Studerande, hur har ni råd med bil?

Glader9991
18 augusti 2009 · 956 Inlägg

Letar bil just nu, men svårt att få ihop det med 1050 i månaden.
Jag har pengar sen jag sommarjobbat, men dem pengarna fylls ju aldrig på om jag tar av dem. Men 1050 får jag ju igen månaden efter.

Så tänkte höra med er som går gymnasiet och äger bil, hur klarar ni er på 1050?
Jag har tagit det billigaste som finns, trafikförsäkring på mamma, billigaste försäkringsbolaget. Men 1050 räcker precis till det och 1 tank bensin á 700 spänn.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
18 augusti 2009 · 999 Inlägg

Jag hade extrajobb när jag gick på gymnasiet, 1-2000kr/månad extra gör stor skillnad.

Rquired Allmänt envis
18 augusti 2009 · 12 512 Inlägg

Skulle tänka mig att man jobbar upptill skolan smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
joakim89
18 augusti 2009 · 1 265 Inlägg

sommarjobb ibland säljer jag bildelar å sådär va de under gymnasietiden nu är den över iofs.
sen sponsra ju föräldrarna me pengar till diesel(klippa gräset,ploga gården o sånt småjobb i utbyte)  dom ville att jag skulle ha en lite nyare bil så morsan kunde låna den till jobbet ibland(pendlar 5 mil)

sen tanka dom ibland för då visste dom ju var jag var och att jag inte va ute o gjorde dumheter:P

Jlmmy
18 augusti 2009 ·

weeeman skrev:
Jag hade extrajobb när jag gick på gymnasiet, 1-2000kr/månad extra gör stor skillnad.

Håller med, Sedan kan du ju även sälja av lite saker du har hemma med! smile
som tex. moped,cross m.m

Fick jag göra, Annars pappa betalar du vet wink

joakim89
18 augusti 2009 · 1 265 Inlägg

sommarjobb ibland säljer jag bildelar å sådär va de under gymnasietiden nu är den över iofs.
sen sponsra ju föräldrarna me pengar till diesel(klippa gräset,ploga gården o sånt småjobb i utbyte)  dom ville att jag skulle ha en lite nyare bil så morsan kunde låna den till jobbet ibland(pendlar 5 mil)

sen tanka dom ibland för då visste dom ju var jag var och att jag inte va ute o gjorde dumheter:P

Enjimmieextra
18 augusti 2009 · 146 Inlägg

1000 spänn extra gör grym skillnad. levde på 1050 förut och det gick inte utan morsan fick fråga om pengar och sånt för att klara mej . och nu har jag 2200 i månaden och det flytter på mycket bättre men man har ju knappt råd ändå.

men iår får man la dela upp sommarjobbs pengarna på ett par måndader för nu har man ju redan bilen tongue

Snoogiloo
18 augusti 2009 · 685 Inlägg

mina föräldrar betalar skatt, försäkring och sånt tills jag har gått ut skolan smile sen bensin och sånt får jag betala själv.

twin_cam Smålänning
18 augusti 2009 · 7 877 Inlägg

Jag hade sparat pengar länge smile

Hade inga som helst problem att få ihop det på 1050 i månaden. Och då hade jag bilen försäkrad på MIG och betalade alla avgifter själv. Ca 7000 per år i bara skatt och försäkring.

Tanka fick man göra för det lilla som blev över, gäller att prioritera... Jag prioriterade bilen framför annat... Typ nöjen, kläder, uteställen...

Kunde dock hända att man fick en tank då och då smile

Som lärarna sa, bil är inte en rätt, det är ett privilegium smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Glader9991
18 augusti 2009 · 956 Inlägg

Jag prioriterar bil framför allt annat med, då det är mitt största intresse.
Men föräldrarna tycker annorlunda. Men går fan inte vara utan sin största intresse. Pengar har jag, problemet är bara att dem aldrig fylls på.

hedley Saaboholic
18 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

jag jobbade extra så hade mellan 2-4000+1050:- månad, sen betalade jag försäkringen per halvår med smile

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
ezz4
18 augusti 2009 · 313 Inlägg

jag fick skatt & försäkring betalad av mina föräldrar tills jag fick jobb. bilen och bensinen sparade jag själv ihop genom sommarjobb. man började ju spara redan när man var 14 år och började sommarjobba.

MOR åt gröt,FAR åt helvete!
Jansson1
18 augusti 2009 · 4 Inlägg

det är ju bara å skaffa ett jobb efter skolan å skriva bilen på nån av sina föräldrar så klarar man sig ju utmärkt

Jokke_
18 augusti 2009 · 453 Inlägg

sparat pengar, sommarjobb, priorietera bort skitsaker, köp inte godis och pizza och sånt skit hela tiden så lovar jag att du kan tjäna mycket pengar tongue hjälpa till föräldrar och mor/farföräldrar med saker för en slant, allt är bättre än ingeting

Rille0
18 augusti 2009 · 2 021 Inlägg

pappa betalar smile

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
_DamnIt R1 driver!
18 augusti 2009 · 5 128 Inlägg

Jag hade både studiebidrag, underhållsbidrag och extra arbete med 4-5k i månaden för att ha råd till bilen och ändå kunna ha möjligheten att faktiskt göra något kul (mer än tanka bilen)

ErikJohansson
18 augusti 2009 · 174 Inlägg

men skaffar sig ett jobb

bubban
18 augusti 2009 · 259 Inlägg

jag jobbade som tidningsbud 3-4 nätter i veckan samtidigt som jag gick i skola. å det klarade jag mig väldigt bra på. ca 4500-5500:- +1050:- i månaden klarar man sig väldigt bra på som studerande.

freakshowen
18 augusti 2009 · 2 Inlägg

Man får ju studiebidrag + underhållsstöd wink Sen får man ju pressa folk som åker med en på lite pengar smile

Aerodynamik ...
18 augusti 2009 · 7 120 Inlägg

Jag har köpt bilen helt själv, försäkringen står på mig (nåväl, jag betalar den iaf) och jag betalar bensin själv.

Det går om man skiter i att köpa prylar och dyra kläder, och har ett välbetalt sommarjobb. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang