blinkers utmärkt. Det låter som om reläet sitter i panelen någonstans, och det verkar rimligt eftersom det hjälper om man slår till på panelen, är det någon som vet hur man demonterar för att komma åt reläet?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 augusti 2009 · 1 594 Inlägg

Roaster skrev:
Min varningsblinkers fungerar dåligt. När man trycker in knappen händer inget, utan man måste slå med knytnäven på panelen för att den skall gå igång. Låter som ett glappt relä, eller?

Finns det annan förklaring?

Jag tänkte att jag kanske bör prova att byta releet, låter ju som om det kan vara glappt, men å andra sidan fungerar vanlig blinkers utmärkt. Det låter som om reläet sitter i panelen någonstans, och det verkar rimligt eftersom det hjälper om man slår till på panelen, är det någon som vet hur man demonterar för att komma åt reläet?

Plocka ur handskfacket.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
volvonisse440 yrkeschaufför
18 augusti 2009 · 709 Inlägg

annars så prova läsa instruktions boken wink

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.
Volvo V70III D5 "White pearl" (2008)
kwansa Hmm, vet inte?
18 augusti 2009 · 1 775 Inlägg

knappen kan vara glapp, inte direkt första som är det heller tongue

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Roaster
18 augusti 2009 · 175 Inlägg

Jag har redan bytt knappen, så den var det inte. Plocka ut hanskfacket, har inte sett att det går, men det gör det kanske, sitter reläet bakom handskfacksinsatsen?

Roaster
18 november 2009 · 175 Inlägg

Detta kan jag svara på själv nu. Varningsblinkersreläet sitter bakom säkringarna i handskfacket. Man lossar skruvarna i fronten kring luckan, men INTE de fyra skruvarna på båda sidor inne i handskfacket. Sedan drar man ut handskfacksinsatsen, lite krångel vid högra ventilationsinblåset, men det går att lirka ut insatsen.

Därefter kan man lossa kassetten till säkringarna och reläerna som sitter bakom, med två skruvar i fronten.  I mitt fall var det en lödning som lossnat till stiften längst bak i reläet (man får ta bort plasthylsan på reläet för att få ur innandömet. Lite lödtenn på stiftet så är det som nytt.

Det svåra var att hitta reläet (att det satt bakom handskfacksinsatsen), tycker det var en lite märklig placering...

Senast redigerat av Roaster (18 november 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang