Studerande, hur har ni råd med bil?

V- Titulerad
19 augusti 2009 · 71 Inlägg

Slå ut de pengar du har på ett år, och planera att sommarjobba igen nästa sommar. Lämna också en buffer som du kan dra av. Om du har 20 tusen kan du lägga till en tusing till varje månad tills du kan jobba igen. Eller en femhundring, eller vad du nu har tjänat ihop under sommaren. Studenter behöver planera sina pengar bara.

Chevrolet Corvette C5 "Maya" (1999)
Rauken91 Driftwannabee
19 augusti 2009 · 142 Inlägg

vafan typ 80% av alla som svarade är saab människor:P hehe!!

Men man drar in på onödiga kostnader, prioriterar man bilen högst så behöver man inte ha de värsta i te.x
mobilväg / dataväg eller så!


Har nu fått ärva en w800i, tidigare hade jag en nokia 3310, smsa och ringa , vad mer behöver man?
Och min data blev köpt bättre beg för 2000kr, och har hållt i 1½år nu och mår bättre än någonsin!
Kläder , de för 250kr plagget värmer lika gött som dem för 1000kr plagget!

Nöj di me maten mamma lagar och ställer på bordet, drick vatten, eller åk med pappa o handla o lägg ner en eller annan cola i kundvagnen!
när polarna sticker till korvmojjen på rasten går du till matsalen, vi betalar skatt för att vi ska äta, inte för att vi ska bränna resten av lönen på mat som vi får gratis via skatten!

Ring till mor/Farmor och säg 200kr så klipper jag din gräsmatta, varenda krona gör nytta!

te.x såna saker!

leta igenom hela huset/garaget efter grejer som du inte vill ha längre, o offra några kronor på en o annan annons på blocket och bli kvitt me skiten!

Nu vet du hur vi har råd med bilar!

Har sommarjobbat 3år i rad nu, sålt o köpt, köpt o sålt! och fortfarande kunnat leva lite extra gött!

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

Lite humor att folk "kan" ha råd med bil på gymnasiet.
Själv pluggar jag nu och får studiemedel 78xxkr i månaden och kan knappt köra med den. tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Brandis Diktator
19 augusti 2009 · 968 Inlägg

på min tid va det ju 950 kr... det gick hur jävla bra som helst att få det gå runt med det och kröka... man behöver ju inte puttra runt i en bil som drar runt 1 liter milen och kostar 500 spänn i månaden i försäkring.. fan en bubbla på atava kostar runt 24 kr i månaden i försäkring och alla är ju skattebefriade... skönare än att cykla, långsamre än att gå wink

sen sålde jag massa fulöl och mäsk... men det mina kompisar köpte av mig, det fick jag sen lägga ut på bensin pengar när dom inte hade råd...

MiWi
19 augusti 2009 · 442 Inlägg

Det finns två saker som underlättar bilägande medans man pluggar:

1. Hoppa över att köpa värstingbilen direkt och satsa pengarna på en billig bil - det är alltid roligare att kunna åka mycket med en svagare bil än att ha en törstig bil som bara får stå stilla

2. Inte vara rädd för magsår och verkligen göra allt för att jobba ihop en respektabel ekonomi så att man har råd att göra verklighet att fullfölja sina drömmar.

Ingenting i livet kommer gratis och precis som en tidigare person beskrev i tråden så är det inte en rättighet att äga bil, utan ett privilegium.

von_blad
19 augusti 2009 · 461 Inlägg

Jag fick studiebidraget på 1050kr/månad. Sedan fick jag ca 1300kr av mor å far varje månad, av någon anledning? Det räckte ganska precis att driva bilen. Kommer inte ihåg om jag, eller föräldrarna betalade skatt och försäkring. Jag jobbade även på nästan alla lov efter jag skaffade min förra BMW för att tjäna extra pengar.

Sedan får man ju gå runt och hoppas på att det aldrig inträffar något dyrt fel, för då blir de jobbigt. wink

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
volvoentusiasten
19 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Ja, på något sätt som du förmodligen har räknat ut av tidigare skäl är att jobba.

Ett alternativ är att försöka köpa saker billigt i storpack alternativt importera från utlandet och sälja lokalt. Eller sälja en tjänst som folk behöver (klippa gräsmattor, tvätta fönster) lokalt.

Jag började med att sälja en produkt, vinsten gick till att köpa två nya produkter, den vinsten till 4 nya produkter, osv, snabbt var jag uppe i 10 produkter om dagen.

Att vara företagsam är lättare än vad man tro. Lyssna inte på alla jantelag-fashinerade människor, men gå inte runt och kalla dig VD om du har en enskild firma. smile

OverBoosted AUTOBAHNRASER
19 augusti 2009 · 3 804 Inlägg

räkna in försäkringen i bilköpet och betala in försäkring ett år framöver samt köp en skattad bil.


Bmw osv..
AudiZack Living the good Life!
19 augusti 2009 · 585 Inlägg

freakshowen skrev:
Man får ju studiebidrag + underhållsstöd wink Sen får man ju pressa folk som åker med en på lite pengar smile

Hahaha utpressning...tongue

When the flag drops, the Bullshit stops.
Puppee
19 augusti 2009 · 158 Inlägg

Jag klarade mig på 850, ställde bilen på mamma och en tank per månad.. sen tankade man lite då o då för extra pengar.

Amateurs practise until they get it right. Professionals practise until they cant get it wrong.
Memme I'am AWESOME..
19 augusti 2009 · 2 783 Inlägg

Wtf, ställde bilen på morsan. Morsan och flickvännen betala bensinen, jag betala försäkringen, och bjöd på PIZzA FTW.

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!
Saab 9-3 2.0T "Arten" (1998)
von_blad
19 augusti 2009 · 461 Inlägg

Memme skrev:
Wtf, ställde bilen på morsan. Morsan och flickvännen betala bensinen, jag betala försäkringen, och bjöd på PIZzA FTW.

Hahah, så kan man ju också göra smile

BMW - Better Make Way
Volvo S60 t5 "Summum" (2006)
hedley Saaboholic
19 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

steifan skrev:
Lite humor att folk "kan" ha råd med bil på gymnasiet.
Själv pluggar jag nu och får studiemedel 78xxkr i månaden och kan knappt köra med den. tongue

Du kör törstig traktor wink

Sen får man prioritera, krogen eller bilen?
Bor man själv eller hemma? osv tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
hedley Saaboholic
19 augusti 2009 · 3 129 Inlägg

Memme skrev:
Wtf, ställde bilen på morsan. Morsan och flickvännen betala bensinen, jag betala försäkringen, och bjöd på PIZzA FTW.

Snacka om bra deal xD

"Liberty of thought is the life of the soul"
Saab 9-5 Aero SC "Clean" (2005)
M103
19 augusti 2009 · 1 570 Inlägg

Har man föräldrar som inte är luspanka tycker jag de gott kan stå för en futtig trafikförsäkring åt en. Det positiva är att man då i unga år kan få mycket mer körtid och bli en bättre och säkrare bilförare. Däremot bör man ju stå för soppa, service och allt annat på bilen själv och lära sig ta ansvar.

steifan DR!FTT3KN!K3R
19 augusti 2009 · 10 427 Inlägg

hedley skrev:

steifan skrev:
Lite humor att folk "kan" ha råd med bil på gymnasiet.
Själv pluggar jag nu och får studiemedel 78xxkr i månaden och kan knappt köra med den. tongue

Du kör törstig traktor wink

Sen får man prioritera, krogen eller bilen?
Bor man själv eller hemma? osv tongue

Inte det som kostar, rör man inte bilen så går det ju c:a 1800kr/månad. tongue

moose46019 study
19 augusti 2009 · 772 Inlägg

vad har ni för försäkringar

R1kard V-Power
19 augusti 2009 · 1 186 Inlägg

Rauken91 skrev:
vafan typ 80% av alla som svarade är saab människor:P hehe!!

Men man drar in på onödiga kostnader, prioriterar man bilen högst så behöver man inte ha de värsta i te.x
mobilväg / dataväg eller så!


Har nu fått ärva en w800i, tidigare hade jag en nokia 3310, smsa och ringa , vad mer behöver man?
Och min data blev köpt bättre beg för 2000kr, och har hållt i 1½år nu och mår bättre än någonsin!
Kläder , de för 250kr plagget värmer lika gött som dem för 1000kr plagget!

Nöj di me maten mamma lagar och ställer på bordet, drick vatten, eller åk med pappa o handla o lägg ner en eller annan cola i kundvagnen!
när polarna sticker till korvmojjen på rasten går du till matsalen, vi betalar skatt för att vi ska äta, inte för att vi ska bränna resten av lönen på mat som vi får gratis via skatten!

Ring till mor/Farmor och säg 200kr så klipper jag din gräsmatta, varenda krona gör nytta!

te.x såna saker!

leta igenom hela huset/garaget efter grejer som du inte vill ha längre, o offra några kronor på en o annan annons på blocket och bli kvitt me skiten!

Nu vet du hur vi har råd med bilar!

Har sommarjobbat 3år i rad nu, sålt o köpt, köpt o sålt! och fortfarande kunnat leva lite extra gött!

Hahah menar du allvar big_smile

/ ///______]
.) . /(_)
/__/
ralle_boyen bara för jag hamnar över dig ;D
19 augusti 2009 · 846 Inlägg

Glader9991 skrev:
Letar bil just nu, men svårt att få ihop det med 1050 i månaden.
Jag har pengar sen jag sommarjobbat, men dem pengarna fylls ju aldrig på om jag tar av dem. Men 1050 får jag ju igen månaden efter.

Så tänkte höra med er som går gymnasiet och äger bil, hur klarar ni er på 1050?
Jag har tagit det billigaste som finns, trafikförsäkring på mamma, billigaste försäkringsbolaget. Men 1050 räcker precis till det och 1 tank bensin á 700 spänn.

mamma betalar bilarna och skatt tongue men försäkring och soppa får jag sköta själv wink

Volvo 855 t5R "team soundmadness" (1995)
volvoentusiasten
19 augusti 2009 · 4 005 Inlägg

Bortskämda ungar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang